2021-04-07, 19:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den som bor på särskilt boende läggs normalt inte i respirator på IVA, även om det finns lediga platser.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Redan detta är ju etiskt tveksamt. Men nu försöker du ändå blanda bort korten.

Förra våren handlade det inte om att de inte fick IVA. De fick inte ens syrgas eller läkarbedömning! Ett telefonsamtal från läkaren och sedan var det Game Over!

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är väl så att det finns en övre gräns där en människa är för sjuk för intensivvård. Eller?

Det är beklagligt att man inte kunde få syrgas och fysiska besök av läkare, men om du gör en konsekvensanalys förstår du att det inte fanns några bättre alternativ.
I Danmark fick de äldre syrgas och i Sverige fick de morfin.

Detta fick givetvis konsekvenser för överlevnaden i Sverige.
Citera
2021-04-07, 19:08
Avslutad
Citat:
Ja svensken håller sig slank och har inte råd att äta ute varje dag. Med amerikanska mått mätt ser de flesta svenskar ut som rena atleter. Dessutom är de tillräckligt intelligenta för att i allmänhet göra bra mycket mer för att undvika viruset än vad FHM har rekommenderat.

Trots detta, och ett oerhört glest befolkat land, så är det väl hugget som stucket vilket land som klarat sig bäst. USA har 1600 döda per miljon och Sverige 1300 sist jag kollade och Sverige knapar in på USAs försprång i och med vaccinfiaskot. Vi får se när detta är över. Men att Sverige skulle komma ut som en vinnare är osannolikt. Dessutom bör Sverige givetvis jämföras med sina närbesläktade grannländer snarare än USA.
Nej, det är inte hugget som stucket om man avlivar de covidssjuka eller om de sjuka dör av viruset. Det är ganska stor skillnad.
Citera
2021-04-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ja svensken håller sig slank och har inte råd att äta ute varje dag. Med amerikanska mått mätt ser de flesta svenskar ut som rena atleter. Dessutom är de tillräckligt intelligenta för att i allmänhet göra bra mycket mer för att undvika viruset än vad FHM har rekommenderat.

Trots detta, och ett oerhört glest befolkat land, så är det väl hugget som stucket vilket land som klarat sig bäst. USA har 1600 döda per miljon och Sverige 1300 sist jag kollade och Sverige knapar in på USAs försprång i och med vaccinfiaskot. Vi får se när detta är över. Men att Sverige skulle komma ut som en vinnare är osannolikt. Dessutom bör Sverige givetvis jämföras med sina närbesläktade grannländer snarare än USA.
Jag är stolt över att leva i det land som skött detta bäst av alla.
Den svenska modellen kommer bli facit för alla när vi får en riktig epidemi nån gång i framtiden.
Citera
2021-04-07, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tegnell, Trump och Bolsonaro är ju dom tre förnekarmusketörerna. Klart det blir många dödsfall med såna stolpskott vid rodret.
Ja, för att inte tala om alla de andra snart tre miljonerna coviddöda i världen. Många stolpskott vid rodret.
Senast redigerad av Ipsi 2021-04-07 kl. 19:30.
Citera
2021-04-07, 19:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Med tanke på att följsamheten är dålig bland vissa etniska grupper, kolla Gotsunda i Uppsala eller valfri annan invandrartät stadsdel i Sverige, så kanske andra typer av åtgärder behövts. Iallafall i dessa områden. Detta var naivt av FHM men strategin fungerade i områden med många etniska svenskar. Att jämföra med Norge är mer än lovligt dumt, vi ser mer ut som Holland eller Frankrike än Norge eller Finland. https://www.forskning.se/2020/12/14/coronastrategin-var-en-strategi-for-en-homogen-befolkning/ Här har du en bra artikel som belyser ämnet.
Andelen utomeuropeiska invandrare är faktiskt rätt stor i Norge, inte riktigt lika stor som i Sverige, men inte så väldigt långt ifrån.
Citera
2021-04-07, 19:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Den svenska modellen kommer bli facit för alla när vi får en riktig epidemi nån gång i framtiden.

Ja när det kommer en riktigt farlig pandemi lär vi vara stendöda hela högen om de kör samma strategi.
Citera
2021-04-07, 19:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nja, inte den delen av modellen som består i att Regeringen inte gör något, att alla beslut fattas för sent och att alla åtgärder därmed sker när skadan redan är skedd..

I övrigt är modellen robust och hållbar över tiden.
Citera
2021-04-07, 19:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja när det kommer en riktigt farlig pandemi lär vi vara stendöda hela högen om de kör samma strategi.
Jo, om ingen tar tag i rodret och man trampar på bromsen när man är säker på att man krockat håller jag med.
Citera
Medlem
Citat:
Nej bara felavlade veklingar.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Tjeckien försökte på sig Svenska modellen o det gick ju väldigt bra eller hur?

Nä, tror faktiskt ingen vill köra Tegnell's flockis.

Det är Svenska folkets förtjänst att det inte blev värre trots Flockis Tegnell.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Till skillnad från t ex UK då?

Citera
2021-04-07, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jo, det gör dom.

Jo, jag börjar känna mig töntig av att försöka ge seriösa svar på dina fjant-inlägg. Jag är kanske för artig för att säga "Men hallå, är du helt dum i huvudet?"
Jag tänkte snarare att du skulle känna dig lite töntig som hela tiden tjatar om att att du till skillnad från de som faktiskt jobbar med detta världen över vet hur man räddar världen från en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in