2021-04-07, 10:51
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Med sydvästliga provinser syftar jag på Fars, Hormozgan, Khuzestan, Lorestan, Ilam, inte Sistan-Baluchestan.

Rimlig anledning?
Flera iranska regimkritiker har mördats i Sverige och övriga Europa, så det vore inget nytt för dem.

När amerikanska baser attackeras i Irak så är det inte iranier, eller självständiga irakiska miliser eller irakiska armén som utför dåden. Det är Iran-stödda miliser.

så brottsrubriceringen borde ändras till "stämpling till mord", då? om dom inte fått span på en amerikansk militärbas i sollentuna, d.v.s.
Citera
2021-04-07, 10:51
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det enda jag hittat är att Maleks*a*i verkar vara ett rätt mycket vanligare namn än Malks*a*i. Det är dock ett kurdiskt namn, och det känns inte som att de är kurder...

Jag kan minnas fel, men brukar det inte framgå av någon av aktbilagorna vilket språk de vill ha tolk på? Kan kanske ge en ledtråd. Det mesta talar väl för att det är farsi de pratar, men för att få det bekräftat.

Angående namnet så ja, jag noterade samma sak, men hur folk stavar kan väl variera lite för att inte tala om när saker ska översättas från det ena till det andra.

Gällande tolken i det här fallet så ska språket vara farsi enligt dokument som Samnytt publicerade.
Citera
2021-04-07, 10:56
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damzzen
När man pratar om saft och bullar menar man inte rättsäkerheten. Saft och bullarna kommer efter rättsäkerheten prövats och personerna dömts. Allt för många DÖMDA terrorister har fått stanna i Sverige, tycker du det är rätt? Tycker du det är rättsäkert eller säkert överhuvudtaget att ha dömda terrorister hemmahörande i andra länder, som rör sig fritt här? Och nej, jag är inte svensk och väldigt glad för det. För svenskar verkar stryka terrorister medhårs medan VI invandrare yrkar på de högsta straffet för sådant. I mitt hemland blir man avrättad för brott mot rikets säkerhet.
Gävleimamen och hans terrokompisar är satta i landsarrest, dom får inte lämna landet. All deras stöd till och terrorverksamhet tvingas därmed styras från Sverige. Sverige, landet där terrorister får nya identiteter, skydd och trygghet.
Citera
2021-04-07, 10:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Angående namnet så ja, jag noterade samma sak, men hur folk stavar kan väl variera lite för att inte tala om när saker ska översättas från det ena till det andra.

Gällande tolken i det här fallet så ska språket vara farsi enligt dokument som Samnytt publicerade.

Ok. Ja jag vet angående stavning. Men om de skulle ha tolk på farsi så känns det väl inte som att hans efternamn har någon koppling till den kurdiska stammen, förutom att det är nästan samma namn...
Citera
2021-04-07, 11:07
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok. Ja jag vet angående stavning. Men om de skulle ha tolk på farsi så känns det väl inte som att hans efternamn har någon koppling till den kurdiska stammen, förutom att det är nästan samma namn...

Kan vara, fast samtidigt kan man kanske vara av kurdisk börd men ha farsi som modersmål om man kommer från Iran. Sedan vet jag inte riktigt om denna tolk begärts av mannen, kvinna eller båda.
Citera
2021-04-07, 12:13
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Varför skulle deras sydiranska bakgrund utesluta regimen?

Snarare så ökar det chansen, eftersom dessa två tycks komma ifrån rurala, väldigt religiösa, historiskt nomadiska delar av Iran.

Regimen använder sig av bottenskrapet för att utföra grovjobb.
Bottenskrapet är afghanska/hazariska invandrare, irakier och fattiga, obildade iranier från bergsbyar i sydvästra Iran.

Men inte för ett uppdrag i europa
Citera
2021-04-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Farsi talas i ganska stora delar av Afganistan också.
Citera
2021-04-07, 14:32
Medlem
Citat:
Jo, efternamnet har sin rot i en shiamuslimsk klan i Ilam-provinsen som ligger närmare gulfen än Azerbaijan, vilket för mig blir sydvästra Iran, men det har skett mycket migrationer och det är numera också ett vanligt efternamn i Lorestan, Fars och framförallt inom den gigantiska Qashqai-stammen.
Av det jag luskat fram tycks paret ha sina rötter i främst Fars-provinsen snarare än Ilam.

Mannen verkar stava sitt namn exakt som den Kurdiska klanen i Iran och Irak (https://en.wikipedia.org/wiki/Malekshahi_(tribe)). Det finns tydligen också ett område i provinsen Ilam i Iran med samma namn (https://en.wikipedia.org/wiki/Malekshahi_County) och i den atikeln framgår det att klanen även finns i Turkiet.

Så det skulle vara intresserat att veta vad du har för källa som gör att du påstår att efternamnet har sin rot i en shiamuslimsk klan snarare än en kurdisk som Wikipedia påstår?
Citera
2021-04-07, 14:33
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Politiska kontakter. Många palestinier har hjälpts hit av socialdemokratiska partiet. Antisemiter united. Det kan bli intressant att höra hur dessa två afghaner fått uppehållstillstånd, om nu SÄPO vågar avslöja sådana detaljer med tanke på att regeringspartierna nog vill tysta ned det.

Kan vara genom denne?

https://samnytt.se/aram-barseghyan-fick-chefstjanst-hos-ud-smugglade-over-hundra-afghaner-till-sverige/

"I beslutet av påföljd framför rätten att polisutredningen tagit lång tid och därför ska mildra påföljden. Vidare bekräftar man även att Aram har förlorat sitt arbete.

Åklagaren Arne Fors kommer inte att överklaga domen."

Verkar inte stämma...
https://www.linkedin.com/in/aram-barseghyan-83024a15/?originalSubdomain=se

Aram Barseghyan
Handläggare at Migrationsverket
Citera
2021-04-07, 14:37
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Farsi talas i ganska stora delar av Afganistan också.

enligt wikipedia är det modersmål för 40-45% av befolkningen i afghanistan och kan talas av 77%.

"tolkbehov farsi" har man ju sett i otaliga rättsfall.
Citera
2021-04-07, 14:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Mannen verkar stava sitt namn exakt som den Kurdiska klanen i Iran och Irak (https://en.wikipedia.org/wiki/Malekshahi_(tribe)).

Enligt folkbokföringen stavar han inte så. Du får ta bort e.
Citera
2021-04-07, 15:33
Medlem
jugbandbluess avatar
man får väldigt få träffar på malkshahi, stavningen med e är mycket vanligare och pekar som youholic skriver åt det kurdiska hållet. men här är ett (helt orelaterat) instagramkonto med samma efternamn som den anhållne: https://www.instagram.com/saba.malkshahi/

som sagt helt orelaterat, men kan möjligen ge stöd till tesen att namnet främst bärs av en shiamuslimsk klan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in