2021-04-04, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
So much for the munskydd...

https://www.vardfokus.se/arbetsmiljo/covidutbrott-i-personalen-pa-infektion-i-malmo/
När folk säger att munskydd fungerar på sjukhus så undrar man hur de resonerar.

Jag tycker inte alls det verkar som att vårdpersonalen klarar sig från covid. Prevalensen är skyhög. De skulle rentav vaccineras i fas 1.
Citera
2021-04-04, 08:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nope det här är ett helt nytt experiment som gör det hela ännu värre än vad det behöver vara. Särskilt i länderna som ägnat sig åt kina-fascism och lockdowns.

Du är verkligen helt ute och cyklar i dina fantasier. Ge mig en källa på det du säger annars får du sluta hitta på egna teorier. Viruset muterar för att det har fler kroppar att mutera i, inget annat. Utan kroppar inget virus och inga mutationer.
Citera
2021-04-04, 08:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varför har då aldrig säsongsinfluensan och våra vanliga coronavirus muterat till något farligare, trots att de smittar en stor andel av jordens befolkning varje år?

Varför det inte blivit farligare vet jag inte, kanske är det inte evolutionsmässigt gynnsamt? Men att de muterar, det gör de.
Citera
2021-04-04, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Se ovan. Spanska sjukan var inte en säsongsinfluensa som blev farlig från en säsong till en annan.

Ok you have right. 🙂
Spanska sjukan blev en säsongis efter att den varit elak ett tag.
Den kanske stötte på patrull i form av flockimmunitet.
Sen muterar influensa enligt ett visst schema, antigenic drift. Influensa typ A har också förmågan att hoppa från djur till människa som i fallet spanska sjukan.

C19 verkar ha egenskaper som ger den möjlighet att hoppa från fladdermus till ett annat djur. Det kan tex vara en kombination av influensa A och något annat.

Corona muterar också genom att den släcker ut delar av sitt RNA. Men det verkar vara samma mutation som återkommer i olika delar av världen nästan samtidigt. 🤨
Senast redigerad av Svartheden 2021-04-04 kl. 09:05.
Citera
2021-04-04, 09:03
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför det inte blivit farligare vet jag inte, kanske är det inte evolutionsmässigt gynnsamt? Men att de muterar, det gör de.

Klockren artikel hävdar jag.

https://www.gp.se/debatt/lockdowns-%C3%A4r-v%C3%A4rldshistoriens-st%C3%B6rsta-folkh%C3%A4lsofiasko-1.43898393
Citera
2021-04-04, 09:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

https://www.gp.se/debatt/lockdowns-%C3%A4r-v%C3%A4rldshistoriens-st%C3%B6rsta-folkh%C3%A4lsofiasko-1.43898393

Jag kan hålla med dem om äldrevården, men att sen jämföra med övriga kindpussande Europa avseende lockdown istället för våra grannländer är verkligen cherrypicking. Man tar i stenhårt från början, sen anpassar man sig, dvs man köper sig tid, Sverige lät tiden rinna iväg. Tid är hårdvaluta i en pandemi.

Edit:
Dessutom undertecknad av Sebastian Rushworth, AT läkare, Ivor Cummings vapendragare.
Senast redigerad av revodneb 2021-04-04 kl. 09:17.
Citera
2021-04-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vad pratar du om? Samma kurva som t.ex. Sverige när man införde sin första lockdown..!? Du får som sagt läsa på lite. Fram tills dess kan du titta lite här:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..154&p ickerSort=desc&pickerMetric=population&Metric=Conf irmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

Du ser skillnaden, eller...? Nej, antagligen inte. *suck*

Som jag sade. Det finns en enda dramatiskt minskning i UK och det är nu i samband med vaccineringen.

I övrigt har UK följt samma mönster som övriga Europa i stort. Dock lite sämre. Ja faktiskt bland de sämsta i hela Europa.
Citera
2021-04-04, 09:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du är verkligen helt ute och cyklar i dina fantasier. Ge mig en källa på det du säger annars får du sluta hitta på egna teorier. Viruset muterar för att det har fler kroppar att mutera i, inget annat. Utan kroppar inget virus och inga mutationer.

På vilket sätt tycker du att det går bra i dessa länder där man tagit i med hårdhandskarna mot smittspridningen? Om du använder hjärnan inser du att du bara fördröjer eländet iom att det tar mkt längre tid att uppnå flockimmunitet.

Det är bättre långsiktigt med en öppnare strategi där man skyddar de äldre och sköra och öppnar upp för de som viruset är ofarligt för.

