Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-06-10, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Nu finns det intresse för amerikansk avlyssning. Då kunde man
kanske häva hemligstämplarna från 1989 när det gäller Nerzjinskij
också.

https://www.svd.se/hultqvist-inte-nojd-med-svar-om-avlyssning
Vill gärna haka på här.
Tror att man, när det gäller MOP, inte ska låsa sig i ett väst mot öst-perspektiv.
Vi borde se dem som lika goda kålsupare på den tiden.
Sedan vill jag framhålla att analysen av MOP måste vara samtidsrelaterad (troligtvis självklart för de flesta här). DVS 80-tal.

Personligen har jag alltid varit övertygad om att MOP initierades av en säkerhetstjänst, mycket möjligt med inhemsk assistans.

Situationen i dag är en helt annan. USA är, budgetmässigt, helt överlägsna på propaganda, slå på tv:n, medier av alla slag.
Someone's Watching You!
Citera
2021-06-10, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
På temat fantombild lägger jag nu min nyupptäckt att Sanna Törnemans farfar var Algot Törneman, professor och konstnär. Men också VD för C-byråns bulvanföretag Skandiastål, som utreddes efter kriget i den sk C-byråutredningen av rådmannen Erik Tammelin. Carl Petersén som dåvarande chef för C-byrån var misstänkt för att ha berikat sig tillsammans med andra genom Skandiaståls import av vapen från Finland och export till motståndsrörelserna i Danmark och Norge. Tammelin fann att de inblandade hade agerat på sin fritid och egensinnigt, varför inga sanktioner mot chefer vidtogs.

Algot Törneman var dessförinnan chef för C-byrån i Dalarna (T-gruppen) och samarbetade där med grannchefen i Värmland Thede Palm (P-gruppen), så småningom legendarisk chef för T-kontoret.

Jag tar med mig detta i den fortsatta värderingen av uppslag.

Jag har en fundering kring bildrekonstruktionen från Sanna Törneman. Den sätts alltså upp på anslagstavlan på polishögskolan vid 12 tiden den 6 Mars. Alla tycker att bilden liknar Tomas Flyckt och bilden leder också till förhör med Tomas Flyckt redan samma dag.

Att man söker så specifikt som på polishögskolans anslagstavla får mig att tro att man vet ungefär vad man letar efter. Jag tycker det mesta pekar mot att någon någonstans kännt igen Tomas Flyckt och vet att han förmodligen är polisaspirant/poliselev.

Om man sedan antar att Tomas Flyckt talar sanning i förhören så framkommer ju inga direkta konstigheter annat än att han saknar alibi. Däremot framgår det att han under dagen befunnit sig i Mälarhöjden. (ca kl 19-21)

Jag prövar därför följande hypotes, någon person har kännt igen Tomas Flyckt vid Mälarhöjden och känner sig besvärad över det. Antingen därför att denne någon inte vill bli igenkänd eller därför att denna någon misstänker att han blivit övervakad/skuggad av Tomas Flykt. För att få klarhet i detta eftersöks Tomas Flykt på polishögskolan utifrån signalement och bildkonstruktionen.

Detta skulle då ligga i linje med misstanken om en hemlig övning som utgår från "gropen" i Mälarhöjden. En övning som eventuellt blivit infiltrerad av ett mördar kommando eller i värsta fall själva ligger bakom mordet. Sökandet efter Tomas Flyckt skulle alltså inte vara kopplad till mordplatsen.

Detta är inget bevis, bara en möjlig hypotes utgående från de logiska antagandena att någon
kännt igen Tomas Flyckt och att Tomas Flyckt talar sanning i förhören.
Citera
2021-06-10, 11:30
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Jag har en fundering kring bildrekonstruktionen från Sanna Törneman. Den sätts alltså upp på anslagstavlan på polishögskolan vid 12 tiden den 6 Mars. Alla tycker att bilden liknar Tomas Flyckt och bilden leder också till förhör med Tomas Flyckt redan samma dag.

Att man söker så specifikt som på polishögskolans anslagstavla får mig att tro att man vet ungefär vad man letar efter. Jag tycker det mesta pekar mot att någon någonstans kännt igen Tomas Flyckt och vet att han förmodligen är polisaspirant/poliselev.

