2021-04-07, 17:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Mitokondriellt dna kan inte användas till att identifiera, endast för att utesluta. Det förklaras i Göta HR AB 58. Inte ens om HD eller någon i personalen som gjorde undersökningen tillhör samma haplogrupp skulle man kunna säga att hårstrået kommer från den personen. Det man har konstaterat är att hårstråt varken tillhörde SD eller LW, vilket mest kan ses som en bekräftelse av vad man kan se med blotta ögat (14 cm långt blont). Det medför inget nytt med andra ord. Mtdna ärvs av modern så LWs barn har samma haplogrupp som LW.

MTDNA is maternally inherited and reported as haplotype (mitotype). Full siblings share their mtDNA as well as with their mother, grandmother and other maternally related individuals. As a consequence, mtDNA analysis cannot be used to identiff a single individual, as nuclear DNA does. MTDNA analysis can be used to identify a maternal lineage (rnitotype) of individuals that are maternally related. Spontaneous changes of the nucleotide sequence (mutations) introduce mtDNA molecules that differ slightly frorn the original sequence.

Jag förmodar att vi är inne på det som Trie nämnde, att man kanske inte vill dra in personer som redan är avförda från utredningen.

Så att utesluta att hårstrået kommer från HD är inte aktuellt, då hon ju redan är avförd. Likaså är det ingen mening med att utesluta rättsmedicinsk personal.
Citera
2021-04-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det gjorde det väl inte? Det har åtminstone stått i tråden att hårstrået hittades inne i slidan. Debatterades ju fram och tillbaka här hur länge ett hårstrå kan stanna kvar när det väl kommit in osv.

Ok, då minns jag ändå inte fel, trots allt.
Ett sånt kan ju sitta kvar ett tag, om den som härbärgerar hårstrået inte känner att något irriterar. (För i såfall finns det knep att ta till för att få ut det. Vatten och lite olja t.ex ;-))
Så Lena kanske inte märkte hårstrået?
Citera
2021-04-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De tog DNA från SD också när han blev häktad. Ändå behövde man nytt salivprov från honom (i december 2020 tror jag det var) inför man skulle skicka prover för analys till Österrike. Det står ingenting om att man tagit prov från HD eller skickat några prover gällande henne.

För att det är två olika typer av dna som testats. Autosomalt, som är det vanliga och som är unikt för varje individ och mitokondriellt (mtdna) som inte är unikt. För att kolla SDs mtdna, som man gjort i det här fallet så behövdes nytt prov.
Citera
2021-04-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag har själv varit med på vanliga obduktioner, och det går till som du nämner. Man gör förstås en yttre observation innan man börjar frilägga osv.

I FUP är ju dessa avsnitt maskade/sekretessade så vi vet inget mer om hårstrået, förutom det som finns i A160 från NFC.

Jag förmodar att i de sekretessbelagda bilagorna finns mer detaljer om var exakt hårstrået hittades och i vilket skede av undersökningen.

För att identifiera hårstrået använde jag enbart det nummer som hårstrået fick från NFC och som följde med provet till Österrikes labb.

I NFCs rapport står enbart:

[I]5702/23383-18/S055
DNA
"Tops från slida. Lena Wesström
Forums materia/nr: 201801008106
Sperma kunde inte påvisas.
På topsen iakttogs ett hårstrå, men det är inte lämpat för DNAanalys med NFC:s standardmetodik.[/i]"

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ok, då minns jag ändå inte fel, trots allt.
Ett sånt kan ju sitta kvar ett tag, om den som härbärgerar hårstrået inte känner att något irriterar. (För i såfall finns det knep att ta till för att få ut det. Vatten och lite olja t.ex ;-))
Så Lena kanske inte märkte hårstrået?

Se svar från nötis. Edit: lite oklart om man ska tolka "från slida" som inte eller yttre könsorgan?
Senast redigerad av Firesnake 2021-04-07 kl. 17:34.
Citera
2021-04-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Mr kontrollfreak skulle ha lämnat ut sin gc profil till andra? Nej glöm det.

Såvida han inte ändrat...

HD till SD 2018-04-23
Loggar in på ditt GCkonto
Citera
2021-04-07, 17:45
Medlem
Citat:
Det gjorde det väl inte? Det har åtminstone stått i tråden att hårstrået hittades inne i slidan. Debatterades ju fram och tillbaka här hur länge ett hårstrå kan stanna kvar när det väl kommit in osv.

UR FUP
Fibertejpning på kroppen. L*na W*sström
Forums materia/nr: 201801008158
I materialet iakttogs fyra hårstrån, men dessa är inte lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik.
Citera
2021-04-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Alltså, HDs prover kasserades

Hur vet du det?
Finns ju hur många gamla prover som helst, som har sparats i både 30 och 40 år.
Så varför skulle just detta hårstrå ha kastats?
Helt absurt!
Usch, jag blir förbannad!
Citera
2021-04-07, 17:52
Medlem
Citat:
Nu finns det en lång artikel skriven i NA av Lars Ströman:

"Polisen har missat flera grejer säger en av de "privatspanare" som engagerat sig i Hjärstamordet. Ja, vem som helst kan läsa den 14000 sidor långa förundersökningen – och kolla hur arbetet har gått till. Tacka offentlighetsprincipen för det!"

