2021-04-02, 20:53
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dom som brukar komma upp på FB och andra diskussionsforum är dom som självmant har sagt att dom inte längre vill vara Jehovas vittnen, då har man tagit ställning, då handlar det inte längre om tvivel eller att man har andra åsikter. Och jag tror att dom tagit ställning efter att dom lyssnat på andra avhoppare på olika forum, och då har dom inte sett någon annan lösning, och det är sorgligt. Då litar dom mer på okända människor på internet än sin familj och sin församling dom växt upp med.

Du har rätt i en sak. Nämligen hur ska man kunna ändra åsikt utan att lyssna på andra perspektiv? Det är helt korrekt att folk som lämnar ofta gör det för att dom får diverse information utifrån. Precis som det bör och ska vara. Så är det med allting annat i livet.

Jag tror till och med du håller med om att det är ganska destruktivt att leva i en kontext där du på ett eller annat sätt förvägras information utifrån, eller hur? Och jag tror till och med du håller med om att en av definitionerna på en sekt är att medlemmarna förvägras ta del av information utanför gruppen. Kunskap och information i alla dess former är ALLTID positivt! Ju mer du vet desto bättre. Du förvägrades till exempel inte att ta del av information från Jehovas Vittnen.

Hur ska en människa någonsin kunna ta informerade beslut genom livet om han inte får ta del av all tillgänglig information? Det här är något som Jehovas Vittnen helt enkelt inte har något svar på. Om ni nu är så starka i "sanningen", så ska ni inte ha några som helst problem att möta s.k "avfällingars" argument. Det du gör här på flashback är extremt unikt och är absolut ingenting som uppmuntras inom organisationen, tvärt om. Det du gör är faktiskt grund för ett allvarligt snack med äldstebröderna

Vidare, tycker du verkligen att ens familj och församling per definition vet vad som är bäst för just dig? Gäller det även en liten flicka i Syrien som växer upp i en familj som svär trohet till ISIS? För enligt ISIS så är DU som Jehovas Vittne en avfälling som ger flickan falsk information. Det är en liten överdrift kanske men principen är exakt densamma. Jehovas Vittnen har väldigt svårt att tänka utanför sitt eget ramverk och vända på steken.

Citat:
Det är också ofta så svårt att diskutera med många av "avhopparna", eftersom dom aldrig vill avslöja vad dom blivit uteslutna för, för att "inte röja deras identitet", men jag tror att många av dessa verkligen blivit uteslutna på grund av en synd, inte att dom bara "tyckt annorlunda". I så fall har dom "tyckt annorlunda" om t.ex. homosexualitet och börjat leva efter det, och det är inte raketforskning att det leder till uteslutning om man ger utlopp för det, bibeln är tydlig med utövandet av homosexualitet.

Det är verkligen inte konstigt att man inte vill avslöja vad man blivit utesluten för på internet. Jag vet mycket väl att det finns Jehovas Vittnen som läser här och jag precis som du skriver här anonymt. Återigen har du väldigt svårt att förstå grundläggande koncept. Ett återkommande problem för Jehovas Vittnen.
Senast redigerad av Hexen666 2021-04-02 kl. 20:56.
Citera
2021-04-03, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du har rätt i en sak. Nämligen hur ska man kunna ändra åsikt utan att lyssna på andra perspektiv? Det är helt korrekt att folk som lämnar ofta gör det för att dom får diverse information utifrån. Precis som det bör och ska vara. Så är det med allting annat i livet.

Ja, jag antar att du menar att det är helt korrekt att ungdomar i förorten lyssnar till dom kriminella, får andra perspektiv och blir lockade att tjäna snabba pengar?

Citat:
Jag tror till och med du håller med om att det är ganska destruktivt att leva i en kontext där du på ett eller annat sätt förvägras information utifrån, eller hur?