Om man sedan antar att Tomas Flyckt talar sanning i förhören så framkommer ju inga direkta konstigheter annat än att han saknar alibi. Däremot framgår det att han under dagen befunnit sig i Mälarhöjden. (ca kl 19-21)

Jag prövar därför följande hypotes, någon person har kännt igen Tomas Flyckt vid Mälarhöjden och känner sig besvärad över det. Antingen därför att denne någon inte vill bli igenkänd eller därför att denna någon misstänker att han blivit övervakad/skuggad av Tomas Flykt. För att få klarhet i detta eftersöks Tomas Flykt på polishögskolan utifrån signalement och bildkonstruktionen.

Detta skulle då ligga i linje med misstanken om en hemlig övning som utgår från "gropen" i Mälarhöjden. En övning som eventuellt blivit infiltrerad av ett mördar kommando eller i värsta fall själva ligger bakom mordet. Sökandet efter Tomas Flyckt skulle alltså inte vara kopplad till mordplatsen.

Detta är inget bevis, bara en möjlig hypotes utgående från de logiska antagandena att någon
kännt igen Tomas Flyckt och att Tomas Flyckt talar sanning i förhören.

Jag tycker du tar upp något intressant; nämligen varför en fantombild (som helt klart föreställer Tomas Flykt) kablades ut i massmedia (kanske det allra största misstaget som gjordes - iaf om man seriöst ville få fast mördaren) den 6 mars 1986.

Eller var detta början på mörkläggningen? Vilken funktion hade Tomas Flykt? Och Bror Perä för den delen? Varför togs dessa så ”bryskt” av Säpo? Höll de på att avslöja sanningen? Medvetet eller omedvetet?

De som fortfarande funderar på fantombilden kan jämföra den med bilden på Tomas Flykt från sjukhussängen = Identiskt!

”Svinet på andra sidan låter sig fortfarande förföras över fantombilden”. Vem var ”svinet på andra sidan” (svin = polis?)?

Många diskussioner kring detta vykort tidigare i tråden (och vissa fattar fortfarande inte min poäng).

Ok, det skrevs och skickades kanske av Claes Almgren (det har jag ingen åsikt om)? Och det var menat som ett skämt? Men dold i internskämtet till Carl-Gustaf Östling kanske ligger en viss sanning?
Citera
2021-06-10, 13:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Tips om mystisk man i fordon den 2 mars. D-1950.

https://drive.google.com/file/d/1c-umasN-s2IJQYeImtzUqG6ihBvVSnxl/view?usp=sharing

Förhör med okänd man om kvinna, OBS avsnitt DB. DB-4325.

https://drive.google.com/file/d/11XFnueGBuOzuc1XlSXrGO8XIpqc0fsoS/view?usp=sharing.

Slagning på okänd, OBS avsnitt GB.

https://drive.google.com/file/d/1aCd54CULZZjStmE9iswae05xKO6jnb6I/view?usp=sharing

Anonymt tips om vapen, OBS avsnitt IE. IE-3755.

https://drive.google.com/file/d/1uZ1nPdB9EYO9KPAWJblQuKlV_77d_W9t/view?usp=sharing

Tips och tidningsskriverier om möjligt flyktbilsbyte i Ulriksdal där någon ropade "Ajle!", OBS avsnitt DI.
DI-1626.

https://drive.google.com/file/d/1PZZIB_aCYOM_uGwmAGS7cwwQ3UPHp519/view?usp=sharing
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-06-10 kl. 14:28.
Citera
2021-06-10, 14:40
Medlem
Information från Palmemordsarkivet:

''Tillsammans har vi under året fått ut och publicerat över 15000 sidor dokument ur Palmeutredningen. Det är ungefär 3% av hela utredningen.''

''Polisen har tyvärr successivt skärpt sekretessen under året, och sedan några veckor beslutar de ofta att inte lämna ut handlingar alls. Vi jobbar på att försöka ändra detta, bland annat genom att överklaga polisens felaktiga beslut till Kammarrätten. Vi vann ett viktigt mål där i mars om Liggaren, som kan ses som en innehållsförteckning över utredningen. Senast idag kom ytterligare en dom där Kammarrätten återförvisar sex dokument ur Palmeutredningen till Polismyndigheten för förnyad prövning. Vi räknar med att Kammarrätten fortsatt kommer hålla med oss om att Polisens sekretessprövning ofta är osaklig.''
Citera
2021-06-10, 15:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
1986 så vägde polisman A. A cirka 90 kilo och han är 191,5 centimeter lång.

