2021-04-04, 01:10
Medlem
[quote=Russinsmurfen|75359448]Värmlandsraggarna testar en ny taktik nu i Charlottenberg. De umgås som vanligt på sin påskkortege men spritar sig rejält inombords.
Ska bli intressent att se om den taktiken funkar bra. Då kan vi få en rolig vår att se fram mot.[/QUOTEhttps://tv.aftonbladet.se/video/327284/har-tar-raggarna-over-parkeringen-i-varmland
Citera
2021-04-04, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Värmlandsraggarna testar en ny taktik nu i Charlottenberg. De umgås som vanligt på sin påskkortege men spritar sig rejält inombords.
Ska bli intressent att se om den taktiken funkar bra. Då kan vi få en rolig vår att se fram mot.
Blöjraggarna borde egentligen ha munblöjor. Grisar ner och bidrar till mer smittspridning.
Citera
2021-04-04, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Blöjraggarna borde egentligen ha munblöjor. Grisar ner och bidrar till mer smittspridning.
Tror inte nån kommer bli smittad när de spritar så ordentligt.
Är nog nya grejen som kommer läras ut till alla.
Ta en kvarting explorer till frukost och sen en rejäl grogg per timme tills du somnar så kommer du hålla dig frisk och ha ett roligare liv.
Citera
2021-04-04, 01:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag lägger inte stor vikt vid vad Jennifer W. skriver. Hon har en agenda. Hon har varit emot restriktioner hela tiden. Dessutom har hon en omogen intressesfär. De flesta av hennes krönikor skulle passa bättre i Vecko-Revyn. Det handlar om dejting, sexuell attraktion, snoppar o.s.v.. Jag fattar inte hur hon ha kunnat få det här uppdraget, att rapportera från utlandet överhuvudtaget.
Möjligt, men att folk bär sina munskydd lite hur som helst är ett inte särskilt uppseendeväckande påstående. Jag ser också folk bära sina munskydd så de till exempel endast täcker munnen men har näsan fri, har dem nerdragna under hakan, drar dem upp och ner, pillar på dem när de ständigt rättar till dem, lägger dem på bordet, trycker ner dem i väskan... Jag håller det absolut för troligt att andra folk gör likadant.
Citera
2021-04-04, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Möjligt, men att folk bär sina munskydd lite hur som helst är ett inte särskilt uppseendeväckande påstående. Jag ser också folk bära sina munskydd så de till exempel endast täcker munnen men har näsan fri, har dem nerdragna under hakan, drar dem upp och ner, pillar på dem när de ständigt rättar till dem, lägger dem på bordet, trycker ner dem i väskan... Jag håller det absolut för troligt att andra folk gör likadant.

Men det är ändå bättre än att inte använda munskydd alls. Hur svårt kan det vara att fatta det såhär ett år in i pandemin och när hela världens vetenskapliga institutioner, smittskyddsinstitut, epidemiologer och läkare är överens om att munskydd minskar smittspridning? (Förutom Tegnell och Tanzanias avlidne president då)

Jag ser ju dina andra inlägg så det är uppenbart att du ju faktiskt har ett IQ på åtminstone 105 eller mer och förmodligen en högskoleutbildning. Så att man då fortfarande kan vara så korkad i denna fråga är lite av ett mysterium.

Men samtidigt finns det ju övrigt intelligenta personer som tror på Gud, Mohammed eller i vissa fall till och med kolloidalt silver så jag antar att människan helt enkelt är en känslovarelse mer än en rationell analytisk varelse.
Citera
2021-04-04, 01:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Men det är ändå bättre än att inte använda munskydd alls. Hur svårt kan det vara att fatta det såhär ett år in i pandemin och när hela världens vetenskapliga institutioner, smittskyddsinstitut, epidemiologer och läkare är överens om att munskydd minskar smittspridning? (Förutom Tegnell och Tanzanias avlidne president då)

Jag ser ju dina andra inlägg så det är uppenbart att du ju faktiskt har ett IQ på åtminstone 105 eller mer och förmodligen en högskoleutbildning. Så att man då fortfarande kan vara så korkad i denna fråga är lite av ett mysterium.

Men samtidigt finns det ju övrigt intelligenta personer som tror på Gud, Mohammed eller i vissa fall till och med kolloidalt silver så jag antar att människan helt enkelt är en känslovarelse mer än en rationell analytisk varelse.
Mitt påpekande gjordes apropå det Determinster skrev att ”Svenskarna kommer bli ihågkomna som det enda folket som inte klarade av att sätta på och ta av ett munskydd”. Det är betydligt fler än svenskarna som inte klarar av att sätta på och ta av ett munskydd. Om det är bättre eller inte låter jag vara osagt.
Citera
2021-04-04, 04:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att man inte tror på munskydd har inget med pandemiförnekelse att göra.