Fast du förvägras inte information utifrån när du är ett Jehovas vittne. T.ex. får du dagligen information i skolan som ungdom. Men avfällingarnas värld är en destruktiv värld, och ja, jag har fått information, jag har "hämtat information" därifrån och fått "andra perspektiv". Det är mest negativa och sjuka tankar bland avfällingar, som drar ner människor istället för bygger upp. När jag säger "avfällingar" så menar jag inte alla som blivit uteslutna, och jag menar inte heller ens dom som "hoppat av", utan jag menar en liten klick sjuka människor. Du vet inte vad jag har varit med om när jag som Jehovas vittne var mitt i getingboet, hemskt, sjukt och äckligt.

Citat:
Och jag tror till och med du håller med om att en av definitionerna på en sekt är att medlemmarna förvägras ta del av information utanför gruppen.

Fast så är det inte hos Jehovas vittnen. Man får information från skolan, arbetet, Tv, media, genom människor man träffar i tjänsten o.s.v.

Citat:
Kunskap och information i alla dess former är ALLTID positivt! Ju mer du vet desto bättre. Du förvägrades till exempel inte att ta del av information från Jehovas Vittnen.

Det beror på vilket sätt denna information kommer, om t.ex. en ung grabb ser kriminella leva till synes bra liv med mycket pengar, så skulle jag inte rekommendera denna ungdom att skaffa sig information från dessa kriminella. Jag skulle varna ungdomen att ens lyssna på dom, och om dom ändå lyssnar, säga att man finns där för att prata om saken. Dessa ungdomar som lyssnar på avfällingar på internet, gör det i smyg, och jag är säker på att dessa påverkar ungdomarna till att inte prata med sina föräldrar.

Citat:
Hur ska en människa någonsin kunna ta informerade beslut genom livet om han inte får ta del av all tillgänglig information? Det här är något som Jehovas Vittnen helt enkelt inte har något svar på. Om ni nu är så starka i "sanningen", så ska ni inte ha några som helst problem att möta s.k "avfällingars" argument. Det du gör här på flashback är extremt unikt och är absolut ingenting som uppmuntras inom organisationen, tvärt om. Det du gör är faktiskt grund för ett allvarligt snack med äldstebröderna

Paulus sade: "Därför skall den som tror sig stå stadigt se till att han inte faller." (1 Kor 10:12 Bibel2000)

Om jag väljer att prata med en avfälling, så gör jag det undantagsvis, och upphör med det när jag märker att personen inte går att prata med, och speciellt när personen börjar bli alltför nedlåtande och förnedrande. Det verkar vara en regel, så även med dig, du är väldigt nedlåtande mot Jehovas vittnen, men än så länge svarar jag dig.

Jag anser mig har en väldigt stark tro, jag ser till att jag inte faller, men jag skulle inte rekommendera alla andra att göra samma sak. Man kommer att må dåligt av den negativa och destruktiva miljön, där avfällingar inte drar sig för dra halvlögner med sanningar blandat med rena lögner, oftast lögner som inte går att kolla, oftast påståenden om Jehovas vittnens avsikter med saker och ting. Det är svårt att bevisa någons avsikt med ett handlande, men desto lättare att sprida lögner om dessa avsikter.

T.ex. detta med att Jehovas vittnen var med i informationsavdelning av FN för att få information till sina publikationer. Och på den tiden när dom registrerade sig, så var inte organisationer tvungna att skriva under på att man stödjer FN. Detta har avfällingar förvrängt till att avsikten för Jehovas vittnen var att vilja vara en del av FN, och att ledningen gick bakom ryggen på andra.

Citat:
Vidare, tycker du verkligen att ens familj och församling per definition vet vad som är bäst för just dig? Gäller det även en liten flicka i Syrien som växer upp i en familj som svär trohet till ISIS? För enligt ISIS så är DU som Jehovas Vittne en avfälling som ger flickan falsk information. Det är en liten överdrift kanske men principen är exakt densamma. Jehovas Vittnen har väldigt svårt att tänka utanför sitt eget ramverk och vända på steken.

Nej, familjen och församlingen vet inte alltid vad som är bäst för dig, men det vet inte staten heller alltid, eller vilken annan människa eller grupp som helst. Vi kan ju t.ex. se hur det gått med tvångsomhändertaganden av barn från familjer, där barnet förtvivlat vill tillbaka till familjen, men myndigheterna vägrar.

