2021-04-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag hittar ingenting och det irriterar mig. Är säker på att NA lovade att direktrapportera från HR.
Irriterar är bara förnamnet...
Jag har letat och sökt, men hittar verkligen ingenting, så om NÅGON vet vem eller vart rapportering finns, dela gärna!
Citera
2021-04-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
1) Att dessa två må sakna erfarenhet och kunskap är en sak. Men att inte vara insatt i vilka möjligheter som finns i om det egna fältet.... (super timeline osv)...
"Nä du, det här är lite överkurs för oss, det får vi nog skicka till IT-forensikerna i Linköping!"
-Omedveten vs medveten inkompetens.
För det är väl IT-tekniker på polisen i Örebro du pratar om?

(Jag trodde, måhända naivt, att det var i grunden självlärda, sedan formellt utbildade, personer med en passion för att nörda ner sig och lära sig allt nytt som sökte sig till såna tjänster. Har en släkting med militär bakgrund som hade en sån tjänst en sväng innan hen gick vidare till SÄPO)

2) De missar i den IT-forensiska delen av utredningen i fallet LW som du (och kanske andra) lyft fram skulle ju i praktiken kunnat ha haft en påverkan på möjligheten att binda rätt GM till brottet.

Oavsett utfallet bör en intern inredning (lol) inledas.
Frågan är om inte justitiekanslern borde utreda ev. brister.

För "hoppas de drar lärdom av det här inför framtiden" känns ju dels som ett svek mot LW och dels som att rycka på axlarna och acceptera att det är vilda västern eller "äh Kling och Klang på landsbygden, låt dem hållas". Rättsosäkert, oseriöst och ovärdigt en rättsstat.

Edit: finns lediga tjänster på NFC om nån vill söka 😏
https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/lediga-jobb/

Med tanke på hur mycket ”teknik” det finns i alla ärenden nu så måste de vässa kunskaperna. Men vi såg ju i rapporten jag postade här hur revisorerna menar det är ställt inom IT-forensiken.

I huvudsak så tömmer de datorer och mobiler och gör tidslinje eller PM angående SMS/sociala medier/mejl osv.

Sen brukar de få förklara hur en mobiltelefon eller dator fungerar ibland.

Sen kommer man till nästa novå. Det är att avslöja om någon manipulerat datorn eller mobilens innehåll. Där går nog många bet och det kan bli läge för NFC.

Det är därför företag riktar sig till privata företag när de drabbas av virus och ransomware (hackers krypterar innehållet i servrar och ber om lösensumma) och liknande.

Polisen kan liksom inte tömma hela serverhallen och sitta med den gigantiska filen och dutta en tidslinje.

Däri ligger en del av förklaringen varför IT-forensik inom polisen är rätt basic och det avancerade fixet sker i den privata sektorn antar jag.

Men som sagt att inte kunna avgöra om någon använt datorn då är kunskapsnivån låg inom polismyndigheten.
Citera
2021-04-07, 10:29
Medlem
Liverapportering från Nerikes Allehanda: https://www.na.se/artikel/just-nu-har-inleds-rattegangen-i-hjarstamordet-rapport-fran-platsen-senaste-nytt
Citera
2021-04-07, 10:32
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Irriterar är bara förnamnet...
Jag har letat och sökt, men hittar verkligen ingenting, så om NÅGON vet vem eller vart rapportering finns, dela gärna!

Citat:
Örebro kommun | 10:17
JUST NU: Här inleds rättegången i Hjärstamordet • Rapport från platsen • Senaste nytt

Citat:
Är det något som åklagarsidan gjort annorlunda, att man sammanfattat det bättre?

– Ja, i alla fall gör man det nu. Man kanske har kunnat göra det hela tiden, men nu gör man det.
Citat:
Åklagaren har även upprepat hur omfattande förundersökningen i ärendet varit.

Några siffror i korthet.

14 000 sidor förundersökning
730 förhör
20 förhör med den misstänkte
Hållit på i snart tre år

https://www.na.se/artikel/just-nu-har-inleds-rattegangen-i-hjarstamordet-rapport-fran-platsen-senaste-nytt

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

SD´s sjuka meddelande till ÅH:

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt
Citera
2021-04-07, 10:33
Bannlyst
Citat:
Senast idag har det ju länkats till ett expertutlåtande här. Hur har du lyckats missa åtminstone den?

