2021-03-22, 08:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
The million dollar question...:
Hur många i försöken fick blodproppar?
Ska kolla om jag kan få tag i själva studien. Till dess har vi det här:
/.../The DSMB found no increased risk of thrombosis or events characterised by thrombosis among the 21,583 participants receiving at least one dose of the vaccine. The specific search for CVST found no events in this trial.
Citera
2021-03-22, 08:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vaccinstrulet såg man ju komma lång väg. Det är så oerhört korkat att hålla på och massvaccinera friska människor under 50 år, såhär tidigt i vaccinationsprogrammet.

Man borde givetvis vaccinerat människor i fallande åldersordning. Den som är gammal har mest att vinna på en vaccinering, och samtidigt minst levnadsår att förlora. Det verkar också vara vedertaget att äldre har mindre risk för biverkningar från vaccin eftersom deras immunförsvar är mindre aktivt. Är det ingen som har tänkt på det sistnämnda förrän nu?

Men nej, det räcker ju inte med att reducera problemet till något hanterbart, utan vi måste "utrota" covid för gott. Fan vad trött man blir på alla människor som inte är mogna nog att sätta upp realistiska mål. Så fort man vittrar att "oj, här är visst en ansträngning på väg att ske" så ska man slänga in det svåraste problem man känner till i samma gryta. Det är ju precis som med den hopplösa klimatfrågan.

Det är ju precis det vi gör, vad menar du?
Citera
2021-03-22, 08:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ska kolla om jag kan få tag i själva studien. Till dess har vi det här:
/.../The DSMB found no increased risk of thrombosis or events characterised by thrombosis among the 21,583 participants receiving at least one dose of the vaccine. The specific search for CVST found no events in this trial.
Jag letar också (för att jag är intresserad av att veta om man använt 50 eller 25 miljoner viruspartiklar i den första dosen)...
Citera
2021-03-22, 08:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ingen förhöjd risk.

edit: dessutom ser man att det bör gå mer än 4 veckor mellan dos 1 och 2, det ökar effektiviteten. Upp till 12 veckor har testats.
Jag noterade det speciellt. Det här är resultatet när man har 4 veckor emellan. En utsträckt tid bör ge högre effektivitet.

Vilket då gör att jag tror att det handlar om kortvarigt immunsvar mot vektorviruset som avtar snabbt. Det är goda nyheter för en eventuell booster-dos med uppgraderat vaccin i höst.
Citera
2021-03-22, 08:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag letar också (för att jag är intresserad av att veta om man använt 50 eller 25 miljoner viruspartiklar i den första dosen)...
Jag har kommit så här långt:

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/study/NCT04516746?term=NCT04516746&draw=2&rank=1

Nu måste jag iväg dock.
Citera
2021-03-22, 08:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har kommit så här långt:

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/study/NCT04516746?term=NCT04516746&draw=2&rank=1

Nu måste jag iväg dock.
Jag landade också där. Jag har begärt rapporten direkt från AZ. Får se hur det går.
Citera
2021-03-22, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Exakt! Precis som med vanliga influensan. Det är lite skrämmande att höra om folk som är under 50 år som springer efter dessa vaccin. Hysteri är väl ordet....Har samma erfarenhet av de vaccinationer jag tagit. Aldrig haft tillstymmelse till biverkningar. Men dessa biverkningar anses normala för dessa vaccin.

Vaccinera 60+ och andra riskgrupper som med influensan. Att massvaccinera övriga i all hast tror jag är ett misstag.

Ja och det ironiska i det hela är att de med bäst immunförsvar riskerar de svåraste biverkningar. Detta är personer som kanske aldrig skulle fått covid eller fått det och hanterat det bra.
Vi kommer inte att få bort viruset men om alla 60+ och riskgrupper vaccinerades skulle smittan ändå sjunka rejält.
Jag har läst flera vaccinationsberättelser på reddit och de allra flesta är mkt positiva till vaccinen trots en del knepiga biverkningar, allt från menstruationsrubbningar, hjärndimma och långvarig trötthet. Bättre än covid säger de men hur vet de om de någonsin skulle fått covid överhuvudtaget? En del som haft covid säger också att vaccinet var värre.
Citera
2021-03-22, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Håller med. Detta är vansinne och det som är mest vansinnigt är friska under 50 som är helt desperata och säger att de tar vilket vaccin som helst. Yngre verkar dessutom inte reagera helt bra på något av vaccinen. Jag har hittills aldrig tagit något vaccin där jag ens fått en tillstymmelse till biverkning och det gäller nog majoriteten av Sveriges befolkning men när det gäller dessa vaccin så är alla biverkningar "normala". Kvarstående smärta i armen i flera veckor? Normalt. Okontrollerbara kräkningar i en hel dag? Normalt. Hjärndimma i flera veckor? Normalt.

