2021-04-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad pysslar folk med. Hur kan det fortfarande dö 45 om dagen när alla äldre är vaccinerade. Håller de sig inte hemma. Alla på SÄRBO lär ju slutat dö i Corona. Så vem fan dör? Är det fake?

Här är det nog lite eftersläpning. Det var ett betydligt lägre tal igår än tidigare. Riktningen är densamma för dödstalen. De sjunker! Om än i lite långsammare takt nu.
Citera
2021-04-07, 14:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Bullshit.

För det första - frågan var om vaccionationstakten gått ner och det verkar de inte ha om man kollar på påskhelgen/eftersläpningar.
Du har väl helt enkelt inte förmågan att tolka data och statistik då, gissar jag?

Citat:
För det andra - det var så kul när UK skrivit in villkor i sina avtal så UK fick mycket mer vaccin och i princip förbjöd export av vaccin från fabriker i UK. Då gick det bra att sitta och skrocka om ha kul.
Finns inga exportförbud från fabriker i UK. Du hittar på och ljuger.

Citat:
När EU svarar med samma medel och pressar vaccinleverantörerna att leverera enligt plan - då sitter du och gråter om hur elaka EU är.
Finns ingen leveransplans som detaljerar när AZ skall leverera till EU. Du hittar på och ljuger igen.

Citat:
För det tredje - EU har inte förbjudit export av vaccin. Vi ser bara till att vaccin som tillverkas i EU inte exporteras innan tillverkaren uppfyllt sina avtal om leveranser till EU. Känns det igen?
EU har infört exportförbud av vaccin och komponenter som ingår i vaccin. Du hittar på och ljuger.

Det fins EN klausul i EUs kontrakt med AZ som reglerar EUs rätt att vidta åtgärder om man inte är nöjd - man kan skippa betlaningarna och helt enkelt hoppa av köpet. Jag skulle föreslå att EU gör så istället för att stjäla vaccin från andra kunder.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_1352
Citera
2021-04-07, 14:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vi hade naturligtvis inte räknat med att EU skulle vara beredda att begå kriminella handlingar - där har du rätt, i DET avseendet har vi brustit i kontrakts-skrivningen.
Vilket patetiskt uttalande!

När EU kräver att tillverkarna ska följa avtal så är detta fel, men när UK gör samma sak så är det enligt kontraktet.

Så länge ingen får se kontrakten så är ju denna diskussion en ickefråga här på FB.
Citera
2021-04-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 45
Nya fall: 6 823

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 35, 41, 58, 46, 85, 79, 83, 141, 132, 177, 207, 169.
Senaste onsdagssiffror nya fall: 8 458, 7 665, 6 786, 5 923, 6 196, 5 381, 4 247, 4 074, 4 319, 4 186, 4 715, 5 362.

Jisses vilka siffror vi ser! Helt jävla otroligt hur förbannat kass Tegnell är!

Smittspridningen skenar på många håll. Och antalet inrapporterade döda är nästan 100 senaste 2 dygnen. Hade Tegnell varit VD för ett vanligt företag hade han fått sparken för redan ett år sedan. Maken på inkompetens!
Citera
2021-04-07, 14:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vilket patetiskt uttalande!

När EU kräver att tillverkarna ska följa avtal så är detta fel, men när UK gör samma sak så är det enligt kontraktet.

UK har inte krävt något utanför kontraktet - det är AZ som väljer att fullfölja kontraktet med UK. Gissa varför..

Så länge ingen får se kontrakten så är ju denna diskussion en ickefråga här på FB.
Kontrakten finns tillgängliga i den officiella domänen - jag har dessutom länkat till dem på ett tidigt stadium - så det är att argument som faller platt.

EU får väl stämma AZ - inte stjäla andra kunders vaccin.
Citera
2021-04-07, 14:13
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Antal vaccinerade :

2021-04-07 1 274 352 15,6 540 929 6,6

2021-04-06 1 271 799 15,5 540 288 6,6

Vad i helvete är det frågan om?! Hur fan kan vi ha vaccinerat 3.000 personer sen igår bara????????
Onsdagsuppdateringen tycks alltid följa samma mönster. Det är på tisdagar och torsdagar (om jag minns rätt) de stora volymerna presenteras.

