2021-04-08, 02:25
Medlem
Vad tycker du om Sebastian Rushworth och hans artikel?

https://www.dagensarena.se/essa/varfor-det-mesta-du-vet-om-covid-19-ar-fel/?fbclid=IwAR2P2_X9jMyk2Aqa7RwvfxTVt4IlFaNB9DrSTFog gWsMMXDLYYUjZErvgEQ
Citera
2021-04-08, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Intressant dock I VARENDA JÄVLA LAND som har infört munskydd har smittan gått mot skyorna, se Tony Hellers kurvor. D v s det hjälper inte alls. Dessa studier är värdelösa då de inte kan appliceras på dag-till-dag-förhållanden på en masspopulation jorden runt (vilket munskyddsanvändandet har blivit till) och eftersom munskydd oftast används fel och för länge av gemene man, kan man uppenbart konstatera att det inte gör så stor skillnad om befolkningen har munskydd eller inte. Den sociala distansen är allt.

Dessutom är många studier väldigt gamla och resultatet hade blivit annorlunda så här 1 år in i pandemin, jämfört med 3 månader.

Eller så äre problemet att folk fattar inte att blåa enkla kirurg munskydd hjälper inte eller knapphändigt, dessutom så använder folk inte dessa korrekt. Samtidigt tror man att man kan köra på som vanligt med dessa och samtidigt skiter i avstånd. Redan där är felet stort. Folk käkar och snackar med varandra och tar av sig skyddet som vilken vardag som helst. Värdelöst. Den blåa kirurgpappers masken är som en virussamlare och utgivare, den blir fort blött och folk går med den hela dagen = kört.

Hade folk haft rätt skydd (FFP2-3) och fortsatt med rätt avstånd, så hade felen kunnat suddas ut. Men det har man inte.
Senast redigerad av rawjudge 2021-04-08 kl. 02:53.
Citera
2021-04-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Förstår att ni har mycket att göra. Ni gör ett mycket bra jobb! Tror tyvärr att det blir ännu mer att göra för er när pandemin lägger sig och folk börjar slappna av och känna efter. Hoppas att jag har fel i detta.

Jag känner tyvärr inte till alla komponenter i AZNs vaccin. Den komponent som sticker ut för AZNs vaccin är deras val av virus-vektor. De använder ett avdödat schimpans-adenovirus som vektor.

Vet inte om länder som inte aspirerar före injektion i muskeln har högre antal jämfört med länder där man rutinmässigt aspirerar före injektionen. Om det inte är någon skillnad talar det emot att injektion intravasalt (i blodbanan) är huvudorsak.

Det spekuleras också om det kan vara antikroppar som bildats mot virus-vektorn som i väldigt ovanliga fall kan orsaka dessa biverkningar.
Jag kobbar ju i psykiatrin men även vi känner av covid.

Stort tack för ditt svar.

Jag läser alltid dina inlägg med stor behållning! Jag är alltså jätteglad för dina virologikunskaper!
Citera
2021-04-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag kobbar ju i psykiatrin men även vi känner av covid.

Stort tack för ditt svar.

Jag läser alltid dina inlägg med stor behållning! Jag är alltså jätteglad för dina virologikunskaper!

Hej igen syster,

Jag vet. Kommer ihåg att du berättat det. Ditt användarnamn ger ju även en liten ledtråd.
Jag syftade just på psykisk ohälsa som jag tror kommer öka när pandemin lägger sig. Det är många som jag tror "håller andan" nu men som kommer andas ut när pandemin går ner och sedan tyvärr kommer känna diverse ångestrelaterade besvär. Jag hoppas verkligen att jag har fel. Vad tror du?

I övrigt är psykiatri en fascinerande specialitet. Jag minns när jag som yngre läkare gick primärjour på psykakuten på ett stort sjukhus. Ensam med bara bakjour i hemmet att ringa i nödfall. Då var jag inte så kaxig. På den tiden hade man civilkläder på sig som psykjour och det var en inneliggande patient som vägrade tro på att jag var läkare. Varför berättar jag om denna anekdot här kan man ju undra. Jo därför att det är enda gången tillsammans med några tillfällen här på flashback som folk inte trott på att jag är läkare.
Ett intressant samband.

