2021-04-07, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte alls jag tar mig friheter. Det är tvärtom du som är för känslomässigt engagerad för att se förnuftigt på det. Vilket är förståeligt. Det blev en friande dom i TR eller hur som experterna och de av oss med förnuftet i behåll förutspådde?

Det kommer troligtvis bli en friande dom i HR och om du inte vill tro experterna och de som ser nyktert på saken utifrån fakta så lär du ju få se att vi får rätt i maj när domen kommer. Tyvärr. Jag vill inte att det ska bli friande dom med allting lutar åt det.

Jag håller på att bli knäpp.
3:e gången jag läser om alla dina experter.
Vart hittar jag alla dessa experter ??
Vänligen länka eller hänvisa till alla dessa experter är du snäll.
Vilka är dom?
Citera
2021-04-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet jag inte exakt vad rättsläkaren sa om hon kunde avgöra när medvetslöshet inträdde eller om hennes skador var förenliga med skrik mellan 3- 5 minuter.

Avgörande borde vara om direkt går att se vilka skador som inträffade först, om det finns skador som är direkt dödande, och om det finns många skador som skulle kunna innebära en dödskamp på en tid på 3-5 minuter.

Flera av skadorna visar på att Lena har skyddat huvudet, vilket kan innebära (förmodligen) att ett eller flera slag har träffat inadekvat till sitt syfte. Minst tre slag har träffat en trädstam, vilket också kan ha inneburit inte bara att de har kunnat missa målet men även att slagkraften kunnat avsevärt minskat.

Om jag minns rätt fanns det blod i dessa avskrap på stammen.

Det finns också avtryck på kroppen som kan tolkas som skoavtryck, vilket kan tyda på sparkar, eller att Lena har trycks/knuffats ner/tillbaka till marken.

Om rättsläkaren kunnat se att de första slagen är av sådan art att de leder till medvetslöshet, ja då är det avgjort att skriken inte kan ha varit Lenas. Men det har vi inte hört?

Minns att försvaret frågade någon fråga om detta, men minns inte ordagrant vad hon svarade.

Det jag minns var att Lena kunnat leva upp till en timme (något åt det hållet) efter dådet, men att hon inte inte nödvändigtvis behövt vara medveten. Många av slagen var av den art att de skulle leda till medvetslöshet ganska snart. Ungefär som jag minns det.

VI har ju inte rättsläkarens utlåtande mer än i ett uppläst förhör om skadorna och förhör med henne i rätten.

Jag tror inte att försvaret kan motbevisa åklagarens teori så lätt, men de behöver försöka. Med allt.

Försvaret har redan lite fördel tyvärr så de kan spä på med lite av varje för att så tvivel.

Igår så såg jag videor och lyssnade på inspelningar som Piastrone lagt upp. Har inte sett eller lyssnat tidigare.

Våldet i bilen kom utan förvarning. Rätt läskigt. Nog att han sa att han inte ville att hon skulle vara i bilen men inget om att om hon inte gick ur bilen så skulle han ta ut henne med våld. Han bara ”flög på” henne helt utan förvarning.

Sen hör man ju på dialogen att de där två aldrig någonsin borde mötts.

Sen reagerade jag en video från bilen som SD spelat in.
B 2705-18 Aktbil 361 - 2.mp4

https://srv-store5.gofile.io/download/51JMPj/b4b2a74d7128dded6a4c845e909fc4a8/B%202705-18%20Aktbil%20361%20-%202.mp4

Hyfsade psychovibbar. Det är nåt med ögonen där som inte syns när han smilar upp för kameran på andra bilder.
Citera
2021-04-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

HD om sexet överallt

Först: Tack för alla de olika länkarna du klistrar in! Bra med påminnelse då och då! 👍

HD uttrycker att "man minns de specifika delarna". I detta fall samtal med L*na och blödande sex.
I övrigt när HD tillfrågas som vittne/misstänkt så uppstår remarkabla minnesluckor. HD minns inte om hon raderat telefonen på USA-resan eller på vägen till flygplatsen, HD minns inte att hon pratat med sin chef, tidigt på morgonen, angående att L*na är död (innan polisen fick reda på det), HD minns inte ens av vem hon fick reda på att L*na var död.
Det finns mer märkliga minnesbilder/luckor i hennes utsagor. Det är dags att belysa VAD hon kommer ihåg i relation till vad hon inte kommer ihåg.
Sen utröna vilka frågor HD inte vill svara på, inte vill spekulera om eller inte vill ge en kommentar till. De är rätt många och tuffa samt avgörande frågor.
Hur kan HD t.ex. komma ihåg just det där med blödande sex? Och varför kommer HD inte ihåg om L*na har varit inbjuden i HD:s nya bostad...
Det känns som att det sista undvikande svaret lämnas öppet med flit. Om polisen t.ex. skulle finna blod i HD:s golvbrunnar skulle HD kunna säga att "Jajust, hon var ju här en gång och lånade badrummet. Hon blödde väl, därför har ni hittat spår hos mig".

