2021-04-08, 10:43
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Jag läste artikeln, ingenstans nämns kvotering. Däremot så tänker de erbjuda fördelaktiga studielån till människor som inte har råd att studera annars.

Enligt dem själva så är detta ett stort hinder för många kvinnor och minoriteter. De skriver att detta är för att se till att de mest kvalificerade får chansen, inte bara de som har råd.

Igen, inget nämns om kvotering. Det är en "målsättning" som troligtvis handlar mer om gratis positiv publicitet än något annat. I en tid där många börjar ifrågasätta flygets hållbarhet så behöver man nog så många "woke" poäng som möjligt för att profilera sig.

Även om det inte är direkt kvotering är detta ett ganska bra exempel på hur sjukt det västerländska samhället börjar bli. När du ska godhetssignalera gör du det genom att åtminstone antyda att du ämnar diskriminera på basis av kön och hudfärg.

Med det sagt; jag tycker att din tolkning om att ”ingenstans nämns kvotering” är oerhört välvillig. Det första som står är ju:

Citat:
United Airlines, the only major U.S. airline to own a flight school, will begin accepting applications today as it embarks on an ambitious plan to train 5,000 new pilots by 2030, at least half of them women and people of color.

Hur de ska uppnå detta kan man fantisera fritt om, men någon form av kvotering är väl det mest rimliga antagandet.

Stipendierna erbjuds endast till kvinnor och ”people of color”:

Citat:
To break down the financial barriers that limited access to the airline pilot career path for generations of women and people of color, United has committed to fund $1.2 million in scholarships. The airline's credit card partner, JPMorgan Chase has also committed $1.2 million to support women and people of color who are accepted to United Aviate Academy.

Hur detta kan tas emot med en axelryckning är en gåta för mig. Det finns mängder med vita män bland USA’s fattiga. Det finns mängder med kvinnor och ”people of color” med starka finansiella förutsättningar. Det här kommer att leda till att fattiga vita män väljs bort till förmån för kvinnor och mörkhyade, potentiellt ur högre samhällsskick.

Om man är oroad över ”arga vita män” borde man också vara oroad över initiativ som dessa, då det är precis lika naturligt för en fattig vit man att känna sig utestängd från ett sånt här initiativ som det skulle vara för en mörkhyad att känna sig utestängd från ett initiativ som endast erbjuder stipendier till vita.

Vägen framåt borde vara att riva ner alla köns- och rasbaserade kvoter och låta bästa person få jobbet oavsett. Och om man oroas över finansiella orättvisor borde hjälpprogrammen utformas så att det är de finansiellt svaga som hjälps - oavsett kön eller hudfärg. Den här sortens program spär bara på den splittring som redan finns i samhället. Dessutom med potentiellt farliga konsekvenser för flygpassagerare, då man uppenbarligen väger in andra parametrar än den presumtiva pilotens kompetens i rekryteringsbeslutet.
Citera
2021-04-08, 10:59
Medlem
salvelinuss avatar
Hihihih, sätter gärna mitt liv i en rgb-nedsatt kvinnas händer, (har gjort det många ggr förut och skriver fortfarande)
Citera
2021-04-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Men är denna profilering skadlig? Är den skälig? Vem gynnar den i längden? Detta är en vattendelare av rang. Att vara så pass kontroversiell i säkerhetsfrågor är oförsvarbart.

Ok, vad betyder det då? Helt uppenbart anser UA att ration mellan vita män i förhållande till kvinnor och multifärgade är ett problem som kan subventioneras bort i form av ekonomiska bidrag. Faktum är att ekonomisk stimulans inte fungerar i längden på individnivå och alla yrken är inte könsneutrala.
Hur skulle du ställa dig till att man subventionera vita mäns utbildningar och säkrade anställningar efter avslutat utbildning? De facto så föds det fler vita män (barn) i fattigdom och misär än färgade kvinnor och män i USA.
Jag tänker att det fortfarande inte handlar om subventioner utan om att ge fler chansen som är kvalificerade men inte har den ekonomiska möjligheten. När det kommer till vita män så tänker jag likadant. Om det du skriver stämmer om vita fattiga barn så ja, herregud. Det borde göras riktade insatser där också så att alla får en möjlighet till studier, utbildning., ett bättre liv. Den här diskussionen kan dras långt men ur mitt perspektiv. Sverige eller Skandinavien ÄR verkligen möjligheternas land/länder. USA är inte det. Så att den typen av satsningar som United nu gör är inte så konstigt. Det handlar ju om att ge folk möjligheter som tidigare inte funnits. Skulle kvinnor i det här fallet, som vissa hävdar vara mindre lämpade som piloter så kommer det ju bara ske en naturlig sållning. Du kan vara lugn. Det är inget post modernistiskt neomarxistiskt jävulstyg. 🙂
Citera
2021-04-08, 11:08
Medlem
Något som ingen reagerar på är att svarta utgör ca 15% av USA s befolkning så att prata om mål på 50% är väl egentligen ren rasism ?
Har inte denna jämlikhetsaktivism urartat.

