Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Vad är det med rhodium? Imponerande prisutveckling -
https://www.kitco.com/charts/historicalrhodium.html
Katalysatorer. Inte bara till bilar tydligen.
Alla ädelmetaller används i så kallade katalysatorer som enkelt förklarat omvandlar farliga saker till mindre farliga saker.
När jag var liten kom det rök man kunde se som luktade bensin ur bilarna. Luktar gott.
Det kom rök ur skorstenarna på fabriker här och var. Det gör inte det längre, eller hur ?
För att precis all den skadliga skiten står numera i Kina och våra kärror har katalysatorer. Och då är jag inte ens stengammal.
Var säkert betydligt jävligare förr. Eternit som jag tycker är så vackert på tak förbjöds innan jag föddes.
Min gissning är att kineserna dog som flugor av covid, deras egen Åsa-Nisse-exekverade pandemi som garanterat kom från ett labb i Wuhan. På grund av att deras lungor är rökta bokstavligt talat av packvis med cigg (kineser röker som fan, allihop) plus den dåliga luften av all industrin. Det är nog svårt att fatta magnituden av det som skett som man inte sett.
Hela västvärldens flytt av den skitiga industrin till Kina har fått konsekvenser.
Jag kontaktade en gammal vän som är professionell sopbrännare som sa att EU har nya lagstiftningar på gång att förbränningsanläggningar måste börja uppfylla mer krav (står i palladiumtråden)
Svenska anläggningar ligger bra till eftersom vi är i vanlig ordning bror duktig, så skattehöjningen kommer inte av den anledningen iallafall.
Palladium som jag har en tråd om är nog den som körs mest mycket i bilkatalysatorer och enligt nyheterna snor folk sådana från vissa bilmodeller för att de är såpass mkt värda.
Katalysatorer används alltså även av stora kraftverk för att göra utsläppen mindre farliga på en lokal nivå.
Jag kontaktade en annan gammal vän som är organisk kemist som arbetat just med katalysatorer och han sa att metallerna är icke utbytbara. Varje pgm-metall har sitt speciella användningsområde.
Dina sopors avgaser renas av Platina, så du behöver inte skämmas.
Rhodium är jag dåligt påläst och jag plågar ogärna folk jag inte träffat på många år för mycket så det blir till att googla. Om han läser här får han gärna delta i diskussionen.
Antagligen behöver någon Rhodium omedelbums.
Jag gissar på att Kinesernas fabriker har helt hejdlöst pissat ut utsläpp lite som man ser i dokumentärer om den tidiga industrialismen eller kanske en Lucky Luke-serie om oljeruschen gånger 9000, total jävla Mordor.
Jag följde som sagt ett par snubbar som körde hoj ett par år genom Kina på Youtube, har det som förr kallades fotografiskt minne och är bra på att uppfatta de små detaljerna. Jag kan inte allt, men jag har bra konsulter.
Den lite obekväma sanningen i sammanhanget är att antagligen flyttar bara kineserna skiten till sin nya koloni Afrika och exporterar utsläppen. Vi är rökta allihop. Skitsamma, money talks.
Jag har personligen en gammal hederlig bil som ryker. Jag gillar bilen helt enkelt.