Tack så mycket! Roligt att du uppskattar det. Kul med en psykiatrisyrra som gillar virologi.
Citera
2021-04-08, 20:49
Medlem
Citat:
Hej igen syster,

Jag vet. Kommer ihåg att du berättat det. Ditt användarnamn ger ju även en liten ledtråd.
Jag syftade just på psykisk ohälsa som jag tror kommer öka när pandemin lägger sig. Det är många som jag tror "håller andan" nu men som kommer andas ut när pandemin går ner och sedan tyvärr kommer känna diverse ångestrelaterade besvär. Jag hoppas verkligen att jag har fel. Vad tror du?

I övrigt är psykiatri en fascinerande specialitet. Jag minns när jag som yngre läkare gick primärjour på psykakuten på ett stort sjukhus. Ensam med bara bakjour i hemmet att ringa i nödfall. Då var jag inte så kaxig. På den tiden hade man civilkläder på sig som psykjour och det var en inneliggande patient som vägrade tro på att jag var läkare. Varför berättar jag om denna anekdot här kan man ju undra. Jo därför att det är enda gången tillsammans med några tillfällen här på flashback som folk inte trott på att jag är läkare.
Ett intressant samband.

Tack så mycket! Roligt att du uppskattar det. Kul med en psykiatrisyrra som gillar virologi.
Haha nu ska jag ju inte diagnostisera någon ( det är ju något för er läkare ) men visst jag känner igen en del drag från mina patienter hos en del debattörer här .

Jag hoppas verkligen du hade vettiga ssk att bolla med när du var AT i psykiatrin!

Ja jag läser denna tråden först av allt när jag susar in på Flashback!

KÄMPA PÅ doktorn!
Citera
2021-04-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Vad tycker du om Sebastian Rushworth och hans artikel?

https://www.dagensarena.se/essa/varfor-det-mesta-du-vet-om-covid-19-ar-fel/?fbclid=IwAR2P2_X9jMyk2Aqa7RwvfxTVt4IlFaNB9DrSTFog gWsMMXDLYYUjZErvgEQ

Hej,

Känner inte till honom. Klickar helst inte på en okänd länk.
Citera
2021-04-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Haha nu ska jag ju inte diagnostisera någon ( det är ju något för er läkare ) men visst jag känner igen en del drag från mina patienter hos en del debattörer här .

Jag hoppas verkligen du hade vettiga ssk att bolla med när du var AT i psykiatrin!

Ja jag läser denna tråden först av allt när jag susar in på Flashback!

KÄMPA PÅ doktorn!

Det var lite blandad kvalitet. Flera var väldigt hjälpsamma och några var mindre hjälpsamma.

Tack! Kul att höra!

Jag kämpar på.
Citera
2021-04-14, 19:15
Medlem
Hej igen,

Ca 1 500 000 har fått första dos ( ca 15% )
Ca 900 000 har haft corona ( ca 10% )
Utöver det folk som aldrig testat sig kanske ytterligare 10%.

Va hände med flockimunitet?
Det pratades om ca 30% hade imunitet innan vaccinen kom.

I detta skede bör det inte vara 8000 nya smittade varje dag, om man tar hänsyn till siffror ovan?
Citera
2021-04-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
Hej igen,

Ca 1 500 000 har fått första dos ( ca 15% )
Ca 900 000 har haft corona ( ca 10% )
Utöver det folk som aldrig testat sig kanske ytterligare 10%.

Va hände med flockimunitet?
Det pratades om ca 30% hade imunitet innan vaccinen kom.

I detta skede bör det inte vara 8000 nya smittade varje dag, om man tar hänsyn till siffror ovan?

