2021-04-08, 09:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Underbart med lite input från någon som är genuint kompetent på TA. Jag har precis fått poletten att trilla ner på vad en enskild candlestick representerar. Nu sitter jag och kollar kopparcharts och har en förmåga att tolka cirka allt som bullish

Kul med platinum. Inte insatt än i bolagen, ska börja kika på Sibanye-Stillwater

En del portföljbelåning nu(20%) och en del i warrants(7%).
Risknivån upp lite men får vi en fin rapport-period nu och positiva ekonomiska vindar i April så är Z mycket glad i början av maj.
Skiter det sig så är jag iaf en bra bit från ruinerad.
Klämmer tummar

Avanti kamrater !

Handlar inte bolagen utan underliggande råvara direkt. Det enda problemet med att göra så är att vissa råvaror är svåra att handla med. Det går inte direkt handla med t ex Uran och Järnmalm tyvärr.
Citera
2021-04-08, 12:07
Medlem
bajssprutans avatar
Redo för rea när JPow kommer med dagens suckerpunch allihop ?

Annars läste jag att de 10% som är shortat i CLF är djupt under vatten och det shortades ytterligare 2m aktier i förrgår i ett försök att hålla tillbaks kursen. Känns som de blir squeezade mellan ett par rullar HRC senast rapportdagen.
Jag tippar att det är dessa Goncalves längtat efter att mosa de senaste åren.

Som jämförelse har MT 1% SI
Citera
2021-04-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Annars läste jag att de 10% som är shortat i CLF är djupt under vatten och det shortades ytterligare 2m aktier i förrgår i ett försök att hålla tillbaks kursen. Känns som de blir squeezade mellan ett par rullar HRC senast rapportdagen.

Jag är redo har dagen till ära frigjort lite från kassaskåpet som ligger och bränner i fickan. Vad blir dagens bästa köp? Ligger ganska tung i CLF men kanske ska ladda på lite till.
Citera
2021-04-08, 13:41
Medlem
K-solv i Texas har exploderat. Producerar industrikemikalier. Nu ska vi fynda konkurrenter! Är halvt upptagen nu så hinner inte göra research, men återkommer senare ikväll.
Citera
2021-04-08, 13:56
Medlem
Zneekahs avatar
Just det. Fan har ju knappt något jag vill trimma men får ta en tusenlapp här och där. Öppnar det grönt i staterna ska jag skrapa ihop lite mer direkt vid öppning.

Börjat läsa lite om Barrick Gold. Tillsammans med Newmont en av de två största guldproducenterna. Också en av de guldproducenter som verkar producera mest koppar. Om jag fick matten rätt här med Mpound till Kton så väntar de producera cirka 200Kton koppar 2021. Bara cirka 100kton bakom LUMIs projektion.

Nästan 50/50 intäkter guld och koppar. Kanske kan vara något om man vill få mycket exponering i några få stora stabila bolag.
Typ

BHP Group
Rio Tinto
Barricks gold
Wheaton Precious Metals
ArcelorMittal
Boliden

Citat:
Ursprungligen postat av RickStorkukenRule
K-solv i Texas har exploderat. Producerar industrikemikalier. Nu ska vi fynda konkurrenter! Är halvt upptagen nu så hinner inte göra research, men återkommer senare ikväll.
Satan vad det brinner.....! Dock helt lost på området. Aceton, Hydrochloride Acid, Ethanol läser jag på sidan. Springer ner till ICA och länsar dom på Gripens !
Senast redigerad av Zneekah 2021-04-08 kl. 14:01.
Citera
2021-04-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah

Satan vad det brinner.....! Dock helt lost på området. Aceton, Hydrochloride Acid, Ethanol läser jag på sidan. Springer ner till ICA och länsar dom på Gripens !

