2021-04-05, 01:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så var var det blodiga plagget (?) under husrannsakan?
I HDs väska.
Citera
2021-04-05, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så man kan inte se en röd fläck och kolla den med Bluestar/Luminol för att utesluta att det är nåt annat än blod? Och isf fotografera/dokumentera den röda fläcken innan Luminolundersökningen eller hur tänker du?

Den ser väldigt röd ut fläcken.

Sen kan väl den här bilden funka som diskussionsunderlag då luminol ofta fotograferas som flourescerande blått:

https://www.bildtagg.se/bild/hxog9axtsjttpskc14tl3vv

Fläcken i SD:s tvättstuga som jämförelse:

https://www.bildtagg.se/bild/jrgyb0jon57slsu7onjwk14

Jag har hyfsad koll på hur man fotograferar ”Luminolupptäckter” rent tekniskt och jag tycker bortsett från det att bilden i fup avviker från de resultat jag sett.

(Kuriosa: blod kan upptäckas med Luminol även om det målats över med ett par lager färg)
Det finns väl inga översiktsbilder, där flourescerande blått syns, eller använts? Det pratas väl bara om malakitgrönt?
Har de helt enkelt missat att spraya blått? Schwartz påpekade att han inte gjort en fullständig brottsplatsundersökning som vid en fullstänig husrannsakan, utan endast översiktsfotograferat, innan han var tvungen att lämna pga jouråklagare B*ergs beslut
Citera
2021-04-05, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
På nåt sätt känns det som om det kanske hade varit en barmhärtighetsgärning om LW skickat det famösa icke-sända mailet till HD. Kanske hade fjällen fallit från hennes ögon och hon sett vilken gris SD är?
Det är med blandade känslor jag lyssnar på förhör med HD. När hon får frågan från försvaret om SD har ryggproblem och brukar promenera så svarar hon raskt och glatt att johodå, han promenerar jättemycket och jätteofta och jätte-mitt-i-natten. Detta är då för att betona att det är så självklart att han är ute och träffar exempelvis Mållgan, Mållgan och Mållgan. Inget konstigt med det.
HD verkar inte koppla att under hur många som helst av dessa promenader träffar SD säkert LW...

Efter första avslöjandet om otrohet tror jag inte att HD VISSTE att SD/LW fortsatte med sin affär. Däremot så hade hon sina misstankar (så klart), vilket hon väl också skrev i ett sms till fisken. Kanske därav en huvaperson smög runt för att se om fd maken var ner till LW och tog ett farväl inför resan?

SD gjorde allt för att dessa kvinnor skulle vara så osams som möjligt. Tänk om de hade blivit sams efter att ha blivit grannar... LW/HD sitter på varandras uteplatser, sippar vin och snackar skit om den som ensam får bo kvar i sin villa några hundra meter därifrån.

LW:s hot mot SD när hon väl kom på vilken skit han varit under många år spillde över på HD. Men det är SD som var roten till allt ont och det var honom hon ville sätta dit i första hand!
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-04-05 kl. 09:25.
Citera
2021-04-05, 09:42
Medlem
Citat:
? När tror du att den hamnade där då?

Kanske dagen efter?
Citera
2021-04-05, 10:00
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske dagen efter?

När SD och HD var i USA?
Citera
2021-04-05, 10:04
Medlem
Citat:
När SD och HD var i USA?

Telefjärrstyrning eller vadå? En utomjording? Byprästen? Det där måste du förklara.
Citera
2021-04-05, 10:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det finns väl inga översiktsbilder, där flourescerande blått syns, eller använts? Det pratas väl bara om malakitgrönt?
Har de helt enkelt missat att spraya blått? Schwartz påpekade att han inte gjort en fullständig brottsplatsundersökning som vid en fullstänig husrannsakan, utan endast översiktsfotograferat, innan han var tvungen att lämna pga jouråklagare B*ergs beslut

Inga bilder har vi sett där man sprayat med Luminol, men det är gjort.

Här nedan har du flera inlägg samlade om blodet på tvättmaskinen.
Det är från FUP, transkriptioner från rättegången med både GS och DW.

Samlade länkar om blodet på tvättmaskinen (FUP o rättegång)
Ny test på blodfläck S100

Sedan funderar jag på hur man redovisar bilder under rättegången.
I FUP har vi enbart denna bild, som för det första säkert är av sämre kvalitet än originalet eftersom den är scannad.

