2021-04-07, 15:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Ja jag kollar Israel dagligen. Det dör i snitt 8om dagen av viruset, men tanke på att 60% av befolkninge är vaccinerade tycker jag det borde täcka riskgrupperna och mer eller mindre räcka för flockimmunitet. Men det vägrar dö ut, manser på kurvan att den börjar plana.
Jag är itne anti vaxxer.
Gott då tror vi båda samma

De 60% är väl en del nyligen som vaccinet inte hunnit verka på ännu.
Sedan kan man fundera hur utbrett antikroppar från tidigare covid är, kanske 10% (gissning)
Börjar man sedan leva som det är över så kommer smittspridningen finnas där men dagens rapportering 184 personer är rätt så lågt om vi jämför med t.ex. Sverige så troligen gör vaccinet bra verkan.

Jag vet inte vid vilken nivå flockimmunitet är där men har de betydande andel mutationer så borde den ligga högre än de 60-65% vi tidigare pratade om här.

Kanske någon annan här har mer uppgift om var nivåer för flockimmunitet kan vara.
Citera
2021-04-07, 15:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
ca 100st färre än samma tidpunkt ifjol. Följer vi samma mönster når vi peaken runt löning i April.

Hur många ”ifrån” är vi när det gäller sjukhusinlagda?
Citera
2021-04-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tackar. Imponerande siffror. Det verkar som att de bara tar någorlunda friska patienter till IVA med andra ord. Om de är allt för sjuka kanske det anses ”lönlöst” och det blir morfinsprutan igen.

Ja vi brukar inte lägga sådana som inte bedöms överleva respirator i respirator. Det är alltid en bedömning. Även innan covid. Det är ingen picknick att ligga i respirator.

Sedan är inte IVA = respirator

Vi har bra vård i Sverige på det stora hela, när vi väl får vård
Citera
2021-04-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De varianter som nu finns är du nog hyfsat skyddad emot. D.v.s. du kommer hursomhelst inte att utveckla någon allvarlig sjukdom. Jag vet att det finns en studie på AstraZeneca-vaccinet och den sydafrikanska mutationen som visar på låg effektivitet, men den har jag synpunkter på. Dock såg man inte några allvarliga fall i den vilket är det väsentliga.

Så alla idag godkända vacciner kommer att ge dig ett skydd från allvarlig COVID19 om de inte rent av skyddar helt och hållet. Det är svårt att säga precis hur mycket då inget av vaccinerna är ens tänkta att ha ett steriliserande skydd. Alltså hundraprocentigt.

Däremot tror jag att COVID19 har flera överraskningar att komma med framöver kanske, till hösten eller längre tid. Jag hoppas jag har fel. Då kommer det att krävas uppdaterade vacciner. Men det är redan på gång säger tillverkarna.

Tack så mycket för bra svar! Som du säger får man vara beredd på överraskningar och aldrig får man vara riktigt glad som min äldre arbetskollega brukade säga.
Citera
2021-04-07, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tackar. Imponerande siffror. Det verkar som att de bara tar någorlunda friska patienter till IVA med andra ord. Om de är allt för sjuka kanske det anses ”lönlöst” och det blir morfinsprutan igen.

Det var en ganska hätsk debatt kring det förra våren, både härinne men även på en del andra ställen i samhället. Bl.a. var överlevnaden på IVA i många andra (utvecklade) länder, mycket lägre. Vilket inte innebar att deras IVA var dålig, däremot att de gav fler "chansen" till IVA-vård, dvs. större fokus på att försöka rädda liv allt vad man kunde.

Förnekarnas argument var att vi i Sverige var humana och lät gamlingar slippa genomgå hård IVA-vård.

Efterföljande granskningar har ju visat att vi i Sverige inte alls var humana, utan tvärtom att vi lät många äldre helt enkelt dö med morfin, som du säger. Utan möjligheter till annan vård (t.ex. geriatriskt sjukhus som gav mkt hög överlevnad). Gå direkt till Palliativ Vård, utan att passera Gå.

Likt de flesta större medicinska skandaler, så brukar det ta lång tid dock, innan ett samhälle tar till sig den fulla vidden av det fasansfulla som samhället har gjort mot folk. (Jmf. t.ex. lobotomering, tvångssteriliseringar, Neurosedynskandalen, osv).
Citera
2021-04-07, 15:53
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jisses vilka siffror vi ser! Helt jävla otroligt hur förbannat kass Tegnell är!