Se till att unga människor får möjlighet att finansiera studier, får framtidshopp och insikt i att med hårt jobb under skoltiden kan de göra klassresa om vi använder ett begrepp som tyvärr existerar.

Läser man boken om Zlatan så inser man att en av världens mest framgångsrika fotbollsaffärsmän trots detta verkar lida av någon sorts mindrevärdighetsproblem.
Detta är vad samhället måste reda upp både i USA och Sverige om vi ska få alla ungdomar att se längre än till BMW och Rolexklockor som ofta slutar före 30-årsåldern.
Positiv särbehandling är ju närmast att peka ut dessa som underlägsna som inte klarar konkurrensen.
Är inte detta kränkande om något ?
Citera
2021-04-08, 11:21
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Även om det inte är direkt kvotering är detta ett ganska bra exempel på hur sjukt det västerländska samhället börjar bli. När du ska godhetssignalera gör du det genom att åtminstone antyda att du ämnar diskriminera på basis av kön och hudfärg.

Med det sagt; jag tycker att din tolkning om att ”ingenstans nämns kvotering” är oerhört välvillig. Det första som står är ju:

Hur de ska uppnå detta kan man fantisera fritt om, men någon form av kvotering är väl det mest rimliga antagandet.

Stipendierna erbjuds endast till kvinnor och ”people of color”:

Hur detta kan tas emot med en axelryckning är en gåta för mig. Det finns mängder med vita män bland USA’s fattiga. Det finns mängder med kvinnor och ”people of color” med starka finansiella förutsättningar. Det här kommer att leda till att fattiga vita män väljs bort till förmån för kvinnor och mörkhyade, potentiellt ur högre samhällsskick.

Om man är oroad över ”arga vita män” borde man också vara oroad över initiativ som dessa, då det är precis lika naturligt för en fattig vit man att känna sig utestängd från ett sånt här initiativ som det skulle vara för en mörkhyad att känna sig utestängd från ett initiativ som endast erbjuder stipendier till vita.

Vägen framåt borde vara att riva ner alla köns- och rasbaserade kvoter och låta bästa person få jobbet oavsett. Och om man oroas över finansiella orättvisor borde hjälpprogrammen utformas så att det är de finansiellt svaga som hjälps - oavsett kön eller hudfärg. Den här sortens program spär bara på den splittring som redan finns i samhället. Dessutom med potentiellt farliga konsekvenser för flygpassagerare, då man uppenbarligen väger in andra parametrar än den presumtiva pilotens kompetens i rekryteringsbeslutet.

Kvotering har en innebörd. De säger ingenting om att mindre kvalificerade ska få företräde på grund av kön eller etnisk tillhörighet. Det enda man kan tolka ur detta är om det finns en kvalificerad person som inte klarar det ekonomiskt ska få ekonomiskt stöd. Det är det de skriver, så folk med goda ekonomiska förutsättningar oavsett kön eller etnicitet är ju inte deras målgrupp.
Dina antaganden är baserad på dina åsikter och behöver inte vara som du säger "det rimligaste".

United ser uppenbarligen fördelar med att uppmuntra och göra det lättare för dessa grupper att få en fot in i pilot branschen, jag kan ingenting om denna bransch så jag kan inte tala för vad det är de vill uppnå.

Ingenstans i deras artikel nämns "arga vita män" så jag förstår inte varför du ens tar upp det. Ingenstans nämns det att en vit man med rätt kvalifikationer kommer utestängas från flygskolan, de kanske inte kan söka just dessa stipendier eller lån men det finns väl andra att tillgå eller hur? Det amerikanska utbildningssystemet är väldigt dyrt av olika anledningar som vi inte behöver diskutera här och det finns en uppsjö av olika stipendier och liknande att söka med olika förutsättningar.

För övrigt så anser jag inte att utbildningar borde kosta något alls utan tvärtom att alla borde ha rätt till ett värdigt existens minimum om man studerar på heltid.

United har avsatt dessa pengar för att utöka mångfalden i sitt företag, de ser en vinst i det annars hade de inte gjort det. Du får det att låta som om de kunnat söka dessa pengar innan, men så är inte fallet.

Jag håller såklart med om att vi behöver mer socioekonomisk mobilitet i världen och jag tror inte heller på kvotering men i just detta fallet känns det som om TS vill göra en höna av en fjäder. Detta som United beskriver är inte kvotering utan en strategi för att öka mångfalden i sitt företag samt få lite fin gratis publicitet på köpet.
Senast redigerad av AlabamaHotcakes 2021-04-08 kl. 11:25.
Citera
2021-04-08, 11:24
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Något som ingen reagerar på är att svarta utgör ca 15% av USA s befolkning så att prata om mål på 50% är väl egentligen ren rasism ?
Har inte denna jämlikhetsaktivism urartat.

