2021-04-06, 15:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I viss mån har ”IT-folket” ett ansvar när de får något att utreda på sitt bord men kritiken ska riktas mot deras chef och den större organisationen. Nu har de fixat om lite där i Bergslagen just vad gäller IT så nu får de ta nya friska tag.

Någon kanske muttrat lite i polishuset idag och SD kanske satte kaffet i halsen imorse på Betesvägen men det viktiga är att många engagerat sig så fallet inte glöms bort även om det inte är så tätt mellan rubrikerna i tidningen.

Jag hade en magkänsla att analysen skulle bli dem övermäktiga trots bra guidning.

Därför kontaktades NA så de ”missar” utredningen gjort ändå skulle uppmärksammas på nåt sätt och givetvis också för att visa de anhöriga att det finns ett gäng här som engagerar sig i deras situation och kommer fortsätta med det oavsett utgången i hovrätten.
Ringde du NA för att få göra en intervju - för att kritisera utredningen?

Menar du att det inte ska leda till nåt öht iom att det inte är med i kompletteringen?

"Jag hade en magkänsla att analysen skulle bli dem övermäktiga trots bra guidning.

Därför kontaktades NA så de ”missar” utredningen gjort ändå skulle uppmärksammas på nåt sätt (..)"
Senast redigerad av develi 2021-04-06 kl. 15:30.
Citera
2021-04-06, 15:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När det gäller grovleken på tyget kan man förvirras av att en troligtvis är (nystruken och den andra skrynklig efter att legat ute i skog och mark (fuktad av blod + ev dagg).

I tråden jämför man mellan bilder på kjolarna och de från polisstationen är otydliga.
Utredarna har dock den riktiga kjolen så deras jämförelse bör vara den korrekta.
Citera
2021-04-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Åh, tack!

Då har man dragit den slutsatsen då.
Borde kanske framgå tydligt i FUP att det är just denna kjol, och hur man har kommit fram till det, även om det finns med i stämningsansökan/åtalet?
...

Det kan tyda på ofrivillig sädesavgång under/efter mordet, vilket inte alls är ovanligt. SD har ju själv uppgett sexuell upphetsning vid bråk. Här var Lena klart i underläge och SD fylld av Makt.
Senast redigerad av Remark 2021-04-06 kl. 15:29.
Citera
2021-04-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I tråden jämför man mellan bilder på kjolarna och de från polisstationen är otydliga.
Utredarna har dock den riktiga kjolen så deras jämförelse bör vara den korrekta.

Japp.
Citera
2021-04-06, 15:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ringde du NA för att få göra en intervju - för att kritisera utredningen?

Menar du att det inte ska leda till nåt öht iom att det inte är med i kompletteringen?

"Jag hade en magkänsla att analysen skulle bli dem övermäktiga trots bra guidning.

Därför kontaktades NA så de ”missar” utredningen gjort ändå skulle uppmärksammas på nåt sätt (..)"

Det var en omfattande analys och guide till hur man skulle kunna lösa vissa "knutar". Eftersom en del av kompetensen kanske dels saknades hos Öebropolisen/NFC, och tiden verkligen var knapp, kan det finnas en viss risk att man dels inte tagit del av tipsen eller inte arbetet igenom materialet för att se om det kunde leda vidare.

Det är inte fel att media kan sätta press på utredningen att dessa tips är inlämnade till åklagarna.

Jag vet inte om man kan under rättegången komma in med nya bevis, om man har kunnat lösa någon ytterligare knut?

Bara för att ta ett överdrivet exempel.

Om man under en rättegången råkar hitta mordvapnet, ska man då inte få ta upp det till förhandlingen om det verkligen är bevisat att det är just detta?

I det här fallet skulle det kunna vara 05:23 händelsen. Om man skulle kunna bevisa att den gjordes på Lenas dator, i hemmet, borde det vara troligare att just den inloggningen har gjorts av SD.
Citera
2021-04-06, 15:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror att någon i tråden tidigare kom fram till att det var olika kjolar.
Någon detaljstuderade bilderna samtidigt och det var olika skärning tror jag och kanske fickorna var placerade olika också.
Jag är inte helt säker men tror att någon konstaterade det.

Vi har jämfört bilder, dock verkar vi ha haft fel.

Bilderna är något suddiga från polisstationen, om det nu ska vara en ursäkt för oss som försökte oss på en jämförelse.

Se Tries citat nedan från förhör:

Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Citat från förhör med den misstänkte (ab 147, sida 722)

FLl: Men hur det kan hamna där på kjolen, det är ju såhär nämligen hon hade ju den här
kjolen så vet vi ju att.. när hon går ju till jobbet den dagen hon är ju även med familjen på
polisförhör klockan tre börjar ju det förhöret då har hon den här kjolen på sig.
FL2: På måndagen, 14:e.
MT: Mm.
FLl: Sen är hon ju .. sen har hon den på brottsplatsen.
Citera
2021-04-06, 15:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Det var en omfattande analys och guide till hur man skulle kunna lösa vissa "knutar". Eftersom en del av kompetensen kanske dels saknades hos Öebropolisen/NFC, och tiden verkligen var knapp, kan det finnas en viss risk att man dels inte tagit del av tipsen eller inte arbetet igenom materialet för att se om det kunde leda vidare.

