2021-04-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Varför aldrig säsongsinfluensan muterar...? Nu tror jag att du får tänka om lite grann.

Coronavirus har en riktigt långsam mutationstakt. Vänta tills vi ser en rejäl nukleotid mutation, det sker bara en bråkdel sådana...
Jag skrev, varför har aldrig säsongsinfluensan eller förkylningar spontant muterat till en farligare variant.
Citera
2021-04-03, 23:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu menade jag givetvis inte nästan verkningslösa åtgärder på individnivå, som munskydd och utegångsförbud i Sverige. Jag menade att det internationella samfundet gemensamt borde ha stoppat alla flygresor till/från Kina redan i januari.

Självklart borde flygtrafiken ha stoppats omedelbart.

Citat:
Med din höga IQ borde du också förstå att Anders Tegnell inte bestämmer sånt, utan det måste ske och sanktioneras på global nivå, t.ex. genom WHO och EU.

Är det så? Jag tänker att det är Sverige som har den yttersta makten att avgöra vilka som får anlända till Sverige. Vem lyssnar regeringen och riksdagen på, när dom bestämmer hur viruset ska hanteras vid gränsen?

Men det hade varit förnämligt ifall WHO hade varnat Världens länder för faran med att upprätthålla flygtrafiken från Kina. WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus gjorde tvärtom. Han uttalade sig på gränsen till hotfullt mot länder som ville skydda sig mot viruset.

Citat:
Om viruset etablerar sig i något större land i Västeuropa är det nästan per automatik kört för Sveriges del.

Sverige hade åtminstone kunnat försöka hejda virusets ankomst. På det sättet hade man åtminstone kunnat köpa sig tid.

Citat:
Den socioekonomiska kostnaden för ett land att "stänga gränsen och göra sig till en ö", som Norge eller Nya Zeeland, är så ohyggligt stor att det inte är försvarbart. Enbart den ekonomiska kostnaden får finanskrisen att likna en frisk fläkt.

Det är inte direkt billigt att ha ett virus härjande i befolkningen.

Citat:
Det hade däremot kunnat vara värt ett försök att isolera Kina eller Asien. Att isolera Kina hade också skickat rätt signal, riktad mot kommunisterna.

Ja.
Citera
2021-04-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför skulle det bara vara muslimer som inte vill ta vaccinet?
Ingen kan tvingas ta ett vaccin som är på försök.

Islam är mot allt som inte är Guds vilja. Vilka grupper tror du har lägst vaccinationsgrad, jo mena och antroposofer.
Ingen kan tvingas ta ett vaccin nej men för att utföra ett yrke, resa etc etc kan det vara ett krav. Två olika bestar, krav och tvång.
Citera
2021-04-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, du har fel. Den dramatiska minskningen av smittspridning har varit likadan varje gång vi infört lockdown i UK. Det var den även i Januari innan vaccinerna hade givit någon som helst kännbar effekt.

Du får läsa på lite.

Helt fel. Vilket du kan se på UK´s kurva. Det finns en enda dramatisk minskning och den är nu i samband med vaccineringen Januari och framåt.

Annars har UK samma vågor som i princip alla andra länder i Europa.

Och Nej, UK har inte haft någon Lockdown. Att kalla stängda butiker och hämtmat för Lockdown är det bara media som gör. Man har fortsatt att jobba och varit ute i UK. Långt ifrån någon Lockdown.
Citera
2021-04-03, 23:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Jag skrev, varför har aldrig säsongsinfluensan eller förkylningar spontant muterat till en farligare variant.
Citera
2021-04-03, 23:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Tja, spanska sjukan var väl lite elak?

Citat:
Benämning av influensapandemier: Svininfluensan, Hongkong-influensan, Asiaten, Spanska sjukan, Ryska snuvan.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/

Citat:
Bilden av att svininfluensan var en relativt mild influensa som skördade få dödsoffer förändras när forskarna nu gör beräkningar som omfattar dödligheten även i fattiga länder. Då stiger dödstalen från 18 500 till flera hundratusen.
https://www.vardfokus.se/internationellt/dodsfallen-i-svininfluensa-betydligt-fler-an-man-tidigare-trott/
Citera
2021-04-03, 23:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Helt fel. Vilket du kan se på UK´s kurva. Det finns en enda dramatisk minskning och den är nu i samband med vaccineringen Januari och framåt.

Annars har UK samma vågor som i princip alla andra länder i Europa.

Och Nej, UK har inte haft någon Lockdown. Att kalla stängda butiker och hämtmat för Lockdown är det bara media som gör. Man har fortsatt att jobba och varit ute i UK. Långt ifrån någon Lockdown.
Vad pratar du om? Samma kurva som t.ex. Sverige när man införde sin första lockdown..!? Du får som sagt läsa på lite. Fram tills dess kan du titta lite här:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..154&p ickerSort=desc&pickerMetric=population&Metric=Conf irmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

Du ser skillnaden, eller...? Nej, antagligen inte. *suck*
Citera
2021-04-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Sverige glæder sig over ny undersøgelse, men dansk professor slår skår i glæden

Ny britisk undersøgelse rangerer dødeligheden i år i europæiske lande. Sverige glæder sig over lav placering, men undersøgelsen viser ikke meget nyt, da Sverige stadig har den dårligste placering i Skandinavien, påpeger dansk professor.

