2021-04-06, 12:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jo, ett mått av sanning men självklart gäller det inte alla. Vi vill nog alla tro att vi är kaptener på vårt eget skepp och att i efterhand varit med om ett sånt här uppenbart scam ger förstås en ånger över hur lättledd man kan vara. Samtidigt tror jag att EA har en så skör utstrålning till hennes män parallellt med den hon visar sig vara att det kan vara svårt att förstå vad fan det var som hände. Tror inte heller det är långsökt att GL parallellt med att vara förbannad tar på sig skuld som en missriktad förtvivlan över att han inte tog det större ansvaret han föreställt sig att han hade.

Jag läste aldrig om ambulansfärden i media. Kan inte hitta inslaget. Någon?
Som jag uppfattat det så kom uppgifterna om ambulansfärden från ett SMS som EA sände till Lambertz efter några dagar & som sedan "läcktes" till någon kvällstidning. Så det behöver inte ens ha hänt.
Citera
2021-04-06, 12:54
Medlem
Citat:

Tyvär är artikeln en betal:en.
https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-sms-med--kvinnan-kallade-henne-min--dotter-och-sig-sjalv-idiot/

Poster i tråden där ordet ambulans är nämnt
Från först posten:
”I ett sms tillbaka skrev kvinnan att hon var inlagd på sjukhus efter händelserna och att hon hade kommit in akut med ambulans på annandagen. Hon skrev också att hon inte mådde bra av det som inträffat.”
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=ambulans&t=3311100&sp=1

Notera att primär-källan är sannolikt EA.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-06 kl. 12:57.
Citera
2021-04-06, 12:56
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du skriver så klokt, Florence!

Sammanfattning
Det är bra att det efterfrågas och det var intressant att läsa dom två som just har publicerats i tråden. En hel del fakta saknas ännu och just nu funderar jag över dessa (se nedan).

En del av det jag skriver om nedan baseras på tidningsuppgifter, som kan vara felaktiga.

Ambulansfärd, anmälan och EAs deltagande i anmälan
Exakt när var det som EA fick åka ambulans till akuten, efter julhelgen? Jag har för mig att jag sett uppgifter om ett och två dygn efter julaftonen, men antingen har uppgifterna varit svävande eller så är det mitt minne som sviker mig.

Vad var det som var den direkta orsaken till ambulansfärden? Var det självskadebeteende, överdos av någon medicin eller något annat? Vad exakt utlöste detta?

När pågick och vad sades i kommunikationen mellan EA och väninnan? Den kommunikation som ledde till att väninnan anmälde våldtäkt.

Exakt när gjorde väninnan anmälan? Jag gissar att "hjälplöst tillstånd" var ett begrepp som var centralt i anmälan. Bl.a. baserat på åklagarens uttalanden.

Varför dröjde det ungefär en månad innan EA "gick med på" att delta i en anmälan om våldtäkt? Hade hon en annan uppfattning om vad som hänt tidigare och blev påverkad att/övertygad att delta i våldtäktsanmälan? Eller var det sammanställning av "bevis" som tog tid? Är det möjligt att hon inte visste vad som hänt? På grund av en minneslucka? Att det sedan var selektivt lyssnande på inspelningarna som bidrog till att EA bestämde sig för att delta i anmälan?

Det finns lite olika hypoteser i tråden om varför förundersökningen lades ner och GL försattes på fri fot. Jag tror att det var när det kom fram att EA talat i telefon och skickat och tagit emot meddelanden under den tid som hon påstod att hon var "däckad" som var avgörande. Kanske hade hon en minneslucka, men hon var inte däckad.

Inspelning och redigering
Först en teknisk fråga. Jag har spelat in några gånger med min iPhone. Men jag har intrycket att jag inte kan ha inspelning gående samtidigt som jag har telefonsamtal, skickar/läser SMS eller använder någon annan meddelandetjänst. Kan man det eller har EA stängt av inspelningen när hon talat i telefon eller skickat och tagit emot meddelanden?
Jag utesluter inte att EA spelar in för att i efterhand kunna lyssna på vad som hänt, om hon har återkommande minnesluckor. Jag kan se skäl till varför hon har det. Långsökt kanske, men möjligt. Redigeringen i efterhand, där sådant som talar för ett sexuellt övergrepp finns med men det som talar emot klippts bort, är svårt att bortförklara. Som något annat än manipulation av bevis i syfte att "bevisa" något. Även om en våldtäkt skulle ha begåtts så är det IMO suspekt, för att inte säga avsett att vilseleda rättsväsendet. Mitt intryck är att både i fallen med DU och med GL så har dom fullständiga inspelningarna och annan kommunikation, när dom till slut kommit till utredarna, visat att brott inte begåtts eller i varje fall att brott inte kunde bevisas.

