Lite kul hur Järpenhag ofta anstränger sig så hårt att vara en ambassadör för en subkultur eller artist, men att det alltid slutar med att han skämmer ut den istället.
Såklart att han skulle digga Shazaam av alla battle-rappare och såklart att han oironiskt skulle introducera honom som "Battle rap champ"--en löjlig titel som andra battle-rappare många gånger drivit med. Sen när Soneby frågar Shazaam om battle-rap tekniker så fliker Järpehag in med att Mr Cool är bra och lyfter fram kortleks-schemat. Det ironiska är att Mr Cool tog upp kortleksschemat för att visa hur jävla enkelt och billigt det är som en pik till Henry Bowers, men Järpenhag verkar ha missat poängen och lyfter fram just detta som det bästa ur battle rap scenen. Specifikt det han lyfter fram är liknelsen "jag får spader", vilket ju såklart får Soneby och Branne att skratta rakt ut. så ja, battle raps sofistikerade tekniker inkluderar liknelser fast man tar bort ordet "som" och så upprepar man dem.
Jag tycker Shazaam är en ganska töntig rappare och battle-rappare, men han verkade ha bred kunskaper om scenen (t.ex. rent geografiskt) så det var trevligt att lyssna på. Och jag tycker spontant att den barn-pedagogik grejen han kör på nu låter som en jättebra fit för honom. Så jag tror att han gör sig bra som det (och det är rätt fint att sprida musiken till en ny generation), även om det kanske inte är det han ville göra från början. Så jag tycker han är rätt begränsad, men han har ändå hittat en nisch han kan bidra med, vilket är värt respekt.