Citat:
Det är verkligen inte konstigt att man inte vill avslöja vad man blivit utesluten för på internet. Jag vet mycket väl att det finns Jehovas Vittnen som läser här och jag precis som du skriver här anonymt. Återigen har du väldigt svårt att förstå grundläggande koncept. Ett återkommande problem för Jehovas Vittnen.

Fast då är det svårt att diskutera sakfrågorna om man inte har alla fakta på bordet.

Det verkar inte vara något problem att hänga ut enskilda Jehovas vittnen i media och av avfällingar.
Citera
2021-04-03, 16:29
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

T.ex. detta med att Jehovas vittnen var med i informationsavdelning av FN för att få information till sina publikationer. Och på den tiden när dom registrerade sig, så var inte organisationer tvungna att skriva under på att man stödjer FN. Detta har avfällingar förvrängt till att avsikten för Jehovas vittnen var att vilja vara en del av FN, och att ledningen gick bakom ryggen på andra.

Och du är här för att ljuga igen.

Detta brev är fortfarande uppe på FNs hemsida angående Watchtowers medlemsskap i FN:
https://www.un.org/en/civil-society/watchtowerletter

Brevet beskrivet bla kriterier för att bli medlem:

“that the NGO share the ideals of the UN Charter;

have a demonstrated interest in United Nations issues and a proven ability to reach target or specialized audiences, such as educators, media representatives, policy makers and the business community;

have the commitment and means to conduct effective information programs about UN activities by publishing newsletters, bulletins and pamphlets, organizing conferences, seminars and round tables; and enlisting cooperation of the media.”

Under 1990 talet hade Vakttornet flera positiva artiklar om UN för att möta kriterier, dessa artiklar och mer info angående detta hycklande ämne går att hitta på JWFacts.com
Citera
2021-04-03, 16:51
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ja, det ändrades.

Långt innan 1914, så pekade Jehovas vittnen (som kallades för bibelforskarna på den tiden) på det året som ett år då något stort skulle hända, att hedningarnas tid tog slut då, och att Jesus började agera som kung i himlen.

Det som dom trodde innan 1914 var att allting skulle ske på en gång, att harmagedon, uppryckandet och "tidens slut" skulle ske samtidigt. Man gjorde alltså ingen skillnad mellan "tidens slut" (Matt 24:3) och "harmagedon" (Upp 16:16).

Men när man läser bibeln så ser man att det skulle vara en tid innan harmagedon, innan "slutet", som kallas för den "sista tiden"/"tidens slut" i bibeln, den började 1914.

Under den "sista tiden" skulle det ske stora saker över hela jorden, och det skulle vara som ett tecken på att Jesus är "nära dörren"(Matt 14:32-33), alltså nära innan han ingriper på jorden, som kallas för "harmagedon" på grekiska.

Man förstod efteråt att tiden för när harmagedon skulle ske, kunde ingen förutom Gud veta, inte ens Jesus:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern." (Matt 24:36 Bibel2000)

Men som sagt, man skulle veta när tiden var nära:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren. " (Matt 24:32-33 Bibel2000)

Men att “förstå efteråt” då tiden bevisat en fel är detsamma som att vara en falsk profet. Bibeln har aldrig ändrat på sig och Matt 24:32-33 är väldigt svår att missförstå eller förstå fel.
Det var även förkunnat som absolut sanning och från Gud. Precis som alla deras falska förutspående har gjorts och görs även idag.
Citera
2021-04-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater

Detta brev är fortfarande uppe på FNs hemsida angående Watchtowers medlemsskap i FN:

Ta istället fram det dokument som Jehovas vittnen skickade in på den tiden, inget av kriterierna eller kraven som nu finns, ställs där. Vad jag kommer ihåg så behövdes det inte ens skrivas under, bara information om organisationen.

Man hade inte sådana krav på den tiden, dom kraven kom till i efterhand, och ingen krävde att organisationerna som redan var registrerade skulle skriva under på dom nya kriterierna och kraven.

