2021-04-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror du att Rysslands 5-6 kilo och ladaubåtar har full kollot hela Östersjön?
Oavsett om Ryssland på ett mirakulöst sätt får koll på ubåtens exakta koordinater vid avfyrningsögonblicket? Hur skall de bekämpa den ubåten? Eller har de hovrande ubåtsjakthkp 24/7 över hela Östersjön?
Tror? Ska du skjuta vill du väl så gott det går veta att ingen mer är där och lyssnar? Vi har vad, 2-3 ubåtar som förväntas ha koll. De är inte fler än att en motståndare inför ett skymningsläge kan prioritera att spåra dem. Med eller utan framgång.
Citera
2021-04-08, 13:42
Medlem
Citat:
Svenska ubåtar kan skjuta dubbla ubåtsjakttorpeder i en tub.
Man har länge kunnat transportera två i samma magasin som en stor. Kan man även skjuta två i stöten? Känns som hög risk för trådbrott.
Citera
2021-04-08, 14:48
Medlem
Har det satts något datum för Nederländernas ubåtsanskaffning?

Det har ju skjutits på framtiden men när kommer de till skott?

Någon som är uppdaterad?
Citera
2021-04-08, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Ubåtarna är väl inte byggda så.. eller funkar det att skjuta ut dom ur torpedluckorna?!
Typ vertikala avfyrade missiler som gör en 90 graders uppåt-mot-ytan-sväng?
Sorry, tänkte på hangarfartyg, Men jag tycker vi ssa ha krigtigt jävla tunga vapen. Kryssningsmissiler som når långt in i Ryssland, införa KA igen och använda dels stående KA men också de lite äldre, ev archer också?). Köp K239 så kan vi avfyra raketer uppemot 300 km. Jag tror vi köper 12 st.

Detta är avskräckande.
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Vad ska vi skjuta kryssningsmissil mot som inte görs bättre från flygplan? Hur "smygigt" är ett robotskott från u-läge? Åtta robotskott? Jag kan se vitsen med att nära fientlig kust oupptäckt kunna skjuta längre innåt land men efter skott kommer fan och hans moster veta att nån är där och som dieselbåt har du knappast förmågan att lämna området innan vedergällningen kommer.

Citat:
Hur skall den vedergällningen se ut menar du? Är det atomvapen man skall sätta in eller vad? Hur vet ryssen vart en ubåt i uläge befinner sig om den är 150-200 km från målet när robotarna avlossas?
Det är detta jag menar, vi behöver vapen som kan slå dels mot landstigning och luftlandsättning på ett bra sätt (archer, k239) Men vi behöver också vapen i avskräckande syfte. 5 ubåtar skrämmer inte ryssarna, men om vi kan vi avfyra missiler långt in i ryssland är det en annan femma. K239 kan skjuta 300 km. Och snabbt. Vi behöver dessa vapen, inte för att vi sksa använda dem utan för attvi inte ska behöva göra det.

https://www.youtube.com/watch?v=0FHqc8JN52Y
Citera
2021-04-08, 14:56
Bannlyst
Citat:
Tror? Ska du skjuta vill du väl så gott det går veta att ingen mer är där och lyssnar? Vi har vad, 2-3 ubåtar som förväntas ha koll. De är inte fler än att en motståndare inför ett skymningsläge kan prioritera att spåra dem. Med eller utan framgång.
Detta är löjligt, vi borde ha en enorm marin med tanke på östersjön. Tunga ytstridsfartyg, K239, 12-15 ubåtar osv.
Citera
2021-04-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Till A26 har man presenterat att man kan montera en sektion med sex vertikala tuber. Enligt SAAB:s presentation så kan man montera tre sådana sektioner om man vill. Det kan även att göras vid ombyggnationer. Med små ubåtar på 60-80 meter så blir det troligen ganska trångt.

Tyskarna bygger vidare på sin Typ 212 som har sex torpedtuber. Som de nu enligt förslaget vill sälja två äldre 212 till Polen. Så att de kan köpa en nyare variant som de nu kallar 212CD. Även Norge ska köpa den modellen, Hur den blir utrustad vet jag inte.

Deras exportversion 214 har åtta torpedtuber. Där fyra kan byggas om för att skjuta ut missiler vågrätt. Så jag det finns lite olika missiler som även går att skjuta ut via torpedtuber som ex Harpoon.

På A26 har vi endast fyra torpedtuber. Där en del har sagt att det är för lite. Ska de sedan montera in T47 och senare kanske IDAS så kan de bara använda två torpedtuber. De kan även montera in en adapter med fyra torpeder som kan monteras in i slussen. Men då kan inte slussen användas.