Det finns många fler oklarheter, men detta var dom jag tänkte på just nu.

Anmälan om våldtäkt gjordes redan i slutet av December. Inte en månad efter.

Gällande inspelning, så kan du ha på det i bakgrunden och göra allt med telefonen som vanligt.

Det drar ju dock givetvis mer batteri att ha inspelning på konstant. Det var någon som hävdade att EA alltid spelar in, vad hon än gör, det håller jag som högst osannolikt dels med tanke på minne, batteri samt hur fan skulle EA ha tid och ork att lyssna igenom allt?

Det som hänt är att EA försökt snärja GL på samma sätt som DU med hjälp av inspelningen. Allt tyder på det eftersom modus operandi är snarlikt.

Hoppas de 3 falskeligen anklagade männen går ihop och stämmer skiten ur EA.
Citera
2021-04-06, 13:18
Medlem
SVT släpper dokumentär om Ismail: ”Vi vet vad vi gör”
I en ny SVT-dokumentär, med titeln ”Persona non grata”, talar komikern Soran Ismail ut om anklagelserna mot honom och livet efter Me too.

– Vi tycker att det är intressant att skildra situationen som oskyldig i juridisk mening.

https://www.expressen.se/noje/soran-ismail-i-svt-dokumentar--jag-har-gjort-manniskor-illa/

https://www.svtplay.se/video/30742954/persona-non-grata-soran-ismail/persona-non-grata-soran-ismail-avsnitt-1
Är Soran en av EAs och ränksmidarnas oskyldiga offer i juridisk mening?
Citera
2021-04-06, 13:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
SVT släpper dokumentär om Ismail: ”Vi vet vad vi gör”
I en ny SVT-dokumentär, med titeln ”Persona non grata”, talar komikern Soran Ismail ut om anklagelserna mot honom och livet efter Me too.

– Vi tycker att det är intressant att skildra situationen som oskyldig i juridisk mening.

https://www.expressen.se/noje/soran-ismail-i-svt-dokumentar--jag-har-gjort-manniskor-illa/

https://www.svtplay.se/video/30742954/persona-non-grata-soran-ismail/persona-non-grata-soran-ismail-avsnitt-1
Är Soran en av EAs och ränksmidarnas oskyldiga offer i juridisk mening?
I det fall där man vet vem som anklagade honom så var det en betydligt yngre kvinna, en lite fetlagd elevråds-aktivist strax över 20.
Där Soran kört lite SM-lekar på henne som hon i efterhand ångrade. Typ under ett helt år.
Citera
2021-04-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I det fall där man vet vem som anklagade honom så var det en betydligt yngre kvinna, en lite fetlagd elevråds-aktivist strax över 20.
Där Soran kört lite SM-lekar på henne som hon i efterhand ångrade. Typ under ett helt år.
Ok, tack. Såg att förundersökningen lades ner.

Associerade till EAs förmåga att fastna för män som har ett (utpressar?) renommé att vara rädda om typ nöjesprofilen och fotografen. Stämmer iofs, inte det minsta på GL som förbrukat sitt anseende iom, "massmördaren" Quick.
Senast redigerad av 90510 2021-04-06 kl. 13:47.
Citera
2021-04-06, 13:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Intressant...

Expressen hade en artikel 2021-03-19 där det bl.a. fanns "att hon hade kommit in akut med ambulans på annandagen". Detta avsnitt har nu tagits bort.

https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-sms-med--kvinnan-kallade-henne-min--dotter-och-sig-sjalv-idiot/

Jag tänker på tre möjliga förklaringar till att det har tagits bort.
1. Uppgiften var felaktig.
2. Uppgiften ansågs av en eller annan orsak som alltför integitetskränkande.
3. Det har konstaterats att orsaken till ambulansfärden var en annan än vad Expressen först antog.

