2021-04-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hej igen doktorn!

Hur ser du på hypotesen att problemen med koagulationsproblemen beror på att injektionen av vaccinet går vasalt?

Hej igen syster,

Jag skrev nyligen att det är en möjlig hypotes. Det är dock väldigt svårt att i efterhand undersöka detta. Det står ju inte direkt i journalen.
Citera
2021-04-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hej!
Har du nån gissning om detta? Publicerat idag.
"En större andel av dem som lades in på sjukhus i Sverige i covid-19 dog under pandemins andra våg än under den första. Detta trots att behandlingsmetoderna hade hunnit bli bättre."

Ingen vet varför? De nya mutationerna hade inte kommit då.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Thomas Lindén tror i dagens presskonferens att den ökade dödligheten beror på sjunkande vårdkvalitet på grund av överbelastningen på sjukhusen.

Hej igen,

Bra fråga. Har tyvärr inte läst artikeln eller lyssnat på presskonferensen.

I första vågen var ju Region Stockholm extremt belastad. Jag har ju skrivit tidigare att vården var ytterst nära att kollapsa, mycket närmare än allmänheten fick kännedom.

En möjlig förklaring skulle kunna vara att fler äldre multisjuka kommit till sjukvården i andra vågen. En kategori som tyvärr i vissa fall prioriterades bort under första vågen.
Citera
2021-04-06, 19:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej igen,

I första vågen var ju Region Stockholm extremt belastad. Jag har ju skrivit tidigare att vården var ytterst nära att kollapsa, mycket närmare än allmänheten fick kännedom.

En möjlig förklaring skulle kunna vara att fler äldre multisjuka kommit till sjukvården i andra vågen. En kategori som tyvärr i vissa fall prioriterades bort under första vågen.
Ja, dom fick s.a.s självdö.
Citera
2021-04-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Det är tydligen olika i olika länder.

https://sverigesradio.se/artikel/omdiskuterad-vaccinationsteknik-skiljer-sig-mycket-at-mellan-olika-lander

EMA official links AstraZeneca vaccine and thrombosis
https://afp.omni.se/ema-official-links-astrazeneca-vaccine-and-thrombosis/a/kRVgXL

Hej igen,

Ok. Jag förstår att det måste vara förvirrande för gemene man att olika länder agerar så olika. Detta har inte minst bevisats under denna pandemi. Det är förvirrande även för mig. Det är dock viktigt att tänka på att det är många faktorer som spelar in att det i slutändan blir så olika agerande.

Om jag förstått det rätt så är det en enskild person som uttalar sig inte EMA officiellt. Lite märkligt att han går ut själv i media innan EMA uttalar sig offentligt.
Citera
2021-04-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial
Roade mig att läsa igenom dina svar till folk som propagerade för munskydd i början av tråden. De svaren du gav har inte åldrats särskilt väl anser jag. Vad ståndpunkt intar du idag rörande munskydd?

Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Detta kanske stämde för ett år sedan med sedan dess så finns det massvis av studier som har tittat på om masker skyddar mot spridningen av SARS-CoV-2.

En studie av 335 människor i 124 familjer i Beijing under en månad som bott tillsammans med någon med viruset visade att maskanvändning minskade spridningen med 79% och daglig användning av desinfektionsmedel med 77%. Risken för virusöverföring var deusstom 18 gånger högre med upprepad daglig nära kontakt med den infekterade. Det visar tydligt på effektiviteten av maskanvändning, desinfektionsmedel och fysisk distansering.

https://gh.bmj.com/conten/5/5/e002794?ijkey=8837361e77a5a61156927042b634b6a00696 e2a2&keytype2=tf_ipsecsha

En studie som jämförde amerikanska counties och föreskrivande av allmän användning av ansiktsmasker förknippades med en minskning av antalet dagliga COVID-19 fall.

https://www.healthaffairs.org/doi/10.1377/hlthaff.2020.00818

En metaanalys som jämförde smittspridningen av olika virussjukdomar kom fram till att spridning av SARS-CoV-2 minskade med 74% i sjukvården, 56% i allmänna utrymmen och 40% i hemmet med maskanvändning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7253999/

Det finns stor vetenskapligt konsensus om att maskanvändning och lockdowns är effektiva. Men trots detta så ska folkhälsomyndigheten och Tegnell hela tiden gå emot hela världens vetenskapliga samfund och på grund av det har Sverige fem gånger fler fall och tio gånger högre dödlighet än Norge.

