Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Du som verkar hänga med i svängarna. Vad är din uppfattning om nya varianter av viruset som vacciner inte klarar? Hur bedömer du risken? Skall vi räkna med att vi att världen tar sig ur pandemin på något års sikt? Skulle vara intressant att få dina åsikter.
De varianter som nu finns är du nog hyfsat skyddad emot. D.v.s. du kommer hursomhelst inte att utveckla någon allvarlig sjukdom. Jag vet att det finns en studie på AstraZeneca-vaccinet och den sydafrikanska mutationen som visar på låg effektivitet, men den har jag synpunkter på. Dock såg man inte några allvarliga fall i den vilket är det väsentliga.
Så alla idag godkända vacciner kommer att ge dig ett skydd från allvarlig COVID19 om de inte rent av skyddar helt och hållet. Det är svårt att säga precis hur mycket då inget av vaccinerna är ens tänkta att ha ett steriliserande skydd. Alltså hundraprocentigt.
Däremot tror jag att COVID19 har flera överraskningar att komma med framöver kanske, till hösten eller längre tid. Jag hoppas jag har fel. Då kommer det att krävas uppdaterade vacciner. Men det är redan på gång säger tillverkarna.