2021-04-07, 14:02
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Frågan är ju exakt hur händelseförloppet var där.

Ebba fick (1) tyckte att Esbjörns fastighet var vanskött hon hade hört att personer bjudet på den under årens lopp. Men att samtliga fått nej. Ebba tänker att det vore smidigt för henne att bo i Esbjörns hus,!och (2) skickade en bekant hem till honom för att (3) bjuda hem honom till sig på kaffe och säga att hon var intresserad av huset. . Esbjörn (4) var charmad över att vara tillfrågad av Ebba och tyckte att kaffe hos henne lät spännande. Han
gick hem till Ebba och fick (5) kaffe med tillhörande (6) försäljningsdiskussioner som han sa nej till . (7) Eftersom Ebba inte ansåg diskussionerna hade ett givet svar det svar hon önskade, så blev det flera möten, Ebba sökte bland annat upp Esbjörn på hans boende. Ebbas enträgenhet fortsatte fram till den dag då kontraktet skrevs på.

1. Fick hon höra att folk bjudet på huset eller ansåg sig ha bättre rätt till det. Såg hon detta som ett uppdrag att vinna? Använde hon sig av sina kunskaper som partiledare för att övertyga Esbjörn om att sälja?

2. Var det en bekant till henne som tog första kontakten? Eller var det Ebba själv? Spelar i sak ingen roll, mer än att om det var Ebba som själv var där, så far hon med osanning och då kan man fråga sig varför.

3. Vad Ebbas bekant som frågade viste är ju inte relevant. Men det är ju fult möjligt att bekanten oxå tyckte att Ebba hade bättre rätt till huset än Esbjörn. Precis som de flesta människor på kullen tyckte. Dels var det tråkigt med den nedgångna skamfläcken till hus på gatan och del månar grannskapet om att ha sin superkändis kvar på gatan.

4. Esbjörn var antingen inte helt ovetande om att Ebba ville köpa fastigheten vid första besöket. Men den som frågade hade sagt att han var välkommen till Ebba hur som helst. Att Esbjörn bestämt sig för att säga ja i första läget är knappast sannolikt. Då Ebba sagt att först sa Esbjörn Nej, sen kanske och sist ja. Och Esbjörn sagt att hon tjatade och tjatade.

Om han var ovetande, är det Ebba som är lurifaxen. Men den här meningen du skriver är intressant, skulle du vilja utveckla den?

5. Att de dricker kaffe hemma hos Ebba, torde vara ganska fastslagit.

6. Esbjörn med största sannolikhet inte ovetandes om Ebbas önskan att köpa fastigheten, men en av grundfrågorna i detta hur Ebba lagt fram sitt förslag och vilka löften hon givet. Har hon låtet invagga Esbjörn i tron att hon ska återställa och bevara, att han alltid ska vara välkommen och att hans plats på gården är självskriven?

7. Hur förklarar Ebba Anticimex, Notar och röjningsfolket, om Esbjörn är ovetandes om vad som pågår? Ingen tänker att Esbjörn är helt ovetandes. När Notar var på platsen vet vi ju inte.Röjningsfolket var ju Esbjörn bara upprörd på. Så dom behövde hon ju knappast förklara.

Nej, hur jag än vänder och vrider på hela scenariot fram till kontraktsskrivning, så finns det väldigt många frågetecken på Ebbas agerande.

Jag tror inte att Esbjörn och Ebba var jämnbördiga parter i detta och jag tror inte att Ebba gjort allt för att se till Esbjörns intresse i denna affär.

Det var något som hände senare som fick Esbjörn att sätta hälarna i backen och vägra. Frågan är vad?Var det röjningen? Var det löftet till Matz som gnagde? Var det Majkgård? Var det Monika? Var det faktumet att fastigheten egentligen skulle ha stannat i släkten?

Han ångrade sig. Han hade inte riktigt klart för sig att påskriften var oåterkallelig. Han ångrade sig av flera olika anledningar. Om han är påverkad av personer i sin närhet att ångra sig. Så är det mycket troligt att han under sommaren var mycket mottaglig för att påverkas av Ebba.

Har Ebba sökt upp honom i hans boende? Det var nya uppgifter för mig!