Se till att unga människor får möjlighet att finansiera studier, får framtidshopp och insikt i att med hårt jobb under skoltiden kan de göra klassresa om vi använder ett begrepp som tyvärr existerar.

Läser man boken om Zlatan så inser man att en av världens mest framgångsrika fotbollsaffärsmän trots detta verkar lida av någon sorts mindrevärdighetsproblem.
Detta är vad samhället måste reda upp både i USA och Sverige om vi ska få alla ungdomar att se längre än till BMW och Rolexklockor som ofta slutar före 30-årsåldern.
Positiv särbehandling är ju närmast att peka ut dessa som underlägsna som inte klarar konkurrensen.
Är inte detta kränkande om något ?

Och du reagerar inte på att kvinnor utgör 50,8% av befolkningen i USA?
Citera
2021-04-08, 11:29
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Källa på det tack.

Wikipedia har en sammanställning. Länk;
https://en.wikipedia.org/wiki/Demogr..._United_States

Vilka parametrar definierar och mäter ekonomiskt utsatta;
https://map.4thworldmovement.org/2019/04/08/poverty-line-how-is-poverty-measured-in-the-u-s/?gclid=CjwKCAjw07qDBhBxEiwA6pPbHsBuKmAwR_dVAxgOLOk glJrjQSq40wpFcmp-EUway-qyOMzH5_GRcBoCi0MQAvD_BwE

Fördelningen av olika raser i USA´s fängelser;
https://www.bop.gov/about/statistics...nmate_race.jsp

Finns verkligen hur mycket info om detta som helst.
Citera
2021-04-08, 11:32
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Wikipedia har en sammanställning. Länk;
https://en.wikipedia.org/wiki/Demogr..._United_States

Vilka parametrar definierar och mäter ekonomiskt utsatta;
https://map.4thworldmovement.org/2019/04/08/poverty-line-how-is-poverty-measured-in-the-u-s/?gclid=CjwKCAjw07qDBhBxEiwA6pPbHsBuKmAwR_dVAxgOLOk glJrjQSq40wpFcmp-EUway-qyOMzH5_GRcBoCi0MQAvD_BwE

Fördelningen av olika raser i USA´s fängelser;
https://www.bop.gov/about/statistics...nmate_race.jsp

Finns verkligen hur mycket info om detta som helst.

Okej du får faktiskt lyfta ut det du anser stödjer ditt påstående här, du kan inte bara posta länkar till enorma bibbor med information och säga att allt detta stödjer ditt påstående.
Senast redigerad av AlabamaHotcakes 2021-04-08 kl. 11:36.
Citera
2021-04-08, 11:53
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Okej du får faktiskt lyfta ut det du anser stödjer ditt påstående här, du kan inte bara posta länkar till enorma bibbor med information och säga att allt detta stödjer ditt påstående.

Du får välja och vraka själv. Jag har åtminstone stöd för vad jag skriver, du däremot saknar all form att trovärdighet när du skriver;

Citat:
Nej de skriver själva att det är för att minoriteter och kvinnor har i allmänhet sämre ekonomiska förutsättningar och det är det de vill bättra på med dessa lån och stipendier.

Inte bara för att det inte är korrekt. Utan även för att det saknas evidens om att ekonomiskt stöd hjälper i längden. Som akutåtgärd, - absolut. Men i grunden är det en beteende problematik som vi i västvärlden lider av i stor utsträckning. Du verkar resonera som att kvinnor och missfärgade alltid står i underläge till vita män, när historien / mytologi medelst vittnar om starka kvinnor.

Ration mellan kön och framgång kan inte anses som medfödd och oberoende av utbildning / erfarenhet. Vad är det som stoppar majoritetsbefolkningen (kvinnor) att lyfta sig ur sin självutnämnda skugga och göra något produktivt istället för att lägga upp avklädda bilder på sociala medier?
Citera
2021-04-08, 11:59
Medlem
För mig som passagerare trumfar pilotens kompetens, noggrannhet och stresstålighet allt annat. Kunde inte bry mig mindre om kön och hudfärg.
Citera
2021-04-08, 12:04
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Kvotering har en innebörd. De säger ingenting om att mindre kvalificerade ska få företräde på grund av kön eller etnisk tillhörighet. Det enda man kan tolka ur detta är om det finns en kvalificerad person som inte klarar det ekonomiskt ska få ekonomiskt stöd. Det är det de skriver, så folk med goda ekonomiska förutsättningar oavsett kön eller etnicitet är ju inte deras målgrupp.

