2021-04-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Då förpassar vi det armeringsjärnet till containern.

- Vad tror du om ofärgade och oböjda armeringsjärn?

Tror inte på smala armeringsjärn längre öht. "Avklippta" järnrör (typ från byggen) tror jag i såfall mera på. Diameter ca 3 cm? Vassa oregelbundna kanter efter klippet. Fanns ju några husägare i området som renoverade och byggde till. Ett järnrör, särskilt om det är hyfsat kort (30-50 cm) kan lätt försvinna. Men det förklarar då ändå inte de säregna märkena i trädet.
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-03 kl. 21:47.
Citera
2021-04-03, 21:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Då förpassar vi det armeringsjärnet till containern.

- Vad tror du om ofärgade och oböjda armeringsjärn?

Här tänker jag lite annorlunda.

Förhör SR:
A 148/55

" Detta användes till att kolla markförhållanden vid grundarbeten på byggnadsplatser för att känn hur markförhållandena var."

Var på järnet sitter vinkeln?
Säkert inte vid halva armeringjärnet?

Jag tänker mig att den del som är vinklad, är avsedd som ett handtag, något för att greppa och trycka ner stången i marken.

Lite som en käpp?
Citera
2021-04-03, 22:06
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här tänker jag lite annorlunda.

Förhör SR:
A 148/55

" Detta användes till att kolla markförhållanden vid grundarbeten på byggnadsplatser för att känn hur markförhållandena var."

Var på järnet sitter vinkeln?
Säkert inte vid halva armeringjärnet?

Jag tänker mig att den del som är vinklad, är avsedd som ett handtag, något för att greppa och trycka ner stången i marken.

Lite som en käpp?
Har vinkelmåttet framkommit i FUP?

Tittade nyss på en liten film där längre armeringsjärn böjs i en vals. Och precis som du menar så handlar det om en lättare böj, perfekt om det är avsett som handtag.
Citera
2021-04-03, 22:07
Medlem
smokeonthewaters avatar
Lena Wesström

Jag har som sagt förklarat. Du bryr dig som vanligt inte om al lyssna eller förstå utanför din i förväg
uppritade box.
Jag vill att du ska komma och vara trevlig mot mig. Det är du inte. Alltså är din närvaro noll för mig.
Tg:s närvaro är enbart negativ, hon äcklar mig. När du är med blir Jag oftast bara besviken, ledsen
och arg, inte äcklad av dig, men det händer det med. Det händer också att du i nån mening ändå är
lite trevlig. Eller nä, det har nog inte hänt sen mars, du har nog inte varit trevlig en enda gång på
event. Du SKULLE kunna vara nån sorts trevlig ÄVEN om du inte direkt pratar. Men jag tror du bara
varit stram, undvikande och dum.
Det är övermodigt av dig att tro att en wa från min sida skulle ha med dig att göra, att den skulle ha
som syfte att få dig att komma eller få dig att inte komma. Min wa kunde inte handla mindre om dig.
Däremot, om du tar en FTF som jag inte tar kommer jag hålla det emot dig. Och är du otrevlig mot
mig kommer jag naturligtvis att hålla även det emot dig. kan du inte vara trevlig bör du hålla dig
borta från event jag åker på.
När du sa att jag slipper dig sa du det på ett sätt som om jag inte vill träffa dig, vilket naturligtvis är
fel. Du trodde jag ville träffa dig där och ändå sa du jag slipper. Alltså pratade du tvärtom. Du måste
backa. Medge fel och be om ursäkt. Jag var mjukare i början av detta samtal, men nu har du retat
upp mig rejält. Ordna det.

24 jan 2018 20:04
Citera
2021-04-03, 22:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har vinkelmåttet framkommit i FUP?

Tittade nyss på en liten film där längre armeringsjärn böjs i en vals. Och precis som du menar så handlar det om en lättare böj, perfekt om det är avsett som handtag.

Nej inget som jag minns.
Som jag förstår det är det chefen själv som knipsar av järnet med en bultsax. Lite hemmafix för jobbet.

Naturligtvis är det lätt att sitta på parkett och ha synpunkter, såsom Avel påpekar.
Men eftersom det här kan handlar om (?) mordvapen(et) så önskar man att man hade haft mer precisa dimensioner och mått på grader av vinklar och var exakt vinklingen började. Det hade inte kostat många rader, nu när järnet är återbördat.

Kanske inte detta armeringjärn har varit aktuellt?
För smalt?
Citera
2021-04-03, 22:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Lena Wesström

Vill även höra om ekonomin för touren. Varför det drabbar er egen kassa? Jag har ju handlat på
frimodigt. Skulle inte gjort det om jag vetat. Ska jag sålla bland kvittona? Varför kan det inte tas från
annan post? Ni behöver väl inte vara ädla?