Det är inte fel att media kan sätta press på utredningen att dessa tips är inlämnade till åklagarna.

Jag vet inte om man kan under rättegången komma in med nya bevis, om man har kunnat lösa någon ytterligare knut?

Bara för att ta ett överdrivet exempel.

Om man under en rättegången råkar hitta mordvapnet, ska man då inte få ta upp det till förhandlingen om det verkligen är bevisat att det är just detta?

I det här fallet skulle det kunna vara 05:23 händelsen. Om man skulle kunna bevisa att den gjordes på Lenas dator, i hemmet, borde det vara troligare att just den inloggningen har gjorts av SD.
Jag ställer följdrågor iom det jag citerat - jag råkade jubla även jag imorse men nu lät det inte lika positivt.
Citera
2021-04-06, 16:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När det gäller grovleken på tyget kan man förvirras av att en troligtvis är (nystruken och den andra skrynklig efter att legat ute i skog och mark (fuktad av blod + ev dagg).

Men det förklarar inte att fickor har "flyttat" på sig och att det finns flera sömmar på längden på framsidan på den ena kjolen som inte syns på den andra.

Snart börjar jag få konspirationsteorier. Har det här ändå något med UWs jobb att göra? SD pekas ut som syndabock men utredningen är så uselt skött så han kommer aldrig bli fälld för mordet?

Är det ens möjligt att alla dessa misstag skulle göras i en seriös utredning?
Citera
2021-04-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men det förklarar inte att fickor har "flyttat" på sig och att det finns flera sömmar på längden på framsidan på den ena kjolen som inte syns på den andra.

Snart börjar jag få konspirationsteorier. Har det här ändå något med UWs jobb att göra? SD pekas ut som syndabock men utredningen är så uselt skött så han kommer aldrig bli fälld för mordet?

Är det ens möjligt att alla dessa misstag skulle göras i en seriös utredning?

Polisen säger att det är samma kjol.
Citera
2021-04-06, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
2019-09-17 sidan 304 dyk-hanske med blodspår på dess ovansida "G276"
Diarienr K574218-18

Ok, tack.

Hittade svaren där i A160/138 och på båda handskarna var blodet Stefans eget:

"Urklippt. På höger dykarhandske, handrygg, från G276"
DNA
Blod påvisades. Resultaten talar extremt starkt för att
blodet/DNA:! kommer från Stefan Davidsson (Grad +4), om
man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting.

Urklippt. Från vänstra dykhandsken, handrygg, G276
DNA
Blod påvisades. Resultaten talar extremt starkt för att
blodet/DNA:! kommer från Stefan Davidsson ( Grad +4), om
man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting.
"
Citera
2021-04-06, 16:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ställer följdrågor iom det jag citerat - jag råkade jubla även jag imorse men nu lät det inte lika positivt.

Man kan väl hoppas på att Örebro polis kan tänka sig att fortbilda sina IT- experter t ex? Kanske det behövs även andra åtgärder? Rusta upp lite av varje, se över vad som kan förbättras?

Även NFC har ju den senaste tiden fått en hel del kritik.

Kritik är inte bara av ondo.
Ibland kan man behöva se över både rutiner, organisation och ledning.

Medias roll i vårt samhälle kan ju ha en sådan effekt. Att saker uppmärksammas, att det leder till något i förlängningen.

Här har NA redan i tidigt skede tagit upp många av de fel som utredningen har kantats av. Så det är ju inga nyheter direkt.

Men det har ändå fortsatt som det verkar.

Hoppas att det leder till något positivt!
Citera
2021-04-06, 16:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Man kan väl hoppas på att Örebro polis kan tänka sig att fortbilda sina IT- experter t ex? Kanske det behövs även andra åtgärder? Rusta upp lite av varje, se över vad som kan förbättras?

Även NFC har ju den senaste tiden fått en hel del kritik.

Kritik är inte bara av ondo.
Ibland kan man behöva se över både rutiner, organisation och ledning.

Medias roll i vårt samhälle kan ju ha en sådan effekt. Att saker uppmärksammas, att det leder till något i förlängningen.

Här har NA redan i tidigt skede tagit upp många av de fel som utredningen har kantats av. Så det är ju inga nyheter direkt.

Men det har ändå fortsatt som det verkar.

Hoppas att det leder till något positivt!
Jag är inte intresserad av kritik. Jag är intresserad av att högaktuellt åtal fäller åtalad.

Därav frågor kring inlämnat material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in