2021-04-03, 20:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast vissa måste ju. Alla har inte råd med bil, eller har inte körkort av någon anledning.

Då får vi vara solidariska med dessa. Själv åker jag inte kollektivt så att jag lämnar plats åt de som absolut måste åka.

Många resor kan göra på annat sätt med lite fantasi.
Citera
2021-04-03, 20:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det handlar inte om det, jag är inte nära någon och därför behöver jag inte ha det. Det är ute svårare än så. Lajva tandläkare själv om du vill känna dig god. Men skyddar någon gör du knappast. Mer än i ditt eget huvud då möjligen.

I butiker använder jag munskydd då det är svårt hålla avståndet ibland. I övrigt kan jag hålla tillräckligt avstånd då jag jobbar hemifrån under pandemin.
Citera
2021-04-03, 20:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Viruset blir aggressivt ju mer vi försöker stoppa det och hittar bara nya vägar. Munskydden hjälper till där. Det är meningslöst att ens försöka skydda sig då alla sannolikt kommer att genomgå infektionen.

Samma princip med lockdown. Det gör bara ont värre.

Trams, viruset muterar för att det finns kroppar att mutera i, ju fler smittade ju fler mutationer.
Citera
2021-04-03, 20:49
Medlem
Citat:
Viruset blir aggressivt ju mer vi försöker stoppa det och hittar bara nya vägar. Munskydden hjälper till där. Det är meningslöst att ens försöka skydda sig då alla sannolikt kommer att genomgå infektionen.

Samma princip med lockdown. Det gör bara ont värre.

Tvärtom, ju större smittspridning desto fler mutationer.
Citera
2021-04-03, 20:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med brittiska mutationen så är skolorna drivande. Det är helt annorlunda när viruset smittar lättare. Betydligt fler unga som är smittade denna vågen vilket fohm har bekräftat.
varför flyttar man inte ut undervisningen utomhus om så är fallet? Upp med lite partytält i lämplig storlek så att det går att hålla avstånd och går att ventilera

Citat:
Ventilation o hepa filter är det man borde satsat på förutom att glesa ut med delvis hemundervisning/kortare skoldagen.
eller undervisning utomhus?

Citat:
I Stockholm har nog många svårt att undvika kollektivtrafik tror jag. Men självklart borde cykelpendling uppmuntras mer där det fungerar.
det går fortare att cykla än att åka kollektivt i de flesta fall då det rör sig om kortare resor.
Citera
2021-04-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Det är tydligt att smittspridningen minskar till följd av restriktioner, och det finns gott om vetenskapligt stöd för det. Sen kan man ändå tycka att det inte är värt kostnaderna det innebär men det betyder inte att man behöver förneka verkligheten.

Nä det finns inget vetenskapligt stöd någonstans för att exempelvis nedstängningar skulle fungera. Tvärtom... kritiken mot just detta blir allt högre just för att nyttan av allt att döma inte finns. Och nej, några studier finns inte.

Den enda studien som finns är ifrån verkligheten och den talar ju för sig själv.

En pandemi har aldrig brytt sig om stängda korvkiosker klockan 20:30 eller en stängd hårsalong.
Citera
2021-04-03, 20:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Trams, viruset muterar för att det finns kroppar att mutera i, ju fler smittade ju fler mutationer.

Nope det här är ett helt nytt experiment som gör det hela ännu värre än vad det behöver vara. Särskilt i länderna som ägnat sig åt kina-fascism och lockdowns.
Citera
2021-04-03, 20:57
Medlem
Citat:
16 år förloras i snitt per coviddöd enligt den här studien. Så de flesta av de som dör av covid-19 hade haft många år kvar att umgås med barn o barnbarn.

https://www.nature.com/articles/s41598-021-83040-3

Jag har läst den där.

Samma siffra i Sverige är närmare 16 månader än 16 år kan jag berätta för dig.

Nej, de flesta har inte alls haft många år kvar i livet. Ren och skär lögn.

Medianåldern på de som dött i Sverige är 84 år. Ofta multisjuka dessutom (bara 15% varit friska).
De har alltså redan passerat Sveriges medelålder för livslängd.

Dessutom en stor andel ifrån särboenden. På Särboenden dör 51% inom 2 år oavsett om det är en pandemi eller inte.

Enligt överdödligheten i Sverige år 2020 så skulle ungefär hälften av de som avlidit i Covid-19 ha dött i alla fall under det året.

Så nej, det är inga 16 år i Sverige. Möjligtvis 16 månader.
Citera
2021-04-03, 20:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Tvärtom, ju större smittspridning desto fler mutationer.

Nope desto fler som genomgår infektion och får immunitet desto fortare tar pandemin slut.
Citera
2021-04-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä det finns inget vetenskapligt stöd någonstans för att exempelvis nedstängningar skulle fungera. Tvärtom... kritiken mot just detta blir allt högre just för att nyttan av allt att döma inte finns. Och nej, några studier finns inte.

Den enda studien som finns är ifrån verkligheten och den talar ju för sig själv.

En pandemi har aldrig brytt sig om stängda korvkiosker klockan 20:30 eller en stängd hårsalong.

Men du har förstås vetenskapligt stöd för att ett helt öppet samhälle minskar smittspridningen?
Citera
2021-04-03, 21:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I butiker använder jag munskydd då det är svårt hålla avståndet ibland. I övrigt kan jag hålla tillräckligt avstånd då jag jobbar hemifrån under pandemin.
Jag är aldrig i närheten av någon när jag handlar så för mig är det inga problem att inte hålla avståndet.

Men handlar mest mat på nätet. Bekvämast så.
Citera
2021-04-03, 21:01
Medlem
Citat:
Nope desto fler som genomgår infektion och får immunitet desto fortare tar pandemin slut.

Långt ifrån alla får immunitet efter infektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in