Ja, han passar rätt dåligt in på Anki's beskrivning.
(FB) Finskorna och dekorimamannen

"Han är tanig, små ansiktsformer, men hatiska speciella ögon"
Gissar på att mannen är längre än förhörsledarens 169cm
"Ingen flaggstång"(avseende längd)
Smärt kroppsbyggnad
"Cendréfärgat hår, mer ljust än mörkt och håret är kortklippt."
Citera
2021-06-10, 16:38
Medlem
Förhör med okänd om en restaurang. DD-14164.

https://drive.google.com/file/d/1VMsmfDCZCwmOBgF4M-RRWnVYa6F4bb1Y/view?usp=sharing
Citera
2021-06-10, 17:57
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Information från Palmemordsarkivet:

''Tillsammans har vi under året fått ut och publicerat över 15000 sidor dokument ur Palmeutredningen. Det är ungefär 3% av hela utredningen.''

''Polisen har tyvärr successivt skärpt sekretessen under året, och sedan några veckor beslutar de ofta att inte lämna ut handlingar alls. Vi jobbar på att försöka ändra detta, bland annat genom att överklaga polisens felaktiga beslut till Kammarrätten. Vi vann ett viktigt mål där i mars om Liggaren, som kan ses som en innehållsförteckning över utredningen. Senast idag kom ytterligare en dom där Kammarrätten återförvisar sex dokument ur Palmeutredningen till Polismyndigheten för förnyad prövning. Vi räknar med att Kammarrätten fortsatt kommer hålla med oss om att Polisens sekretessprövning ofta är osaklig.''

Jag har en överklagande hos kammarrätten på EFE 14473-00-B där jag hoppas på att kunna få läsa lite av det tipset som inte berörs av sekretess. Det har kommit så långt nu att det fått ett ärendenr. hos kammarrätten (KR 4143-21) Undrar hur lång tid det tar innan det behandlas och man kan få något besked?
Citera
2021-06-11, 07:23
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hade gm jacka eller rock?

Från förhöret med Mårten Palme:

"Efter mordet.
När Joakim efter mordet infann sig på sjukhuset hörde han aldrig något signalement på gm nämnas förutom tal om en blå jacka.
Joakim är dock osäker på om beskrivningen av jackan kom från modern eller från poliserna"

https://drive.google.com/file/d/1l9RmGNSWu03Q2NDDzj_KhTWFJyzFWv4x/view

T-11696-B Joakim Palme 19931028

Den eviga frågan , hade GM rock eller hade han täckjacka.? För mig är saken klar. GM hade en halvlång och något tunn blå jacka i ett nylonliknande material och det går att följa honom hela vägen från Grand via Sveavägen och mordplatsen till Sturegatan . Jag kan ha fel fast det tror jag inte.

Stark (S) ca 20.55 :
Förhör 1 860302 mellanblå jacka
Förhör 2 860417 mellanblå jacka , material liknande bävernylon , okänd längd , mannen hade troligtvis händerna instoppade i fickor över bröstet

Kommentar: Stark ser mannen utanför Grand ca 20.55 , tyckte mannen såg fånig och ”bonnig” ut. I princip samma som Knubb sa. Jämför även Mårten P:s vittnesmål med samma typ av jacka , bävernylon,raka fickor nedtill och snedställda upptill som det går att stoppa in händerna i. Högst troligt samma man Stark sett som Lars K och Mårten P sett.

Hubert Falk (HF) ca 21.00-21.15 :
Förhör 1 860303 jacka
Förhör 2 860309 jackan var ljusare än de svarta byxorna , längre än en ren midjejacka
Förhör 3 860429 jackan hade inte kapuschong , kan ha haft en tjockare krage , kläderna var av äldre modell

Kommentar : Falk ser mannen mellan ca 21.00 -21-15 när han väntar på bussen vid hållplats utanför Grand. Mannen går fram och tillbaka mellan busshållplatsen och biografen.

Max Dager (MD) ca 22.50 :
Förhör 1 860309 täckjacka troligtvis mörkblå
Förhör 2 860421 täckjackan gav ett ”smutsigt intryck” i grå-blå färg , jackan var knäppt , kragen något uppdragen i nacken , jackan ”gick nedanför stussen”

Kommentar: Dager passerade Grand vid ca 22.50 ,personen uppehöll sig vid fönstret till bokaffären med ryggen vänd mot Dager. Dager kan inte utesluta att en del uppgifter han lämnat om mannen är felaktiga.

Lars Knubb (LK) ca 23.10:
Förhör 870622 jackan kan ha varit blå , klädsel såg ut att vara skidkläder i Domus-stil från 50-60 talet

Kommentar : Knubb såg mannen utanför Grand ca 23.10 , mannen såg lantligt fånig ut och gjorde ett töntigt intryck . Knubb säger skidkläder i Domusstil från 50-60 talet .Falk säger skidmössa och kläder av äldre modell . Troligtvis samma man som de sett.