Kan det vara så att man kan visa bilden under rättegången och därigenom också zooma in?

Visserligen hade det varit bra om man som Avel föreslog, klistrat ett måttband runt fläcken. så att man hade haft måttangivelser, eller att det fanns måttangivelser någonstans i FUP. Kan ha missat det iofs.

Jag känner personligen att det är svårt att kasta omkull varenda forensiker och varje arbete som är utfört i den här utredningen. Min tro är att det kan handla om en variation av lite av varje; kompetens, noggrannhet hos individen, erfarenhet, arbetsbörda, personaltäthet, möjligheter och tillgång till husrannsakan osv, osv. Vi har inte hela bilden, och vi själva är inte utbildade och insatta i deras arbetssituation vid det tillfället. Jag minns att samtidigt var det flera andra stora brott som skulle utredas, såsom Vivallaskjutingarna.

Utan att själv vara särskilt insatt, tycker jag att både GS och DW verkar pålitliga och erfarna.
Citera
2021-04-05, 10:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det vinklade armeringsjärnet från lådan var 80 x 15 cm med en vinkel på 90 grader.
Från @notknapparens inlägg nedan med uppgifter från FUP.

Som du skriver @notknapparen så är den vinklade delen på armeringsjärnet med måttet 15 cm,
som en käpp och som du skriver @Reviews så blir den korta delen på 15 cm perfekt som ett handtag.

Ett tänkt scenario är att GM håller en hand på delen på 15 cm, den andra handen greppar GM
en bit längre ner på armeringsjärnet och med allt kraft svingar den mot Lenas kropp - det bör
genera stora krafter i slagen med svåra skador på hennes huvud/ kropp.

Eller, hålla i den längre delen på 80 cm och svinga slagen på armeringsjärnets korta bit, 15 cm
mot huvudet/ kroppen. Kanske mindre sannolikt.

Eller, två mordredskap, ev. armeringsjärnet och ficklampan med okrossbart glas som det skrivits
om.

Under rättegången kom det fram att mordredskapet var cylinderformat med skarp kant.
Bilder på nämnda ficklampa visar att främre delen verkar ha skarpa kanter.

Men att helt utesluta armeringsjärnet som mordredskap bör nog kanske ej göras.

(Hopplöst att ej kunna använda sökfunktionen längre, får hoppas att den kommer att fungera
framledes. Inloggning fungerar för mig att gå via "Citera".)

Tack!

Hjärnsläpp från min sida.
Du är alltid pålitlig och hjälpsam!
Citera
2021-04-05, 10:09
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Telefjärrstyrning eller vadå? En utomjording? Byprästen? Det där måste du förklara.

Det var ju du som skrev att fläcken hamnade på tvättmaskinen dagen efter första husrannsakan. Den dagen SD och HD var på väg till USA. Tror du att fläcken är planterad?
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-04-05 kl. 10:15.
Citera
2021-04-05, 10:14
Medlem
Citat:
När SD och HD var i USA?

Kanske samma person som SD misstänkte hade "planterat" en nyckel på köksbordet?.

Har för mig att det var något han sagt till ett av barnen.

Någon kanske kommer ihåg i vilket sammanhang det var... har för mig att han inte visste var nyckeln gick.

Tillägg:

När jag funderar på det lite mer har jag för mig att det var i samband med städningen.

Och att jag reagerade på att han sa planterat till något av barnen... jag tänkte när jag läste, hur kan han skrämma upp barn med att någon olovandes varit inne i huset.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-04-05 kl. 10:24.
Citera
2021-04-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Uppenbarligen kan du inte skilja på att vilja och faktiskt göra någonting.
Tror du att HD satt och drack te med LW och lyssnade på LWs påstådda blodiga sexande?
Hur troligt tror du att det är?
Jag skulle inte lita på HDs ord.
Så mycket hat och avundsjuka som förgiftar henne, när den som svikit henne är den hon gift sig med, SD.

Tror inte heller att detta teaparty och 2-timmarssamtal har ägt rum. Finns bara HDs ord på det och behöver alltså inte vara sant. Sanning och lögn tycks flyta ihop för paret D.

Vem i hela världen skulle sitta i 2 timmar och lyssna på något sådant?

Ta en kaka till.
Citera
2021-04-05, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Hjärnsläpp från min sida.
Du är alltid pålitlig och hjälpsam!
Om armeringsjärnet andvänds, borde det blivit långa piskränder, eller vad man kan säga, randiga köttsår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in