Hej Igen.
Nu har jag missat ännu en gång.
Sorry.
Vilka är alla dessa expertutlåtanden som du hänvisar till ??

Jag har missat dom, så vänligen länka är du snäll.
Citera
2021-04-07, 10:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Försvaret menar enligt yttrandet till överklagan att det är tveksamt att hon dog där 23:30 nån gång för att utredningen visar på en hastig död medans skriken pågick i upp till kanske 5 min menar de. Nåt åt det hållet är de inne på.

Nu vet jag inte exakt vad rättsläkaren sa om hon kunde avgöra när medvetslöshet inträdde eller om hennes skador var förenliga med skrik mellan 3- 5 minuter.

Avgörande borde vara om direkt går att se vilka skador som inträffade först, om det finns skador som är direkt dödande, och om det finns många skador som skulle kunna innebära en dödskamp på en tid på 3-5 minuter.

Flera av skadorna visar på att Lena har skyddat huvudet, vilket kan innebära (förmodligen) att ett eller flera slag har träffat inadekvat till sitt syfte. Minst tre slag har träffat en trädstam, vilket också kan ha inneburit inte bara att de har kunnat missa målet men även att slagkraften kunnat avsevärt minskat.

Om jag minns rätt fanns det blod i dessa avskrap på stammen.

Det finns också avtryck på kroppen som kan tolkas som skoavtryck, vilket kan tyda på sparkar, eller att Lena har trycks/knuffats ner/tillbaka till marken.

Om rättsläkaren kunnat se att de första slagen är av sådan art att de leder till medvetslöshet, ja då är det avgjort att skriken inte kan ha varit Lenas. Men det har vi inte hört?

Minns att försvaret frågade någon fråga om detta, men minns inte ordagrant vad hon svarade.

Det jag minns var att Lena kunnat leva upp till en timme (något åt det hållet) efter dådet, men att hon inte inte nödvändigtvis behövt vara medveten. Många av slagen var av den art att de skulle leda till medvetslöshet ganska snart. Ungefär som jag minns det.

VI har ju inte rättsläkarens utlåtande mer än i ett uppläst förhör om skadorna och förhör med henne i rätten.

Jag tror inte att försvaret kan motbevisa åklagarens teori så lätt, men de behöver försöka. Med allt.
Citera
2021-04-07, 10:35
Medlem
Citat:
Har försvaret även tagit upp att det är märkligt att bara ett hushåll hört skriken? Jag minns att vi diskuterade detta en del i tråden ett tag.

Ja de menar att de vittnen som SD kallat (LW grannar) inte hört skriken och därför kan skriken inte ha kommit från gärningsplatsen.
Citera
2021-04-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Liverapportering från Nerikes Allehanda: https://www.na.se/artikel/just-nu-har-inleds-rattegangen-i-hjarstamordet-rapport-fran-platsen-senaste-nytt
Tack! Varför kommer SD med fullproppad ryggsäck? Någonting att visa upp tro?
Citera
2021-04-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hoppas SD får ordet, det kan bli någonting utöver det vanliga 👌👊

Tror att han i såfall kommer skylla mordet på HD, eller att hon är delaktig. SD är inte den typen som tänker falla ensam, det är jag rätt säker på.
Paret har haft ett år på sig att utarbeta en strategi med nya lögner. Tillsammans eller var för sig.
Citera
2021-04-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Försvaret tog ju in några vittnen under rättegången just angående detta. Var nog det mest tragikomiska jag hört i en rättssal och kanske försvarsadvokaternas sämsta punkt än så länge.

Google tidslinjen och skriken, ihop med avbruten chatt m.m. ska nog räcka för att även hovrätten ska fastställa tidpunkten ungefär där. Försvaret försöker såklart med alla medel.
Citera
2021-04-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Tack! Varför kommer SD med fullproppad ryggsäck? Någonting att visa upp tro?

Ryggsäck?!

Valda delar av fup, kanske fynd från slasken?
Citera
2021-04-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Google tidslinjen och skriken, ihop med avbruten chatt m.m. ska nog räcka för att även hovrätten ska fastställa tidpunkten ungefär där. Försvaret försöker såklart med alla medel.

Ja avbruten chatt för en som är chattberoende är rätt lätt att koppla ihop med tiden för skriken.
Desperat och korkat försvar, inget som imponerar.
Vill passa på att tacka dig för allt arbete du lagt ner, stort tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in