Anneli Korhonen (AK) ca 23.10:
Förhör 1 860301 blå ¾-lång jacka , ganska tjock vaddfylld , blå mellanlång vinterrock , troligen händerna i jackfickorna
Förhör 2 860418 mörkblå täckjacka som gick nedanför stussen, jackan var av rak modell som går att snöra åt vid midjan, mannen hade händerna i jackfickorna

Kommentar : Korhonen ser mannen ca 23.10 utanför biografens entrédörrar när han står och stirrar in i foajen och när hon går ut tillsammans med Storhök.

Margareta Storhök (MS) ca 23.05-23.10 :
Förhör 1 860303 ljusblå halvlång jacka
Förhör 2 860417 ljusare blå ¾ lång sportjacka eller rock utan kapuschong och med diskret knäppning

Kommentar : Storhök ser mannen under ca 5 minuter . Hon ser mannen utanför när hon i foajen.
väntar på Korhonen och sedan när de tillsammans går ut från biografen Grand. Båda har därför helt säkert sett samma man.

Mårten Palme (MP) ca 23.15 :
Förhör 1 860301 blå täckjacka som var ganska så lång , gick en bra bit nedåt benen på mannen
Förhör 2 860302 mörkblå jacka av ”vildmarkstyp” med både raka och snedställda fickor ,materialet verkade vara bävernylon .Jackan nådde ned till åtminstone halva låret

Kommentar : MP ser mannen ca 23.15 strax norr om bokhandeln när mannen står och tittar in i möbelhandels skyltfönster . Helt säker på att mannen sen följer efter LOP (säger MP i första förhör) när MP med flickvän passerar honom. Blå täckjacka liknande som många andra vittnen beskrivet, raka och snedställda fickor. Händerna instuckna i de snedställda fickorna i brösthöjd. Högst troligt samma man som Stark tidigare sett.

Nicola Fauzzi (NF) ca 23.20 :
Förhör 1 860303 blå jacka i färg som ryggen telefonkatalogens Stockholmsdel A-M. Jackan liknande en Tenson-jacka. Jackan räckte till lårens mitt på mannen. Mannen hade troligtvis händerna i fickorna.

Kommentar: Jag tror inte det är AB som NF ser gå bakom LOP i höjd med norra annonspelaren. AB befann sig aldrig så långt norrut enligt honom själv och sällskapet som han skiljdes från vid bankomaten. Han skulle där invänta eftersläntarna i gruppen som skulle komma söderifrån .Det fanns då heller ingen anledning för AB att börja gå norrut. Typ av jacka , och jackans längs stämmer inte med AB. Enbart jackans blå färg liknande AB:s .

Cecilia Anderstedt (CA) ca 23.20-21 :
Förhör 880627 mannen hade en täckjacks-aktig jacka.

Kommentar: passagerare i i bil som kom söderifrån på Sveavägen. CA:s observation gjordes strax innan rödljus vid korsningen Sveavägen.Tunnelgatan.

Inge Morelius (IM) ca 23.20-21
Förhör 860314 jacka som typ parkas , utan kapuschong , ¾ lång , jackan kan ha varit blå. Den var inte svart.

Kommentar: IM i sin parkerade bil på lite längre avstånd och på andra sidan Sveavägen har uppsikt mot Dekorimahörnet innan mordet. Hans vittnesmål om en väntande GM stämmer inte med AB:s vittnesmål och andra vittnen som passerade Dekorima kort innan mordet . Jag tror mest på att GM bara gick ifatt LOP strax innan korsningen med Tunnelgatan. Möjligen är det AB Som IM sett stå och vänta ute vid trottoarkanten och då någonstans mellan södra annonspelaren och Dekorimahörnet och att han sedan bara sett GM i samband med skotten och flykten.

Anders Björkman (AB) ca 23.21 :
Förhör 1 860228 ( på brottsplatsen) blåaktig jacka av något slag
Förhör 2 860304 minnesbild av lång rock som gick nedför knäna. Björkman kan inte säkert placera rocken på den person som försvann in på Tunnelgatan , det kan också ha varit Palmes rock som han hade minnesbilden från.
Förhör 3 870325 kragen uppdragen i nacken så att den döljer hår och nackparti.