Som någon skrev nyss: HD är ingen dumbom snarare tvärtom. Det psykiska mående var nog skiftande från en tid till annan men ska nog inte intecknas som statiskt över många år.
Som HD:s chef sa: Hon är en av mina bästa sköterskor".
Så vi ska nog även rikta lampan mer åt HD:s håll än vad som är gjort nu.
Citera
2021-04-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Tack! Varför kommer SD med fullproppad ryggsäck? Någonting att visa upp tro?

Fullproppad med lögner antagligen. Han får inte plats med fler inom sig.
Citera
2021-04-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vilka är dom?

Hen menar nog oraklet Leif GW Persson som i nyhetsmorgon nu på morgonen menade att om åklagaren inte har mer bevis så blir SD frikänd även i HR.
Citera
2021-04-07, 10:55
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Vilka är dom?

Det är bara mumbo jumbo det där med experter. Han kommer torska så klockorna stannar. På tiden, om du frågar mig.
Citera
2021-04-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ryggsäck?!

Valda delar av fup, kanske fynd från slasken?
Fullproppad vandringsryggsäck, typ
Citera
2021-04-07, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jodå, visst skulle HR ta upp fallet trots att man inte tror på fällande dom. Mordåtal i TR ger per automatik prövningstillstånd i HR. Men åklagaren kanske inte överklagat om läget såg hopplöst ut.

Nu håller vi tummarna att det blir en bra bevisning. Avel har jobbat hårt så it-biten borde vara klockren nu. Så Stefan kan börja svettas nu.

Tingsrättens bedömning var i mina ögon FEL.

MEN, den var inte helt kass.
Tingsrätten kom även fram till att det fanns en hel del som är besvärande För Stefan, men bevisningen inte riktigt nådde ända fram, men dom antydde nåt...... ett njaaaa.
Man kan väl säga att det blev stolpe ut istället för mål.

Nu har Åsa först plockat ut det som skall förtydligas och fokuserar endast på dom bitarna, och sen även kompletterat med ny bevisning.
Så istället för ett stolpe ut, så kanske det blir stolpe in.
Jag tror inte att det krävs så förbannat mycket för att det skall bli en fällande dom.
Ärligt talat så tror jag det räcker med att byta ut 1st jurist + 3st nämndemän till 3st jurister+ 2st nämndemän för att det skall bli en fällande dom.

Jag sätter min hundring på stolpe in.... Han kommer torska !!!
Citera
2021-04-07, 10:59
Medlem
Citat:
Tingsrättens bedömning var i mina ögon FEL.

MEN, den var inte helt kass.
Tingsrätten kom även fram till att det fanns en hel del som är besvärande För Stefan, men bevisningen inte riktigt nådde ända fram, men dom antydde nåt...... ett njaaaa.
Man kan väl säga att det blev stolpe ut istället för mål.

Nu har Åsa först plockat ut det som skall förtydligas och fokuserar endast på dom bitarna, och sen även kompletterat med ny bevisning.
Så istället för ett stolpe ut, så kanske det blir stolpe in.
Jag tror inte att det krävs så förbannat mycket för att det skall bli en fällande dom.
Ärligt talat så tror jag det räcker med att byta ut 1st jurist + 3st nämndemän till 3st jurister+ 2st nämndemän för att det skall bli en fällande dom.

Jag sätter min hundring på stolpe in.... Han kommer torska !!!
Frågan är, kommer han dra med sig fler i fallet?
Citera
2021-04-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja avbruten chatt för en som är chattberoende är rätt lätt att koppla ihop med tiden för skriken.
Desperat och korkat försvar, inget som imponerar.
Vill passa på att tacka dig för allt arbete du lagt ner, stort tack.

Och det var nån granne som hörde nån röst utanför också. Kan ha varit vem som helst men ändå.

I teorin är allt möjligt men även om tingsrätten var inne på att ”vem som helst kan ha gjort vad som helst” så var väl de inne på att hon dog där runt 23:30. Det kan nog inte försvaret rucka på.

Tack för feedbacken. Man har ju en bild av att det mesta ska vara utrett i en sån här lång och omfattande förundersökning men det fanns visst en del kvar att kika på.
Citera
2021-04-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Fullproppad vandringsryggsäck, typ

Kanske packat det viktigaste ifall han känner att det är bäst att fly fältet?
Citera
2021-04-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kanske packat det viktigaste ifall han känner att det är bäst att fly fältet?
Typ min tanke, kanske camperat i vattentornet? Antar att det varit lite folk på "promenad" utanför huset..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in