Målgruppen är ju uttryckligen ”women and people of color”. Det är de som är berättigade stipendier och syftet är att denna grupp ska utgöra ”minst 50%” av de som slutligen antas till utbildningen. Målgruppen är inte ”individuals from financially underpriviliged homes” eller liknande som hade varit en köns- och hudfärgsneutral målgrupp. En kvalificerad person som inte klarar det ekonomiskt får inte detta ekonomiska stöd om vederbörande har fel kombination av kön och hudfärg.

Citat:
Ingenstans i deras artikel nämns "arga vita män" så jag förstår inte varför du ens tar upp det. Ingenstans nämns det att en vit man med rätt kvalifikationer kommer utestängas från flygskolan, de kanske inte kan söka just dessa stipendier eller lån men det finns väl andra att tillgå eller hur?

”Arga vita män” nämns inte uttryckligen i artikeln nej, men min poäng är att om man vill överbrygga klyftorna mellan grupper gör man rimligtvis inte detta genom att ge uttryckliga fördelar till vissa grupper. Min poäng är att detta spär på de motsättningar som redan finns. United skiter nog i vilket då detta med 100% säkerhet är en PR-grej. Men även det borde ju vara en väckarklocka. Hur kan vi ha kommit till en punkt där godhetssignalering sker genom att antyda att man föredrar sökande av en viss hudfärg eller ett visst kön?

Vita män hindras från flygskolan eftersom man upprättar stipendier som alla andra får söka för att ta de platser som annars hade varit tillgängliga för alla att söka på lika villkor. Signalvärdet i det är ju också ganska tydligt. De är inte ”utestängda”, men de har sämre förutsättningar än alla andra grupper att ta sig in på utbildningen.

Man kan också se det så här; om kvinnor och ”people of color” generellt kommer från svagare finansiella bakgrunder (vilket inte ens är sant i fallet kvinnor, men låt gå för det) så blir ju dessa grupper automatiskt hjälpta mest om stipendiesystemet utformas så att alla personer med föräldrar under en viss inkomstnivå får söka stipendier på lika villkor. Skillnaden blir att stipendierna blir tillgängliga att söka för alla som uppfyller de kriterierna, även för den fattiga vita mannen. Den personen är i större behov av finansiell hjälp än medelklassafroamerikanen.

Citat:
Jag håller såklart med om att vi behöver mer socioekonomisk mobilitet i världen och jag tror inte heller på kvotering men i just detta fallet känns det som om TS vill göra en höna av en fjäder. Detta som United beskriver är inte kvotering utan en strategi för att öka mångfalden i sitt företag samt få lite fin gratis publicitet på köpet.

Om vi bortser från PR-vinkeln (där är vi överens), vad skulle du säga att United vinner på att öka mångfalden bland sina piloter?
Senast redigerad av RedX 2021-04-08 kl. 12:06.
Citera
2021-04-08, 12:11
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Du får välja och vraka själv. Jag har åtminstone stöd för vad jag skriver, du däremot saknar all form att trovärdighet när du skriver;

Välja och vraka själv? Jag bläddrade igenom lite men kunde inte hittat något som styrker ditt påstående att "vita män är överrepresenterade i alla utsatta socioekonomiska kategorier". Att du bara postar länkar tagna ur luften när någon ber dig om källa säger en hel del om din verklighetsförankring.

Däremot finns det data som tydligt visar att vita är de med högst medelinkomst i USA och svarta har lägst. För att inte tala om att fattigdomen är markant mer utbredd bland svarta amerikaner.

https://www.pewresearch.org/social-t...ic-well-being/

https://www.pewresearch.org/social-t...y-ch1-03-2.png

https://www.pewresearch.org/social-t...ity-ch1-04.png

https://www.pewresearch.org/social-t...ity-ch1-05.png

Citat:
Inte bara för att det inte är korrekt. Utan även för att det saknas evidens om att ekonomiskt stöd hjälper i längden. Som akutåtgärd, - absolut. Men i grunden är det en beteende problematik som vi i västvärlden lider av i stor utsträckning.

Så du menar att vi inte bör ha studielån eller studiebidrag? Du tror inte det hade lett till att många (framförallt vita män) inte kommer ha möjlighet att utbilda sig?

Citat:
Du verkar resonera som att kvinnor och missfärgade alltid står i underläge till vita män, när historien / mytologi medelst vittnar om starka kvinnor.

Var i mitt resonemang ser du det?

Citat:
Ration mellan kön och framgång kan inte anses som medfödd och oberoende av utbildning / erfarenhet. Vad är det som stoppar majoritetsbefolkningen (kvinnor) att lyfta sig ur sin självutnämnda skugga och göra något produktivt istället för att lägga upp avklädda bilder på sociala medier?

Din misogyni lyser verkligen igenom här och din offerkofta är så tjock och tung att den troligtvis inte går att ta av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in