Här finns lite listade konkurrenter.Kanske kan vara nått... Synd att jag för tillfället befinner mig i verkligheten trista tidsrymd...
Citera
2021-04-08, 16:01
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:

Fan vad de ska klämmas till
Det är ju nu man vill kunna shoppa amerikanska calls på CLF i juni eller nåt. När man känner sig så safe i all kvalitets DD man fått ta del av att man kan bortse helt från dagskursen och inte få det minsta second thoughts. Surt att DEGIRO bara hade europeiskt. Blev 1 stycken call på MT 30euro i juni i alla fall. Yolo
Citera
2021-04-08, 16:52
Medlem
bajssprutans avatar
Tyvärr kan vi inte köpa amerikanska optioner alls pga lagstiftning så vi får nöja oss med MT och liknande.

Skulle inte förvåna mig om det är shorts som dumpar priset på CLF idag igen. Bara för att det har nämnts på wsb tror de att det är en hajp som kommer att dö av. Det skulle förklara den sjuka vollan på senaste. Kanske hoppas de trigga stoplossar för att kunna täcka billigt.
Jag köpte hundra till iaf för min nya fina kredit .
Som du säger är man säker på sin research är det inga problem att det svänger.

Jag har jättesvårt att begripa vad shortsellers pysslar med ibland. Visst, skit som FING och Wirecard kan jag begripa. Men i det här fallet ? The writing is on the fucking wall.
Guidancen var superkonservativ och jag slår vad om att earnings kommer att fullkomligt mosa förväntningarna.
De borde nog ta sig ut innan dess.

Men visst de är väl människor de med och gör misstag. I fallet CLF tror jag att det beror på dålig gammal information och bekvämlighet med algos. Såg en artikel nyligen på Motley Fool där det gamla namnet Cliffs resources användes i slutet av en antagligen autogenererad artikel.
Folk tänker kanske mindre själva och förlitar sig på algos. Big mistake.
Kanske handlar det lite om stolthet också ?

Men det finns en jävla massa fall av blankning i närtid där man undrar wtf liksom.
Intrum - funnits i 100 år och är odödliga likt kackerlackor och pandemin är fan bra affärer för dem.
Byggmax - Det enda jag hört om dagarna i villakvarteret det senaste året är elverktyg. Och det lär knappast sluta nu när alla ska fixa stugorna när stadsborna insett vilken misär det är att vara inlåst i en lägenhet. Semester blir för mackligt i år tror jag så de flesta skippar. Villapriserna rusar så de kan lånerenovera mera.
(Bajsis amorterar bara litegrann och gör inget alls med sitt lilla shitshack, palla)
Dustin - Säljer it-grejer till företag och kommuner. Och vad tror de arbetsgivarna måste handla drivor av till hemarbete ? Webkameror, datagrejer och skit för hemarbete.
Dustin har även en del server och cloudtjänster som de tjänar fett på nu med förändringen.

Vi är så jävla oldschool som gör research själva.

Snaran dras åt i Kina.
Citat:
Tangshan mills heed warning, BF use sinks to 20-month low
There might have been some wavering at the start but blast furnace steelmakers in Tangshan, China’s top steel producing city, seem to have quickly realised their local government is committed to enforcing tough new restrictions on their operations to improve city air quality. Mysteel’s latest survey shows that during the two weeks since the government announced that all but two of the city’s mills must slash production, the capacity utilization rate of the 126 local blast furnaces had plummeted to a 20-month low of 58.5% as of April 1. “Even though air quality has been good recently and there have been no emergency alerts, clearly the mills have all been observing the restrictions nonetheless,” a steel trader based in Tangshan observed Friday.

Tangshan, located in North China’s Hebei province, is home to 25 steel producers, accounting for around 14% of all the crude steel China produces. But the city is perennially ranked among the country’s worst in terms of air quality, as ranked by the Ministry of Ecology and Environment.

Prodded by an increasingly frustrated central government in Beijing – located just 150 kms from Tangshan – the city government announced on March 20 that 23 of the 25 steel mills under its jurisdiction must cut their operative steelmaking capacity by 30%-50%, with the restrictions to remain in place until the end of the year, as reported.

Jag är nästan också helt i råvaror. De enda jag behåller utöver det är PEAB, Husqvarna och Ericsson.
Jag gillar de aktierna för mycket för att sälja.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-08 kl. 17:02.
Citera
2021-04-08, 17:12
Medlem
Ken Drydens avatar
Undrar en grej bara: när kommunisterna nyligen vann valet på Grönland mot socialdemokraterna för första gången någonsin, så gjorde man det på grundval av att man ville stoppa gruvbrytning av främst uran och sällsynta jordartsmetaller i typ Kvanefjeld.