Kommentar: Den något berusade AB ser LOP och GM framför sig kort tid innan mordet vid Dekorimahörnet. Jag tror att AB uppehöll sig en längre stund ute vid trottoarkanten (som han själv säger i förhör) och då vid den södra annonspelaren när han spanade efter eftersläntarna i sin grupp som skulle komma söderifrån. NF med uppfälld huva över huvudet och free-stylehölurar på väg norrut gick i sin egen bubbla längre in på den 7 meter breda trottoaren och såg då aldrig AB ute vid trottoarkanten (AB var antagligen även delvis skymd av annonspelaren då) när han passerade honom. När LOP (med GM strax bakom sig) på väg söderut sedan passerar länge in på trottoaren och i höjd med södra annonspelaren så bestämmer sig också AB av en tillfällighet att gå söderut. Han hamnar då av en ren slump några meter bakom dessa strax innan de når fram till Dekorimahörnet.Varken LOP eller GM lägger märke till AB.

Lisbeth Palme (LP) ca 23.22

Förhör 860301 en blå något litet ”bullig” täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Äldre typ av halvlång blå jacka som man inte ser i Sverige så ofta
Förhör 890918 (Svea hovrätt) med en mörk jacka som jag uppfattade ungefär som att den gick kanske 3 dm ned från midjan ,kanske lite mer 3-4 dm. Alltså ingen midjejacka , blå marinaktig färg så där.

Kommentar : LP ser GM på nära håll efter mordet . Jag tror inte på att det var AB:s jacka som LP beskrev. Längd och typ stämmer inte med AB:s täckjacka. Definitivt ingen halvlång jacka och AB:s jacka var mer än ”något litet” bullig. LP tyckte sig minnas att GM:s jacka liknade den jacka som en av två männen hade på sig som hon sett 2-3 veckor innan mordet. De befann sig då på Västerlånggatan och verkade iaktta porten till nr. 31. Eventuellt kan det varit samma man.

Leif Ljungqvist (LL) ca 23.22
Förhör 1 860301 tror att han bar någon form av ytterrock som inte gick ner till knäna och tror inte att det rör sig om en jacka. Är dock inte säker på det sistnämnda.
Förhör 2 860427 minns nu ljuset som slagit ner på hans blåa jacka , anser att han haft en mörkare blå täckjacka ,ljuset slog ner på axlarna som avslöjade en blå färg på jackan , längden på jackan kan LL inte avgöra då det i det nedre bältet var mörkt. Äldre modell av blå täckjacka med annan färgskala som fanns då .Typ 3-5 år äldre kanske. Täckjackan hade rutmönster , ingen riktigt fluffig typ av jacka utan en enklare ”knegarjacka” med glesare uppsydda täcken (stora rutor).

Kommentar: LL ser GM på ganska nära håll från bilen som var på väg söderut på Sveavägen. LL höll vid rödljusen vid korsningen Sveavägen-Tunnelgatan . I samband med skotten slog det om till grönt och LJ gjorde då en U-sväng mot brottsplatsen . Liknande beskrivning av en tunnare blå jacka som andra vittnen gjort. Rutmönster och stora rutor , jfr. med vittne GS och vittnet på Sturegatan EFE14473.
Senast redigerad av HAARP 2021-06-11 kl. 07:31.
Citera
2021-06-11, 07:26
Medlem
HAARPs avatar
Lars Jeppsson (LJ) ca 23.23
Förhör 1 860301 klädd i något mörkt jackliknande plagg , kan ha varit en mörk dunjacka
Förhör 2 860304 mörkt plagg typ jacka eller rock, osäker på om det verkligen var en täck- eller dunjacka
Förhör 3 860404 täckjacka med någon blå nyans

Kommentar: LJ ser mannan när han springer förbi på Tunnelgatan efter mordet.LJ befinner sig på andra sidan byggbarackerna och ser då bara mannen snett bakifrån . LJ verkar vid förhöret 860404 vara säker på att det inte vara en rock utan en blå jacka som han såg. Jag tror att förhörsledaren både vid förhör 2 och 3 ville försöka få LJ att minnas ett mer rockliknande plagg som bättre skulle stämma överens med vad YN sa sig sett på BD-gatan. Det lyckades förhörsledaren inte med.

Gerhard Samson (GS) ca 23.25
Förhör 860317 mörk täckjacka som gick ner på halva låret. Jackan var av typ seglarjacka, svagt minne av att det var sömmar sydda i rutor

Kommentar: GS med sitt damsällskap A-C Robrandt promenerar på väg norrut på Regeringsgatan (kan eventuellt varit Malmskillnadsgatan) strax efter att de passerat DB-gatan snubblar ACR till och tar ett steg ut i gatan . Mannen som kommer springande bakifrån stöter då till henne. Troligtvis inträffade detta på Regeringsgatan då det var närmaste vägen till restaurang Bolaget dit de var på väg. Men om de inte var helt nyktra efter besöket på den första restaurangen de varit på så kan de möjligtvis minnas fel. Att ACR snubblade till och tog ett steg ut i gatan innan mannen sprang på henne skulle möjligen kunna tyda på det.
Beskrivningen av jackan som typ seglarjacka stämmer väl överens med en tunnare jacka i ett nylonliknande material som andra vittnen sagt . Även sömmar sydda i rutor som LL och vittnet på Sturegatan sa.

