Citat:
Jag har just lyssnat igenom den och tycker att bådas synpunkter är värda att lyssna på. Dock reagerar jag på några saker som CW säger som jag invänder emot.
Hon hänvisar till statistik på ett sätt som om det lilla antalet domar är ett stort problem men att falsk- eller felanmälningar, rättssäkerheten och justitiemord inte är det. Jag tycker att även de senare är stora problem. I synnerhet justitiemorden.
CW säger att atvokaten Björn Hurtig är "med i våltäktsmännens lag" eftersom han är man och det är övervägande män som våldtar.
Då undrar jag om CW säger samma sak om invandrargrupper som är överrepresenterade i olika typer av brottslighet? Det är procentuellt få av invandrare som begår brott, liksom det är få av män som begår våldtäkt. Ska dom oskyldiga i gruppen ändå klumpas ihop med dom skyldiga, enligt CW?
CW säger att offren oftast blir outade men inte den anklagade. Den anklagades namn framgår av offentliga handlingar och få saker är så stigmatiserande som att bli aklagad för våldtäkt, så där håller jag inte med CW.
CW tycker att "offentliga personer", som Jean-Claude Arnault, Göran Lambertz, Benny Fredriksson och Carl Sargeant ska tåla att rannsakas offentligt. De senare två tog sina liv. Kanske ska dom tåla det, men då ska dom också få en chans att försvara sig. Jag upplever medias agerande efter GLs presskonferens som att dom inte vill att GL ska få en chans att försvara sig. Trots att han på många sätt redan är dömd av stora delar av media och opinionen.
Notera också vad Björn Hurtig säger om omvänd bevisbörda. Jag håller helt med honom.
Björn Hurtig säger också att det var fel av regeringen att klubba igenom samtyckeslagstiftningen mot lagrådets inrådan.
Sammantaget rekommenderar jag videon!
–