2021-04-07, 15:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han var nog inne på GC. Jag kollade ungefär när rättegången drog igång och då hade han inte loggat in. Då stod det 6/4. Nu 7/4.
Han kan ju ha kollat i väntan på att komma in i rättsalen också. Men lite fel fokus kanske.
Annars har han väl kikat Systerhax FTF i nån paus snarare.
Men inloggad var han inte imorse.

Citat:
Det kan ju vara så att när han slog upp laptopen i rättsalen så hoppade Chrome och Geocaching.com igång och då blir det som att han varit online men helt klart ett ”sjukt” stort intresse ja.

Dock med reservation för att server/grunduppgifterna i Groundspeak (Seattle) anges i Pacific-Tidszon dvs. det kan finnas en tidsfördröjning. Detta uppstår inte vid funktioner som t.ex. klockslag för cacheloggning eftersom man här kan ställa in sin egen tidszon i Settings/inställningar och som då framgår som realtid, MEN (om jag inte misstar mig) så har jag för mig att det dock blir tidsfördröjning vid övriga "grunddata" som exempelvis login, profildata etc.

https://forums.geocaching.com/GC/index.php?/topic/346941-geocaching-server-time/

Som exempel: Om du har ett geokonto, kolla vilken aktuell servertid det är just nu: https://www.geocaching.com/pocket/

Därför kanske SD rent teoretiskt loggade in redan efter midnatt/tidigt i morse, men att datumet på hans profil inte slog över förrän Pacific-tiden passerats (dvs. någon gång under förmiddagen).
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-04-07 kl. 15:25.
Citera
2021-04-07, 15:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
1) Att dessa två må sakna erfarenhet och kunskap är en sak. Men att inte vara insatt i vilka möjligheter som finns i om det egna fältet.... (super timeline osv)...
"Nä du, det här är lite överkurs för oss, det får vi nog skicka till IT-forensikerna i Linköping!"
-Omedveten vs medveten inkompetens.
För det är väl IT-tekniker på polisen i Örebro du pratar om?

(Jag trodde, måhända naivt, att det var i grunden självlärda, sedan formellt utbildade, personer med en passion för att nörda ner sig och lära sig allt nytt som sökte sig till såna tjänster. Har en släkting med militär bakgrund som hade en sån tjänst en sväng innan hen gick vidare till SÄPO)

2) De missar i den IT-forensiska delen av utredningen i fallet LW som du (och kanske andra) lyft fram skulle ju i praktiken kunnat ha haft en påverkan på möjligheten att binda rätt GM till brottet.

Oavsett utfallet bör en intern inredning (lol) inledas.
Frågan är om inte justitiekanslern borde utreda ev. brister.

För "hoppas de drar lärdom av det här inför framtiden" känns ju dels som ett svek mot LW och dels som att rycka på axlarna och acceptera att det är vilda västern eller "äh Kling och Klang på landsbygden, låt dem hållas". Rättsosäkert, oseriöst och ovärdigt en rättsstat.

Edit: finns lediga tjänster på NFC om nån vill söka 😏
https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/lediga-jobb/
Utöver formell kompetens, tid i yrket och insyn via jobbet - så har vi väl ändå ingen insyn i hur deras nivå ligger per person?

Du nämner bra exempel som passion, nörd, intresse att förkovra sig bortom skrivbordet, vidareutvecklas och fördjupa sig. Jag lägger till inlevelse och intellekt. Bred insyn ger bredare kompetens.

Kan enbart jämföra med eget yrke och det är markant skillnad fr person till person oavsett samma utbildning, grundkrav. Går inte att generalisera.
Vi vet väl inte ens vad som är gjort hittills inför kompletteringar?
Senast redigerad av develi 2021-04-07 kl. 15:23.
Citera
2021-04-07, 15:28
Medlem
notknapparens avatar
Nu fortsätter åklagaren med storstädningen som skedde efter mordet.

Hon fortsätter med att man undersökt de platser som SD uppgett att Lena kan ha lämnat blodspår på, men på de platserna har man inte kunnat säkra några blodspår.

Nu är det blodspåret på tvättmaskinen hon går igenom.
Man fick indikation för blod först, men kunde inte knyta det till en person. Vid förnyad undersökning fick man träff på DNA. Det talar extremt starkt att det är Lenas.

Vidare till de blå skorna som hittades i sommarstugan dagen efter att Lena hittats. Skorna ska ha undersökts flera gånger på NFC.