Vittne Sturegatan EFE 14473 (EFE14473) : ca 23.35-40
Spaningsuppslag 920302 Mörkblå täckjacka som räckte ner till mitten av låret. Jackan var av tunt material med stora rutor. Jackan var typ en gammalmodig jacka

Kommentar : Vittnet Stark ser mannen då de båda går norrut på Sturegatan. Mannen på vänster sida och vittnet snett bakom på höger sida om gatan som jag uppfattar det. Att hon först uppmärksammar honom i höjd med Linnegatan kan tyda på att han kommit ut på Sturegatan där efter att först ha sneddat genom Humlegården.Vittnet lägger märke till mannen därför att han är larvigt och gammalmodigt klädd (jämför Knubbs , Starks , Falks beskrivningar). Mannen springer norrut när en polisbil med tjutande sirener svänger in på Sturegatan och försvinner sen springande västerut in på Östermalmsgatan. En svaghet är att vittnesmålet kom in så sent men detaljer som hon berättar och som även andra vittnen sagt tror jag inte var allmänt känt då. T.ex att GM kan ha haft en tunnare blå täckjacka med stora rutor. De stärker då hennes trovärdighet med vittnesmålet och talar emot att det bara är något som hon fantiserat ihop eller läst om efter mordet.

Sammanfattning :
Det finns ett antal vittnen vid mordplatsen som säger mörk rock men i mörker och motljus kan en tunnare blå jacka som räcker halvvägs ner på låren säkert se ut som en mörk rock. De flesta av dessa har också bara sett GM under några få sekunder och på lite längre avstånd.

Motsatsen att GM verkligen skulle haft en mörk rock men att flera vittnen sen skulle beskrivet den som en tunnare blå jacka i nylonliknande material är helt osannolikt.

Ett antal vittnen från Grand till Sveavägen ,mordplatsen och vidare som beskriver jackan på liknande sätt ökar sannolikheten för att det är en och samma man som de sett. Om två eller fler vittnen även lagt märke till något lite ovanligt så ökar sannolikheten ännu mer för att det är samma man som de sett . Tex gammal typ av jacka , stora rutor , töntigt och larvigt intryck av mannen m.m.

Jacka var typ (tunnare) täckjacka i ett nylonliknande material :
S , MD , LK , AK , MS , MP , NF , CA ,LP, LL ,LJ ,GS ,EFE14473
Färg blå :
S , MD , LK , AK , MS . MP , NF , CA , AB , IM , LP ,LL , LJ , EFE 14473
Längd ca halvvägs ner på låren :
HF ,MD ,AK ,MS , MP , NF , LP , GS , EFE14473
Jackan hade rutmönster (stora rutor)
LL , GS , EFE14473
Jackan såg ut att vara av äldre typ:
HF , LK , LP , LL , EFE14473
Mannen gjorde ett larvigt och fånigt intryck (antagligen p.g.a. klädsel och mössan)
S , LK , EFE14473
Mannen hade händerna instuckna i jackans fickor:
S , AK ,, MP , NF
Snedställda fickor i brösthöjd:
S , MP
Jackan hade krage:
HF , MD , AB
Kragen var uppdragen i nacken :
MD , AB
Jackan hade inte kapuschong :
HF , MS , IM
Jackan var av rak modell som går att snöra åt vid midjan:
AK
Diskret knäppning
MS
Jackan gav ett ”smutsigt intryck”
MD

Om polisen i ett tidigt skede gått ut med en korrekt beskrivning av mannens klädsel så tror jag fallet kunnat varit löst . Istället gick man först ut med en högst tvivelaktig fantombild och översköljdes sen med tips om personer som skulle likna den bilden och som måste utredas. Senare gick man ut och efterlyste tips om WT-män och översköljdes med tips om WT-män.

Skulle man hitta ett foto eller filmklipp från den här tiden med en man med liknande jacka som ovan och med en stickad mössa med slät skärm och öronlappar så tror jag att det väldigt sannolikt att det är GM. Fast det skulle vara som att leta efter en nål i en höstack där man inte ens säkert vet om det finns någon nål att hitta.