När skulle detta ha skett?
2021-04-07, 14:09
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Det var Margareta som som sa. Att Ebba varit flera gånger på pensionatet och tjatat på Esbjörn.
2021-04-07, 14:15
Medlem
Citat:
Det var Margareta som som sa. Att Ebba varit flera gånger på pensionatet och tjatat på Esbjörn.
Det har jag också missat, undrar var hon sade det?
2021-04-07, 14:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Menar Ni att EB sökte upp Esb i Västerås där han var skriven.
2021-04-07, 14:27
Medlem
Citat:

När sa hon det? Och hur vet hon att EB varit "flera gånger på pensionatet och tjatat"? Var hon med? Om hon var närvarande - varför ingrep hon inte och stoppade Esbs försäljning redan då? Varför lät hon hela processen pågå utan att tala allvar med Esb? Att hon var emot försäljningen har ju senare visat sig med all tänkbar tydlighet.

Nu ska ju damen ifråga höras i domstolen som edsvuret vittne. Det ser jag verkligen fram emot.
2021-04-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är precis den fria bevisvärderingen som gör att man ska bortse ifrån en värdering vid fel värdetidpunkt. Det finns inget värde i bevis som säger vad fastigheten har eller har haft för värde vid någon annan tidpunkt än när avtalet skrevs.

Det var du som använde området där du bor som ett exempel i diskussionen. Det är av väldigt marginell betydelse som du nu också har insett.

Det handlar om jämförbara överlåtelser inom samma område så det vägs in i normeringen redan som ett ingångsvärde. Beroende på antalet jämförelseobjekt och hur lång tidsperioden är så blir normeringen mer eller mindre omfattande. Det är därför Binninges värdering är värdelös eftersom den möjligen utgår ifrån samma ingångsvärden men den siktar på helt fel tidpunkt.

Det enda man kan konstatera är att index har förändrats mellan tidpunkterna och det påverkar resultaten mellan Notars och Densias rapporter. Priser på fritidshus har ökat mellan värdepunkterna. Enligt många i tråden så har pandemin gjort att priserna har skjutit i höjden, om det är sant så bör Binninge för Esbjörns skull beställa en korrekt värdering som visar värdet när avtalet slöts.

Kort sagt, du gissar bara. Antar, spekulerar...
Med andra ord - du har noll koll.

"Det är precis den fria bevisvärderingen som gör att man ska bortse ifrån en värdering vid fel värdetidpunkt."
Bakvänt - jag kan använda din kusins granne som bevis om jag vill. Har han något vettigt att tillföra avseende värderingar så värderas det in i mitt bevisläge. Även om han skulle säga det NU.
Båda parter får självklart tillföra kommentarer.

"Binninges värdering är värdelös"
Enkelt. Nej. Liksom... nej nej.

Du har återigen INTE förstått varför jag tog upp mitt hus - index kan man inte slentrianmässigt kasta in och tro att det blir rätt.

Index för "Småland och öarna" är samma för skithålan Nybro och något mer heta Borgholm.
Tror du ortprismetoden är exakt likadan för Nybro och Borgholm? Nej. Självklart inte.
Det sker en anpassning efter en massa faktorer.

Därav kan mycket väl Densias vara mer värdefull för Esbjörn än vad ni tror.
Samtidigt som den även kan vara sämre för Esbjörn än ni hoppas på...
2021-04-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74

"Det är precis den fria bevisvärderingen som gör att man ska bortse ifrån en värdering vid fel värdetidpunkt."
Bakvänt - jag kan använda din kusins granne som bevis om jag vill. Har han något vettigt att tillföra avseende värderingar så värderas det in i mitt bevisläge. Även om han skulle säga det NU.

Du har återigen INTE förstått varför jag tog upp mitt hus - index kan man inte slentrianmässigt kasta in och tro att det blir rätt.

Index för "Småland och öarna" är samma för skithålan Nybro och något mer heta Borgholm.
Tror du ortprismetoden är exakt likadan för Nybro och Borgholm? Nej. Självklart inte.

Det är lite komiskt att se dina spekulationer om något du inte har någon som helst koll på. Om du tror att mäklarstöd som Värderingsdata eller Valueguard slentrianmässigt kastar in index i sina underlag så är du fullständigt ute och cyklar.

Det är bara att konstatera att Binninges värdering inte är värd pappret det är skrivet på eftersom kluddaren inte ens fattade att han skulle be om en värdering för rätt tidpunkt. Det är något som du fortfarande inte heller lyckas förstå. Det är förvånande att det finns människor som är fullständigt faktaresistenta och obildbara men det är väl bara att konstatera att så är fallet. I denna tråd har ni dessutom alla samlats i Binninges ringhörna.
2021-04-07, 15:18
Medlem
Citat:
Fast jag ser det som den här tvisten handlar om Ebba och Esbjörn. Har Margareta några mörka planer så får man ta den tvisten då.

Jätte snyggt, mycket bättre självklart. Men har Ebba gjort detta mot Esbjörns vilja så är det ju jättetaskigt. Då känns det som det är gjort för artistkarriär honom.