Hej,

Jag förklarade den vetenskapliga kunskapen vi hade då för ett år sedan och hur komplext problem det var då att införa en munskyddstvång. Då var det dessutom brist på munskydd så det räckte inte ens till vård- och omsorgspersonal.

Jag själv skrev uttryckligen till de som ville ha munskydd att det var bra om man hade munskydd och följde FHMs direktiv.

Sedan efter WHO ändrade uppfattning och jag bedömde att det vetenskapliga vägde över till munskyddens fördel och även kollegor jag har förtroende för hade samma åsikt ändrade jag mig och började aktivt rekommendera munskydd (IIR) eller andningskydd FFP3 (för riskgrupper).

Det som FHM uttryckte oro för och som jag själv också var orolig för var att det skulle ge falsk trygghet och resultera i mer riskfyllt beteende samt att felaktig användning skulle leda till ökad smitta.

Jag delar inte längre den åsikten.

Jag är övertygad om att den stora smittboven som jag tidigare påpekat så många gånger här är tal mellan två personer inomhus. Där den som smittar inte är medveten om att den bär på smittan utan är i sin presymptomatiska fas.

Att viruset smittar via små, små droppar som kommer ut när man pratar och som den man pratar med andas in om avståndet är kort. Därför är det så viktigt med 2 m avstånd och att man undviker ansikte mot ansikte. Vi är ju lärda från barnsben att man ska titta på någon som man pratar med, här under pandemin ska man göra tvärtom. Vända ryggen till.
Jag väntar fortfarande på att ansvariga myndigheter och media ska kommunicera ut det budskapet så att folk förstår varför det är viktigt att hålla avstånd samt risken att prata med någon inomhus.
Munskydd gör dels att man pratar mindre och minskar risken att dessa droppar förs vidare.

Sett i backspegeln kan jag hålla med dig om att flera flashbackare hade rätt.
Citera
2021-04-07, 00:50
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Detta kanske stämde för ett år sedan med sedan dess så finns det massvis av studier som har tittat på om masker skyddar mot spridningen av SARS-CoV-2.

En studie av 335 människor i 124 familjer i Beijing under en månad som bott tillsammans med någon med viruset visade att maskanvändning minskade spridningen med 79% och daglig användning av desinfektionsmedel med 77%. Risken för virusöverföring var deusstom 18 gånger högre med upprepad daglig nära kontakt med den infekterade. Det visar tydligt på effektiviteten av maskanvändning, desinfektionsmedel och fysisk distansering.

https://gh.bmj.com/conten/5/5/e002794?ijkey=8837361e77a5a61156927042b634b6a00696 e2a2&keytype2=tf_ipsecsha

En studie som jämförde amerikanska counties och föreskrivande av allmän användning av ansiktsmasker förknippades med en minskning av antalet dagliga COVID-19 fall.

https://www.healthaffairs.org/doi/10.1377/hlthaff.2020.00818

En metaanalys som jämförde smittspridningen av olika virussjukdomar kom fram till att spridning av SARS-CoV-2 minskade med 74% i sjukvården, 56% i allmänna utrymmen och 40% i hemmet med maskanvändning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7253999/

Det finns stor vetenskapligt konsensus om att maskanvändning och lockdowns är effektiva. Men trots detta så ska folkhälsomyndigheten och Tegnell hela tiden gå emot hela världens vetenskapliga samfund och på grund av det har Sverige fem gånger fler fall och tio gånger högre dödlighet än Norge.
Intressant dock I VARENDA JÄVLA LAND som har infört munskydd har smittan gått mot skyorna, se Tony Hellers kurvor. D v s det hjälper inte alls. Dessa studier är värdelösa då de inte kan appliceras på dag-till-dag-förhållanden på en masspopulation jorden runt (vilket munskyddsanvändandet har blivit till) och eftersom munskydd oftast används fel och för länge av gemene man, kan man uppenbart konstatera att det inte gör så stor skillnad om befolkningen har munskydd eller inte. Den sociala distansen är allt.

