Citat:
Dom som brukar komma upp på FB och andra diskussionsforum är dom som självmant har sagt att dom inte längre vill vara Jehovas vittnen, då har man tagit ställning, då handlar det inte längre om tvivel eller att man har andra åsikter. Och jag tror att dom tagit ställning efter att dom lyssnat på andra avhoppare på olika forum, och då har dom inte sett någon annan lösning, och det är sorgligt. Då litar dom mer på okända människor på internet än sin familj och sin församling dom växt upp med.
Du har rätt i en sak. Nämligen hur ska man kunna ändra åsikt utan att lyssna på andra perspektiv? Det är helt korrekt att folk som lämnar ofta gör det för att dom får diverse information utifrån. Precis som det bör och ska vara. Så är det med allting annat i livet.
Jag tror till och med du håller med om att det är ganska destruktivt att leva i en kontext där du på ett eller annat sätt förvägras information utifrån, eller hur? Och jag tror till och med du håller med om att en av definitionerna på en sekt är att medlemmarna förvägras ta del av information utanför gruppen. Kunskap och information i alla dess former är ALLTID positivt! Ju mer du vet desto bättre. Du förvägrades till exempel inte att ta del av information från Jehovas Vittnen.
Hur ska en människa någonsin kunna ta informerade beslut genom livet om han inte får ta del av all tillgänglig information? Det här är något som Jehovas Vittnen helt enkelt inte har något svar på. Om ni nu är så starka i "sanningen", så ska ni inte ha några som helst problem att möta s.k "avfällingars" argument. Det du gör här på flashback är extremt unikt och är absolut ingenting som uppmuntras inom organisationen, tvärt om. Det du gör är faktiskt grund för ett allvarligt snack med äldstebröderna
Vidare, tycker du verkligen att ens familj och församling per definition vet vad som är bäst för just dig? Gäller det även en liten flicka i Syrien som växer upp i en familj som svär trohet till ISIS? För enligt ISIS så är DU som Jehovas Vittne en avfälling som ger flickan falsk information. Det är en liten överdrift kanske men principen är exakt densamma. Jehovas Vittnen har väldigt svårt att tänka utanför sitt eget ramverk och vända på steken.
Citat:
Det är också ofta så svårt att diskutera med många av "avhopparna", eftersom dom aldrig vill avslöja vad dom blivit uteslutna för, för att "inte röja deras identitet", men jag tror att många av dessa verkligen blivit uteslutna på grund av en synd, inte att dom bara "tyckt annorlunda". I så fall har dom "tyckt annorlunda" om t.ex. homosexualitet och börjat leva efter det, och det är inte raketforskning att det leder till uteslutning om man ger utlopp för det, bibeln är tydlig med utövandet av homosexualitet.
Det är verkligen inte konstigt att man inte vill avslöja vad man blivit utesluten för på internet. Jag vet mycket väl att det finns Jehovas Vittnen som läser här och jag precis som du skriver här anonymt. Återigen har du väldigt svårt att förstå grundläggande koncept. Ett återkommande problem för Jehovas Vittnen.
Senast redigerad av Hexen666 2021-04-02 kl. 20:56.
Senast redigerad av Hexen666 2021-04-02 kl. 20:56.