Ska man satsa på fler ubåtar. Så tycker jag att de bör få samma funktion som Typ 214 med möjlighet till missiler. Sedan är frågan om vi behöver ytterligare två ubåtar. Då vi ligger så långt efter på fartygssidan.

Så som du skriver, får du det att låta som att en tub bara kan skjuta robotskott ELLER torped.

Det är ju inte så att torpedtuben förlorar torpedförmåga, och åtminstone IDAS har som krav att det ska vara busenkelt att integrera. Hur mycket arbete som krävs med Harpoon vet jag inte, men 533-tuberna är väl ändå rätt standardiserade inom NATO/EU-länder, så det borde inte vara så mycket fysiskt jobb med modifiering. Den absolut största delen av arbetet är förmodligen mjukvarurelaterat.
Oavsett vad man anser om nyttan med robotskott från kustnära ubåt, är det inget problem att ge varken nuvarande eller framtida svenska ubåtar förmågan. Saab erbjuder sådan förmåga om kunden önskar det, precis som det erbjuds till 214.
Att man inte kan använda slussen som sluss när torpedadapern sitter i, är ju ingen nackdel till A26:ans del. Det är ju bara en tillfällig förlust av en egenskap som 214 saknar till att börja med.
Citera
2021-04-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Har det satts något datum för Nederländernas ubåtsanskaffning?

Det har ju skjutits på framtiden men när kommer de till skott?

Någon som är uppdaterad?

Detta är det senaste jag kunnat hitta. Det är nära 1,5 år sedan.

https://www.defensenews.com/global/europe/2019/12/17/dutch-walrus-submarine-program-shuffles-forward-but-not-by-much/

https://www.defenceconnect.com.au/maritime-antisub/5404-dutch-navy-confirms-three-corner-fight-for-future-sub-program

2022 skriver man att beslutet skall tas... från början var det jag sagt våren 2019.

2031 skall sjösättningen bli enligt plan.
Citera
2021-04-08, 17:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är inte bara svenska ubåtar de ryska skall ha koll på, och inte bara ubåtar. Dessutom behöver den ryska ubåten röra på sig om den skall följa en svensk ubåt. Vidare kan inte avståndet vara för stort pga olika skikt och öar och botten som gör att Östersjön är stökigare att hitta ubåt i än ex Atlanten.
Så att det är så enkelt att hitta och slå ut en ubåt som skjuter kryssningsrobotar stämmer inte.
Citera
2021-04-08, 17:39
Bannlyst
Citat:
Det är inte bara svenska ubåtar de ryska skall ha koll på, och inte bara ubåtar. Dessutom behöver den ryska ubåten röra på sig om den skall följa en svensk ubåt. Vidare kan inte avståndet vara för stort pga olika skikt och öar och botten som gör att Östersjön är stökigare att hitta ubåt i än ex Atlanten.
Så att det är så enkelt att hitta och slå ut en ubåt som skjuter kryssningsrobotar stämmer inte.
Om A26 nu kan det, men vi behöver en idé att kunna använda riktigt offensiva vapen. Detta kan vara bra för ryssens aggressivitet, om de märker att vi inte samarbetar med usa (NATO) i händelse av krig/kris. Skicka inga JAS-plan för spaning och småattacker. Det räcker med att ryssen vet att vi besitter (in my dreams) förmågor att så djupt in i landet.

Men jag tror faktiskt vi skaffar RAKART, chunmoo är en favorit.
Citera
2021-04-08, 18:13
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ubåtarna är väl inte byggda så.. eller funkar det att skjuta ut dom ur torpedluckorna?!
Typ vertikala avfyrade missiler som gör en 90 graders uppåt-mot-ytan-sväng?
Edit.
Jag menade förstås horisontellt avfyrade missiler och om det (finns?) går att få
dom att gå upp genom ytan och in i fiendeland?
Citera
2021-04-08, 18:22
Bannlyst
Citat:
Edit.
Jag menade förstås horisontellt avfyrade missiler och om det (finns?) går att få
dom att gå upp genom ytan och in i fiendeland?
Har den svenska försvarsmakten öht någonting som kan attackera med tomahawk? Gripen?

Jag vill se fler ubåtar, vi kan inte ha fem stycken mot en sån aggressiv fiende.
Citera
2021-04-08, 21:01
Medlem
Citat:
Svenska ubåtar kan skjuta dubbla ubåtsjakttorpeder i en tub.
Ja det stämmer att de har två TP 45 i en och samma tub. Lagom till A26 så kommer den nya versionen TP47. Om de även väljer IDAS till A26 så innehåller denna tub tydligen numera fyra stycken robotar. Den beräknas lanseras 2024. Och den kan användas mot flygburen AWS och andra små lämpliga mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in