2021-04-06, 12:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hmm, men hade Norge, Danmark eller Finland rekommendationer om att hålla avstånd till andra människor? Jag vet inte, men det står i alla fall ingenting om det i länkarna i artikeln.

Det vet jag inte heller men artikeln handlar inte om det.
Citera
2021-04-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, om man är en faktaresistent förnekare som hittar på saker lite hur som helst så kan man naturligtvis uttrycka sig på det viset.

Ungefär som när någon fick för sig att hävda att Stockholm var mer tätbefolkat än London. Ja, du hajar...

Framförallt har ju smittan gått upp i UK Med tanke på alla döda... En av de sämsta länderna i världen.
Citera
2021-04-06, 12:41
Medlem
Det blir intressant att följa hur informationen om det idag konstaterade sambandet mellan blodproppar och Astra-vaccinet, förmedlas till allmänheten... 🧐

Kommer man att få sådan information förmedlad till sig av sin vårdcentral, innan vaccinering, t.ex.? Eller får man upptäcka det själv i efterhand, om man olyckligtvis råkar få just blodpropp av det vaccinet...

Jag skulle anta att det finns någon skyldighet för vårdpersonal att informera om de potentiella riskerna med just detta covid-vaccin? 🤔 Även om högre ansvariga i Sverige nog inte är så pigga på det. Tur att man råkade läsa tidningen just idag..
Citera
2021-04-06, 12:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Av den enkla anledningen att det är det enda sättet att jämföra länder i slutändan.
Du kan t om jämföra Sverige med Mexico som överhuvudtaget inte testar sin befolkning. Det kan du göra med överdödligheten.

Och det var ju också därför Mexico skrev upp sina siffror i antalet döda i Covid-19 med 100 000st förra veckan.

Så för att jämföra länder är det ett strålande verktyg.
Gör man så också för att jämföra olika länder i olyckor i trafiken?
Nej, det gör man inte.
Du som förnekare vill gärna det ska vara så men du har fel.
Citera
2021-04-06, 12:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att du "glömt det" är för att Emanuel Karlsten har fel. Påståendet att "Sverige gjorde ingenting, förutom rekommendera avstånd den 1 april", det stämmer inte. Det kan vem som helst dubbelkolla själv, mot FHM:s pressreleaser på deras hemsida. Om vi bortser från en lång rad saker som rör resor, testning av resande m.m. och bara tittar på inhemska restriktioner:

10 mars:
  • Konstaterad samhällsspridning i Stockholm och VG.

11 mars:
  • Stopp för allmänna sammankomster över 500 personer.

13 mars:
  • Alla med symptom ska stanna hemma, minst två dagar efter att man är symptomfri.
  • Rekommendation om utökad handtvätt.
  • Provtagning av vård- och omsorgspersonal med förkylningssymptom, för att undvika spridning i äldreomsorgen.

16 mars:
  • Personer över 70 år sätts i virtuell lockdown, och ska inte träffa andra människor alls.
  • Arbetsgivare uppmanas ge anställda möjlighet till hemarbete.

17 mars:
  • Gymnasier och högskolor övergår i distansundervisning.

19 mars:
  • Avrådan från icke nödvändiga resor inom landet.

24 mars:
  • Skärpta krav på restaurangmiljöer. Endast bordservering är tillåten.
  • Trängsel mellan människor i köer, vid bord, bufféer eller bardiskar får inte förekomma. Besökare ska kunna hålla avstånd mellan varandra.
  • Skidanläggningar måste vidta åtgärder för att minska risken för trängsel i liftköer och liknande.
  • Rekommendation om att fysisk träning bör ske utomhus.

27 mars:
  • Sammankomster begränsas från 500 till 50 personer.

1 april:
  • Uppmaning om att hålla avstånd till andra människor. <-- det som Emanuel Karlsten skriver om
  • Butiker, köpcentrum och gallerior ska begränsa antalet kunder som vistas i lokalen samtidigt, och ta fram alternativa lösningar till kassaköer eller anvisa hur långt kunderna kan stå mellan varandra.
  • Träningar och andra idrottsaktiviteter ska ske utomhus, och antalet åskådare ska begränsas. Aktivitet som inte kan ske riskfritt ska ställas in.
  • Ideella föreningar bör om möjligt skjuta upp årsmöten och liknande.
  • Arbetsgivare ska se till att personal och eventuella besökare håller avstånd, att anställda jobbar hemifrån och att personal undviker onödiga resor.
  • Antalet passagerare i kollektivtrafiken ska begränsas, och antalet turer anpassas så att inte trängsel sker.
  • Personer över 70 år ska inte åka kollektivtrafik, besöka affärer eller apotek.

Hur Expressen/Emanuel Karlsten får det till "Sverige gjorde ingenting innan 1 april, när man rekommenderade att hålla avstånd", det får stå för dem.
Jag får nog ge dig rätt där.

Men om vi ska peta i det. var Sverige sena på bollen, man kan ju inte neka till det.

Island införde karantäns krav för inresande från risk områden redan 26 feb.

1 mars rekommenderades sjukhushus och vård personal som rest i riskområden och kommit hem att sätta sig i två veckors karantän i Norge.