Dessutom är många studier väldigt gamla och resultatet hade blivit annorlunda så här 1 år in i pandemin, jämfört med 3 månader.
Citera
2021-04-07, 00:59
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Hej igen,

Vården har väl varit på väg att kollapsa sen jag lärde mig läsa tidningen någon gång på 90-talet. Nu tycker jag ändå att det borde satsas rejält mycket mer på vårdpersonal, men håller du inte med lite om att det är lite "pojken och vargen" över detta?
Citera
2021-04-07, 02:23
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Vården har väl varit på väg att kollapsa sen jag lärde mig läsa tidningen någon gång på 90-talet. Nu tycker jag ändå att det borde satsas rejält mycket mer på vårdpersonal, men håller du inte med lite om att det är lite "pojken och vargen" över detta?
Jo, men man får heller inte glömma att En..andra..chans är mycket partisk i allt hen skriver och inte är någon allvetande gud, speciellt inte när man länkar till selekterade studier som bekräftar hens egna bias.
Citera
2021-04-07, 10:05
Medlem
Citat:
Hej igen syster,

Jag skrev nyligen att det är en möjlig hypotes. Det är dock väldigt svårt att i efterhand undersöka detta. Det står ju inte direkt i journalen.
Haha, ja du får ursäkta en stressad sköterska som egentligen inte har tid att skriva här för det där blev knasigt.

Jag omformulerar frågan: Ser du någon specifik komponent i just AZ-vaccinet som skulle kunna innebära problem om injektionen går vasalt?
Citera
2021-04-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Haha, ja du får ursäkta en stressad sköterska som egentligen inte har tid att skriva här för det där blev knasigt.

Jag omformulerar frågan: Ser du någon specifik komponent i just AZ-vaccinet som skulle kunna innebära problem om injektionen går vasalt?

Förstår att ni har mycket att göra. Ni gör ett mycket bra jobb! Tror tyvärr att det blir ännu mer att göra för er när pandemin lägger sig och folk börjar slappna av och känna efter. Hoppas att jag har fel i detta.

Jag känner tyvärr inte till alla komponenter i AZNs vaccin. Den komponent som sticker ut för AZNs vaccin är deras val av virus-vektor. De använder ett avdödat schimpans-adenovirus som vektor.

Vet inte om länder som inte aspirerar före injektion i muskeln har högre antal jämfört med länder där man rutinmässigt aspirerar före injektionen. Om det inte är någon skillnad talar det emot att injektion intravasalt (i blodbanan) är huvudorsak.

Det spekuleras också om det kan vara antikroppar som bildats mot virus-vektorn som i väldigt ovanliga fall kan orsaka dessa biverkningar.
Citera
2021-04-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava

Hej,

Nej, jag håller inte med dig. Dock har man kontinuerligt monterat ner slutenvården under väldigt många år och satsat mer på att försöka bygga ut primärvården.

Man lägger hela tiden mer och mer administrativa krav på läkare och SSK vilket stjäl väldigt dyrbar
patienttid.
Detta har också pågått väldigt många år.

Allt detta har medfört att man känner en extra stress och oro som läkare på sjukhus. Speciellt då det är nästan alltid brist på vårdplatser. Det är helt horribelt att ansvarig jourläkare skall behöva ägna dyrbar tid och energi för att försöka hitta en vårdplats på sjukhusen när patienter bedöms så allvarligt sjuka att de behöver läggas in från akuten.

Detta har beskrivits med jämna mellanrum som vårdkris och har tyvärr funnits långt innan pandemin. Ansvariga politiker känner naturligtvis till detta men väljer att inte göra något åt det.

Det är inte samma sak som kollaps som Region Stockholm var nära i våras.

Kollaps är när sjukvården slutar fungera och patienter nekas akut sjukvård vilket i sin tur medför många dödsfall .
Citera
2021-04-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jo, men man får heller inte glömma att En..andra..chans är mycket partisk i allt hen skriver och inte är någon allvetande gud, speciellt inte när man länkar till selekterade studier som bekräftar hens egna bias.

Hej,

Jag försöker vara så objektiv som möjlig så jag förstår inte riktigt vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in