När detta kom fram, ja då krävde man att Jehovas vittnen skulle skriva under på det, vilket Jehovas vittnen inte kan gå med på, och därför övergav man möjligheten att få information den vägen.
Citera
2021-04-03, 18:39
Medlem
Citat:
Men att “förstå efteråt” då tiden bevisat en fel är detsamma som att vara en falsk profet. Bibeln har aldrig ändrat på sig och Matt 24:32-33 är väldigt svår att missförstå eller förstå fel.
Det var även förkunnat som absolut sanning och från Gud. Precis som alla deras falska förutspående har gjorts och görs även idag.

Nej, det är det inte. Jehovas vittnen har aldrig påstått sig kunna profetera nya profetior från Gud:

Citat:
*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.” I Vakttornet, Jehovas vittnens officiella tidskrift, har det sagts:

”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)

Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)

”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)

”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.
Citera
2021-04-03, 18:40
Medlem
Citat:

“that the NGO share the ideals of the UN Charter;

have a demonstrated interest in United Nations issues and a proven ability to reach target or specialized audiences, such as educators, media representatives, policy makers and the business community;

have the commitment and means to conduct effective information programs about UN activities by publishing newsletters, bulletins and pamphlets, organizing conferences, seminars and round tables; and enlisting cooperation of the media.”

Under 1990 talet hade Vakttornet flera positiva artiklar om UN för att möta kriterier, dessa artiklar och mer info angående detta hycklande ämne går att hitta på JWFacts.com

Att frisera fakta är en gammal elablerad etablerad JV-sport. T ex att man förutsade 1914. Och det gjorde man. Problemet är bara att inget av det man förutsade var korrekt. Allt var åt helsicke fel.
Men det med att företräda FN som en NGO är nog ändå det pinsammaste.Man är inte med i DPI för at få information; man är medlem fär för att informera om och företräda FN. Varför heter det DPI, Departement of PUBLIC information, om det inte är för att informera allmänheten om FN?
Citera
2021-04-03, 18:44
Medlem
Citat:
Alla människor har ett eget ansvar inför Gud, vad Hexen666 hade bestämt sig för när det gäller Heaven's Gate är fortfarande hans egna beslut, som jag inte kan bestämma över.

Jag tycker inte att Heaven's Gate representerar Guds vilja, tvärtom.

Det gör ingen skillnad. Men det verkar du inte fatta. I allmänhetens ögon är JV också en destruktiv sekt som vållat mångdubbelt fler dödsfall med sitt förbud mot blodtransfusioner. Ska man gunna gå ut ur en destruktiv sekt, så ska det vä vara OK att göra detsamma ur en annan utan att bli förskjuten av familj och vänner?
Eller gäller andra regler för sekter med totalt sanningsanspråk?
Citera
2021-04-03, 18:52
Medlem
Citat:
Man är inte tvingad att knacka dörr så som det låter på personen.

Det enda man är "tvingad" till är att inte med berått mod begå synder. Om man begår synder och inte omvänder sig så blir man utesluten, men det innebär inte att man "utesluts" av Gud.

Den domen kan bara Gud bestämma över, baserat på den enskilda människans hjärta, oavsett om det är människor utanför eller innanför församlingen:

"Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan."(Rom 2:16 Bibel2000)

Så jag förstår inte egentligen vad det är så hemskt med Jehovas vittnen.

Halvsanning. Ingen tvingas med vapenhot. Men vad händer med ett JV som rapporterar 0 timmar en eller några månader? Hela sanningen nu!
Citera
2021-04-03, 20:55
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ta istället fram det dokument som Jehovas vittnen skickade in på den tiden, inget av kriterierna eller kraven som nu finns, ställs där. Vad jag kommer ihåg så behövdes det inte ens skrivas under, bara information om organisationen.

Man hade inte sådana krav på den tiden, dom kraven kom till i efterhand, och ingen krävde att organisationerna som redan var registrerade skulle skriva under på dom nya kriterierna och kraven.

När detta kom fram, ja då krävde man att Jehovas vittnen skulle skriva under på det, vilket Jehovas vittnen inte kan gå med på, och därför övergav man möjligheten att få information den vägen.

Är du A) Bara dum, B) En riktig bedragare C) Så hjärntvättad att din kognitiva dissonans inte kan läsa och förstå orden i FNs brev?

