Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-30, 23:26
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Blir folk verkligen defensiva? Det kan jag inte förstå. Offensiva däremot.

Skillnaden i perspektiv som syns i den här tråden och tråden om SD i opinionsundersökningar beror på en enda sak. Vissa personer, t.ex. jag, HenryBendix och CrispyKreem bryr sig om det här landet. Andra personer, som t.ex. du och RogerRoger bryr er om era känslor. Det är mycket varför ska jag, ..., jag, jag, jag, jag...

Låt oss ta en titt på persongallieriet i AfS. Kasselstrand, Ahl och han som lyckades med bedriften att bli utsparkad från till och med AfS... Hahne? Ingen rationell person kan lyckas intala sig att detta gäng skulle kunna åstadkomma mycket eller något alls, än mindre lyckats kravla ett parti över 0.5%.

Det var en hel del som gick på det förra gången (partiledningen trodde på det själva, så illa var det) och jag har väldigt svårt att tro att det ska ske igen. Vad ska Kasslern säga (från Finland) inför valet nästa år? Gapa om riksdagsinträde igen?

Om Kasslern faktiskt "lyckas" med att få ett mandat att landa hos Annie istället för Åkesson igen och Löfven sitter kvar med riksdagsmandat 175-174 då kommer Kasslern att stanna i Finland livet ut.
Men känslan är viktig. Jimmie "jag vet inte" Åkesson ger ingen bra känsla, inget hopp inför framtiden och signalerar inget ledarskap. Visst, SD blixtrar till ibland och jag hatar inte SD. Det blir säkert marginellt bättre i vissa avseenden om de får inflytande, t.ex. hårdare straff för allvarliga brott.

Men att det här landet blir sämre medför inte nödvändigtvis att folket blir sämre, kanske kan det rentav bidra till att ge lite ryggrad åt svenska folket, av ren överlevnadsinstinkt och nödvändighet. Det vore ju bra om det uppstår förr hellre än senare men under SD skulle folket ligga kvar i sin bekvämlighetszon och nästa katastrof fortsätta ligga och vänta runt hörnet.

Sedan finns en annan sammanhängande aspekt av det du kallar "jag, jag, jag", nämligen att SD för mig framstår som ett massparti som är strömlinjeformat och undertrycker eller motsätter sig åsiktsskillnader. Troligen faller väljarna in i samma led och till sist sitter vi där igen med en oreflekterande väljarbas som blint följer Partiets svängningar, sosse style. Jag betackar mig.
Citera
2021-03-31, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Jag har redogjort för hur verkligheten ser ut. Lämna sekten (AfS). Rösta SD. Försök inte tänka för det klarar ni inte av. Punkt slut.

Nej, det har du ju inte gjort. SD har en lång och bedrövande historia av liberal entrism och självmålstriangulering. Man hyvlade ned trösklarna till M så långt det gick - och blev perplexa att moderater tänkte "SD och M är rätt lika? Najs, då slipper jag ju rösta på SD!" På samma skala tappade man sossar på marginalen som är förståeligt skeptiska till vad en nyss nyliberal Kristersson faktiskt kommer göra förutom att gynna sina näringslivspolare ännu mer.

Hur smart var det att i alla år betvivla att det ens finns etniska svenskar? Gav det fler kvinnoröster? Var den dubblade kvotflyktingmottagningen en röstmagnet 2015?

Var det smart att anklaga S för att vara "de riktiga rasisterna och antisemiterna" och pissa på ultranationalistiska Folkhemssverige?

En annan sak exemplifierar du själv: Att legitimera bruket av tillmälen som "rasist/nazist/fascist" mot politiska motståndare. Inte nog med att det är äckligt - det är ytterligare ett självmål. Det blir lite svårt att anklaga Löfven för att hetsa till hat och våld genom att kalla Jimmie fascist, när man själv gör samma sak mot SDU eller AfS.

Grejen är ju att Pim Fortuyn kallades fascist av sin socialdemokratiske motståndare, varpå Fortuyn mördades och statsministern fick beklaga våldet på begravningen. Det är hatiskt och farligt att kallas rasist/fascist/nazist och det är händelsevis nästan bara vita européer som kallas det.

SD:are och anhängare som gör det är sämre än sämst och skadar sina egna partikamrater genom att legitimera denna härskarteknik. Är det någon som gillar ett mobboffer som är servil mot sina mobbare bland moderater och använder samma snack själva så fort de får chansen?

