Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Du skriver så klokt, Florence!
Sammanfattning
Det är bra att det efterfrågas och det var intressant att läsa dom två som just har publicerats i tråden. En hel del fakta saknas ännu och just nu funderar jag över dessa (se nedan).
En del av det jag skriver om nedan baseras på tidningsuppgifter, som kan vara felaktiga.
Ambulansfärd, anmälan och EAs deltagande i anmälan
Exakt när var det som EA fick åka ambulans till akuten, efter julhelgen? Jag har för mig att jag sett uppgifter om ett och två dygn efter julaftonen, men antingen har uppgifterna varit svävande eller så är det mitt minne som sviker mig.
Vad var det som var den direkta orsaken till ambulansfärden? Var det självskadebeteende, överdos av någon medicin eller något annat? Vad exakt utlöste detta?
När pågick och vad sades i kommunikationen mellan EA och väninnan? Den kommunikation som ledde till att väninnan anmälde våldtäkt.
Exakt när gjorde väninnan anmälan? Jag gissar att "hjälplöst tillstånd" var ett begrepp som var centralt i anmälan. Bl.a. baserat på åklagarens uttalanden.
Varför dröjde det ungefär en månad innan EA "gick med på" att delta i en anmälan om våldtäkt? Hade hon en annan uppfattning om vad som hänt tidigare och blev påverkad att/övertygad att delta i våldtäktsanmälan? Eller var det sammanställning av "bevis" som tog tid? Är det möjligt att hon inte visste vad som hänt? På grund av en minneslucka? Att det sedan var selektivt lyssnande på inspelningarna som bidrog till att EA bestämde sig för att delta i anmälan?
Det finns lite olika hypoteser i tråden om varför förundersökningen lades ner och GL försattes på fri fot. Jag tror att det var när det kom fram att EA talat i telefon och skickat och tagit emot meddelanden under den tid som hon påstod att hon var "däckad" som var avgörande. Kanske hade hon en minneslucka, men hon var inte däckad.
Inspelning och redigering
Först en teknisk fråga. Jag har spelat in några gånger med min iPhone. Men jag har intrycket att jag inte kan ha inspelning gående samtidigt som jag har telefonsamtal, skickar/läser SMS eller använder någon annan meddelandetjänst. Kan man det eller har EA stängt av inspelningen när hon talat i telefon eller skickat och tagit emot meddelanden?
Jag utesluter inte att EA spelar in för att i efterhand kunna lyssna på vad som hänt, om hon har återkommande minnesluckor. Jag kan se skäl till varför hon har det. Långsökt kanske, men möjligt. Redigeringen i efterhand, där sådant som talar för ett sexuellt övergrepp finns med men det som talar emot klippts bort, är svårt att bortförklara. Som något annat än manipulation av bevis i syfte att "bevisa" något. Även om en våldtäkt skulle ha begåtts så är det IMO suspekt, för att inte säga avsett att vilseleda rättsväsendet. Mitt intryck är att både i fallen med DU och med GL så har dom fullständiga inspelningarna och annan kommunikation, när dom till slut kommit till utredarna, visat att brott inte begåtts eller i varje fall att brott inte kunde bevisas.
Det finns många fler oklarheter, men detta var dom jag tänkte på just nu.
–
Anmälan om våldtäkt gjordes redan i slutet av December. Inte en månad efter.
Gällande inspelning, så kan du ha på det i bakgrunden och göra allt med telefonen som vanligt.
Det drar ju dock givetvis mer batteri att ha inspelning på konstant. Det var någon som hävdade att EA alltid spelar in, vad hon än gör, det håller jag som högst osannolikt dels med tanke på minne, batteri samt hur fan skulle EA ha tid och ork att lyssna igenom allt?
Det som hänt är att EA försökt snärja GL på samma sätt som DU med hjälp av inspelningen. Allt tyder på det eftersom modus operandi är snarlikt.
Hoppas de 3 falskeligen anklagade männen går ihop och stämmer skiten ur EA.