Kanske om GM synts till i OP:s närhet på något foto veckorna före mordet , kanske om GM återvänt till Sveavägen och mordplatsen dagarna efter mordet i samma klädsel , eller om det finns något privat foto på en eventuell GM med denna jackan och en stickad mössa med skärm och öronlappar.
Senast redigerad av HAARP 2021-06-11 kl. 07:38.
Citera
2021-06-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag har en överklagande hos kammarrätten på EFE 14473-00-B där jag hoppas på att kunna få läsa lite av det tipset som inte berörs av sekretess. Det har kommit så långt nu att det fått ett ärendenr. hos kammarrätten (KR 4143-21) Undrar hur lång tid det tar innan det behandlas och man kan få något besked?
Bra att du orkar! Kudos.

För mig verkar det numera vara så att man svärtar för att inte skapa men för en för urusel utredning. Som för Ölvebro. Som inte fattade någonting. Eller var det just det han gjorde? Mordet skulle inte kunna lösas på 80 och 90-talet. Han var garanten för ''bandyspelarna.'' Ingen har sett någonting eftersom det inte fanns någonting att se. Förrän Dag såg 20 år senare. Liksom jag idag.

Som jag skrivit tidigare. Det kommer att ta tid. Ett antal år. Det är upp till oss att försöka reducera åren. Genom att begära ut fler och fler dokument. Och genom att överklaga fler och fler dokument.

Idag är det ytterst få personer som vill få fram sanningen. Ändå fler har idag gett upp. I tråden finns det enbart ett fåtal som aldrig kommer att ge upp. Förrän döden sätter stopp. Sanningen finns där ute. Liksom gärningsmannen före Dekorima.

Att hitta gärningsmannen efter mordet bedömer jag som omöjligt. Efter mordet kan jag inte hitta någon som ville skvallra på en trovärdig nivå. Varför skulle man vilja det? Alla som före mordet ville avlägsna OP hade efter mordet ingen anledning att i fortsättningen bry sig. Man var nöjda och släppte ämnet. Samtidigt som man i fortsättningen kunde leva med foten Carlsson.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-06-11 kl. 09:57.
Citera
2021-06-11, 10:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Lars Jeppsson (LJ) ca 23.23
Förhör 1 860301 klädd i något mörkt jackliknande plagg , kan ha varit en mörk dunjacka
Förhör 2 860304 mörkt plagg typ jacka eller rock, osäker på om det verkligen var en täck- eller dunjacka
Förhör 3 860404 täckjacka med någon blå nyans

Kommentar: LJ ser mannan när han springer förbi på Tunnelgatan efter mordet.LJ befinner sig på andra sidan byggbarackerna och ser då bara mannen snett bakifrån . LJ verkar vid förhöret 860404 vara säker på att det inte vara en rock utan en blå jacka som han såg. Jag tror att förhörsledaren både vid förhör 2 och 3 ville försöka få LJ att minnas ett mer rockliknande plagg som bättre skulle stämma överens med vad YN sa sig sett på BD-gatan. Det lyckades förhörsledaren inte med.

Gerhard Samson (GS) ca 23.25
Förhör 860317 mörk täckjacka som gick ner på halva låret. Jackan var av typ seglarjacka, svagt minne av att det var sömmar sydda i rutor

Kommentar: GS med sitt damsällskap A-C Robrandt promenerar på väg norrut på Regeringsgatan (kan eventuellt varit Malmskillnadsgatan) strax efter att de passerat DB-gatan snubblar ACR till och tar ett steg ut i gatan . Mannen som kommer springande bakifrån stöter då till henne. Troligtvis inträffade detta på Regeringsgatan då det var närmaste vägen till restaurang Bolaget dit de var på väg. Men om de inte var helt nyktra efter besöket på den första restaurangen de varit på så kan de möjligtvis minnas fel. Att ACR snubblade till och tog ett steg ut i gatan innan mannen sprang på henne skulle möjligen kunna tyda på det.
Beskrivningen av jackan som typ seglarjacka stämmer väl överens med en tunnare jacka i ett nylonliknande material som andra vittnen sagt . Även sömmar sydda i rutor som LL och vittnet på Sturegatan sa.