I brevet står det: “This organization applied for association with DPI in 1991 and was granted association in 1992. By accepting association with DPI, the organization agreed to meet criteria for association, including support and respect of the principles of the Charter of the United Nations and commitment and means to conduct effective information programmers with its constituents and to a broader audience about UN activities.”

Organisationen var dessutom tvungen att skriva under på detta varje år för att få förnya medlemskapet och de var medlemmar i nästan 10 års tid. Som jag skrev ovan, under dessa nästan 10 år hade de flera FN positiva artiklar i Vakna och Vakttornet för att få behålla sitt medlemskap.

På JWFacts.com finns de dokument från 1991 som alla NGO sökande organisationer måste fylla i för att kvalificera. Bla att de årligen måste visa upp sin support av FN och alla relaterade aktiviteter som har med FN att göra. Gör de inte det kan de alltså inte vara medlemmar.

Återigen, på JWFacts.com kan du hitta organisationens artiklar med beröm och prisande av FN.

FN bekräftar i ett öppet brev den 18 mars 2002 att kriteriet för NGO status har inte ändrats på något vis sen 1991 och att de inte heller lurar eller tvingar en NGO att bli associerad med DPI (Department of Information). Brevet finns på JWFacts.com.

JV org ljuger därmed rakt av när de påstår att de inte behövde skriva under något när de blev medlemmar. Lögn och omöjligt. De påstår att de endast ville ha tillgång till FNs bibliotek men för att få tillgång till just det behövde man inte bli NGO medlem. JV org ville aktivt vara NGO medlemmar. att de senare ljuger om detta när de blev avslöjade bevisar bara på att de är satans organisation, fader av lögnen.
Citera
2021-04-04, 22:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Är du A) Bara dum, B) En riktig bedragare C) Så hjärntvättad att din kognitiva dissonans inte kan läsa och förstå orden i FNs brev?

I brevet står det: “This organization applied for association with DPI in 1991 and was granted association in 1992. By accepting association with DPI, the organization agreed to meet criteria for association, including support and respect of the principles of the Charter of the United Nations and commitment and means to conduct effective information programmers with its constituents and to a broader audience about UN activities.”

Organisationen var dessutom tvungen att skriva under på detta varje år för att få förnya medlemskapet och de var medlemmar i nästan 10 års tid. Som jag skrev ovan, under dessa nästan 10 år hade de flera FN positiva artiklar i Vakna och Vakttornet för att få behålla sitt medlemskap.

På JWFacts.com finns de dokument från 1991 som alla NGO sökande organisationer måste fylla i för att kvalificera. Bla att de årligen måste visa upp sin support av FN och alla relaterade aktiviteter som har med FN att göra. Gör de inte det kan de alltså inte vara medlemmar.

Återigen, på JWFacts.com kan du hitta organisationens artiklar med beröm och prisande av FN.

FN bekräftar i ett öppet brev den 18 mars 2002 att kriteriet för NGO status har inte ändrats på något vis sen 1991 och att de inte heller lurar eller tvingar en NGO att bli associerad med DPI (Department of Information). Brevet finns på JWFacts.com.

JV org ljuger därmed rakt av när de påstår att de inte behövde skriva under något när de blev medlemmar. Lögn och omöjligt. De påstår att de endast ville ha tillgång till FNs bibliotek men för att få tillgång till just det behövde man inte bli NGO medlem. JV org ville aktivt vara NGO medlemmar. att de senare ljuger om detta när de blev avslöjade bevisar bara på att de är satans organisation, fader av lögnen.

Men shit vad tyst det blev ttsp. Varför svarar du inte? Kan inte du lägga ut de dokument du påstår organisationen skrev under där de inte svär support och lojalitet till FN?
Aha, du vill inte “prata” med mig för att jag är negativ till JW org?
Citera
2021-04-05, 07:45
Medlem
Citat:
Men shit vad tyst det blev ttsp. Varför svarar du inte? Kan inte du lägga ut de dokument du påstår organisationen skrev under där de inte svär support och lojalitet till FN?
Aha, du vill inte “prata” med mig för att jag är negativ till JW org?

Det var du som skulle lägga fram dokumenten som Jv skickade in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in