Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Målgruppen är ju uttryckligen ”women and people of color”. Det är de som är berättigade stipendier och syftet är att denna grupp ska utgöra ”minst 50%” av de som slutligen antas till utbildningen. Målgruppen är inte ”individuals from financially underpriviliged homes” eller liknande som hade varit en köns- och hudfärgsneutral målgrupp. En kvalificerad person som inte klarar det ekonomiskt får inte detta ekonomiska stöd om vederbörande har fel kombination av kön och hudfärg.
Helt rätt, men du fick det nästan som att låta att underkvalificerade kandidater ändå skulle bli antagna på grund av deras etnicitet eller kön. Så är inte fallet enligt den information de har givit oss. Igen jag anser att alla med rätt kvalifikationer oavsett kön eller etnisk tillhörighet bör ges möjligheten att studera till de det vill och jag anser att i framförallt USAs fall förhindrar deras ultra kapitalistiska system det. Så om något företag vill ge ut stipendier till folk som inte hade klarat det ekonomiskt så visst, men det är egentligen som att sätta ett litet plåster på någon som lider av enorma inre blödningar.
Citat:
”Arga vita män” nämns inte uttryckligen i artikeln nej, men min poäng är att om man vill överbrygga klyftorna mellan grupper gör man rimligtvis inte detta genom att ge uttryckliga fördelar till vissa grupper. Min poäng är att detta spär på de motsättningar som redan finns. United skiter nog i vilket då detta med 100% säkerhet är en PR-grej. Men även det borde ju vara en väckarklocka. Hur kan vi ha kommit till en punkt där godhetssignalering sker genom att antyda att man föredrar sökande av en viss hudfärg eller ett visst kön?
Det beror ju på hur man ser på det och vid denna skiljelinje gissar jag att vi aldrig kommer vara överens, but here goes. Om man utgår ifrån populationen i stort i USA så befinner sig svarta i ett ekonomiskt underläge. Min hållning är att detta beror på historiska orättvisor som lett till en orättvis nutid. Min lösning på detta är såklart inte symboliska stipendier eller dylikt utan framförallt upprustning av skolor, införandet av rejäla studiebidrag och liknande samt att staten står för kostnaden för en persons universitetsstudier förutsatt att de genomför dessa på ett adekvat sätt. Detta är bara en del av det, men relevant till det ämnet vi diskuterar nu. Det finns som sagt många olika stipendier och dylikt att söka redan nu, många förbehållna för exempelvis svarta på grund av dessa historiska orättvisor.
Citat:
Vita män hindras från flygskolan eftersom man upprättar stipendier som alla andra får söka för att ta de platser som annars hade varit tillgängliga för alla att söka på lika villkor. Signalvärdet i det är ju också ganska tydligt. De är inte ”utestängda”, men de har sämre förutsättningar än alla andra grupper att ta sig in på utbildningen.
Jag tycker du blandar korten lite här. Vad innebär "lika villkor"? Igen har vi nog kommit till en skiljelinje där vi nog aldrig kommer vara överens då jag menar att vissa människor aldrig haft lika villkor från början. Så vilken grupp som har sämre förutsättningar här är inte självklart.
Citat:
Man kan också se det så här; om kvinnor och ”people of color” generellt kommer från svagare finansiella bakgrunder (vilket inte ens är sant i fallet kvinnor, men låt gå för det) så blir ju dessa grupper automatiskt hjälpta mest om stipendiesystemet utformas så att alla personer med föräldrar under en viss inkomstnivå får söka stipendier på lika villkor. Skillnaden blir att stipendierna blir tillgängliga att söka för alla som uppfyller de kriterierna, även för den fattiga vita mannen. Den personen är i större behov av finansiell hjälp än medelklassafroamerikanen.
Jo det är helt sant och i en rättvis värld hade jag troligtvis hållit med.
Citat:
Om vi bortser från PR-vinkeln (där är vi överens), vad skulle du säga att United vinner på att öka mångfalden bland sina piloter?
Varför de vill det kan jag inte svara på, men jag tror inte det bara har att göra med "woke poäng" utan för att de tror att det kommer leda till ett bättre företagsklimat och i längden högre intäkter. Jag är rätt så cynisk när det kommer till ett företags motivation då jag anser att allt de gör är för att öka profiten.
Så i min mening om de inte tror att de kommer tjäna pengar på detta så hade de inte gjort det helt enkelt.