EDIT: Men ja, tycks bisarrt att 3k doser presenteras som givna när vi får 500k+ denna vecka.
Senast redigerad av Otrolig 2021-04-07 kl. 14:17.
Citera
2021-04-07, 14:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, men vad var vitsen med flockimmunitet och varför skulle de äldre offras för det ändamålet?

Tegnell ville enbart styra pandemin så att vården inte kraschade. Dvs åtgärder skulle enbart införas för att platta till kurvan så att sjukvården orkade med.

Giesecke/Tegnell killgissade att flockimmuniten skulle inträffa i Maj 2020 och att vi därefter skulle leva som vanligt igen.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Verkar som att smittspridningen börjat gå ner? Att dödstalen fortfarande ökar är "normalt" - de kommer att vända mellan två och tre veckor efter att smittalen vänder.

Ja, hittills har man varit tvungen att ha en app för att boka tid - och man får inte boka om man inte är i den ålderskategori, där nästan ingen äger en Dumbphone och känner till appar... Breven om möjligheten att boka på annat sätt, skulle börja skickas ut först idag. Så det blir förmodligen flera dagar däremellan med mycket få vaccineringar. (Åtminstone gäller detta Stockholm...)
Kanske. Det kan ju även vara en påskeffekt med att få tester har utförts.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jisses vilka siffror vi ser! Helt jävla otroligt hur förbannat kass Tegnell är!

Smittspridningen skenar på många håll. Och antalet inrapporterade döda är nästan 100 senaste 2 dygnen.

Vakta den norska gränsen verkar inte ha fungerat. Man kanske borde testa den finska gränsen också?

352 på IVA nu.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, det har det väl egentligen.
Inte skriftligt ännu, men på presskonferensen var det ju tydligt att det var tre scenarion som är kopplade till hur smittspridningen minskar.

Nä är det inte alls aktuellt med någon minskning av några restriktioner.

När smittspridningen minskar och antalet sjuka sjunker i flera regioner kan vissa restriktioner lättas genom att antalet personer kan ökas något på olika ytor/restauranger etc.

När endast enstaka lokala utbrott finns kvar och vården klarar av både att vårda covid-sjuka och den ordinarie vården kan i princip allt utom större inomhusarrangemang öppnas upp.

Låt FoHM jobba på med detta en tid till, det är ju inte alls aktuellt att lätta på några restriktioner än på ett tag.

Jag gissar att man kan lätta något inför midsommarfirandet, eller direkt efter midsommar.

Ok jag förstår. Jag läste bara referatet i artikeln och måste medge att jag inte hörde hela presskonferensen. Håller med om att det inte alls är bråttom med nedtrappning som smittspridningen ser ut nu. Kan dock tycka det är bra att ha en så specifik plan som möjligt i och med att smittspridningen gick ner dramatiskt under sommaren förra året. Vi får se om samma sak händer i år.
Citera
2021-04-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad pysslar folk med. Hur kan det fortfarande dö 45 om dagen när alla äldre är vaccinerade. Håller de sig inte hemma. Alla på SÄRBO lär ju slutat dö i Corona. Så vem fan dör? Är det fake?
Folk kommer fortsätta dö med Covid i blodet väldigt länge. Den stora skillnaden är att folk inte längre kommer förfasa sig över siffrorna då våra kvällsblaskor inte kommer rapportera dem i all oändlighet.
Citera
2021-04-07, 14:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Målet för "warp speed" var årskiftet 20/21 så visst hade någon koll på tiden.

23 April 2020 fick de första i fas 1/2 sin spruta av Pfizer.
Okej, säger du det så litar jag på det.
Inte lätt att minnas alla turer.

Att någon hade koll på hur ett vaccin skulle fungera innan några studier på människor påbörjats har jag svårt att tro. Varför skulle man då ens göra studierna?

OM jag gissar lite så finns det och har funnits nära 100 vaccinkandidater och ett fåtal av dessa är nu i produktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in