2021-04-04, 23:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ärligt talat höftade jag.
Se denna länk för nominell bolåneränta senaste 30 åren. Jag var generös nog att bortse från en höginflationsmiljö när jag angav 3-5%. Räknat på de 30 senaste åren är 3-5 % snarare väldigt lågt.

Men vad är det som tyder på att det som var då är normalt och det som är nu är onormalt?
Räntan kan så klart gå upp, men jag vet inte om jag skulle kalla något för normalränta.
Citera
2021-04-04, 23:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Absolut. Men jag påstår att över en längre tidsperiod kommer det inte vara intressant. Jag har stöd historiskt för mitt påstående.

Dessutom är riskfri ränta i sig en tankefigur. Det finns ingen riskfri investering. Inte ens statspapper är 0% risk. Visserligen väldig låg risk, men inte riskfritt.

Jaså du tror att du har historiskt stöd för det, har du då verkligen undersökt hur hög den riskfria realräntan varit under de senaste 100 åren?
Citera
2021-04-04, 23:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nja. Vänd på det. Varför låna ut något, låt vara riskfritt, utan en reell avkastning?

Det är inte något normalt från ett historiskt perspektiv.
Jo, när du vill lägga dig på en viss risknivå. Då kan du få placera en del av kapitalet riskfritt.
Citera
2021-04-04, 23:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men vad är det som tyder på att det som var då är normalt och det som är nu är onormalt?
Räntan kan så klart gå upp, men jag vet inte om jag skulle kalla något för normalränta.
Ekonomi är cyklisk. Vi kan därför lära oss av historien. Det är därför rimligt att anta att räntan som just nu är historiskt sett absurt låg på sikt kommer att öka.

Om så inte är fallet krävs ett paradigmskifte. Det har vid några tillfällen under min livstid påståtts äga rum sådana paradigmskiften, men det har aldrig varit fallet.

Vad som är onormalt är att centralbanker på ett konstlat sätt drar ner räntan och späder ut penningmängden med massiva stödköp. År efter år i mer än tio år. Det är en gigantisk anomali från ett historiskt perspektiv. Om man inte kan erkänna åtminstone det är man nog lite hemmablind.
Citera
2021-04-04, 23:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Absolut. Men jag påstår att över en längre tidsperiod kommer det inte vara intressant. Jag har stöd historiskt för mitt påstående.
Visar din historik att det inte finns köpare av SSV och statsobligationer?

Citat:
Dessutom är riskfri ränta i sig en tankefigur. Det finns ingen riskfri investering. Inte ens statspapper är 0% risk. Visserligen väldig låg risk, men inte riskfritt.
Vissa länders statsobligationer kan mycket väl approximeras som riskfria.
Citera
2021-04-04, 23:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ekonomi är cyklisk. Vi kan därför lära oss av historien. Det är därför rimligt att anta att räntan som just nu är historiskt sett absurt låg på sikt kommer att öka.

Om så inte är fallet krävs ett paradigmskifte. Det har vid några tillfällen under min livstid påståtts äga rum sådana paradigmskiften, men det har aldrig varit fallet.

Vad som är onormalt är att centralbanker på ett konstlat sätt drar ner räntan och späder ut penningmängden med massiva stödköp. År efter år i mer än tio år. Det är en gigantisk anomali från ett historiskt perspektiv. Om man inte kan erkänna åtminstone det är man nog lite hemmablind.

Hur länge behöver vi ha låg ränta för att det ska bli "normalt"?
Citera
2021-04-04, 23:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Då är det bra om man verkligen känner till hur det har varit historiskt och inte bara tror man gör det. Därav min fråga om du har undersökt hur hög den riskfria realräntan har varit under de senaste 100 åren, har du det? Känner du till hur ofta det förekommit att vi har haft negativa realräntor t.ex. eller tror du att dagens situation är unik?
Citera
2021-04-04, 23:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Då är det bra om man verkligen känner till hur det har varit historiskt och inte bara tror man gör det. Därav min fråga om du har undersökt hur hög den riskfria realräntan har varit under de senaste 100 åren, har du det? Känner du till hur ofta det förekommit att vi har haft negativa realräntor t.ex. eller tror du att dagens situation är unik?
OK, jag ger dig rätt i att den genomsnittliga historiska riskfria realräntan ligger nära noll sett över de senaste 100 åren. Det innebär ju dock inte att bolåneräntan varit noll, som är det diskussionen handlar om.

Istället för att låsa fast sig i en nationalekonomisk diskussion om den riskfria räntan, har jag fel när jag påstår att centralbankernas nuvarande stimulansåtgärder är extrema från ett historiskt perspektiv?
Citera
2021-04-05, 00:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur länge behöver vi ha låg ränta för att det ska bli "normalt"?
En bra början för att den låga räntan ska anses normal är att den styrs av marknaden och inte av centralbankernas manipulationer och stödåtgärder.
Citera
2021-04-05, 00:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
OK, jag ger dig rätt i att den genomsnittliga historiska riskfria realräntan ligger nära noll sett över de senaste 100 åren. Det innebär ju dock inte att bolåneräntan varit noll, som är det diskussionen handlar om.

Istället för att låsa fast sig i en nationalekonomisk diskussion om den riskfria räntan, har jag fel när jag påstår att centralbankernas nuvarande stimulansåtgärder är extrema från ett historiskt perspektiv?

Bolåneräntan har aldrig varit noll i Sverige så dagens situation är inte unik på något sätt. När det gäller centralbankernas ageranden har det förändrats över tid från att t.ex. ha varit passiva även vid kriser som krüger-kraschen till att ta större initiativ vilket bland annat beror på lärdomarna från tidigare kriser. Inget konstigt att de lär sig av tidigare misslyckanden.
Citera
2021-04-05, 00:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
En bra början för att den låga räntan ska anses normal är att den styrs av marknaden och inte av centralbankernas manipulationer och stödåtgärder.

Det är just vad centralbankernas uppgift är, gillar du inte det kan du använda annat än fiat-valutor som just styrs av centralbanker.
Citera
2021-04-05, 00:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är just vad centralbankernas uppgift är, gillar du inte det kan du använda annat än fiat-valutor som just styrs av centralbanker.

OK, tror du att centralbankerna kommer att fortsätta med de nuvarande extrema stödåtgärderna för all framtid?

Håller du med om att när centralbankerna (pga fritt val eller tvång) drar ned stödåtgärderna till en nivå som ligger närmare det historiska genomsnittet, kommer rimligen en korrektion på tillgångspriser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in