Skulle vara intressant att höra vad HejaFinland tycker om detta. Jag tror inte hon använder de epiteten?
Citera
2021-03-31, 10:32
Medlem
Epimaness avatar
Tänk tanken att Åkesson av någon anledning avgår. Vem tar vi då? Expo-Karlsson? Sen är det bara att förbjuda "rasistiska organisationer" och då är det schack matt. Återstår då bara revolt.

Vi ser förövrigt en berättigad farhåga i att SD skall sätta käppar i hjulen för mer nationellt sinnade krafter i EU, även med Åkesson som partiledare.

Nej det behövs ett parti som agerar blåslampa på SD:s slörövar.
Citera
2021-03-31, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Men känslan är viktig. Jimmie "jag vet inte" Åkesson ger ingen bra känsla, inget hopp inför framtiden och signalerar inget ledarskap. Visst, SD blixtrar till ibland och jag hatar inte SD. Det blir säkert marginellt bättre i vissa avseenden om de får inflytande, t.ex. hårdare straff för allvarliga brott.

Men att det här landet blir sämre medför inte nödvändigtvis att folket blir sämre, kanske kan det rentav bidra till att ge lite ryggrad åt svenska folket, av ren överlevnadsinstinkt och nödvändighet. Det vore ju bra om det uppstår förr hellre än senare men under SD skulle folket ligga kvar i sin bekvämlighetszon och nästa katastrof fortsätta ligga och vänta runt hörnet.

Sedan finns en annan sammanhängande aspekt av det du kallar "jag, jag, jag", nämligen att SD för mig framstår som ett massparti som är strömlinjeformat och undertrycker eller motsätter sig åsiktsskillnader. Troligen faller väljarna in i samma led och till sist sitter vi där igen med en oreflekterande väljarbas som blint följer Partiets svängningar, sosse style. Jag betackar mig.

Precis. Jag och många andra bryr sig om det här landet. Andra bryr sig om sina känslor. Det här med "nästa katastrof" är något vagt som existerar i din fantasivärld. Vad var förra katastrofen? Terrorattacken 2017? Känslor, som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jaså, är du sverigedemokrat, experten? Hur kommer sig att du inte röstar på M eller KD i stället? Får man tro Crispy är ju det ungefär samma sak.

Är det verkligen vad Crispy säger? Kan vi lita på det du säger om detta eller något över huvud taget?

Citat:
Men OK. Du kan se på skillnaden mellan SD och AfS som du ser på skillnaden mellan SD och M eller KD. Vi har olika syn på vissa saker, helt enkelt. Sedan ska man inte sticka under stol med att det finns ett visst missnöje med SD inte minst sedan man bröt med gamla SDU. I mindre kretsar, förstås — SD-väljare i gemen bryr sig väl inte om sådant.

Det är nog ungefär lika vanligt att SD-sympatisörer är fientligt inställda till AfS som att AfS-sympatisörer är direkt fientliga till SD. Är det verkligen så långsökt att tro att många AfS-sympatisörer mest tycker att det inte är något direkt fel på SD, men att SD säljer ut sig lite och sätter den hägrande makten främst?

SD gör nytta i opposition. Det är ett parti som gjort för att fånga upp missnöjesröster. Man kan bidra till att förändra inställningen till SD:s kärnfrågor. Så det tjänar ingenting till att skuldbelägga AfS-väljare för någonting alls. SD bör även vara kapabelt att växa ytterligare helt och hållet för egen maskin.

"Vi har olika syn på vissa saker" - ja. Jag bryr mig om det här landet och du bryr dig om dina känslor precis som RogerRoger. Faktum är att sådana som Kasslern är likadana som du och RogerRoger, d.v.s vad de bryr sig om är deras egna känslor. Det är den enda förklaringen till deras intrigerande. De bryr sig inte om Sverige. Att sparka ut sådana personer är det snällaste man kan göra.

Med andra ord: du vill att Löfven ska sitta kvar. Du är inte ensam om det, det är gott om personer i SD/Opinion-tråden som ibland visar sina kort. De vill att Löfven ska sitta kvar de också. I likhet med RogerRoger kan du inte artikulera vad det är du faktiskt är ute efter genom att önska att Löfven sitter kvar. Eftersom du är smygnazist så kan man spekulera i att du drömmer om massmord och läger, precis som DN-skribenten snackade om för några dagar sedan. Du säger ju ingenting själv och det finns en anledning till det, eller hur?

