Citat:
Ursprungligen postat av
Ms-X
Man kan sluta att utforma banorna så att de passar TJ och andra benrangel. Banorna blir bara mer och mer kuperade med långa branta backar vilket gynnar lätta åkare som TJ och Frida. Grenen heter LÄNGDSKIDÅKNING och inte HÖJDSKIDÅKNING. Priset på dumhet togs i sprinten i Åre förra året. Fler masstartslopp gör det också svårare för åkare som TJ och Frida att dominera och dessutom är det mer intressant att titta på loppen då man inte behöver sitta med klocka och anteckningsbok för att veta hur ställningen i loppet är.
Så visst finns det saker man kan göra om man vill. Att dra ner på serviceapparaten för de "stora" nationerna är en annan åtgärd man kan vidta liksom att minska antalet åkare från de "stora" nationerna.
Du missar problemen när du endast analyserar damloppen och tar inte hänsyn till herrloppen. Det finns ju två tydliga orsaker till tuffa banor: stakning och masstarter. På grund av stakning på herrsidan behöver man ju tuffa banor eftersom få åkare gillar teknikzoner och alla vill behålla diagonalåkning. Naturligtvis åker damerna samma banor, eftersom det är för jobbigt för arrangörer att ha två olika banor, en för män och en för kvinnor.
Jag kommer fortfarande ihåg när Petter Northug var bäst och de flesta i Sverige klagade över masstarter. Ni ville ju ha tuffare banor och intervallstarter eftersom det skulle gynna t.ex. Olsson, Hellner, Rickardsson och Södergren. De enda som ville och fortfarande vill se loppen som avgörs på sista 50 m är ju de som har de starkaste spurtarna. Därför har det nu vänt om, ni svenskar vill ha masstarter eftersom det gynnar Svahn och Sundling, era åkare. Jag tror inte att någonting har ändrats här och om t.ex. Norge skulle ha de starkaste spurtare, skulle ni föredra intervallstarter och tuffare banor.
Det finns ju även andra stora problem med masstarter som har diskuterats t.ex. i det här väldigt bra inlägget:
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/WOM5vr/langrenn-ser-ut-som-et-17-mai-tog-hva-med-fremtiden
Gällande servicepersonal: man försökte ju begränsa det men Norge började använda sig av Storbritannien och Sverige av Irland för att ha mer personal och resurser än tillåtet. Dock kan jag komma ihåg fel. De starkaste nationerna måste följa samma regler som de andra, annars funkar det inte.