2021-04-05, 10:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Du känner väl till att i Region Stockholm kan få bli vaccinerad mot covid-19 oavsett ålder redan nu om du bor i 'rätt' stadsdel.

Hur då?

Stadsdelar har mig veterligen inget vårdansvar.
Citera
2021-04-05, 10:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför skulle det inte göra det?

Vi testade inte under våren.
Citera
2021-04-05, 10:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vattkoppor är ju i regel ingen dödlig sjukdom. Min mor trodde att jag hade haft det, men tydligen inte.

Ok. Jag har vaccinerat mina barn mot vattkoppor. Lätt värt kostnaden.
Citera
2021-04-05, 10:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vi testade inte under våren.

Testade gjorde vi men inte som nu.
Citera
2021-04-05, 10:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men vad fint att du tycker att det går bra, i bland får jag intrycket att du tycker man ska öppna nu.
Vi borde öppna upp så fort alla 70+ är vaccinerade. Då är det mesta av problemen lösta.

Citat:
Jag tycker inte det går bra. Vi har levt under dessa restriktioner allt för länge. Att hålla samhället så öppet det går men ändå så att vården hinner med är inte enligt mig en fungerande strategi. Det skapar bara en allt för lång kedja av restriktioner.
Menar du att det går bättre för länder där man haft i princip helt nedstängt? Vilken land i europa som haft den strategin har det gått bättre för än oss? Det blir bara lockdown på lockdown och ännu mer aggressivt virus som följd.

Citat:
Hade man blivit immun efter ha haft sjukdomen en gång hade det kanske funkat men det ser ju ut som om vi kan smittas en gång per år (jag är i all fall på runda två).
Det verkar ju precis som man bli immun. Jag har mina antikroppar kvar trots att jag smittades förra året.

Citat:
För mig är det logiska sättet att sköta detta som om det vore en vatten läcka eller ett skadedjur i huset. Man gör allt man kan så fort som möjligt, det är det billigaste och bästa sättet. Väntar man för länge blir det dyrare och mer problematiskt.
Precis därför är det inte läge att stänga ner nu. Det tåget gick för över ett år sedan.

Citat:
Vad jag menar är att man gör mer tidigt, man börjar alltså inte varje ny våg med att lätta på restriktioner utan man sätter lite hårt mot hårt så att man kan lätta snabbare. det bästa hade varit om man stängt gränserna under 3 månader i början, ja då hade vi sluppit troligtvis hela pandemin.
Det tror jag inte eftersom viruset redan spridits i världen. Det är mest en fråga om tid innan alla får det.

Citat:
Nej, det går självklart inte och ha hela eller delar av samhället stängda hur länge som helst. Vi valde denna väg när vi inte kunde offra "fri rörlighet" temporärt i början, det hade varit lätt att slippa denna pandemi men ekonomiska intressen förstörde den möjligheten.
Samtidigt har vi ju klarat ekonomin långt bättre än de flesta europeiska länder och haft en förhållandevis låg överdödlighet.

Citat:
Jag känner inte till ett ända krig eller katastrof då inte fattiga, kvinnor och barn blivit lidande. Fattigare blir ännu fattigare och våldet och det sexuella våldet mot barn och kvinnor ökar, så har det väl alltid sett ut. Man kan ju knappast förvänta sig att det skulle bli annorlunda denna gång.
Just därför ska man vara extremt försiktig med att ta i för mkt, vilket vi också gjort. Och det är bra. Men Tegnell får bara skit för att han som enda land i världen faktiskt följde den plan vi hade från början.

Citat:
Om det inte skulle se ut så måste man göra något aktivt för att skydda dessa. I Sverige har vi inte inte gjort något för att öka skyddet till kvinnor och barn. Likaså så har vi i de rikare delarna av världen ens försökt att göra något för att skydda dessa grupper i de fattigare delarna av världen.
Vi har haft skolorna och arbetsplatser öppna det är att skydda kvinnor och barn i min skola iaf.

Citat:
Vi hade kunnat gjort mycket i början, kvävt smittan och då hade de fattiga, våldsutsatta kvinnor och barn inte blivit så "straffade". Men man valde att lyssna på ekonomin och då också "eliten", vi höll gränserna öppna, smittade ner hela världen.
Nja det har vi väl inte gjort då vi som ett av få länder haft så pass öppet som strategi.

Citat:
För det var vi rika som gjorde det, de som flög runt fast vi hade en början av pandemi i världen. Det var inte de "fattiga i pengar men rika i frihet" skogs folket som drog smittan till Sverige utan det var de rika som unnar sig flyg skidturer. Men nu sitter t.ex. Värmland i en pissig situation, en situation som de inte satt sig i själva. Och så här är det alltid.
De rika gör fortfarande vad de vill och lider inte ett piss. Det är fattiga som får ta smällen och det måste sluta nu.

Citat:
Det är inte restriktionerna som skapar det, utan överklassens hunger att unna sig in i fördärvet, och tyvärr drar de alla andra med sig i sitt fall.
Det handlar inte om överklassen. Alla måste få unna sig att leva oavsett klass.
Citera
2021-04-05, 10:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ok. Jag har vaccinerat mina barn mot vattkoppor. Lätt värt kostnaden.

Mina barn är också vaccinerade mot allt möjligt, vet faktiskt inte hur just det slank igenom, det var exet som höll i den biten.
Citera
2021-04-05, 10:18
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det är inte jag som hävdar det - det är vad den officiella statistiken säger.

Du får lära dig skillnaden mellan åsikter och fakta.

Så du menar att UK tänker som du tänker att fast vi vet att smittan började sjunka i April tittar ni på antalet positiva test och konstaterar att smitta vände neråt i Juni?

Då börjar vi förstå vardör ni är sämst i klassen..