Det finns fog för sådana spekulationer. Ska (sd) samarbeta med (m) och (kd) så kommer det att förekomma visst komprimissande. Men det vill du inte veta av. Ska vi tänka oss någon som inte "kompromissade"... Hitler kanske? Det är därför du är smygnazist. Du säger inte vad det är du är ute efter.

Till sist: det är viktigt att hålla i åtanke att vissa som skriver här har helt andra perspektiv än att bry sig om landet Sverige.

Var detta "defensivt" också? Jag försöker vara så offensiv och tydlig jag kan på några minuter här.
Citera
2021-03-31, 13:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Precis. Jag och många andra bryr sig om det här landet. Andra bryr sig om sina känslor. Det här med "nästa katastrof" är något vagt som existerar i din fantasivärld. Vad var förra katastrofen? Terrorattacken 2017? Känslor, som sagt.

Är det verkligen vad Crispy säger? Kan vi lita på det du säger om detta eller något över huvud taget?

"Vi har olika syn på vissa saker" - ja. Jag bryr mig om det här landet och du bryr dig om dina känslor precis som RogerRoger. Faktum är att sådana som Kasslern är likadana som du och RogerRoger, d.v.s vad de bryr sig om är deras egna känslor. Det är den enda förklaringen till deras intrigerande. De bryr sig inte om Sverige. Att sparka ut sådana personer är det snällaste man kan göra.

Med andra ord: du vill att Löfven ska sitta kvar. Du är inte ensam om det, det är gott om personer i SD/Opinion-tråden som ibland visar sina kort. De vill att Löfven ska sitta kvar de också. I likhet med RogerRoger kan du inte artikulera vad det är du faktiskt är ute efter genom att önska att Löfven sitter kvar. Eftersom du är smygnazist så kan man spekulera i att du drömmer om massmord och läger, precis som DN-skribenten snackade om för några dagar sedan. Du säger ju ingenting själv och det finns en anledning till det, eller hur?

Det finns fog för sådana spekulationer. Ska (sd) samarbeta med (m) och (kd) så kommer det att förekomma visst komprimissande. Men det vill du inte veta av. Ska vi tänka oss någon som inte "kompromissade"... Hitler kanske? Det är därför du är smygnazist. Du säger inte vad det är du är ute efter.

Till sist: det är viktigt att hålla i åtanke att vissa som skriver här har helt andra perspektiv än att bry sig om landet Sverige.

Var detta "defensivt" också? Jag försöker vara så offensiv och tydlig jag kan på några minuter här.
Är du ett SD-troll, experten? Du gör ingen vidare reklam för partiet... Strör epitet som "nazist" och "smygnazist" omkring dig — alltså samma taktik om sossarna använder mot SD. Och så tillskriver du vissa av oss en massa åsikter vi aldrig ger uttryck för, samtidigt som du försöker påskina att alla andra har samma syn på vad det innebär att "bry sig om landet Sverige". Du kan inte mena allvar.

Men för all del. Vad vill du veta? Vad jag är ute efter? Du har väl läst en massa långa inlägg av mig, eller hur? I gengäld kan du i så fall få berätta vad du anser är viktigast i svensk politik just nu.
Citera
2021-03-31, 14:10
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:

Ojojoj, du målar alltså upp en bild av dig själv som självuppoffrande och AfS:are som själviska. Du bryr dig om landet men inte dig själv? Det går knappt att nysta upp dina resonemang. För det första har du också känslor och du lägger också in dem i din politiska åskådning. För det andra, jag betonar känslor i termer av intuition och instinkt, sådant som utvecklas i ett sinne som i decennier varit öppet för politiska och kulturella skiftningar. För det tredje, du bryr dig om landet, ja vem gör inte det? Men jag bryr mig nog mer om folket. Landet är spelplatsen där generationer av folket kommit och gått. Det är ju någonstans ett medel och uttryck för folket medan vissa verkar vilja få det till det omvända.

Jag vill se ett förändrat tänk hos folket om vi ska klara mer än att bara administrera landet, utan även utveckla det. Det tänket får man inte genom att bara förändra omgivningen, men är det något svenskar ryggar för så är det att behöva förändra sig själva, via introspektion och självförbättring. Bättre då att buttert skylla allt på omgivningen och inbilla sig att allt blir bra bara landet fixas. Det är sosse-sjukan som slår igenom där och det är därför många dras till SD, som ju fokuserar på Sverige, och undviker AfS som lägger större tonvikt vid svenskarna, alltså vid oss själva som subjekt och aktörer. Det blir annars lite för jobbigt och ansvarsfullt helt enkelt.
Citera
2021-04-03, 17:54
Medlem
Nyreggadjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Det är väl tre stycken som blivit utkastade från AfS på grund av antisemitism?