Hej igen Flashigqwe,

Bra fråga. Det har spekulerats tidigare av FHM om jag minns rätt kring 70% immunitet hos en befolkning för att det skall uppstå flockimmunitet. Ingen vet exakt siffra än och det är sannolikt ingen fast gräns men ju mer som är immuna i en population desto svårare har viruset att spridas i den populationen. Dessutom kan det antagligen variera mellan olika populationer beroende på hur populationen ser ut och vilka förutsättningar för smittspridning som finns i den enskilda populationen.

Så utifrån dina uppgivna siffror på de som har bekräftad genomgången infektion och/eller vaccination (vissa med genomgången infektion har ju även blivit vaccinerade, vilket jag personligen tycker de kunde ha avvaktat med eftersom det är sådan vaccinbrist) så är det fortfarande alldeles för låg % av befolkningen som har immunitet för att det ska bli flockimmunitet.

Det är således väldigt viktigt (som jag påpekat många gånger) att så många som möjligt vaccinerar sig så snabbt som möjligt och att alla verkligen försöker hålla ut och följa FHMs och Regeringens direktiv.
Citera
2021-04-15, 21:02
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Hej igen Flashigqwe,

Bra fråga. Det har spekulerats tidigare av FHM om jag minns rätt kring 70% immunitet hos en befolkning för att det skall uppstå flockimmunitet. Ingen vet exakt siffra än och det är sannolikt ingen fast gräns men ju mer som är immuna i en population desto svårare har viruset att spridas i den populationen. Dessutom kan det antagligen variera mellan olika populationer beroende på hur populationen ser ut och vilka förutsättningar för smittspridning som finns i den enskilda populationen.

Så utifrån dina uppgivna siffror på de som har bekräftad genomgången infektion och/eller vaccination (vissa med genomgången infektion har ju även blivit vaccinerade, vilket jag personligen tycker de kunde ha avvaktat med eftersom det är sådan vaccinbrist) så är det fortfarande alldeles för låg % av befolkningen som har immunitet för att det ska bli flockimmunitet.

Det är således väldigt viktigt (som jag påpekat många gånger) att så många som möjligt vaccinerar sig så snabbt som möjligt och att alla verkligen försöker hålla ut och följa FHMs och Regeringens direktiv.

Hej och tack för alla dina svar! Bra jobbat!

Har en fråga: Mina föräldrar fick Astras vaccin häromdan, första sprutan. På ett ungefär, hur stort skydd i procent, har de efter ett par veckor?

Tacksam för svar
Citera
2021-04-16, 13:46
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det var lite blandad kvalitet. Flera var väldigt hjälpsamma och några var mindre hjälpsamma.

Tack! Kul att höra!

Jag kämpar på.
Hej, citerar så du säkert märker mig och min fråga. Jag har nu fått min första spruta med Modernas vaccin. Såg på TV idag när FHM sa att man når fullt skydd efter tre veckor från första spruttillfället. Är andra sprutan då som skall ges till mig efter 6 veckor från första sprutan endast till för att förlänga skyddet eller ökar också skyddseffekten då vid det andra vaccinationstillfället. Om skyddet ökar vid 2:a sprutan då kan ju inte skyddet vara fullgott redan tre veckor efter första sprutan - eller hur?
Citera
2021-04-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Hej och tack för alla dina svar! Bra jobbat!

Har en fråga: Mina föräldrar fick Astras vaccin häromdan, första sprutan. På ett ungefär, hur stort skydd i procent, har de efter ett par veckor?

Tacksam för svar

Hej,

Tack! Kul att du uppskattar tråden.

Det finns en studie publicerad i Lancet som visar att efter en singeldos hade AZNs vaccin 76% skyddseffekt mot symptomatisk covid-19. Det behövs fler studier krig detta och det är viktigt att poängtera att skyddseffekten gäller på gruppnivå.

Jag har nyligen förklarat skillnaden avseende gruppnivå och individnivå. Läs gärna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in