2021-04-05, 22:20
Medlem
"Efter 7-8 min, runt kl 23:36 dras hon under armarna och bort från trädet. Vänds halvt om halvt på mage på höger sida. Stående med ryggen mot buskarna och ansiktet vänt mot planket, drar GM ner den vänstra fickans dragkedja; se fingrarnas placering, och plockar ut hörlurar och mobil.
Finns ingen anledning att släpa med sig två verktyg, om ett annat inte bara råkar finnas till hands. Men, skadorna är av varierat slag och då kan olika delar av föremålet så klart ha använts. Ingenting rättsläkaren utesluter heller.
De flesta slagen borde ha tilldelats här.
En träff på hennes blod hade de väl fått, 7 m från centrum av BP mot planket? Rätta ifall jag minns fel.
En påse/bag med ombyte kan ha stått där, en bit ifrån. Ett verktyg plastas in och stoppas ner bland övrigt?
Ja, antingen ett liknande verktyg som handtaget eller ännu hellre ett smalare, med tanke på frakturerna. Så har jag med uppfattat hennes utlåtande.
Ringen på pekfingret trillar av?
Tänker mig ett liknande scenario. Alltihopa är otäckt och grymt, stackars L*na, vilken ångest och skräck.
Både sparkar och slag, han undviker medvetet kroppskontakt och måste ha rustat sig med handskar och kläder.
Foto iklädd blå gympaskor och shorts, tas under kvällen innan han åker iväg till Viken. Samma shorts och skor används dagen därpå, kl 07:00 när arbetsdagen börjar.

Ingen chans att shorts och skor har följt med bakom planket. Både hon och BP var fullständigt nerblodad. En GM har aldrig klarat sig undan småstänk. Och när hon ska dras bort från trädet är det närkontakt som gäller.
Är väl här man kan misstänka att kontorssexet kommer in med blod på hals och i hela ansiktet - helt weird att uttrycka sig så.
Förstår faktiskt inte hur åklagarna kan hävda att han haft på sig dessa skor vid brottet, men bytt byxor. För byxorna låg ovanpå tvättkorgen och var otvättade.
Instämmer.
Mobilen befinner sig bortanför planket kl 23:38, på väg därifrån. Kl 23:36 sker eventuell rörelse.
Exakt. Blod utanför kroppen börjar torka väldigt snabbt, rör sig om enstaka minutrar. Randen kan ha varit tunn.

Riskabelt ja, fast en GM kan bli paranoid och vilja tillbaka till platsen för att kolla upp ifall något glömts mitt i stressen.
Läser dina kloka, alltid lika ödmjukt framförda och eftertänksamma frågeställningar och analyser, med största intresse. Och du har ett prestigelöst förhållningssätt, en fin egenskap.

S förklarade det med omstuvande i bilen. - Är handtaget mordvapnet, ljuger han. Är handtaget inte mordvapnet, så ljuger han ändå?[/quote]"

Vet inte i vilken position armarna låg men det är möjligt att GM flyttade kroppen genom att dra i armarna/handlederna, inte lyfta under armarna som är det naturliga om man ska förflytta en levande person.
Avlidna personer flyttas snabbare genom att dra eller lyfta i armar eller ben.

Möjligt att det var då DNA avsattes på ringen. Kanske gjordes ett misslyckat försök att ta av ringen. Den ring som saknades kanske satt lösare, lossnade och GM la den i sin ficka.
Senast redigerad av Firesnake 2021-04-05 kl. 22:32.
Citera
2021-04-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det är minst sagt frapperande när man ser sammanställningen.

Och sen kan man göra en sammanställning på det hon säger sig minnas. Det är ganska detaljerat. Konstigt nog.
Citera
2021-04-05, 22:31
Medlem
[quote=notknapparen|75380656]Jag tycker det är svårt att avgöra, men eftersom jag har sett att det ser ut som ett syrenträd, får jag för mig att trädet ändå har många år på nacken? Som små, är det bara som pyttetunna grenar och det tar åratal för dom att bli grova. Tjugo år? Allt beror som sagt på växtförhållandena. Jag skulle vilja testa själv på mina syrener, men det är ju lite synd med tanke på att de kan dö då.

Jag tänkte också direkt på att syréner som nått den tjockleken (fått en riktig trädstam istället för buske) är stenhårda och som sagt gamla. Mycket tjockare bark än exempelvis en rönn av samma tjocklek.
Citera
2021-04-05, 22:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hur var det med blodet på dykhansken som observerades 2019 i källaren?

Där får du hjälpa mig, inget jag minns alls.
Det kan inte ha varit Lenas hur som helst.
Citera
2021-04-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Lena kan knappast ha varit särskilt ofta hos SD. Ingen granne, vad jag vet, har sett henne där. De grannar som har hörts nekar till det.