Vad var det de hade gjort?
Citera
2021-04-03, 18:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyreggadjude
Vad var det de hade gjort?
Klistrat upp klistermärken i form av judenäsor på Stockholms tunnelbana.
Citera
2021-04-03, 20:45
Medlem
Nyreggadjudes avatar
Citat:
Klistrat upp klistermärken i form av judenäsor på Stockholms tunnelbana.

Fanns det någon text med, något budskap?
Citera
2021-04-03, 21:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyreggadjude
Fanns det någon text med, något budskap?
Nej, det var bara näsan från den här vanliga karikatyren med en jude som gnuggar händerna.

Om du söker på Martin Hagwall+judenäsor kommer det upp några bilder på bl.a. Uffe Kristersson med näsan.
Citera
2021-04-03, 21:15
Medlem
Nyreggadjudes avatar
Citat:
Nej, det var bara näsan från den här vanliga karikatyren med en jude som gnuggar händerna.

Om du söker på Martin Hagwall+judenäsor kommer det upp några bilder på bl.a. Uffe Kristersson med näsan.

Aha, tack för svaret.
Citera
2021-04-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Ojojoj, du målar alltså upp en bild av dig själv som självuppoffrande och AfS:are som själviska. Du bryr dig om landet men inte dig själv? Det går knappt att nysta upp dina resonemang. För det första har du också känslor och du lägger också in dem i din politiska åskådning. För det andra, jag betonar känslor i termer av intuition och instinkt, sådant som utvecklas i ett sinne som i decennier varit öppet för politiska och kulturella skiftningar. För det tredje, du bryr dig om landet, ja vem gör inte det? Men jag bryr mig nog mer om folket. Landet är spelplatsen där generationer av folket kommit och gått. Det är ju någonstans ett medel och uttryck för folket medan vissa verkar vilja få det till det omvända.

Jag vill se ett förändrat tänk hos folket om vi ska klara mer än att bara administrera landet, utan även utveckla det. Det tänket får man inte genom att bara förändra omgivningen, men är det något svenskar ryggar för så är det att behöva förändra sig själva, via introspektion och självförbättring. Bättre då att buttert skylla allt på omgivningen och inbilla sig att allt blir bra bara landet fixas. Det är sosse-sjukan som slår igenom där och det är därför många dras till SD, som ju fokuserar på Sverige, och undviker AfS som lägger större tonvikt vid svenskarna, alltså vid oss själva som subjekt och aktörer. Det blir annars lite för jobbigt och ansvarsfullt helt enkelt.

"Självuppoffrande"? Det finns ingen förklaring till det annat än denna: du är så uppslukad av din känslor att du ser det som en uppoffring att faktiskt bry sig om Sverige.

Vad finns det för belägg för att just svenskar ryggar för det du talar om, t.ex. "självförbättring", jämfört med andra nationaliteter? Frågan är retorisk. Det finns inget svar. Det är bara känslor, precis som vanligt.

Citat:
Är du ett SD-troll, experten? Du gör ingen vidare reklam för partiet... Strör epitet som "nazist" och "smygnazist" omkring dig — alltså samma taktik om sossarna använder mot SD. Och så tillskriver du vissa av oss en massa åsikter vi aldrig ger uttryck för, samtidigt som du försöker påskina att alla andra har samma syn på vad det innebär att "bry sig om landet Sverige". Du kan inte mena allvar.

Men för all del. Vad vill du veta? Vad jag är ute efter? Du har väl läst en massa långa inlägg av mig, eller hur? I gengäld kan du i så fall få berätta vad du anser är viktigast i svensk politik just nu.

Vad ska man kalla dig då? Har du något förslag? Du som vill se Löfven sitta kvar (SD i opposition) men samtidigt är emot all Löfvens politik. Och som emellanåt pratar om judar. Precis som du säger så skriver du långa inlägg men i inget av dem säger du någonting... annat än att du emellanåt antyder att du vill att Löfven sitter kvar med stöd av Lööf. Och det är inte riktigt öppen med heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in