Smittspridningen skenar på många håll. Och antalet inrapporterade döda är nästan 100 senaste 2 dygnen. Hade Tegnell varit VD för ett vanligt företag hade han fått sparken för redan ett år sedan. Maken på inkompetens!
Tegnell är Magdalena Anderssons springpojke, de är ju anställda av regeringen i princip och förstår ju så klart vilken position regeringen vill hålla, av ekonomiska skäl vill vår finansminister inte stänga ner, och de på fhm vill behålla sina arbeten, så därför är vi i den här situationen, annars hade ju Tegnell blivit kickad för länge sedan, Löfven är för dum för att förstå någonting och låter Magdalena styra inofficiellt,
Citera
2021-04-07, 15:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja. Otroligt att vi ens kan nå upp till liknande nivåer som förra våren. Fullkomligt obegripligt att ansvariga inte kunnat förhindra en liknande situation kring smittan och sjukhussituationen, som förra våren - trots att man haft ett år på sig att fundera ut kraftiga åtgärder för att förhindra sådan okontrollerad smittspridning.

Mind. Blown. 🤯
Njae, det är väl rätt bra att samhället inte är mera stängt än det är i Sverige kan jag tycka.

Om jag hade fått bestämma skulle jul- och nyårshelgerna förlängts med två veckors ganska kraftig nedstängning för att gå in i det nya året med så lite smittspridning som möjligt, men jag fick inte bestämma.

Sedan har framför allt den mera smittsamma brittiska mutationen släppts in i landet och tagit över samtidigt som många börjar tröttna på restriktionerna, så det är inte så konstigt att smittspridningen ökar.
Citera
2021-04-07, 15:57
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag konstaterar att Estland har långt högre smittspidning än Sverige.

Sveriges insidens 680
Estland drygt 1000

Enormt mycket högre alltså.

Jag konstaterar att Estland stängt några butiker, simhallar och kulturarenor. Som alla andra gjort i perioder.
Någon mer nedstängning än så är det inte.

Du svarade inte på frågan.

Varför gick kurvan ner i Sverige efter nyår?
Varför försvann smittan i somras?
Varför har kurvan vänt i Västerbotten? Har det stängt ner tror du?

Varför vände kurvan ner i Skåne? Stängde de ner?

Varför får inte Frankrike nån effekt på en riktig nedstängning under 3-4 gånger nu?

Estland har en naturlig pandemikurva, helt rätt. Nu går det ner. Och sen kommer det gå upp... och så håller det på.

Som vanligt presenterar du gamla siffror. Att sedan börja yra om enskilda regioner bara bekräftar att du enkom är ute för att förvilla.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&pickerSort=asc&picke rMetric=location&hideControls=true&Metric=Confirme d+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=DEU~FRA~EST~SWE~GBR

Incidensen för Sverige är för övrigt redan 750 och Estlands under 1000. Så där anförde du återigen utdaterade uppgifter. Estlands sjunker raskt och Sveriges ökar raskt.

Samtliga länder förutom Sverige som återfinns i grafen har långtgående restriktioner, oavsett vad du vill benämna det som. Och samtligas pekar neråt. Förutom Sveriges.

Tyvärr hjälper dig det inte att snyftrunka om regioner i Sverige när verkligheten lägger satsen i ansiktet på dig.

Att du springer omkring i tråden och flaxar med armarna hit och dit hedrar dig ej. Ena minuten är hårdföra nedstängningar verkningslösa enligt dig, då du hänvisar till falsk information gällande Frankrike. Det skall till en lapp för att gå ut. Sedan avfärdar du länder som infört liknande långtgående restriktioner som att de är betydelselösa och att folk springer omkring som vanligt.

Naturliga kurvor förstås enligt dig. Som vanligt när du får verkligheten upptryckt i ditt förmodligen fula tryne så kommer du fortsätta sprutmåla din desinformation i tråden, kantat med sedvanliga "smileys".

Lite märkligt att dessa naturliga kurvor alltid tycks sammanfalla med nedstängningar.