21 maj 2017 19:03
Det verkar som om SD och HD var de enda som hade koll på pengarna och noga dolde hur de spenderades.
Bara det är misstänkt.
Kanske LW senare upptäckte oegentligheter?
Citera
2021-04-03, 22:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nej inget som jag minns.
Som jag förstår det är det chefen själv som knipsar av järnet med en bultsax. Lite hemmafix för jobbet.

Naturligtvis är det lätt att sitta på parkett och ha synpunkter, såsom Avel påpekar.
Men eftersom det här kan handlar om (?) mordvapen(et) så önskar man att man hade haft mer precisa dimensioner och mått på grader av vinklar och var exakt vinklingen började. Det hade inte kostat många rader, nu när järnet är återbördat.

För smalt?
"Att föremålet varit smalare än det aktuella skaftet är minst lika troligt."

Dvs 50/50. Det aktuella skaftet är 3 cm i dm, det försvunna förmodat cirkus 3 cm det med.

Sannolikt inte bredare än 3 cm. 1-3 cm?
Citera
2021-04-03, 22:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Nej inget som jag minns.

För smalt?

Känns inte armeringsjärn med vinkel alldeles för lätt.
Svårt att få någon kraft i slagen.
Speciellt om man håller i handtaget.
Det blir som en slagruta och vinglar hit och dit.
Citera
2021-04-03, 22:35
Medlem
Citat:

Angående diskussioner om ficklampor eller handtag till domkraft som mordvapen.
Igår la jag in ett inlägg med uttalandet av rättsläkaren om ett skaft på 3 cm i dm, som mordvapen: "Att föremålet varit smalare än det aktuella skaftet är minst lika troligt."

Finns alltså anledning att uppmärksamma hennes utlåtande och se sig om efter ett smalare verktyg, som t ex ett grönfärgat armeringsjärn med dm 1 cm. Räfflat med vassare kanter. Snittytan på ett armeringsjärn är också något ojämn.

Inledningsvis efterlystes en försvunnen träningsstång på gymmet där han tränar. Det betyder att föremålet som har använts också har varit väldigt smalt.
Chefens armeringsjärn återlämnades först på hösten, samma år. I vilket fall hade S tillgång till armeringsjärn på såväl arbetsplats som hemma. Tillägg: grannar till L höll på med villabygge under aktuell tidpunkt.

Det kan vara förklaringen till att åklagarna har varit ointresserade av att beslagta ficklampor; fel mått helt enkelt.

Man kan kanske också se skrivningen som ett sätt för rättsläkaren att beskriva svårigheterna att avgöra diametern på ett cylinderformigt tillhygge utifrån skadorna. En typ av reservering utan att närmare förklara orsaken.

Det uppstår inga skarpa kanter efter ett runt föremål och bredden av skadan kan bero på djupet av intryckningen som i sin tur kan bero på kraften i slaget och motståndet i delar av huvudet som träffades. Till detta kommer att flera av skadorna kan ha överlappat varandra och att kroppen hittades först efter några dagar.
Citera
2021-04-03, 22:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
"Att föremålet varit smalare än det aktuella skaftet är minst lika troligt."

Dvs 50/50. Det aktuella skaftet är 3 cm i dm, det försvunna förmodat cirkus 3 cm det med.

Sannolikt inte bredare än 3 cm. 1-3 cm?

På något sätt verkar ju 0,8- 1 cm passa bättre?

Jag får en uppfattning av att chefen SR har koll på dimensionerna, mer än gemene man. Om det var jag skulle jag uppskatta. SR är van vid olika dimensioner på armeringsjärn och har en magkänsla för vilken dimension han pratar om?

På något sätt känns denna dimension något i smäckraste laget?

Så svårt för oss när vi inte har särskilt mycket uppgifter att går på.
Citera
2021-04-03, 22:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Känns inte armeringsjärn med vinkel alldeles för lätt.
Svårt att få någon kraft i slagen.
Speciellt om man håller i handtaget.
Det blir som en slagruta och vinglar hit och dit.

Ja, det håller jag med om.
Det finns inget riktigt grepp som gör att man kan styra slagen åt rätt håll?
Det skulle kunna vrida sig?
Citera
2021-04-03, 23:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
På något sätt verkar ju 0,8- 1 cm passa bättre?

Jag får en uppfattning av att chefen SR har koll på dimensionerna, mer än gemene man. Om det var jag skulle jag uppskatta. SR är van vid olika dimensioner på armeringsjärn och har en magkänsla för vilken dimension han pratar om?

På något sätt känns denna dimension något i smäckraste laget?

Så svårt för oss när vi inte har särskilt mycket uppgifter att går på.
Sant, magert med underlag.

Tror egentligen inte heller på chefens armeringsjärn. Däremot ett annat, något grövre och rakt.

Märken i barken talar istället för 2-3 cm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in