Citat:
Ursprungligen postat av
LukeRhinehart
Du är uppenbarligen okunnig eller bara lat. Det är mycket lätt att hitta såna studier.
Our results show that major non-pharmaceutical interventions—and lockdowns in particular—have had a large effect on reducing transmission.
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2405-7
Ovanstående studie har fått viss kritik. T.ex. i artikeln nedan. Författarna skriver dock ändå:
Although the NPIs that were considered have indisputably contributed to reducing the spread of the virus, our analysis indicates that the individual effectiveness of these NPIs cannot be reliably quantified.
https://www.nature.com/articles/s41586-020-3025-y
Debatten handlar liksom inte om huruvida restriktioner haft effekt eller inte. Det är mycket tydligt att så är fallet. Det betyder inte nödvändigtvis att den samhällsekonomiska kalkylen talar för lockdowns.
Om smittspridningen begränsas så minskar också belastningen på sjukvården. Det var en absolut nödvändighet i många europeiska länder att belastningen på IVA inte ökade ytterligare. Även en tillfällig respit kan ha varit mycket viktig. Nu har vi vaccin också. Jag kan ha fel, men jag känner inte till ett enda land som har uppnått flockimmunitet via infektion. Oavsett så kommer det finnas en mängd länder som har begränsat de totala dödsfallen genom att fördröja smittspridningen tills vaccinet blev tillgängligt. Att nedstängningarna inte haft någon betydelse i det långa loppet är alltså fel.
Vi har facit ifrån Europa sedan länge. Att sitta och käfta emot befintlig fakta blir bara tramsigt och löjligt.
Det finns en anledning att INGA länder gick i Lockdown mer än en gång under våren där man på riktigt tydligen trodde att viruset skulle försvinna, HAHA!
Oj så fel man hade.
En TOTALT onödig Lockdown helt utan verkan på pandemin i stort såhär 460 dagar sen start.
Ja, som du säger är Lockdown/stängda butiker en mätpunkt för misslyckande. Ju fler du tvingas göra desto större misslyckande.
Och ja, som jag sade så fungerar det ett par veckor innan smittan är tillbaka på långt högre nivåer än när nedstängningen togs vid. Vi har "tusen" exempel på det nu.
Och som sagt, det finns en anledning att inga länder använder tramset ifrån i våras längre. Nu tror man tydligen att stängda småbutiker har nån effekt på smittspridningen istället

HAHA