De som är rädda får givetvis ha egen och frivillig lockdown på egen bekostnad.
Citera
2021-04-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Du är uppenbarligen okunnig eller bara lat. Det är mycket lätt att hitta såna studier.
Our results show that major non-pharmaceutical interventions—and lockdowns in particular—have had a large effect on reducing transmission.
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2405-7
Ovanstående studie har fått viss kritik. T.ex. i artikeln nedan. Författarna skriver dock ändå:
Although the NPIs that were considered have indisputably contributed to reducing the spread of the virus, our analysis indicates that the individual effectiveness of these NPIs cannot be reliably quantified.
https://www.nature.com/articles/s41586-020-3025-y
Debatten handlar liksom inte om huruvida restriktioner haft effekt eller inte. Det är mycket tydligt att så är fallet. Det betyder inte nödvändigtvis att den samhällsekonomiska kalkylen talar för lockdowns.

Om smittspridningen begränsas så minskar också belastningen på sjukvården. Det var en absolut nödvändighet i många europeiska länder att belastningen på IVA inte ökade ytterligare. Även en tillfällig respit kan ha varit mycket viktig. Nu har vi vaccin också. Jag kan ha fel, men jag känner inte till ett enda land som har uppnått flockimmunitet via infektion. Oavsett så kommer det finnas en mängd länder som har begränsat de totala dödsfallen genom att fördröja smittspridningen tills vaccinet blev tillgängligt. Att nedstängningarna inte haft någon betydelse i det långa loppet är alltså fel.

Vi har facit ifrån Europa sedan länge. Att sitta och käfta emot befintlig fakta blir bara tramsigt och löjligt.

Det finns en anledning att INGA länder gick i Lockdown mer än en gång under våren där man på riktigt tydligen trodde att viruset skulle försvinna, HAHA!

Oj så fel man hade.

En TOTALT onödig Lockdown helt utan verkan på pandemin i stort såhär 460 dagar sen start.

Ja, som du säger är Lockdown/stängda butiker en mätpunkt för misslyckande. Ju fler du tvingas göra desto större misslyckande.

Och ja, som jag sade så fungerar det ett par veckor innan smittan är tillbaka på långt högre nivåer än när nedstängningen togs vid. Vi har "tusen" exempel på det nu.

Och som sagt, det finns en anledning att inga länder använder tramset ifrån i våras längre. Nu tror man tydligen att stängda småbutiker har nån effekt på smittspridningen istället HAHA
Citera
2021-04-04, 09:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Så sant så sant..

Lockdowns har bara gjort allt sämre och människor mer vaccinberoende.
Citera
2021-04-04, 09:27
Medlem
Citat:
Jag kan hålla med dem om äldrevården, men att sen jämföra med övriga kindpussande Europa avseende lockdown istället för våra grannländer är verkligen cherrypicking. Man tar i stenhårt från början, sen anpassar man sig, dvs man köper sig tid, Sverige lät tiden rinna iväg. Tid är hårdvaluta i en pandemi.

Edit:
Dessutom undertecknad av Sebastian Rushworth, AT läkare, Ivor Cummings vapendragare.

Sverige tjänar sin tid nu sedan länge istället. En av Europas lägsta dödstal per capita sedan månader tillbaka och LÅÅÅNGT under genomsnittet i Europa.

Land efter land har gått förbi oss och nu är Sverige nere på 22:a plats i döda per capita i Europa. I våras var vi 6:a...
Fler kommer snart att gå förbi.

Vad gäller överdödligheten i Europa så är vi ännu bättre. Topp 10 i hela Europa under 2020.

Så kom igen om ett par år. Vad som hände i Mars 2020 är uppenbarligen ganska irrelevant just nu.
Citera
2021-04-04, 09:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Som jag sade. Det finns en enda dramatiskt minskning i UK och det är nu i samband med vaccineringen.

I övrigt har UK följt samma mönster som övriga Europa i stort. Dock lite sämre. Ja faktiskt bland de sämsta i hela Europa.
Och jag har precis visat dig att din uppfattning är felaktig. UK har i princip samma utvecklingskurva avseende smittspridning som alla andra länder som stängde ned. Dramatisk minskning. Här är fakta:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..154&p ickerSort=desc&pickerMetric=population&Metric=Conf irmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE~ITA~ESP~BEL~NL D

Datat tillgängligt här:
https://covid.ourworldindata.org/data/owid-covid-data.csv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in