Ser man sådana politiska kast på råvarupriserna vad gäller de mineraler och metaller som är aktuella?
Citera
2021-04-08, 17:39
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Undrar en grej bara: när kommunisterna nyligen vann valet på Grönland mot socialdemokraterna för första gången någonsin, så gjorde man det på grundval av att man ville stoppa gruvbrytning av främst uran och sällsynta jordartsmetaller i typ Kvanefjeld.

Ser man sådana politiska kast på råvarupriserna vad gäller de mineraler och metaller som är aktuella?
Danskarna skulle fan ha nappat på Trumps erbjudande och sålt skiten. Det är nog enda anledningen till att danskarna har kvar Grönland, under isen finns garanterat brutalt mkt mineraler av värde.
Geologin talar för det. Annars är Grönland en fet nettoutgift för Danmark.
Alkade eskimåer och nu tydligen kommunister också. Dit åker jag inte.
Island verkar däremot himla trevligt som turistmål.

Olja är ett typexempel på det som jag tidigt i tråden proklamerat att jag inte gillar pga allt härj förutom Statoil, EQNR där jag har en liten post för att jag gillar Norge.

Det gäller att vara vaksam över politisk risk. Mina VALE har gått kräftgång eftersom Bolsanaro som bossar i Brasilien är en idiot. Dock inte commie så mina tendies går inte poof!
Hodlar pga Nickeloptionerna de har och järnmalmspriset.
Appropå Nickel har my man Duterte enligt rykten gett order om stopp i Nickelproduktionen som levererar till Kina.
Pay up na lang. Baboy.

Jag har en Uranaktie i Namibia vilket jag räknar som ett hyfsat stabilt land. Men det är helt klart en chansning. Dock med en väldigt liten del av mina innehav. Sprid riskerna.
Afrika generellt och mellanöstern undviker jag för att hålla de oförutsedda variablerna till ett minimum.
Shamaran är ett bra exempel. Vem fan pumpar in pengar i ett oljeprojekt i Irakiska Kurdistan 2014?
Giriga idioter. That´s who.
Rätt vad det är blir det kommunistrevolution och nationalisering som i Venezuela.

Det finns givetvis viss politisk risk även i Sverige via miljöpartiet, eller om Canada helt plötsligt börjar beskatta sin gruvindustri hårt, men det är av en lägre grad.

Riskspridning är nyckeln, och jag är ändå hyfsat mesig så jag rekommenderar att hålla det på någorlunda nivå.

Råvarumarknaden är fulare än fan själv och kinesernas NPI-lögn som Duterte nu verkar ha callat för att få bättre betalt är ett lysande exempel. Står om det tidigare i tråden.
Jag tror att det historiskt alltid har vart så pga att gruvor ligger i fattiga länder.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-08 kl. 17:47.
Citera
2021-04-08, 17:57
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Danskarna skulle fan ha nappat på Trumps erbjudande och sålt skiten. Det är nog enda anledningen till att danskarna har kvar Grönland, under isen finns garanterat brutalt mkt mineraler av värde.
Geologin talar för det. Annars är Grönland en fet nettoutgift för Danmark.
Alkade eskimåer och nu tydligen kommunister också. Dit åker jag inte.
Island verkar däremot himla trevligt som turistmål.

Olja är ett typexempel på det som jag tidigt i tråden proklamerat att jag inte gillar pga allt härj förutom Statoil, EQNR där jag har en liten post för att jag gillar Norge.

Det gäller att vara vaksam över politisk risk. Mina VALE har gått kräftgång eftersom Bolsanaro som bossar i Brasilien är en idiot. Dock inte commie så mina tendies går inte poof!
Hodlar pga Nickeloptionerna de har och järnmalmspriset.
Appropå Nickel har my man Duterte enligt rykten gett order om stopp i Nickelproduktionen som levererar till Kina.
Pay up na lang. Baboy.

