Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-11, 11:39
Medlem
Någon som har läst denna bok , finns det några intressanta saker i den?

På sagolika skäl misstänkt
Efter nedläggningsbeslutet av utredningen om mordet på Olof Palme

Mi Linnor

https://www.bod.se/bokshop/pa-sagolika-skael-misstaenkt-mi-linnor-9789179695989
Citera
2021-06-11, 11:40
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Imponerande sammanställning. Bra jobbat. Utan att spekulera kring Grandmannen som GM har jag kommit till exakt samma slutsats:

Blå jacka till ungefär mitten på låret. Ej bullig. I något tunnare tyg. Rak av äldre modell.

Din genomgång tror jag vi har stor nytta av framåt. För att i vittnesmålen pricka in GM:s position före mordet måste man leta efter rätt signalement. Nya förhör från Sveavägen med omnejd på väg in.
Gärningsmannen är redan inringad. Han befann sig i Dekorimahörnan 23,21,30 plus minus 10 sekunder. Ren fakta. Han befann sig inte där via ''intellektuellt våld'' via mer eller mindre fantasifulla teorier eller fantasier.

Och nej. Mördaren var inte osynlig före mordet.
Citera
2021-06-11, 13:11
Medlem
p.norths avatar
Offret valde platsen då den korsade vägen.
Citera
2021-06-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Lars Jeppsson (LJ) ca 23.23

Sammanfattning :
Det finns ett antal vittnen vid mordplatsen som säger mörk rock men i mörker och motljus kan en tunnare blå jacka som räcker halvvägs ner på låren säkert se ut som en mörk rock. De flesta av dessa har också bara sett GM under några få sekunder och på lite längre avstånd.

Kan man hitta någon systematik som skiljer de som säger sig ha sett en svart/mörk rock från de som sett en (färgad) jacka?

Tex, att ALLA de som sett en rock verkligen hade motljus?

Eller andra liknande mönster i observationerna?
Citera
2021-06-11, 14:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Offret valde platsen då den korsade vägen.
Den korsade vägen?

Det gjorde korstecknet?

Alla korsade vägvalet?

Någon jävla ordning får det väl ändå vara i en konspirationstråd.
Citera
2021-06-11, 15:38
Blå jacka lumpaktig utgången modell skidjacka kanske kommer från en loppmarknad. Höll inte kyrkorna på med sådant också insamlingar av gamla kläder emanusinsamling? Fanns det någon färjetrafik med utgångna svenska kläder till fattiga i polen som tex polska tavelförsäljare lastbilschaufförer hade hand om? Den där jackan var så exceptionellt ovanlig så den borde gå o spåra tillverkare etc.
De blå jackor man sätt har ju varit poliser runt Holmer
Var kan mördaren ha fått jackan ifrån?
Citera
2021-06-11, 16:55
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Imponerande sammanställning. Bra jobbat. Utan att spekulera kring Grandmannen som GM har jag kommit till exakt samma slutsats:

Blå jacka till ungefär mitten på låret. Ej bullig. I något tunnare tyg. Rak av äldre modell.

Din genomgång tror jag vi har stor nytta av framåt. För att i vittnesmålen pricka in GM:s position före mordet måste man leta efter rätt signalement. Nya förhör från Sveavägen med omnejd på väg in.

Jo Tackar , jag hoppas på att kommer in fler intressanta vittnesmål som inte är helt söndermaskade.
Citera
2021-06-11, 17:03
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Kan man hitta någon systematik som skiljer de som säger sig ha sett en svart/mörk rock från de som sett en (färgad) jacka?

Tex, att ALLA de som sett en rock verkligen hade motljus?

Eller andra liknande mönster i observationerna?

Generellt så kan man säga att alla som befann sig närmare händelsernas centrum vid mordplatsen nämner blå täckjacka.

Andra vittnen på längre avstånd eller i bilar på andra sidan gatan som ser GM under några få sekunder säger mörk rock. Ungefär så här såg det då ut för dessa vittnen. https://i.imgur.com/0I0o3yM.jpg
Citera
2021-06-11, 17:27
Medlem
Palmemordet: Presskonferensen ett år senare – Analys av Otto Ekevi

https://www.youtube.com/watch?v=4qQh8SxiZZo
Citera
2021-06-11, 17:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Gärningsmannen är redan inringad. Han befann sig i Dekorimahörnan 23,21,30 plus minus 10 sekunder. Ren fakta. Han befann sig inte där via ''intellektuellt våld'' via mer eller mindre fantasifulla teorier eller fantasier.

Och nej. Mördaren var inte osynlig före mordet.

Citat:
Den korsade vägen?

Det gjorde korstecknet?

Alla korsade vägvalet?

Någon jävla ordning får det väl ändå vara i en konspirationstråd.

Är du arg mest hela tiden Andersson? Jag fick ju också min släng av sleven här för några veckor sedan.
Andas! Trevlig fredag.
Citera
2021-06-11, 18:01
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Bra att du orkar! Kudos.

För mig verkar det numera vara så att man svärtar för att inte skapa men för en för urusel utredning. Som för Ölvebro. Som inte fattade någonting. Eller var det just det han gjorde? Mordet skulle inte kunna lösas på 80 och 90-talet. Han var garanten för ''bandyspelarna.'' Ingen har sett någonting eftersom det inte fanns någonting att se. Förrän Dag såg 20 år senare. Liksom jag idag.

Jag vet så mycket som att tipset EFE-14473-00-B sannolikt handlar om en namngiven person. Det namnet lär jag aldrig få reda på på. Men resten kunde ändå vara intressant och läsa om polismyndigheten tvingas avmaska en del.
Senast redigerad av HAARP 2021-06-11 kl. 18:12.
Citera
2021-06-11, 20:43
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Generellt så kan man säga att alla som befann sig närmare händelsernas centrum vid mordplatsen nämner blå täckjacka.

Andra vittnen på längre avstånd eller i bilar på andra sidan gatan som ser GM under några få sekunder säger mörk rock. Ungefär så här såg det då ut för dessa vittnen. https://i.imgur.com/0I0o3yM.jpg

Då jag tror på två gärningsmän på plats kan det vara så att mannen med mörk rock var halvvägs inne på Tunnelgatan innan nån ens hunnit reagera. När folk sedan reagerade såg många mannen med blå täckjacka (lunkandes efter).

Av alla vittnesmål från mordplatsen kan man ju få känslan av att alla var superhjältar som bara flög fram så fort skotten kom. Min erfarenhet säger att så ofta inte är fallet.

Poliskommissarie Anders Pettersson var på väg att gripa en 45 årig finsk man på Snickarbacken med blå täckjacka innan mörk rock kablades ut via polisradion och han, enligt egen utsago, avbröt gripandet.

Vem var den 45-åriga finska mannen i blå täckjacka? Har han givit sig till känna? Eller släpptes han bara fri?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in