Citat:
Ursprungligen postat av
BallaKlava
Vården har väl varit på väg att kollapsa sen jag lärde mig läsa tidningen någon gång på 90-talet. Nu tycker jag ändå att det borde satsas rejält mycket mer på vårdpersonal, men håller du inte med lite om att det är lite "pojken och vargen" över detta?
Hej,
Nej, jag håller inte med dig. Dock har man kontinuerligt monterat ner slutenvården under väldigt många år och satsat mer på att försöka bygga ut primärvården.
Man lägger hela tiden mer och mer administrativa krav på läkare och SSK vilket stjäl väldigt dyrbar
patienttid.
Detta har också pågått väldigt många år.
Allt detta har medfört att man känner en extra stress och oro som läkare på sjukhus. Speciellt då det är nästan alltid brist på vårdplatser. Det är helt horribelt att ansvarig jourläkare skall behöva ägna dyrbar tid och energi för att försöka hitta en vårdplats på sjukhusen när patienter bedöms så allvarligt sjuka att de behöver läggas in från akuten.
Detta har beskrivits med jämna mellanrum som vårdkris och har tyvärr funnits långt innan pandemin. Ansvariga politiker känner naturligtvis till detta men väljer att inte göra något åt det.
Det är
inte samma sak som kollaps som Region Stockholm var nära i våras.
Kollaps är när sjukvården slutar fungera och patienter nekas akut sjukvård vilket i sin tur medför många dödsfall .