»Lande som Spanien, Belgien og flere østeuropæiske lande har klaret sig dårligere end Sverige. Det har vi hele tiden vidst, og det viser listen så også. Men man kan også se, at Storbritannien fylder fem pladser på listen, fordi både England, Storbritannien, Skotland, Nordirland og Wales har fået hver sin plads. Det er jo også med til at skubbe Sverige ned af listen til en lavere plads.«

https://www.berlingske.dk/nyheder/sverige-glaeder-sig-over-ny-undersoegelse-men-dansk-professor-slaar-skaar
Det säger väl mer om dansk journalistisk intellektuell förmåga än dödstalen i sig att tycka att problemet är att Storbritannien ska ha en enda placering på listan än en åt var och en av Storbritanniens pseudoländer. Som om måttet var rangordning och inte resultat. Bulletinnivå på Berlingske.

Danmark har misslyckats med sina lockdowns. 2428 lilleputtar ligger döda i lilleputtlandet medan det mindre Norge bara har 673 döda. Så klart lilleputtarnas elit hellre vill peka finger åt Blefusco än att inåt rannsaka sin egen misslyckade och meningslösa lockdown.
Citera
2021-04-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är ett väldigt konstigt sammanträffande att det bara sker hos de som fått AstraZenecas vaccin. Jag skulle aldrig köpa en begagnad bil av AstraZeneca eller dig.

Frågan är fortfarande om du syftar på blodproppar rent generellt, eller om du syftar på koagulationsrubbningen som observerats? Gäller det vanliga blodproppar så finns det garanterat rapporter om detta även för andra vaccin. Blodproppar är något som inträffar hela tiden i en normal befolkning:

Skulle det inte inträffa alls för vaccinerade så skulle innebära att vaccinet skyddar mot blodpropp.

Sker det med samma frekvens som man kan förvänta sig av en motsvarande icke vaccinerad befolkning så varken skyddar det eller orsakar det blodpropp.

Inträffar det oftare än man kan förvänta sig i motsvarande befolkning så är det troligt/mycket troligt att det är biverkan av vaccinet.

Så för att kunna dra några som helst slutsatser om biverkningar så MÅSTE du veta vad du kan förvänta dig av en motsvarande icke vaccinerad befolkning.

Med det sagt så får jag intrycket att de koaguleringsrubbningarna man upptäckt är mycket ovanliga bland ovaccinerade vilket gör att man tar frågan på allvar. Själv har jag dock ingen som helt insikt i hur vanligt det är, men med tanke på att du verkar ha bilden klar för dig så utgår jag från att du faktiskt vet hur vanligt detta är? Jag skulle faktiskt uppskatta om du delar med det av denna information!
Citera
2021-04-03, 23:17
Medlem
Citat:

Spanska sjukan influensa typ A tog väl 10% av jordens befolkning. Världens dödligaste pandemi.
Citera
2021-04-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Självklart borde flygtrafiken ha stoppats omedelbart.

Är det så? Jag tänker att det är Sverige som har den yttersta makten att avgöra vilka som får anlända till Sverige. Vem lyssnar regeringen och riksdagen på, när dom bestämmer hur viruset ska hanteras vid gränsen?

Men det hade varit förnämligt ifall WHO hade varnat Världens länder för faran med att upprätthålla flygtrafiken från Kina. WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus gjorde tvärtom. Han uttalade sig på gränsen till hotfullt mot länder som ville skydda sig mot viruset.

Sverige hade åtminstone kunnat försöka hejda virusets ankomst. På det sättet hade man åtminstone kunnat köpa sig tid.

Det är inte direkt billigt att ha ett virus härjande i befolkningen.

Ja.
Jag delar åsikten att man kunde ha isolerat Kina. Däremot delar jag inte åsikten att Sverige hade kunnat isolera sig från Europa.

Det är inget politiskt ställningstagande för öppna gränser osv. utan enbart att jag inte tror att Sverige har förutsättningarna för det, rent praktiskt. Vi har helt klart sämre förutsättningar än Finland och Norge, på nästan alla sätt. Exakt hur mycket sämre förutsättningarna är kan man ha delade meningar om, men de är tveklöst sämre. Personligen tror jag att skillnaden är stor nog för att glaset oavsett skulle ha runnit över för Sveriges del.
Citera
2021-04-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Frågan är fortfarande om du syftar på blodproppar rent generellt, eller om du syftar på koagulationsrubbningen som observerats? Gäller det vanliga blodproppar så finns det garanterat rapporter om detta även för andra vaccin. Blodproppar är något som inträffar hela tiden i en normal befolkning:

Skulle det inte inträffa alls för vaccinerade så skulle innebära att vaccinet skyddar mot blodpropp.

Sker det med samma frekvens som man kan förvänta sig av en motsvarande icke vaccinerad befolkning så varken skyddar det eller orsakar det blodpropp.

Inträffar det oftare än man kan förvänta sig i motsvarande befolkning så är det troligt/mycket troligt att det är biverkan av vaccinet.

Så för att kunna dra några som helst slutsatser om biverkningar så MÅSTE du veta vad du kan förvänta dig av en motsvarande icke vaccinerad befolkning.

Med det sagt så får jag intrycket att de koaguleringsrubbningarna man upptäckt är mycket ovanliga bland ovaccinerade vilket gör att man tar frågan på allvar. Själv har jag dock ingen som helt insikt i hur vanligt det är, men med tanke på att du verkar ha bilden klar för dig så utgår jag från att du faktiskt vet hur vanligt detta är? Jag skulle faktiskt uppskatta om du delar med det av denna information!
Du förstår tydligen inte vad jag skriver. De fall som finns har bara inträffat hos människor som fått AstraZenecas vaccin. Det utesluter alla andra vaccin. Därför misstänks ett orsakssamband mellan AstraZenecas vaccin och blodproppar och för lite blodplättar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in