Vittne Sturegatan EFE 14473 (EFE14473) : ca 23.35-40
Spaningsuppslag 920302 Mörkblå täckjacka som räckte ner till mitten av låret. Jackan var av tunt material med stora rutor. Jackan var typ en gammalmodig jacka

Kommentar : Vittnet Stark ser mannen då de båda går norrut på Sturegatan. Mannen på vänster sida och vittnet snett bakom på höger sida om gatan som jag uppfattar det. Att hon först uppmärksammar honom i höjd med Linnegatan kan tyda på att han kommit ut på Sturegatan där efter att först ha sneddat genom Humlegården.Vittnet lägger märke till mannen därför att han är larvigt och gammalmodigt klädd (jämför Knubbs , Starks , Falks beskrivningar). Mannen springer norrut när en polisbil med tjutande sirener svänger in på Sturegatan och försvinner sen springande västerut in på Östermalmsgatan. En svaghet är att vittnesmålet kom in så sent men detaljer som hon berättar och som även andra vittnen sagt tror jag inte var allmänt känt då. T.ex att GM kan ha haft en tunnare blå täckjacka med stora rutor. De stärker då hennes trovärdighet med vittnesmålet och talar emot att det bara är något som hon fantiserat ihop eller läst om efter mordet.

Sammanfattning :
Det finns ett antal vittnen vid mordplatsen som säger mörk rock men i mörker och motljus kan en tunnare blå jacka som räcker halvvägs ner på låren säkert se ut som en mörk rock. De flesta av dessa har också bara sett GM under några få sekunder och på lite längre avstånd.

Motsatsen att GM verkligen skulle haft en mörk rock men att flera vittnen sen skulle beskrivet den som en tunnare blå jacka i nylonliknande material är helt osannolikt.

Ett antal vittnen från Grand till Sveavägen ,mordplatsen och vidare som beskriver jackan på liknande sätt ökar sannolikheten för att det är en och samma man som de sett. Om två eller fler vittnen även lagt märke till något lite ovanligt så ökar sannolikheten ännu mer för att det är samma man som de sett . Tex gammal typ av jacka , stora rutor , töntigt och larvigt intryck av mannen m.m.

Jacka var typ (tunnare) täckjacka i ett nylonliknande material :
S , MD , LK , AK , MS , MP , NF , CA ,LP, LL ,LJ ,GS ,EFE14473
Färg blå :
S , MD , LK , AK , MS . MP , NF , CA , AB , IM , LP ,LL , LJ , EFE 14473
Längd ca halvvägs ner på låren :
HF ,MD ,AK ,MS , MP , NF , LP , GS , EFE14473
Jackan hade rutmönster (stora rutor)
LL , GS , EFE14473
Jackan såg ut att vara av äldre typ:
HF , LK , LP , LL , EFE14473
Mannen gjorde ett larvigt och fånigt intryck (antagligen p.g.a. klädsel och mössan)
S , LK , EFE14473
Mannen hade händerna instuckna i jackans fickor:
S , AK ,, MP , NF
Snedställda fickor i brösthöjd:
S , MP
Jackan hade krage:
HF , MD , AB
Kragen var uppdragen i nacken :
MD , AB
Jackan hade inte kapuschong :
HF , MS , IM
Jackan var av rak modell som går att snöra åt vid midjan:
AK
Diskret knäppning
MS
Jackan gav ett ”smutsigt intryck”
MD

Om polisen i ett tidigt skede gått ut med en korrekt beskrivning av mannens klädsel så tror jag fallet kunnat varit löst . Istället gick man först ut med en högst tvivelaktig fantombild och översköljdes sen med tips om personer som skulle likna den bilden och som måste utredas. Senare gick man ut och efterlyste tips om WT-män och översköljdes med tips om WT-män.

Skulle man hitta ett foto eller filmklipp från den här tiden med en man med liknande jacka som ovan och med en stickad mössa med slät skärm och öronlappar så tror jag att det väldigt sannolikt att det är GM. Fast det skulle vara som att leta efter en nål i en höstack där man inte ens säkert vet om det finns någon nål att hitta.

Kanske om GM synts till i OP:s närhet på något foto veckorna före mordet , kanske om GM återvänt till Sveavägen och mordplatsen dagarna efter mordet i samma klädsel , eller om det finns något privat foto på en eventuell GM med denna jackan och en stickad mössa med skärm och öronlappar.

Imponerande sammanställning. Bra jobbat. Utan att spekulera kring Grandmannen som GM har jag kommit till exakt samma slutsats:

Blå jacka till ungefär mitten på låret. Ej bullig. I något tunnare tyg. Rak av äldre modell.

Din genomgång tror jag vi har stor nytta av framåt. För att i vittnesmålen pricka in GM:s position före mordet måste man leta efter rätt signalement. Nya förhör från Sveavägen med omnejd på väg in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in