2021-04-04, 00:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ja.

Det finns en tråd om detta.
(FB) Nöjesprofil utreds för tre våldtäkter

Om jag ska göra ett kort försök att sammanfatta från minnet så blir det ungefär så här. Med reservation för fel.

Profilen har bl.a. deltagit i att driva restauranger. Efter stängning var det inte sällan efterfester där unga damer bjöds på bl.a. alkohol. Efterfesten fortsatte ofta i en lokal som PA disponerade. Där blev de mer alkohol och mycket fotografering, där PA plåtade dom unga damerna i utmanande sammanhang. De sägs att nätter där emellanåt innefattade sådant som dom unga damerna ångrade dagen efter. PA hade lovat som dom skulle vara modeller inför något som skulle bli en utställning, men ibland gick det nog längre än så. Ibland fortsatte festandet/fotandet hemma hos PA.
Att få vara modeller var kanske det som lockade damerna mest. PA lockades nog av mer än fotandet.
Dom tre unga damerna, varav EA var en, har uppgett att dom, hemma hos PA, blev (om jag minns rätt) bundna, misshandlade och våldtagna av PA. Dom gjorde en gemensam anmälan. PA häktades, men släpptes efter några veckor och förundersökningen lades ner.
Det här utspelade sig i december 2017. EA gav utryck för sin besvikelse över att, som hon ansåg, ha blivit våldtagen utan att det ledde till åtal, på Facebook. Därför är hon nu åtalad för grovt förtal.

Det här är en tråd om förtalsmålet.
(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Enligt någon källa skulle det ha funnits bilder som bevisade att EA ljög om våldtäkten. Det är väl inte givet att det kommer att tas upp i förtalsmålet, men om detta stämmer så skulle förtalet inte skett i ”god tro” om man så säger.

Därav mitt intresse i rättegången, förutom den principiella frågan om förtal vs. yttrandefrihet förstås.
Citera
2021-04-04, 00:11
Medlem
cerns avatar
Hon kommer nog få hjälp med skyddad identitet, namnbyten och socialtjänsten serverar en liten lägenhet + utbildning som hon kan gå i.

Hennes tid lär hon spendera med att röka cigg under spisfläkten, ta hem lite kompisar på laddfester sen knyta till sig nya kontakter för att kunna fortsätta manipulera sig fram i livet dels via sex.
Vad som är svårt med att förstå är om hennes huvudprioritering är status eller pengar... Vad det än är så försöker hon fuska sig fram till målet.

Det är som att hennes liv baseras på att man måste ses med de stora gossarna som har hög status och stora plånböcker för att komma någonstans.. Hon blir så trött på sig själv så hon måste försöka sätta dit dom.

EA om du läser detta så vill jag bara säga att det finns ett fint liv utanför statusjakt.
Citera
2021-04-04, 00:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Enligt någon källa skulle det ha funnits bilder som bevisade att EA ljög om våldtäkten. Det är väl inte givet att det kommer att tas upp i förtalsmålet, men om detta stämmer så skulle förtalet inte skett i ”god tro” om man så säger.

Förtal kan det vara oberoende av om uppgifterna är sanna eller inte. Det är skadan som förtalet orsakar som är det viktiga. Att anklaga någon för misshandel och våldtäkt på Facebook rubriceras som grovt förtal. Oberoende av om händelserna ägt rum eller inte.

Edit:

BrB, 5 kap.
2 § Om brott som avses i 1 § är grovt döms för grovt förtal till böter eller fängelse i högst två år.

https://lagen.nu/1962:700

Senast redigerad av lasternassumma 2021-04-04 kl. 00:23. Anledning: Påföljd.
Citera
2021-04-04, 00:16
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/demonstrerar-utanfor-goran-lambertz-hus

Sista delen i klippet från 0:46 ser man ju Göran dammsuga trappen till bostaden och sen ser man ena kärringen stå med skylten haha guld
Senast redigerad av EnLoser 2021-04-04 kl. 00:20.
Citera
2021-04-04, 00:19
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Hon kommer nog få hjälp med skyddad identitet, namnbyten och socialtjänsten serverar en liten lägenhet + utbildning som hon kan gå i.