Tyvärr kan ditt intresse för ämnet inte förklaras med annat än att en agenda finns. Tur i all fall att de flesta sett din osedvanligt fula röv och distanserat sig.
Senast redigerad av Thurizas-09 2021-04-07 kl. 16:42.
Citera
2021-04-07, 16:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat från 21:a december:

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
trots allt så känns det som att det är denna vecka det vänder - julhandeln är avklarad och folk kan låsa in sig med sina närmaste, mindre kollektivtrafik,

Flockimmunitet i samarbete med distansering har redan vänt trenden i stockholm - dumma virus, här finns inte mer att hämta!

Ojdå! Det vände uppåt igen. Det fanns ingen flockimmunitet.
Citera
2021-04-07, 16:03
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja. Otroligt att vi ens kan nå upp till liknande nivåer som förra våren. Fullkomligt obegripligt att ansvariga inte kunnat förhindra en liknande situation kring smittan och sjukhussituationen, som förra våren - trots att man haft ett år på sig att fundera ut kraftiga åtgärder för att förhindra sådan okontrollerad smittspridning.

Mind. Blown. 🤯
Varför ska vi ha kraftiga åtgärder? Vi ska ha rimliga åtgärder. Kraftfulla för avsedd verkan, kanske.
Citera
2021-04-07, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De varianter som nu finns är du nog hyfsat skyddad emot. D.v.s. du kommer hursomhelst inte att utveckla någon allvarlig sjukdom. Jag vet att det finns en studie på AstraZeneca-vaccinet och den sydafrikanska mutationen som visar på låg effektivitet, men den har jag synpunkter på. Dock såg man inte några allvarliga fall i den vilket är det väsentliga.

Så alla idag godkända vacciner kommer att ge dig ett skydd från allvarlig COVID19 om de inte rent av skyddar helt och hållet. Det är svårt att säga precis hur mycket då inget av vaccinerna är ens tänkta att ha ett steriliserande skydd. Alltså hundraprocentigt.

Däremot tror jag att COVID19 har flera överraskningar att komma med framöver kanske, till hösten eller längre tid. Jag hoppas jag har fel. Då kommer det att krävas uppdaterade vacciner. Men det är redan på gång säger tillverkarna.

Jag önskar att du hade rätt om fulvaccinet från Astra. MEN... studien du nämner hade bara 20-39-åringar i princip och visade knappt något skydd alls med Astras vaccin. Att ingen blev kritiskt sjuk är inte så konstigt när studiepersonerna var så unga!

Så det är rent av väldigt troligt att du kan dö av sydafrikanen även om du blivit vaccinerad med Astra. Det ska bli spännande att följa Uppsala framöver. Och elaka tungor viskar om att det börjar bli jobbigt redan nu på
”Ackis”!
Citera
2021-04-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Njae, det är väl rätt bra att samhället inte är mera stängt än det är i Sverige kan jag tycka.

Om jag hade fått bestämma skulle jul- och nyårshelgerna förlängts med två veckors ganska kraftig nedstängning för att gå in i det nya året med så lite smittspridning som möjligt, men jag fick inte bestämma.

Sedan har framför allt den mera smittsamma brittiska mutationen släppts in i landet och tagit över samtidigt som många börjar tröttna på restriktionerna, så det är inte så konstigt att smittspridningen ökar.

Man skulle naturligtvis ha haft en ca 6 veckors lång lockdown initialt, både i början av första vågen, och i början av andra vågen, (hösten 2020).

Utöver det, skulle man ha avrått från resor inom landet under hela året (möjligtvis med undantag för några sommarveckor). Samt skulle man haft mycket, mycket striktare karantänregler för alla inresande till Sverige. Som det är nu knallade alla återvändande utrikes ifrån rakt in, utan någon som helst kontroll, både vid den första vågen, samt nu även med mutationerna.

Med ovanstående hade vi haft en bild liknande de övriga nordiska länderna. Vi hade haft kanske 1.000 - 1.500 döda, istället för snart 14.000. Vi hade sluppit bli skamfläcken i Norden. Vi hade sluppit miljarder och åter miljarder i vårdkostnader, utbränd vårdpersonal och en vårdskuld (i undanträngd annan vård), som är oöverblickbar.

Lätt att vara efterklok? Nej. Det var många av oss vanliga lekmän här inne som pratade om det och förutsåg detta scenario, redan förra våren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in