Finns det inga tester finns det inga smittade i din värld

Vi vet att IFR ligger på 0,5-1% men inte i UK tydligen då

Du är den överlägset största idioten här inne och det är helt sjukt hur korkad du är i precis varenda åsikt du framför.

Om du verkligen har det jobb du påstår så är det faktiskt DU som är indirekt skyldig till en jävla massa dödsfall och lidande i UK tack vare din otroligt dåliga förmåga att läsa mellan raderna och på riktigt förstå vad som händer med smittkurvor m.m.
Citera
2021-04-05, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Här är en väldigt dålig nyhet. Men FHM kommer säkert inte att snappa upp det, förrän hela pandemin är över. Min vanligaste bussresa tar runt tolv minuter, och jag har tänkt att den är safe så länge som ingen nyser eller hostar rakt på mig (vilket tyvärr också har hänt). Men den brittiska varianten är mycket smittsammare:

https://www.nrk.no/rogaland/bor-definisjonen-av-naerkontakter-endres_-slik-svarer-fhi-1.15434432

Ønsker presisering av «nærkontakter»: – Kan smitte på svært kort tid
– Noen tror at hvis de overholder tometersregelen og er i kontakt mindre enn 15 minutter, så er de garantert ikke å bli smittet. Slik er det ikke, advarer kommuneoverlege.

– Hadde vi fulgt definisjonen kategorisk, tror jeg vi hadde gått glipp av flere smittetilfeller, sier kommuneoverlege i Haugesund, Jostein Helgeland.

Haugesund har hatt høyt smittetrykk de siste ukene. Noe som er spesielt urovekkende, er smittsomheten til den engelsk muterte varianten.

– Det skal veldig kort kontakttid til før enkelte har blitt smittet. En samtale på to minutter i vanlig prateavstand har i noen tilfeller vært nok, sier Helgeland.

Sånt här är alltid intressant. Det verkar som att många uppfattar ordet "kan" som att det är vanligt eller garanterat att man blir smittad i det scenario de beskriver. Men det sägs faktiskt inget alls om hur vanligt/troligt det är att man blir smittad vid ett 10 min samtal på normalt avstånd. Vilket oftast innebär att man kan bli smittad, men att det är rätt ovanligt. Sedan är det troligen så att samtal är en viktig beståndsdel i just detta scenario - precis som vid körsång så verkar det rimligt att vibrationerna från stämbanden hjälper till att frigöra och sprida mer virus än om man inte pratar/sjunger.

Ett 10 min samtal på normalt samtalsavstånd har alltid varit en risk. Det är därför arbetsplatser är ett vanligt spridningsställe. Folk pratar med varandra utan att tänka på att hålla extra avstånd.

Men rent generellt så är risken att bli smittad är en kombination av avstånd, tid och aktivitet. Sitter du still och är tyst är risken mindre än om du är aktiv och pratar, har du längre avstånd är risken mindre, är du där kortare tid är risken mindre.
Citera
Medlem
Citat:
Du har inte redovisat någonting. Du har öppet anklagat folk för att ljuga utan att tillhandahålla ett endast uns av bevis.

Och sedan visar det sig att du baserar ditt struntprat på felaktiga siffror, ren inkompetens och oförmåga att samla och tolka data. Och som grädde på moset verkar det nu också som det är DU som ljuger - HELT ÖPPET DESSUTOM! Det är ju för fan priceless.

Allra lustigast är nog att du nu vägrar acceptera att jag redan länkat in rätt uppgifter och istället gapar och skriker om MOMO. Precis som i fallet med uppgifterna som DU inte kunde skaka fram (som JAG var vänlig nog att ge dig här i tråden) inser du säkert att jag redan sitter på den MOMO du avser.

Skillnaden mellan dig och mig är att JAG vet exakt vad jag pratar om och du TRODDE att något du läst i skvallerpressen var sant. Dessutom var du klantig nog att använde fel datakälla för att sedan vräka ur dig anklagelser om lögner och mörkning.

Det enklaste hade varit att du helt enkelt frågade "kan det här stämma" så hade jag givit dig siffrorna direkt, men det ligger väl inte i en reptilhjärnas natur...

Det är officiella siffror från ONS.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/weeklyprovisionalfiguresondeathsregisteredinenglan dandwales
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Som jag sa, du måste lida av GRAV AUTISM.

Hope that helps.
Vill du ha ökningen procentuellt per dag?
Procentuellt per dag per capita?
Procentuellt per dag i förhållande till ökningen av antalet testade?
Procentuellt per dag i förhållande till antal positiva testsvar?

Smittspridningen ökade i Sverige fram till slutet på Juni.
Citera
2021-04-05, 10:22
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vill du ha ökningen procentuellt per dag?
Procentuellt per dag per capita?
Procentuellt per dag i förhållande till ökningen av antalet testade?
Procentuellt per dag i förhållande till antal positiva testsvar?

Smittspridningen ökade i Sverige fram till slutet på Juni.

Jag är redan övertygad om att du har GRAV AUTISM.
Du ser siffror, men förstår inte.

Hope that helps.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2021-04-05 kl. 10:26.
Citera
2021-04-05, 10:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är officiella siffror från ONS.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/weeklyprovisionalfiguresondeathsregisteredinenglan dandwales
Haha, ja, det är ju de siffrorna som JAG givit dig - du refererade till FEL siffror först!

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är data, inte tagna ur luften. Att du använder fel modeller kan jag inte rå för.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/bulletins/deathsduetocoronaviruscovid19comparedwithdeathsfro minfluenzaandpneumoniaenglandandwales/deathsoccurringbetween1januaryand31august2020

Haha, tragikomiken är total nu..

Ge dig nu innan du gör dig till mer åtlöja din jävla pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in