Vi fick vår första restriktion 12 mars (för det var 12 mars, den 11 kom beslutet) och det var
stopp för allmänna sammankomster över 500 personer.

Jo, vi hade kunnat gjort bra mycket mer, mycket tidigare. Vi får ju inte glömma att man lät mello ske under en tid då smittspridningen redan hunnit starta i Stockholm.

Men jag håller med dig, att den delen var lite väl vinklat skrivit. Och helt i onödan, då Sverige var sena på bollen. Finns ju ingen anledning att överdriva.
Citera
2021-04-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför inte koncentrera skyddet till just riskgrupper? Det har inte gjorts tyvärr. Nu är det lite sent för nu är de flesta snart vaccinerade.

Att skydda barn och unga är bara korkat och kostar mer än det smakar.

Men det är ju barnens föräldrar som tar hand om riskgrupperna. Vi kan ju inte låsa in dem och kasta nyckeln. Riskgrupperna behöver hjälp och vård. Vi kan inte isolera dem.
Citera
2021-04-06, 12:43
Medlem
SodaFointains avatar
Jag fattar inte varför varför de inte kunde ha samma recept i alla vaccinen för. Om det varit samma recept i alla vaccinnen från alla bolagen så hade alla vaccinen haft samma skydd i procent. Astra skyddar bara 76 procent! Pfifzer 97! Eller om alla bolagen haft samma recept som en dos vaccin. Då hade det gått fortare att vaccinera än att man ska vänta 6 veckor!
Senast redigerad av SodaFointain 2021-04-06 kl. 12:49.
Citera
2021-04-06, 12:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
356 på IVA nu, det ökar snabbt. Det verkar som att den totalt värdelösa regeringen gett upp helt. Man låter folk dö ohindrat och hoppas vaccinet och sommaren ska lindra.
Citera
2021-04-06, 12:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
JA och effekterna av lockdowns och restriktioner också antar jag. Covid är bara toppen av isberget.

Ja de som enbart snöar in sig på covid och inte ser nackdelarna med restriktioner har sannolikt drabbats av fårsjukan och tunnelseende.

Jag behöver ingen folie. Covid är inte farligt för de allra flesta. Det nog farligare att ta en tur på cykeln.

Jag tror de flesta i tråden är väl medvetna om de bieffekter som pandemin har orsakat. Problemet är att du fokuserar enbart på dessa och bortser nästan helt från viruset i sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo jag vet allt det där.

Men när medelåldern på de döda är 84 år så kan det OMÖJLIGT vara i snitt 16år kvar i livet.

Speciellt inte eftersom en stor andel varit multisjuka och bott på särbo.
På särbo dör 51% inom 2 år i vanliga fall. Det är alltså människor i livets slutskede som bor här. som är ganska långt ifrån 16 år kvar...

Ca hälften av de som dött hade gjort det i alla fall under året om man ska tro överdödligheten för 2020.

Så nej, det kan omöjligt vara 16 år i snitt som gått förlorade i Sverige. Såtillvida att inte den andra halvan avlidna varit spädbarn men det tror jag inte...

I USA tvekar jag dock inte en sekund på att det förlorats 16 år i snitt.

Ja - 16 år låter för högt och jag skulle gärna vilja se en källa för det påståendet.

Hittade denna:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningsframskrivningar/demografisk-analys/pong/tabell-och-diagram/livslangd/aterstaende-medellivslangd-vid-65-ars-alder-efter-utbildningsniva/

Återstående medellivslängd för personer som är 65 år verkar ligga runt 20-22 år vilket skulle betyda runt 86 år.

Tveksam till att "nuvarande ålder" + "Återstående medellivslängd" skulle kunna stiga så mycket om man hittar liknande statistik för 85-åringar.

Hittade denna:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/97572ae468db4bf2ae3ff6bf68ea95e5/overdodlighet-dodlighet-covid-19-sverige.pdf

Sidan 7.

Runt 5,5 - 6 år verkar den återstående medellivslängden vara för en person som är 85 år vilket är långt ifrån 16 år.

Sen tillkommer ju dessutom det där med att det är medellivslängd vi pratar om - den absoluta majoriteten av 85-åringar som fått Covid-19 har ju faktiskt överlevt och många av dessa som faktiskt dog skulle avlidit innan 5,5-6 år.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-04-06 kl. 12:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Gör man så också för att jämföra olika länder i olyckor i trafiken?
Nej, det gör man inte.
Du som förnekare vill gärna det ska vara så men du har fel.

Ingen aning hur man beräknar trafikolyckor i olika länder. Intresserar mig inte heller.

Överdödligheten är dock ett välkänt begrepp som använts i decennier för att jämföra länder. Inget nytt där. Gammal skåpmat och ett utmärkt verktyg för detta.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast nu är medelvärdet avlidna för 2015-2019 som används oftast i jämförelser, runt 33,8 för trafikdöda jämfört med 34 för 2020.
Se statistiken 2019 mot 2020 och nu början av året 2021 mot 2020 så är de lägre.

Troligen av orsaken att folk reser mindre, jobbar mera hemma osv.
Detta ingår i den så kallade överdödligheten.

Överdödlighet är ett väldigt trubbigt sätt att mäta hur många som avlider av en viss orsak.
Alltså helt fel sätt att mäta pandemins offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in