Någon som har andra uppgifter?

Efter skilsmässan hade nog nån granne reagerat på det ja. De har ju varit så observanta kring annat.
Citera
2021-04-05, 22:35
Avslutad
[quote=Firesnake|75382119]
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker det är svårt att avgöra, men eftersom jag har sett att det ser ut som ett syrenträd, får jag för mig att trädet ändå har många år på nacken? Som små, är det bara som pyttetunna grenar och det tar åratal för dom att bli grova. Tjugo år? Allt beror som sagt på växtförhållandena. Jag skulle vilja testa själv på mina syrener, men det är ju lite synd med tanke på att de kan dö då.

Jag tänkte också direkt på att syréner som nått den tjockleken (fått en riktig trädstam istället för buske) är stenhårda och som sagt gamla. Mycket tjockare bark än exempelvis en rönn av samma tjocklek.
Jag har haft liknande tjocklek på syren"häck", det är jävligt segt, särskilt innan blomning. Hårt och segt, inte lätt att dra av barken heller
Citera
2021-04-05, 22:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det har han rätt i.

Från random källa på nätet:

” problem with luminol is that the chemical reaction can destroy other evidence in the crime scene. For this reason, investigators only use luminol after exploring a lot of other options. It is definitely a valuable tool for police work, but it's not quite as prevalent in crime investigation as presented on some TV shows. The police don't walk into a crime scene and start spraying luminol on every visible surface.”

När man använder ”Fluorescein” som är ett alternativ till Luminol (man kan också använda det till att färga vattendrag gröna vid St Patrick’s Day osv) så är det väteperoxidet man använder ihop med det som kan vara lite kritiskt för DNA.

Flourescein i sig ska inte påverka DNA. Det förtjockningsmedel man kan tillsätta för att ämnet ska stanna på vertikala ytor kan också ställa till det.
Då jobbar man istället hellre med en finare spray.

Om man inte lyckats få ett resultat med väreperoxidet ihop med Flourescein så låter man fläcken torka och kör på nytt Flourescein men utan väteperoxid då för att inte gå hårt åt DNA.

Nu är man verkligen amatörkemist här i jakt på svar men som jag förstått de så då även med Luminol så används det i mixen/”sprayen” väteperoxid.

Det är det som reagerar med järnet i blod och bildar syre som reagerar med Luminol den nya molekylstrukturen ger då den ”energi” som man under då ca en halv minut kan se som det karakteristiska blå skenet.

Vidare då för att bli av med syret från blodet/kläderna/tillhygge så använder man Vanish ”aktivt syre” eller liknande.

Tack, det var lite matnyttigt.

Ja, visst.
Vi använder väl alla Vanish nu för tiden, oavsett vi är hederliga eller mördare.
Han kan absolut ha använt det.

Fanns det några bilder på tvättmedel, förpackningar i badrummet.
Säkert inga Klorinförpackningar då.
Citera
2021-04-05, 22:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Vilken normal funtad människa sitter i två timmar och lyssnar på hur älskarinnan berättar om sexlivet hon har med hennes make. Finns inte en chans att detta har hänt i verkligheten, möjligtvis i HDs sönderpillrade hjärna.
När HD konfronterade SD nekade han till att ha en relation med LW.
Då gick HD över till LW för att fråga henne istället.
Då verkar det som om LW bjöd på en kopp te.

Hur länge diskussionen sedan pågick beror på HD och inte på LW.
HD kunde ha gått hem när hon fick det bekräftat.
Eller också stannade hon kvar och frågade ut LW ännu mer.
Om samtalet tog två timmar så beror det mer på HD än på LW.
HD kunde ha gått hem precis när som helst.
Det var knappast så att LW tvingade HD att stanna kvar och lyssna på alla detaljer.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fattar du fortfarande inte vad de ironiserar över?
Att möte skett är ett faktum.

Flöjten HD säger dock att hon sitter i två timmar och lyssnar på detaljer om blodig sex och akrobatik.

Samtidigt gapar hon kroniskt att hon inte vill höra detaljer, att LW trakasserar med detaljer.
Jagvillinteveta, jagvillintehöra.

Å andra sidan säger hon att hon var nöjd med att SD låg med LW.

Finns ju ingenting som håller ihop, och ljuger gör hon lättvindigt.
Exakt så.
Det är HD som säger att hon var där i två timmar och hon ljuger för det mesta.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis.
Smokey plockade fram nåt där Lena berättar att det hände. Så nåt samtal har kanske ägt rum. Har inte själv hittat dit, trots idogt letande med akt-och bilagenummer som Smokey skriver.