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-hjarstamordet-vi-far-ett-battre-rattsvasende-om-allmanheten-far-lasa-en-14000-sidor-lan g-forundersokning

Det är en lite filosofisk artikel som handlar om offentlighetsprincipen, tryckfrihetsförordningen och fel som kan göras av polisen.

"Till exempel kan någon få för sig att läsa en 14000 sidor lång förundersökning om ett mord i Hjärsta."

Att det ibland kommer förslag från folkvalda på att begränsa offentlighetsprincipen.

Lars Ströman avslutar artikeln med att i tryckfrihetsförordningens andra kapitel står att genom att vi har offentlighetsprincipen kan detta hända:

" Det handlar om att främja "ett fritt meningsutbyte" och "en fri och allsidig upplysning". Den förklaringen är mer än fullgod. Så om du drabbas av den där frågan kan du svara exakt så.

Vi får en bättre polis, ett bättre åklagarväsende och bättre domstolar om allmänheten har en långtgående rätt att granska vad myndigheter gör.
"

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-hjarstamordet-vi-far-ett-battre-rattsvasende-om-allmanheten-far-lasa-en-14000-sidor-lan g-forundersokning

Grattis Avel!

En ny vinkling av Ströman. Om jag inte minns fel, hade han en artikel om en annan vinkling av offentlighetsprincipen!

Vilket stöder min uppfattning, att oavsett om ditt arbete leder till en friande dom eller inte, så lämnar det många andra spår!

Goda spår!

Ondska föder ondska!
Och jag tänker omvänt; att godhet föder godhet!

Dina sista meningar här:
det är tyvärr så illa.

Vissa som inte kan vara bra på att vara bra, eller på att vara bäst - synas mest: De kan iaf vara "bra" på att vara dåliga. Göra illa andra.
:-(
Citera
2021-04-07, 17:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
[/b]

Se svar från nötis. Edit: lite oklart om man ska tolka "från slida" som inte eller yttre könsorgan?

Själva benämningen av olika kroppsdelar måste nog vara extremt noggrann vid en obduktion.

Hårstrået satt fast på topsen, vilket kan ha gjort att man uppfattade det som att strået kom ut från slidan, medan det kanske fastnat på Lenas underliv t ex i samband med att man klätt av kroppen eller liknande. Eller att det fastnat på förpackning som topsen låg i och följt med vid införandet av topsen i slidan.

Jag tänker att man kan på rättsmedicin råkat få hårstrået på topsen ( t ex att det fastnat på deras skyddskläder i samband med påklädning av deras skyddsutrustning osv. Hårstrån kan vara väldigt elektriska och fastna på olika ställen som är statiska. Även skyddshandskar. Även om man är noggrann och har hårskydd.
Citera
2021-04-07, 18:02
Medlem
Citat:
I dagens rapportering från NA skriver journalisten:

"– Det har även hittats ett ytligt blont hårstrå, säger Åsa Hiding.
Enligt NFC kan det inte uteslutas att hårstrået kommit dit under läkarundersökningen.
"

Det är kanske det som menas, att det bara satt precis i mynningen?

Ett hittades vid topsning av LWs vagina.
Fyra hittades vid tejpning av kroppen.
Ett flertal mörka i hand, på ben, mfl ställen.
Citera
2021-04-07, 18:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
UR FUP
Fibertejpning på kroppen. L*na W*sström
Forums materia/nr: 201801008158
I materialet iakttogs fyra hårstrån, men dessa är inte lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik.

Jag kanske har fattat helt fel, men dessa två har samma nummer:

Från Österrikes labb
GHR 58/62
"Hair t 57 02 I 23383- 1 8/S055
One hair with a root, approximately 14cm long. lt is fixed on a piece of plastic, about 9 x 8 cm
and further fixed on a second piece of plastic which is about 21 x 13,5 cm.
Packed in an envelope: "Hair from 5702123383-18/5055, 22112-201?" and barcode: 'ULSV,
2020032152-01".
01 1: Hair/5702123383-181S055: About 4cm of hairshaft taken for mtDNA-analyses. Material
left.
"

Från NFC
A160/60:
"5702/23383-18/S055
Tops från slida. Lena Wesström
DNA
Sperma kunde inte påvisas.
På topsen iakttogs ett hårstrå, men det är inte lämpat för DNAanalys med NFC:s standardmetodik
"
Citera
2021-04-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Alltså, HDs prover kasserades

Vet du detta med säkerhet eller är det en gissning?
Vill inte vara oförskämd, men jag blir väldigt fundersam om det verkligen är så det går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in