Citat:
Ursprungligen postat av
Paladin
Gör vi? Jag har
aldrig sagt att han inte har det. Däremot är
man inte enbart sin ADHD. Detta skiljer sig från hur du och jag tänker kring honom. Har han så grav ADHD som du vill påskina är det en björntjänst att låta honom vara med i huset. Man kan ju inte ha personer, med olika grav ADHD, autism och tillexempel utvecklingsstörning och bedöma dom utifrån deras diagnoser i en BB tävling om en miljon? Man ser väl till helheten av personerna och deras karaktärer, med diagnoser eller utan?
I övrigt håller jag med dig om att Jacki bör sluta sjunga.

Jag tycker även att de andra runtomkring honom ska ignorera Simons beteende och sluta skratta, understödja och ju mer de håller på så desto mindre kommer han att förstå att det han gör är fel just i den stunden. Nej såklart vi som har ADHD är mer än bara en diagnos, själv har jag aldríg haft problem med att agera ut mot andra utan mer mot mig själv isf för jag ville aldrig såra någon. Också viktigt att föräldrar till personer som har ADHD också från början lär dem det sociala spelet och att möta ett dåligt beteende på rätt sätt och tidigt skapar tydliga rutiner och regler, vad som är rätt och fel. Som du säger är inte enbart en diagnos skyldig till ett dåligt beteende, finns många andra faktorer som värderingar, inställning, uppfostran och annat. Skulle nog säga att det är väldigt olika när det gäller uppförandet mot andra. Finns individer med ADHD som är genomsnälla men har annan problematik och sen finns de dem som beter sig tvärtom och kanske inte ens kan leva med någon pga upprepade utbrott och annat men det kan vara så med vilken människa som helst egentligen. Även utan ADHD. Gränsen är nog rätt hårfin att veta vad som är vad men tydliga gränsdragningar, rutiner och ignorera beteendet istället för att heja på och skratta åt det är en början.
Man ska inte använda sin diagnos som ett gömställe när man beter sig illa, håller med dig om det men att det kan finnas flera orsaker till varför man agerar som man gör.