Hennes tid lär hon spendera med att röka cigg under spisfläkten, ta hem lite kompisar på laddfester sen knyta till sig nya kontakter för att kunna fortsätta manipulera sig fram i livet dels via sex.
Vad som är svårt med att förstå är om hennes huvudprioritering är status eller pengar... Vad det än är så försöker hon fuska sig fram till målet.

Det är som att hennes liv baseras på att man måste ses med de stora gossarna som har hög status och stora plånböcker för att komma någonstans.. Hon blir så trött på sig själv så hon måste försöka sätta dit dom.

EA om du läser detta så vill jag bara säga att det finns ett fint liv utanför statusjakt.

Barn som växt upp med status söker inte lycka hos andra. Samt visar inte upp sig som nyrika gör. Dom är födda och uppväxta hos fina familjer. Och klarar sig själva med uppbyggda mål I livet.
Citera
2021-04-04, 00:21
Medlem
Mer.info.007s avatar
Ja EAs beteende är statusjakt.
Citera
2021-04-04, 00:23
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Barn som växt upp med status söker inte lycka hos andra. Samt visar inte upp sig som nyrika gör. Dom är födda och uppväxta hos fina familjer. Och klarar sig själva med uppbyggda mål I livet.
Jag menar ju att hon INTE har vuxit upp med status men nu söker efter status och är desperat till att klättra upp på statusstegen.
Citera
2021-04-04, 00:25
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Jag menar ju att hon INTE har vuxit upp med status men nu söker efter status och är desperat till att klättra upp på statusstegen.
Jag förklarar hennes beteende. Det är inget rikemansbarn som beter sig som EA gör.
Citera
2021-04-04, 00:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Förtal kan det vara oberoende av om uppgifterna är sanna eller inte. Det är skadan som förtalet orsakar som är det viktiga. Att anklaga någon för misshandel och våldtäkt på Facebook rubriceras som grovt förtal. Oberoende av om händelserna ägt rum eller inte.

Edit:

BrB, 5 kap.
2 § Om brott som avses i 1 § är grovt döms för grovt förtal till böter eller fängelse i högst två år.

Jo det vet jag, men det är rimligen försvårande om åklagaren kan styrka att våldtäkten faktiskt bevisligen inte ägt rum som EA påstått och att hon också var medveten om det (till skillnad från Cissi Wallin som själv skriver att hon inte minns vad som hände men ändå anklagar någon för våldtäkt).
Citera
2021-04-04, 00:32
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Jag förklarar hennes beteende. Det är inget rikemansbarn som beter sig som EA gör.
Ja då hänger jag med.. Ja exakt för många med status är kloka nog och tänker "Jag vill inte förlora min status" medans i EA's värld så är det "Jag har inget att förlora för att få status"
Citera
2021-04-04, 00:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo det vet jag, men det är rimligen försvårande om åklagaren kan styrka att våldtäkten faktiskt bevisligen inte ägt rum som EA påstått och att hon också var medveten om det (till skillnad från Cissi Wallin som själv skriver att hon inte minns vad som hände men ändå anklagar någon för våldtäkt).

Det är nog inte heller så klockrent som jag antydde ovan.
5 kap. Om ärekränkning
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Jag tror inte att det hjälper EA. Även om det nog finns dom som menar att Metoo frammanade att "sanningen" skulle fram.

Jag borde inte gissa, men om jag ändå ska göra det så döms hon men slipper undan med dagsböter.

Om PA kan påvisa att han skadats allvarligt, så att förtalet påverkat hans förutsättningar att driva verksamhet och/eller resulterat i att hans familj splittrats så kan det bli ett frihetsstraff för EA.

Detta om påföljd är bara mina gissningar.

Citera
2021-04-04, 00:41
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Ja då hänger jag med.. Ja exakt för många med status är kloka nog och tänker "Jag vill inte förlora min status" medans i EA's värld så är det "Jag har inget att förlora för att få status"

Kan vara avundsjuka mot GL höga position. "Varför har jag inte haft det så bra"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in