Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Mordet kan ju både vara en förklaring och en möjlighet om du förstår vad jag menar.
Jag hittar ingenting konstigt när det gäller Solna och kokainärendet så det handlar alltså om Bjuhr och hjälppatrullen. Där man i samband med gärningen kan ha blivit förhindrade att skriva rapport likväl som det innebär en möjlighet att komma undan eftersom man inte vill.
Det är uppenbart att det i spaningen mot Cedergren finns oklarheter. Där man minns vissa saker som igår, medans annat totalt försvunnit ur minnet. Hjälppatrullens spaning var mot en israel. Ska då inte höra ihop med Eklunds. Samtidigt har vi 2 iakttagelser med en kvinna och flera män i en grupp. Utrustade med WT. Plus att Föllinge blev avlöst vid 21,00 och via TN placeras på Tunnelgatan. Och hävdade att narkotikaspaningen pågick när mordet skedde.
Har man något att dölja så vill man nog inte skriva en rapport i onödan i det läget. Att rapporterna saknas är inget som förvånar mig. Konsekvensen för oss är att vi får färre dokument att analysera.
Det kan möjligen finnas tre observationer av kvinna plus män med WT. Och oavsett detta är det här intressant. Häng med här.
I senaste utlagda förhöret
EEA-6949-09, så finns det i liggaren en not att uppslaget
EEA-6949 redan är benämnt
EEA-6946. Detta uppslag är faktiskt noterat i det aktuella protokollet. Och enligt liggaren anknyter det uppslaget till
E-4461, som inte ligger ute än.
Det uppslaget i sin tur är anledningen till förhöret
KE10862-00-A (fhl Nässén) med
Krinsp Eklund. Enligt
Nässén skall uppslaget
E-4461 handla om observation av kvinna och män med WT. Om inte detta är
Cedergren, vilken jag ännu inte hittat koppling till, så är
E-4461 ett uppslag till med observation av kvinna plus män med WT.
—————————
Förhöret du refererade till är nämligen givande att borra i sig själv. UL säger sig vara vid
Grand kring ”20-tiden”. Efter att inte funnit någon film, så går UL in mot
Kungsgatan och går så småningom på östra sidan av
Sveavägen. Kring någon av
korsningarna Tunnelgatan eller Apelbergsgatan observerar UL kvinnan och de två männen med WT, enligt förhöret i
april 1987.
UL fortsätter sedan via
Kungsgatan till
Röda Kvarn (Biblioteksgatan 5), där denne konstaterar att inte heller här passar utbudet behovet. Hen fortsätter därför till en bio på
Sturegatan som hen tror hette
Sture, dit denne kommer ”
strax innan 21.00”. Här blev det filmtajm.
UL minns inte helt rätt.
På Sturegatan 18 låg biografen Park, medan
biografen Sture låg vid Birger Jarlsgatan 28-30, bägge på liknande avstånd från
Röda Kvarn. Jag kommer använda ett medelavstånd på 400 m, vilket totalt
Grand-Röda Kvarn-Sture(gatan) blir 1500 m. Vid en promenadtakt på 1m/s (3,6 km/h) tar detta
25 min.
Om jag antar att UL kom till slutmålet kl 20.55 och denne använde 5 min vid Röda Kvarn, så blir starttiden från Grand 20.25. Om strax innan 21.00 betyder 20.50, så är starttiden 20.20.
Det betyder att någonstans mellan
kl 20.27-20.32 gör UL denna observation, vilket är vid ungefär den tiden som de tre oberoende observationerna av en resp två män görs vid
Tunnelgatan väster om Sveavägen.
Det innebär i så fall att
korsningen Sveavägen/Tunnelgatan liksom T-baneuppgången i så fall kan vara under bevakning från två håll.
—————————-
Då blir det extra spännande att konstatera att vare sig
E-4461 eller EEA-6946/6949 letat sig in i vare sig
SÄPO 1987 eller PU 2017, vilket indikerar att dessa observationer är avfärdade. Antingen som rena lögner eller som identifierade poliser, medan
PU 2017 fortfarande inte har identifierat den andra patrullen.
Är det här en tid och plats som olika grupperingar tangerar varandra? Och är männen på
Tunnelgatan ett exempel på något som rutinerade spanare borde upptäckt och inte vill prata om, medan kvinnan och männen är det som Dag hade koll på?