Varför inte bara vaccinera +55 el +60 och riskgrupper, d.v.s. de riskgrupper som verkligen kan bli allvarligt sjuka om de får covid?
Ja, verkligen. Det finns hur många pensionärer som helst som inte vaccinerats, som har oändligt mycket större nytta av det.

Att i ett sånt läge vaccinera så många unga kvinnor (unga kvinnor har exceptionellt bra immunförsvar) att man observerar "sällsynta överreaktioner" bland dessa är rent vansinne. Det enda man gör är att skapa en massa tvivel kring vaccinen, som riskerar göra så att äldre personer avstår.
Citera
2021-03-22, 09:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Varför inte bara vaccinera +55 el +60 och riskgrupper, d.v.s. de riskgrupper som verkligen kan bli allvarligt sjuka om de får covid?

För att 10-15% av de som får covid utvecklar långtidscovid. Som mycket väl kan vara permanent. Försök att fatta att vaccinet inte orsakar några biverkningar som går att jämföra med långtidscovid.
Citera
2021-03-22, 09:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ja och det ironiska i det hela är att de med bäst immunförsvar riskerar de svåraste biverkningar. Detta är personer som kanske aldrig skulle fått covid eller fått det och hanterat det bra.
Vi kommer inte att få bort viruset men om alla 60+ och riskgrupper vaccinerades skulle smittan ändå sjunka rejält.
Jag har läst flera vaccinationsberättelser på reddit och de allra flesta är mkt positiva till vaccinen trots en del knepiga biverkningar, allt från menstruationsrubbningar, hjärndimma och långvarig trötthet. Bättre än covid säger de men hur vet de om de någonsin skulle fått covid överhuvudtaget? En del som haft covid säger också att vaccinet var värre.
Den absoluta majoriteten av vaccinerade har inga eller mycket små biverkningar. Och med små biverkningar menar jag en dags feber eller lite värk i kroppen. Antalet personer som får svåra biverkningar är försvinnande litet, och bland de inrapporterade biverkningarna är det ett ännu mindre antal som senare kommer att kunna kopplas till vaccinet.

Risken att drabbas av svår COVID-19 som ung person är statistiskt sett tusenfallt gånger större.
Citera
2021-03-22, 09:11
Medlem
Jackie.Chiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja verkligen, antingen har de inte fångat upp dödsfallen lika bra eller så är det kanske en leverans som det var fel på och UK har inte tagit del av den leveransen, det har ju snackats om det också.

Jag tror inte riktigt på att det handlar om sättet man vaccinerar, som i den artikel du länkade. Om det vore fallet så borde dödsfallen inte bara gälla AZ. Man kan ju nästan ta för givet att dessa personer som vaccinerat dessa avlidna även vaccinerat andra fast då med de andra vaccinerna och de har ju klarat sig. Sedan är det ju inte bara Norge som har dessa dödsfall.

Jag tror tyvärr vi kommer att se några till, som jag förstår det tar det 1-2 veckor efter vaccinationen till att man avlider. Så inte fören 2, kanske 3 veckor efter vaccinations stoppet kan man räkna i hopp hur många det blev. Jag skulle gissa på att en del rika länder fortsätter skänka eller säljer billigt av AZ till fattigare länder. EU och WHO kommer att försöka fortsätta med att förespråka AZ ett tag till (då ekonomiska intressen väger tungt), men till slut blir det nog bara de fattiga länderna som vaccinerar med AZ som vi så generöst kommer att skänker dem. Men om det enbart är leveransen det är fel på, kanske det går att åtgärda. Men då får man ju se till att det inte blir så igen, går ju inte att titt som tätt få dödliga leveranser.

Enig, tror också att det ligger annat bakom än hur man sätter vaccinet. Men känns inte helt bra att det uppenbarligen finns de som inte fått korrekt upplärning som artikeln omtalar, vilket potentiellt även det skulle kunna öka risken för blodpropp...

Time will tell...
Citera
2021-03-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det skyddar i allra högsta grad mot död och sjukhusinläggning. Du blir lite snorig det är allt.

Bra att någon fortsatt tror på astras trollbrygd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in