"Stefan Hazianastasiou
I dag 15.13

Under den första undersökningen hittades inga spår. När man senare gjorde en grundligare undersökning hittades blodspår på skorna.
"
//
"Stefan Hazianastasiou
I dag 15.15

– Det sker en ytterligare, en tredje undersökning. Ändamålet var att se om skorna tvättats efter att blodet hamnat på skorna, säger Åsa Hiding.
"

Det var inne i tyget som flera blodbesudlingar hittades efter att man klippt upp dom. Man bedömde att skon inte hade tvättats i maskin men kanske blivit handtvättade/skrubbade, men att blodet i plösen glömts bort.

"Stefan Hazianastasiou
I dag 15.19

Blod från både Lena Wesström och 46-åringen har enligt åklagaren hittats på skon.
"

Nu har man hittat ytterligare en DNA- träff från Lena på skorna.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-tvattstugan-ar-av-intresse-rapport-fran-domstolen
Citera
2021-04-07, 15:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, nu kan de i rätten själva se att han har med sej datorn i ”olika sammanhang”...

Jag undrar om det är hans jobbdator? I så fall försöker man ju inte hitta mer information om 23.34 händelsen, enligt Avels anvisningar.
Citera
2021-04-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Blont hårstrå 14 cm långt? Kan vara HDs. Vi får väl se vad österrikarna kommer fram till. När kommersvaret därifrån? Vet man det?

HD behöver iofs inte ens ha varit i närheten av Lena när det hamnade där det hamnade. SD kan ha fört det med sig och avsatt det utan att veta om det, när han och Lena hade sex någon gång.

Hårstrået kan ha lagt sig i ett av de veck som finns inne i en kvinnas underliv.

Och sen hoppat ut och lagt sig på kroppen? Inte troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Svar har redan kommit att det varken matchar LW eller SD. HD verkar inte ens ha testats.

De tog med största sannolikhet dna på HD när hon blev häktad, att de jämfört ett långt blont hårstrå med den mörkhåriga LW och den korthårige SD men inte HD låter alltför otroligt.
Inte ens kling och klang skulle missa det.
Citera
2021-04-07, 15:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes

De tog med största sannolikhet dna på HD när hon blev häktad, att de jämfört ett långt blont hårstrå med den mörkhåriga LW och den korthårige SD men inte HD låter alltför otroligt.

De tog DNA från SD också när han blev häktad. Ändå behövde man nytt salivprov från honom (i december 2020 tror jag det var) inför man skulle skicka prover för analys till Österrike. Det står ingenting om att man tagit prov från HD eller skickat några prover gällande henne.
Citera
2021-04-07, 15:39
Bannlyst
Citat:
Han var nog inne på GC. Jag kollade ungefär när rättegången drog igång och då hade han inte loggat in. Då stod det 6/4. Nu 7/4.
Han kan ju ha kollat i väntan på att komma in i rättsalen också. Men lite fel fokus kanske.
Annars har han väl kikat Systerhax FTF i nån paus snarare.
Men inloggad var han inte imorse.

Menar du att idioten är inne och kollar loggar (kanske i pauserna, men ändå) när han står inför rätten misstänkt för mord.
Och Hanna är ute och jaga loggar.
Skämtar nån med mig, eller?
Citera
2021-04-07, 15:42
Medlem
notknapparens avatar
Innan jag glömmer det, även denna reporter SH tar upp att det var två träffar från Lena vid TR, nu en tredje inför HR.

Som jag fattat det var det tidigare bara en?

Får kolla igenom FUP på nytt.

"Stefan Hazianastasiou
I dag 15.25

I tingsrätten tog åklagaren upp två dna-träffar från Lena Wesström på den misstänktes skor. Nu lagom till hovrättsförhandlingen har en ny undersökning visat att man har en ytterligare träff från henne på skorna.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-tvattstugan-ar-av-intresse-rapport-fran-domstolen
Citera
2021-04-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes

Iom att HD avskrevs, kastades proverna, som jag förstått.
Citera
2021-04-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Menar du att idioten är inne och kollar loggar (kanske i pauserna, men ändå) när han står inför rätten misstänkt för mord.

Nej det är inget skämt, inte heller att mordet har med geocaching att göra, med raderade loggar och otrohet.
Vi pratar om maniska och mycket konstiga individer här.
Citera
2021-04-07, 15:45
Medlem
Nu vill Hiding få spela upp ett av de första svammelförhör gällande blod bla. på SDs cykel, försvarsadvokaterna motsätter sig, domaren begär paus...
Lite nonchalant att sitta med dator och gömma sig.
Citera
2021-04-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag har svårt att tro att han sitter och surfar på datorn. Jag skulle tro att hans försvarare vill att han koncentrerar sig på rättegång och fup. Och fupen har han ju digitalt i sin dator kan jag tänka. Inkl alla tilläggsprotokoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in