Jag har en Uranaktie i Namibia vilket jag räknar som ett hyfsat stabilt land. Men det är helt klart en chansning. Dock med en väldigt liten del av mina innehav. Sprid riskerna.
Afrika generellt och mellanöstern undviker jag för att hålla de oförutsedda variablerna till ett minimum.
Shamaran är ett bra exempel. Vem fan pumpar in pengar i ett oljeprojekt i Irakiska Kurdistan 2014?
Giriga idioter. That´s who.
Rätt vad det är blir det kommunistrevolution och nationalisering som i Venezuela.

Det finns givetvis viss politisk risk även i Sverige via miljöpartiet, eller om Canada helt plötsligt börjar beskatta sin gruvindustri hårt, men det är av en lägre grad.

Riskspridning är nyckeln, och jag är ändå hyfsat mesig så jag rekommenderar att hålla det på någorlunda nivå.

Vad är det med rhodium? Imponerande prisutveckling - https://www.kitco.com/charts/historicalrhodium.html
Citera
2021-04-08, 18:46
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vad är det med rhodium? Imponerande prisutveckling - https://www.kitco.com/charts/historicalrhodium.html
Katalysatorer. Inte bara till bilar tydligen.
Alla ädelmetaller används i så kallade katalysatorer som enkelt förklarat omvandlar farliga saker till mindre farliga saker.
När jag var liten kom det rök man kunde se som luktade bensin ur bilarna. Luktar gott.
Det kom rök ur skorstenarna på fabriker här och var. Det gör inte det längre, eller hur ?

För att precis all den skadliga skiten står numera i Kina och våra kärror har katalysatorer. Och då är jag inte ens stengammal.
Var säkert betydligt jävligare förr. Eternit som jag tycker är så vackert på tak förbjöds innan jag föddes.

Min gissning är att kineserna dog som flugor av covid, deras egen Åsa-Nisse-exekverade pandemi som garanterat kom från ett labb i Wuhan. På grund av att deras lungor är rökta bokstavligt talat av packvis med cigg (kineser röker som fan, allihop) plus den dåliga luften av all industrin. Det är nog svårt att fatta magnituden av det som skett som man inte sett.
Hela västvärldens flytt av den skitiga industrin till Kina har fått konsekvenser.

Jag kontaktade en gammal vän som är professionell sopbrännare som sa att EU har nya lagstiftningar på gång att förbränningsanläggningar måste börja uppfylla mer krav (står i palladiumtråden)
Svenska anläggningar ligger bra till eftersom vi är i vanlig ordning bror duktig, så skattehöjningen kommer inte av den anledningen iallafall.

Palladium som jag har en tråd om är nog den som körs mest mycket i bilkatalysatorer och enligt nyheterna snor folk sådana från vissa bilmodeller för att de är såpass mkt värda.
Katalysatorer används alltså även av stora kraftverk för att göra utsläppen mindre farliga på en lokal nivå.

Jag kontaktade en annan gammal vän som är organisk kemist som arbetat just med katalysatorer och han sa att metallerna är icke utbytbara. Varje pgm-metall har sitt speciella användningsområde.
Dina sopors avgaser renas av Platina, så du behöver inte skämmas.
Rhodium är jag dåligt påläst och jag plågar ogärna folk jag inte träffat på många år för mycket så det blir till att googla. Om han läser här får han gärna delta i diskussionen.
Antagligen behöver någon Rhodium omedelbums.

Jag gissar på att Kinesernas fabriker har helt hejdlöst pissat ut utsläpp lite som man ser i dokumentärer om den tidiga industrialismen eller kanske en Lucky Luke-serie om oljeruschen gånger 9000, total jävla Mordor.

Jag följde som sagt ett par snubbar som körde hoj ett par år genom Kina på Youtube, har det som förr kallades fotografiskt minne och är bra på att uppfatta de små detaljerna. Jag kan inte allt, men jag har bra konsulter.

Den lite obekväma sanningen i sammanhanget är att antagligen flyttar bara kineserna skiten till sin nya koloni Afrika och exporterar utsläppen. Vi är rökta allihop. Skitsamma, money talks.

Jag har personligen en gammal hederlig bil som ryker. Jag gillar bilen helt enkelt.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-08 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in