2021-04-07, 20:41
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Här får du ett gäng länkar från 5 minuters googlande.
Sverige ligger på topp 10 i varenda lista. Läser man den här tråden så kan man lätt få en annan uppfattning men fakta är att våran sjukvård är världklass och att överlevnadsstatistiken på IVA är hög beror till viss del såklart på bra utrustning och kandke framförallt duktig personal.
USA ligger långt ner och det beror mycket på att man helt enkelt kastar ut och vägrar oförsäkrade vård.

https://www.life-time.se/vardkvalitet/svensk-sjukvard-rankas-fyra-i-varlden/
https://kvalitetsmagasinet.se/karolinska-pa-topp-tio-listan-over-varldens-basta-sjukhus/
https://www.usnews.com/news/best-countries/slideshows/countries-with-the-most-well-developed-public-health-care-system
https://www.google.com/amp/s/www.lovemoney.com/galleries/amp/95417/countries-best-value-healthcare-in-the-world-revealed-japan-netherlands-norway

Jag håller med om att kapaciteten finns, när engagemanget och personalen är tillräckligt. Men det är väldigt mycket riktlinjer, och det är lätt hänt att man prioriteras bort.
Det finns platsbrist.
https://www.dagensmedicin.se/om/vardkrisen/
Har man inte varit med om det, så tycker man inte att det är ett problem.

I övrigt är det ju bra att operationer etc inte kostar skjortan. Men kvalitén att återställa personer så att de kan bidraga mer till samhället är faktiskt också viktigt.
Citera
2021-04-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
OJ vilket skutt upp på sjukhussiffrorna dock! 😱

Senaste:
Inlagda exklusive IVA: 1676 (!)
IVA: 357

Ser inte bra ut. En klen tröst dock att antal nya smittade just idag dippar något. Dock osäkert om påskeffekt, med troligen mindre testning. Närmsta veckan eller två blir en rysare att följa! Nu längtar man efter majsolens ljus och värme...

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Vi längtar inte efter att gymnasieskolan öppnar upp på vid gavel efter påsk. Det går att besegra den brittiska varianten eller åtminstone trycka ner den men det krävs munskydd överallt och stängda skolor från låg och mellanstadiet - upp. Det visar Västerbotten som var först med ”britten” i ett kallt och snöigt februari.
Citera
2021-04-07, 20:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Till skillnad från t ex UK då?

De har också misslyckats.
Citera
2021-04-07, 20:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tack för svar!

Jag har faktiskt svårt att dela eller ens förstå din positiva inställning till 150.000 döda i ert land, speciellt då jag har så många bekanta där som uttrycker kraftigt negativa åsikter kring den strategi du varit med och utarbetat.
Jag har inte varit med och utarbetat någon strategi. Vad du har fått det ifrån vet nog bara du.

Citat:
En anledning till att den svenska strategin varit mer framgångsrik skulle kanske vara att man här valde att informera, informera, informera för att få folk att ta frivilligt ansvar. Och det verkar ju ha lyckats i jämförelsen med UK.
Allt är relativt. Personligen tycker jag Sverige är det land som misslyckats allra mest - just pga att man så enkelt kunnat rädda minst 10,000 människoliv. Det sket Sverige i. Det var ett medvetet val som det är lite märkligt att man väljer att inte stå för. Don't be bashful. Step up, claim your reward.

Citat:
Oavsett vad så önskar jag er lycka till. Hoppas du hinner med arbetet parallellt med din intensiva informationskampanj här på ett svenskt forum.
Jag har inga problem med att hinna med mitt arbete. Tackar som frågar.
Citera
2021-04-07, 21:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns inga pengar att tjäna på att sälja vaccin. Det är en piss i Mississippi i en stadsbudget.

Ryssland vill sälja vaccin till Ungern m.m. som en del i deras strategi att öka sitt inflytande i världen, och minska USA:s inflytande. De vill öka sin popularitet bland ungrarna och i västvärlden, utan att demokratisera sitt land.

Sin egen befolkning behöver ryssarna inte bjuda upp till dans mer än i nödfall, eftersom Ryssland är en diktatur.

Jag vet inte hur mycket pengar som finns att tjäna på vaccinerna.

Mitt inlägg handlade om affärsidén med licenstillverkning. Jag tycker att det är bra att ryssarna har ett bra vaccin att erbjuda. Och att dom kan erbjuda vaccin utan att ta av dom doser som ska gå till landets egna befolkning.
Citera
2021-04-07, 21:02
Medlem
USA kommer fan snart gå om UK.

33% Har fått första dosen.
19% alltså nästan var femte medborgare är helt färdigvaccinerade.

Imponerande.

I Sverige får vi nog vänta en vecka - 10 dagar innan vaccineringen börjar synas på smittspridningen.
Citera
2021-04-07, 21:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju du som flyttar målstolparna.

Det enda jag hävdat, från första början, är att UK inte kan skylla smittspridningen på skulle vara trångt, för britter bor inte trångt i praktiken. Stadsplaneringen är inte särskilt tät, bostäderna är inte särskilt välfyllda, och flerfamiljshus är inte särskilt vanliga. Nästan alla länder i hela Europa har det värre, och många europeiska städer är i praktiken mycket mer knökfulla än London (bland annat Stockholm).