Det fetade. Jag tror att det aldrig hade varit någon tvist mellan Ebba och Esb om inte pensionatstantetn hade lurat i vasen och trånat efter att ärva.
Jag tror att Ebba klev in och ett planerat arv/sol o våreriet fick käppar i hjulet.
Om inte Ebba klivit in här så hade det hela inträffat när Esb går bort och hans brorson hade fått se att pensionatstanten vifta med ett testamenete till hennes fördel.
2021-04-07, 15:19
Medlem
Citat:
Jasså. Vad konstigt för när jag klickar på länken står det SD.

Klippt ur expressen.
’Ebba Buschs popularitet hos SD-väljare.’
Det star s och sd
2021-04-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74

Det är domstolen som värderar och prövar bevisningen som parterna lägger fram. Se nedanstående länk och citat. Hur mycket du än tjatar om att Densias värderingsdokument är värdefullt för Esb så kommer således bevisvärdet av detta dokument att prövas av domstolen.

Jag tror dessutom som flera andra påtalat att bevisvärdet kommer att vara lågt, förmodligen direkt obefintligt efter det att domstolen fått ett antal grundläggande fakta redovisade för sig. Här kommer tidpunkten för värderingen att väga tungt liksom det faktum att värderingsmannen själv, skriftligt i dokumentet, påtalat att för värderingen viktiga omständigheter inte undersökts och därför inte vägts in. Därtill kommer att värderingen verkar bygga på en del felaktiga förutsättningar, t.ex. vad gäller V/A och uppvärmning.

EB/advokaten kan också kalla in en sakkunnig/expert på området som då edsvuren inför domstolen får redovisa hur de olika värderingarna kan jämföras. Det är definitivt vad jag skulle jag göra om jag var EB.

Ur Rättegångsbalken
Citat:
35 Kap. Om bevisning i allmänhet
1 § Rätten skall efter samvetsgrann prövning av allt, som förekommit, avgöra, vad i målet är bevisat.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740
2021-04-07, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är lite komiskt att se dina spekulationer om något du inte har någon som helst koll på. Om du tror att mäklarstöd som Värderingsdata eller Valueguard slentrianmässigt kastar in index i sina underlag så är du fullständigt ute och cyklar.

Det är bara att konstatera att Binninges värdering inte är värd pappret det är skrivet på eftersom kluddaren inte ens fattade att han skulle be om en värdering för rätt tidpunkt. Det är något som du fortfarande inte heller lyckas förstå. Det är förvånande att det finns människor som är fullständigt faktaresistenta och obildbara men det är väl bara att konstatera att så är fallet. I denna tråd har ni dessutom alla samlats i Binninges ringhörna.

Det är hur flera i tråden antagit att man ska räkna bakåt enligt index. Inte jag.
Jag försöker exakt det - få folk förstå att man INTE slentrianmässigt kastar in index och räknar på.

"är bara att konstatera att Binninges värdering inte är värd pappret det är skrivet på"
DU spekulerar. Inte jag. Du säger saker som tvärsäkert, vilket är sött - men ändå fånigt.
Som sagt igen du har ingen aning.

Självklart kommer både Binninge och Ebbas ombud argumentera för sin sak. Det är deras rättighet.
Oavsett det är ju inte faktor målet kommer att hänga på.
2021-04-07, 15:36
Medlem
Citat:
Skrev jag ett ord om demens?
Ja,jo det är förvisso sant.
Det roliga är att de två partier som säger sig värna mest om pensionärer, samtidigt tycker det verkar helt okey att blåsa dom om andan faller på.

Detta är ett ganska störande syn på människor som visar sig från gång till gång på forumet. I detta fall handlar det om en husägare som inte under tiden för köpet var sätt under varken förvaltare eller ens god man. Nu är ju i och för sig mannen tilldelad en god man, men det behovet går absolut att diskutera.

Men oavsett, är det verkligen ett mänskligt sätt att behandla en vuxen människa som oförmögen att hantera sin egen egendom, bara för att han eventuellt skulle kunna vara för gammal?? Ska vi omyndigförklara alla människor som fyller 75??

Jag är inte något större fan av EBT. En politiker, vars ensamt största styrka är att hon råkar se bra ut, är inget som väcker respekt hos mig. Men att klandra hennes syn på äldre för att hon inte anser att äldre är efterblivna och oförmögna att sköta sin ekonomi är fel, fel på riktigt. Och anser man att EBT gjort fel, då har man ärligt talat inte så jättefresh människosyn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in