(Edit 1: 3. ovan)

Edit 2: Såg nu att det nog finns kvar men är gömt bakom betalvägg.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-04-06 kl. 14:13. Anledning: Tre... + edit 2
Citera
2021-04-06, 13:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Anmälan om våldtäkt gjordes redan i slutet av December. Inte en månad efter.

Gällande inspelning, så kan du ha på det i bakgrunden och göra allt med telefonen som vanligt.

Det drar ju dock givetvis mer batteri att ha inspelning på konstant. Det var någon som hävdade att EA alltid spelar in, vad hon än gör, det håller jag som högst osannolikt dels med tanke på minne, batteri samt hur fan skulle EA ha tid och ork att lyssna igenom allt?

Det som hänt är att EA försökt snärja GL på samma sätt som DU med hjälp av inspelningen. Allt tyder på det eftersom modus operandi är snarlikt.

Hoppas de 3 falskeligen anklagade männen går ihop och stämmer skiten ur EA.

Tack för detta!

Angående anmälan så gjordes den som du skriver i december, av väninnan. EA beslutade sig för att medverka i utredningen ungefär en månad senare. Enligt Expressen.
«Enligt kvinnan var det en vän som anmälde Göran Lambertz, och det tog henne en månad innan hon bestämde sig för att medverka i utredningen.»

https://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-om-hoten-kan-inte-synas-offentligt/
Om det stämmer så kan det ju förklara en del av varför det tog tid innan utredningen kom igång.

Citera
2021-04-06, 13:54
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Har du gett upp tankarna på att beslutet att lägga ner förundersökningen är under överprövan?
Spelar det någon roll? Jag har ju hela tiden varit tydlig med vad jag tror blir resultatet av en överprövning, nämligen att förundersökningen inte återupptas.
Citera
2021-04-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du vet att hans fru som han levt med i 45 år är död sedan flera år?

Och allt blir så roligt då man hugger en text utan att läsa vad som svaras på. Skribenten jag svarade till försökte bortförklara GLs våldtä, förlåt troliga våldtäkt, med att det är ok att vara otrogen då han ju varit gift länge och därmed på vissa områden är 70 och på andra områden 20. Läs om och läs rätt
Citera
2021-04-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kul fiction fantasy, men så länge du inte var en orch eller svartalv gömd under soffan och senare sängen, kan du, precis som oss andra, bara gissa vad som verkligen hänt.
Mao helt vansinnigt att gå all in i detaljerad, beskrivande handling.

Nä, den här sammanfattningen av Asmodeusvult är långt mer trolig och nära de händelser vi idag har vetskaper om.
(Spoiler för förkortning)

Hahahaha
Kul fiction fantasy, men så länge Asmodeusvult inte var en orch eller svartalv gömd under soffan och senare sängen, kan Asmodeusvult, precis som oss andra, bara gissa vad som verkligen hänt.
Mao helt vansinnigt att gå all in i detaljerad, beskrivande handling.
Citera
2021-04-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Trådens absolut roligaste replikväxling hittills!

Det finns skribenter i denna tråd som sannolikt är i det närmaste helt oförmögna att ta in beskrivningar av en serie händelser och utifrån detta kunna forma sig en någotsånär vederhäftig bild av vad som skett.

OffT: Hörde på lunchen att Thomas Nordegren kommer att ta upp Soran Ismael-ärendet till diskussion i P1-programmet 'Nordegren & Epstein' kl 15:03 idag.
TN är väl varken feminist eller metoo-are, så det kan bli intressant kanske?
Säkert är det GL-ärendet som nu har börjat få "effekt" och att det i framtiden kanske inte skall vara fritt fram att offentligt anklaga någon för t ex sexuella övergrepp.

Ja, det är så otroligt många som försöker bortföklara otrohet och våldtäkt med att han blev förd bakom ljuset, det var länge sedan han utsattes för frestelse osv. Det är så tröttande med sådana människor och det är de som förstör för oss riktiga män som förstår att vara trogna våra partners.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in