Men några 2 timmar är helt enkelt inte sant. Finns väl ingen som sitter i 2 timmar och tar sån skit.
Om man inte vill sitta i två timmar och få reda på alla detaljer.
Men då är det rätt dumt att klaga på det i efterskott.
Citera
2021-04-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På tal om att ”räkna på”. Varför ”skryter” han i tingsrätten om att han ihop med advokaten räknat ut att han skulle behöva drygt 300 försök att komma fram till LW:s lösenord?

Jag har rätt bra koll på hur man ”knäcker” lösenord och då kan man köra ett användarnamn mot färdiga textfiler med lösenord. Så betar programmet av dem en efter ett och man kan sätta i vilket intervall försöken ska göras osv osv.

Skulle SD alltså ge sig på ett riktigt försök så går det rätt så raskt med drygt 300 försök. Det rätta ligger ju heller inte sist i listan kan man tänka.

Sen beror det på vilket konto han ska in i och vilket ”motjuck” det är laddat med.

Min poäng är att drygt 300 alternativa lösenord är ingenting i sammanhanget. Det faller till hans nackdel att han har så stor koll på ett potentiellt lösen. Å andra sidan så tror jag att han skulle kunna berätta vilka lösenord LW har/har haft. Han verkar nyfiken av sig.

En vettigare approach hade ju varit att säga att han hade noll koll på hennes lösen menar jag och låta åklagaren överbevisa honom i vanlig ordninh. Men han kan inte låta bli att showa lite och ”impa” med sina kunskaper. En del i hans personlighet. Verka smart men det biter honom i ändan för han blir lite ivrig.

Om det gäller ett "mobile pattern draw password" eller motsvarande typ av klickbild på en dator så kanske antalet 300 kan vara "rimligt". Om den misstänkte har noterat att offret har en rörelse med bara fyra eller fem drag och i vilka huvudriktningar de olika dragen görs så kanske uppskattningen kan stämma. För varje drag man är bekant med minskar antalet möjliga start och slutpunkter.
Citera
2021-04-05, 23:07
Medlem
Citat:
Tack, det var lite matnyttigt.

Ja, visst.
Vi använder väl alla Vanish nu för tiden, oavsett vi är hederliga eller mördare.
Han kan absolut ha använt det.

Fanns det några bilder på tvättmedel, förpackningar i badrummet.
Säkert inga Klorinförpackningar då.

Den lille kemisten som varit i farten här haha!

Vill inte kasta mer skit på utredningen men de bör ju ha kollat förpackningarna av flera anledningar om de nu menar att han tvättat.
Citera
2021-04-05, 23:08
Avslutad
Citat:
Där får du hjälpa mig, inget jag minns alls.
Det kan inte ha varit Lenas hur som helst.
2019-09-17 sidan 304 dyk-hanske med blodspår på dess ovansida "G276"
Diarienr K574218-18
Citera
2021-04-05, 23:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En träff på hennes blod hade de väl fått, 7 m från centrum av BP mot planket? Rätta ifall jag minns fel.
En påse/bag med ombyte kan ha stått där, en bit ifrån. Ett verktyg plastas in och stoppas ner bland övrigt?
Ja, antingen ett liknande verktyg som handtaget eller ännu hellre ett smalare, med tanke på frakturerna. Så har jag med uppfattat hennes utlåtande.
Ringen på pekfingret trillar av?
La ihop två skilda kommentarer.
Nåt händer på väg bort från BP.
DNA 7 m bort, mobilen kan ha tappats, letar, sätter ner ett byxbeklätt knä?
Mordvapen touchar backen?

Att han haft handskar är nog nåt man kan utgå från. Vad vore trovärdig klädsel att anlända i till LW hux flux?
Som dock döljer ett mordvapen. Iofs kan väl ett handtag petas ner i ett par cykelbyxor, under en jacka. Cykelhandskar.

Besvärligt att tänka baklänges, men det är nog nån ordinär mundering som saknas.

DNA på hennes ring, hennes kjol - och hennes DNA på hans skor och tvättmaskinen.

Tror det är skorna som åkt i maskinen, resten är borta.
Man kanske ska ta i beräkningen att han är rätt udda och ville behålla dem. De kanske var jättesköna relaterat till två schyssta diskbråck... jättebra dojor.

Så frenetiskt som hon skurat golvbrunn så lär han ha tagit en välbehövlig dusch...

Kan LW ha slängt ringen på honom och bett honom dra åt skogen iom USA?
Om den nu har ett symbolvärde gällande relationen, likt hänglås med datumkoder på cacher.
Berätta mer om den.
Senast redigerad av develi 2021-04-05 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in