Därifrån har du skrivit en doktorsavhandling om densitet m.m. som inte har något med saken att göra, eftersom det mäter fel sak.
Jag tror inte smittspridningen sker i hemmet endast. Det är naturligtvis så att ju närmare folk är varandra desto större är chansen att smittan sprids. I London City befinner sig 190,000 personer per km2 varje dag. Det är klart att smittspridningen ökar i en sådan miljö.

Det är för mig uppenbart att du aldrig har varit London. Du begriper helt enkelt inte skillnaden i storlek och befolkningsmängd mellan de två städerna. Stockholm är en liten sketen byhåla i jämförelse. Du var ju till och med inne på att Stockholm var mer tätbefolkat än Hong Kong!

Undrar om jag inte läste att du menade att Stockholm hade världens högsta bostadspriser också?

Dina lögner i den här frågan har varit närmast bedrövliga från början till slut. Du ljuger om vad DU har sagt och du ljuger om vad ANDRA har sagt. Du hittar på och vrider och slingrar dig som en liten mask. Du klarar uppenbarligen inte av att tala sanning. Du är en patologisk lögnare, helt enkelt. En mytoman.
Citera
2021-04-07, 21:10
Medlem
revodnebs avatar
1 av 10 åker på långtidscovid, det är jäkligt många det och då gäller det mild sjukdom. De som legat på IVA har det nog inte lätt.

https://www.sydsvenskan.se/2021-04-07/svensk-studie-var-tionde-far-langtidscovid

Citat:
Var tionde person med mild covid-19 drabbas av ”långtidscovid”. Det visar en ny svensk studie som undersökt coronasmittad sjukvårdspersonal över tid.

Främst handlar det om luktbortfall, smakbortfall och trötthet. Måttliga till allvarliga covidsymtom som åtta månader efter insjuknande fortfarande fanns kvar bland var tionde person, enligt studien som publiceras i medicinska tidskriften JAMA.
Citera
2021-04-07, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Lägg av och sprid din jävla dygna om svensk sjukvård, en av dom bästa i välden.
Ta och titta på Moores dokumentär Sicko i stället om barn som dör i hjärtstillestånd för att försäkringsbolaget vägrade betala, om patienter som blir dumpade på gatan, om cancerpatienter som dör för att vården är för dyr man kan hålla på hur länge dom helst.

Hur fan kan man bo i USA och gnälla på svensk sjukvård du måste vara gravt verklighetsfrånvänd mannen.

Jo jo. Den gamla vanliga svenska självgodheten.

Den sitter man och håller tyst med när man just drabbas av den svenska sjukvården. Lagom kul att ha betalat all skatt men se den anhöriga sitta fast i vårdkön när det är en viktig fråga om tid att upptäcka och börja behandla cancern.

Eller varför inte ta en titt på "vården" av de äldsta som drabbades av Corona-viruset?

Vi vinner ingenting på den här eviga svenska självgodheten. Då är man nöjd och det duger inte.
Citera
2021-04-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vet inte hur mycket pengar som finns att tjäna på vaccinerna.

Mitt inlägg handlade om affärsidén med licenstillverkning. Jag tycker att det är bra att ryssarna har ett bra vaccin att erbjuda. Och att dom kan erbjuda vaccin utan att ta av dom doser som ska gå till landets egna befolkning.
Jag tycker (personligen) att vi i så fall kan licenstillverka vaccin från Europa eller USA istället.

Ryssland och Kina har inte som geopolitisk strategi att ha en ömsesidig givande relation till andra länder. Det är inte i någons intresse att stärka deras staters aktier.
Citera
2021-04-07, 21:34
Medlem
"Liksom tidigare är medelåldern bland de sjukhusvårdade covidpatienterna hög, visar siffror från Region Skånes journalsystem:

• 31 procent av patienterna med covid är 70 till 79 år gamla.
• 22 procent är 60 till 69 år.
• 17 procent är 80 år eller äldre.
• 13 procent är 50 till 59 år.
• 9 procent är 40 till 49 år.
• 8 procent är yngre än 40 år.
"

Skulle det inte vara vi unga som låg inne på sjukhuset?

https://www.sydsvenskan.se/2021-04-07/sju-av-tio-sjukhusvardade-med-covid-ar-over-sextio-ar
Citera
2021-04-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Liksom tidigare är medelåldern bland de sjukhusvårdade covidpatienterna hög, visar siffror från Region Skånes journalsystem:

• 31 procent av patienterna med covid är 70 till 79 år gamla.
• 22 procent är 60 till 69 år.
• 17 procent är 80 år eller äldre.
• 13 procent är 50 till 59 år.
• 9 procent är 40 till 49 år.
• 8 procent är yngre än 40 år.
"

Skulle det inte vara vi unga som låg inne på sjukhuset?

https://www.sydsvenskan.se/2021-04-07/sju-av-tio-sjukhusvardade-med-covid-ar-over-sextio-ar

Majoriteten inlagda på sjukhus är under 70 år, dags att sänka riskåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in