2021-04-08, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
De verkar ha gott om pengar eftersom de bor i en lägenhet för 2 mille drygt

Eh? Folk lånar pengar till bostad. Man blir inte rik per automatik om man köper bostad.
Citera
2021-04-08, 13:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Eh? Folk lånar pengar till bostad. Man blir inte rik per automatik om man köper bostad.

Men om man inte deklarerar någon förvärvsinkomst så bör man nog ha en hel del pengar för att kunna få köpa en lägenhet för två miljoner.

Tror som sagt inte att de äger lägenheten.
Citera
2021-04-08, 14:28
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
enligt wikipedia är det modersmål för 40-45% av befolkningen i afghanistan och kan talas av 77%.

"tolkbehov farsi" har man ju sett i otaliga rättsfall.

Du tänker på Dari. Farsi talar man i Iran och i östra delarna närmast västra Afghanistan Dari och det är därför som så många afghaner bor i dom delarna.
Citera
2021-04-08, 14:45
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men om man inte deklarerar någon förvärvsinkomst så bör man nog ha en hel del pengar för att kunna få köpa en lägenhet för två miljoner.

Tror som sagt inte att de äger lägenheten.
Vem kan ägaren vara då?
Citera
2021-04-08, 15:16
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Du tänker på Dari. Farsi talar man i Iran och i östra delarna närmast västra Afghanistan Dari och det är därför som så många afghaner bor i dom delarna.

det är samma språk. dari är en benämning på farsi som införts av politiska skäl, ungefär som "språket" kroatiska vs serbokroatiska.
Citera
2021-04-08, 18:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vem kan ägaren vara då?

Om de är inte äger den själva kan man tänka sig:

- Kommunen

- Privatperson som hyr ut till paret andra hand

- Privatperson som hyr ut till kommunen som i sin tur upplåter lägenheten åt paret
Citera
2021-04-08, 20:07
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:

Svårt att få lån om man inte har medborgarskap och fast anställning med tillräckligt hög lön.
Citera
2021-04-08, 21:42
Medlem
Vad är rimligt att tro att stämpling till terroristbrott ger för straff om det blir fällande?
Citera
2021-04-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Melekshayiklanen består av Feylitalande kurder. Men många heter Melekshayi utan att tillhöra den klanen. Och kan man något om Feylikurderna så vet man att de aldrig någonsin haft med terror att göra.

Nu är det svårt att veta hur säker Säpo är på att de är från Afghanistan. När jag tittade på en karta över Afghanistan så verkade det finnas gott om berg i vissa delar men när jag tittade på Wikipedia verkar det inte bo några kurder där av betydande antal (intressant nog verkar det som om Sverige kan ha mest kurder, sett till folkmängd, utanför ”kurdistan”). Med tanke på detta och att feylikurder, liksom (riktiga) svenskar, aldrig någonsin haft med terror att göra inser jag nu att mitt kurdspår kan ha varit felaktigt.

Sedan så behöver det väl inte nödvändigtvis vara terrorism i bemärkelsen våld som är slumpmässigt och riktat mot civila. Tydligen har Säpo mycket it-material så de har kanske skrivit något väldigt, väldigt elakt om någon väldigt, väldigt utvald grupp. Blir intressant att se vad som kommer fram senare, kanske Säpo lyckas förhindra ett näthatsterrorattentat (inget medvetet skämt) av aldrig skådat slag.
Citera
2021-04-08, 23:13
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Sedan så behöver det väl inte nödvändigtvis vara terrorism i bemärkelsen våld som är slumpmässigt och riktat mot civila. Tydligen har Säpo mycket it-material så de har kanske skrivit något väldigt, väldigt elakt om någon väldigt, väldigt utvald grupp. Blir intressant att se vad som kommer fram senare, kanske Säpo lyckas förhindra ett näthatsterrorattentat (inget medvetet skämt) av aldrig skådat slag.

den tanken har föresvävat mig. men även det skulle sticka ut från statistiken vad beträffar shiamuslimska dåd i europa. dom gör sällan eller aldrig något utan klartecken från topparna i teheran, det finns inga frifräsare som inom sunniislam. ett rent terrordåd mot civila i väst är uteslutet, och ett riktat dåd mot israeliska intressen (t.ex. ambassad) vore även det fjärran från det förhållandevis rationella agerande som präglar det islamistiska iran. återstår att mula någon regimkritiker, men då är brottsrubriceringen lite knasig.
Citera
2021-04-09, 09:03
Medlem
HerrRandoms avatar
Jag vet inte om detta har något med saken att göra, men igår vid ca 21:30 åkte jag hem på E18 från Stockholm mot Järfälla och både på E18 (mot Kallhäll) och på "gamla vägen" nere vid Ikea så var det smockat med både målade och civila polisbilar och även civilklädda och poliser i full mundering där vissa av dom hade västar det stod "Tull" på. Dom kollade in i bilen och bad en antingen åka in till väggrenen eller bad en köra vidare.
Jag fick köra vidare, men dom flesta fick åka in till väggrenen där polisen kollade igenom vilken extremt noggrant medan personerna snackade med civilpoliser.
Det jag lade märke till var att dom personer jag såg som blivit stoppade hade ett icke skandinaviskt utseende.
Vet någon vad detta handlade om? Min första tanke var att det kanske har med detta att göra?
Citera
2021-04-09, 11:50
Medlem
Citat:

Hur kan man få lån utan jobb och sparade pengar.

Jag känner till ett fall för ett tag sedan där det inte fanns pengar på banken men 1 mille kontant
och jobb fanns oxå men banken vägrade mer lån till fastigheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in