Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Men vad fint att du tycker att det går bra, i bland får jag intrycket att du tycker man ska öppna nu.
Vi borde öppna upp så fort alla 70+ är vaccinerade. Då är det mesta av problemen lösta.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag tycker inte det går bra. Vi har levt under dessa restriktioner allt för länge. Att hålla samhället så öppet det går men ändå så att vården hinner med är inte enligt mig en fungerande strategi. Det skapar bara en allt för lång kedja av restriktioner.
Menar du att det går bättre för länder där man haft i princip helt nedstängt? Vilken land i europa som haft den strategin har det gått bättre för än oss? Det blir bara lockdown på lockdown och ännu mer aggressivt virus som följd.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Hade man blivit immun efter ha haft sjukdomen en gång hade det kanske funkat men det ser ju ut som om vi kan smittas en gång per år (jag är i all fall på runda två).
Det verkar ju precis som man bli immun. Jag har mina antikroppar kvar trots att jag smittades förra året.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
För mig är det logiska sättet att sköta detta som om det vore en vatten läcka eller ett skadedjur i huset. Man gör allt man kan så fort som möjligt, det är det billigaste och bästa sättet. Väntar man för länge blir det dyrare och mer problematiskt.
Precis därför är det inte läge att stänga ner nu. Det tåget gick för över ett år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Vad jag menar är att man gör mer tidigt, man börjar alltså inte varje ny våg med att lätta på restriktioner utan man sätter lite hårt mot hårt så att man kan lätta snabbare. det bästa hade varit om man stängt gränserna under 3 månader i början, ja då hade vi sluppit troligtvis hela pandemin.
Det tror jag inte eftersom viruset redan spridits i världen. Det är mest en fråga om tid innan alla får det.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Nej, det går självklart inte och ha hela eller delar av samhället stängda hur länge som helst. Vi valde denna väg när vi inte kunde offra "fri rörlighet" temporärt i början, det hade varit lätt att slippa denna pandemi men ekonomiska intressen förstörde den möjligheten.
Samtidigt har vi ju klarat ekonomin långt bättre än de flesta europeiska länder och haft en förhållandevis låg överdödlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag känner inte till ett ända krig eller katastrof då inte fattiga, kvinnor och barn blivit lidande. Fattigare blir ännu fattigare och våldet och det sexuella våldet mot barn och kvinnor ökar, så har det väl alltid sett ut. Man kan ju knappast förvänta sig att det skulle bli annorlunda denna gång.
Just därför ska man vara extremt försiktig med att ta i för mkt, vilket vi också gjort. Och det är bra. Men Tegnell får bara skit för att han som enda land i världen faktiskt följde den plan vi hade från början.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Om det inte skulle se ut så måste man göra något aktivt för att skydda dessa. I Sverige har vi inte inte gjort något för att öka skyddet till kvinnor och barn. Likaså så har vi i de rikare delarna av världen ens försökt att göra något för att skydda dessa grupper i de fattigare delarna av världen.
Vi har haft skolorna och arbetsplatser öppna det är att skydda kvinnor och barn i min skola iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Vi hade kunnat gjort mycket i början, kvävt smittan och då hade de fattiga, våldsutsatta kvinnor och barn inte blivit så "straffade". Men man valde att lyssna på ekonomin och då också "eliten", vi höll gränserna öppna, smittade ner hela världen.
Nja det har vi väl inte gjort då vi som ett av få länder haft så pass öppet som strategi.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
För det var vi rika som gjorde det, de som flög runt fast vi hade en början av pandemi i världen. Det var inte de "fattiga i pengar men rika i frihet" skogs folket som drog smittan till Sverige utan det var de rika som unnar sig flyg skidturer. Men nu sitter t.ex. Värmland i en pissig situation, en situation som de inte satt sig i själva. Och så här är det alltid.
De rika gör fortfarande vad de vill och lider inte ett piss. Det är fattiga som får ta smällen och det måste sluta nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det är inte restriktionerna som skapar det, utan överklassens hunger att unna sig in i fördärvet, och tyvärr drar de alla andra med sig i sitt fall.
Det handlar inte om överklassen. Alla måste få unna sig att leva oavsett klass.