Man måste göra skillnad på att använda munskydd inom vården med korrekta rutiner kring användingen och i allmänheten. Det är helt olika saker.
Så du menar att ett munskydd på frugan som jobbar inom vården och motsvarande på mig så fungerar inte munskyddet av samma modell på mig?

Hela din teori om att de inte fungerar på allmänheten är för att några pillar på dem vilket du inte har bevis för att alla gör. De som hanterar dem rätt ger de samma skydd som för de inom sjukvården.

Dessutom ger ett FFP3 klassat bättre skydd på en privatperson än de blå tyglapparna många inom sjukvården använder.

Och hur svårt är det att hantera munskydd som privatperson?
Man tvättar händerna och därefter ansiktet och sedan ta man på munskyddet. Så länge händerna är rena kan man ta på munskyddet flera gånger utan problem.

Men även ett nedsmutsat munskydd ger skydd för andra genom att salivdroppar med virus inte kommer speciellt långt från bäraren.

Detta har väldigt många insett men uppenbarligen inte du.
Citera
2021-04-04, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Samtliga fall sker i samband med AstraZenecas vaccin, förnekare.
Gör man ett sådant uttalande bör man ju ha en teori i beredskap för att förklara detta samband.

Har du en sådan teori?
Citera
2021-04-04, 07:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så du menar att ett munskydd på frugan som jobbar inom vården och motsvarande på mig så fungerar inte munskyddet av samma modell på mig?
Nej det är ju inte samma sterila miljö du rör dig i?

Citat:
Hela din teori om att de inte fungerar på allmänheten är för att några pillar på dem vilket du inte har bevis för att alla gör. De som hanterar dem rätt ger de samma skydd som för de inom sjukvården.
Problemet är att det inte är en steril miljö vi lever i och att rutinerna som vården har för munskydden följs av allmänheten. Alla måste göra rätt för att det ska kunna fungera och som vi lever våra liv är det tyvärr en ren utopi att tro att det kommer att fungera. Verkligheten visar i land efter land som infört masktvång att det inte har någon effekt överhuvudtaget.

Citat:
Dessutom ger ett FFP3 klassat bättre skydd på en privatperson än de blå tyglapparna många inom sjukvården använder.
Det är möjligt men även dessa måste bytas ut. Vad kostar det i längden om alla ska ha sådana skydd under lång tid?

Citat:
Det är svårt i en icke steril miljö när man ska pilla på telefoner och öppna dörrar etc.

Citat:
Man tvättar händerna och därefter ansiktet och sedan ta man på munskyddet. Så länge händerna är rena kan man ta på munskyddet flera gånger utan problem.
Problemet är att händerna inte är rena som vi lever. Hur ska du få folk att sluta att pilla på sina smartphones tänkte du?

Citat:
Men även ett nedsmutsat munskydd ger skydd för andra genom att salivdroppar med virus inte kommer speciellt långt från bäraren.
Fast nu verkar det ju som att viruset är luftburet och luften du andas ut måste ta vägen någonstans. Viruspartiklarna är så små att de inte fångas upp av munskyddet.

Citat:
Jag ser hur det går i verkligheten.

Hur går det i sydeuropa? Och hur går det i de delstater som haft masktvång vs de som inte haft masktvång? Varför fortsätter du att tro på dessa värdelösa skydd?
Citera
2021-04-04, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Så här summerade europeiska smittskyddsinstitutet ECDC bevisläget alldeles nyligen:
The evidence regarding the effectiveness of medical face masks for the prevention of COVID-19 in the community is compatible with a small to moderate protective effect, but there are still significant uncertainties about the size of this effect. Evidence for the effectiveness of non-medical face masks, face shields/visors and respirators in the community is scarce and of very low certainty.
...
The very limited scientific evidence regarding the use of respirators in the community does not support their mandatory use in place of other types of face masks in the community.
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission
Citera
2021-04-04, 08:31
Medlem
Citat:

Har din fru haft covid?
Citera
2021-04-04, 08:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Har din fru haft covid?

So much for the munskydd...

https://www.vardfokus.se/arbetsmiljo/covidutbrott-i-personalen-pa-infektion-i-malmo/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in