2021-04-03, 12:48
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, det har även varit min förhoppning sedan ett tag tillbaka. LexEA eller liknande, som belyser problematiken och förändrar rättssystemet i grunden...

Här har vi snarare möjligheten till en Lex Lambertz.
Citera
2021-04-03, 12:49
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Ett mordförsök i Flemingsberg. Där EA bor/bodde. Inte så troligt att det är hon men möjligheten finns.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/60682d5f07168a0019c02fbf

Intressant. Om det inte är EA, eller relaterat till EA, så är det nog en babbeluring som gått till attack på frugan.

EA är väl på skyddat boende dessutom? Eftersom hon mottagit "hot" - enligt egen utsago.
Citera
2021-04-03, 12:52
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
... Kan det vara denna du menade?
Mötet – Att anmäla en våldtäkt

Intressant. CW och Björn Hurtig, försvarsadvokat. Som tycker att sexualbrottsoffer skall granskas. Han tycker att samtyckeslagen är problematisk. Cissi av motsatt uppfattning.
Citera
2021-04-03, 12:55
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Intressant. Om det inte är EA, eller relaterat till EA, så är det nog en babbeluring som gått till attack på frugan.

EA är väl på skyddat boende dessutom? Eftersom hon mottagit "hot" - enligt egen utsago.

Japp så är det. Har följt tråden så har koll. Men ibland ska man hata slumpen som en klok man sa.
Det är troligen inte hon då hon enligt media har skyddat boende nu. Men värre saker har ju hänt. Hon skulle kanske hämta lite saker i sin lgn och då är Hasan ? där. De beskrivs som medelålders.
Invandrar gubbe är nog troligare som du säger.
Läste precis att det är mord nu. Kvinnan har dött.
Senast redigerad av Jagersro 2021-04-03 kl. 12:58.
Citera
2021-04-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsPeterForsman
Varför har hon inte åtalats för falsk tillvitelse i det målet

Knullkungen är ju inte det första offret för kvinnans lögner.
Är man bevisligen en kvinnlig förörövare så är man ändock för vissa ett offer och därmed aldrig fullt ansvarig för ens handling,
Så här skriver Göran om henne några dagar efter han släpptes:
Jag ville vara ett stöd för Ellinor och tänkte att jag skulle kunna hjälpa henne in på en bra livsbana. Hon fick fina betyg på tentor och verkade i grunden vara en riktigt bra tjej. Men hon är skyddslös och skör, och hon behöver hjälp av flera. Jag erkänner att jag avskyr henne nu, efter det hon gjorde mot mig, men jag vill henne inget illa. Det var fruktansvärt dumt av mig att falla för frestelsen på julaftonskvällen, och jag skäms verkligen för det. Men när jag tänker på det som Ellinor gjorde har ilskan tagit över från skammen nästan helt.

Men jag hoppas förstås att hon kan komma igen, och bl.a. förstå att brott inte är någon bra bana. Kanske behöver hon lära sig det genom att få svara för det som hon tycks ha gjort flera gånger. Samtidigt måste hon skyddas. Men andra får göra det nu.
http://goranlambertz.se/torsdagsbetraktelse/

Det är hon som måste skyddas inte andra som måste skyddas för hennes handlingar.

Fundera hur Görans text hade sätt ut om EA var en man?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-03 kl. 13:11.
Citera
2021-04-03, 12:58
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenfruset
Mer smaskiga detaljer om EA kommer till veckan då jag är på hemmaplan.

Varför posta mer privata detaljer om EA och hennes behandling? Vad kommer det tillföra vår vetskap om fallet?
Tycker mer än tillräckligt har kommit fram för att kunna bedöma hennes psyke.
Jag kan bara komma på en grej som jag känner till som faktiskt är väldigt relevant för fallet, men det är fortfarande privat information. Finns ingen direkt anledning att posta sånt. Det hade varit annorlunda om GL hade orättfärdigt dömts eller en större strid hade uppstått om förehavandena på julafton. Det kan ju bli så i framtiden och då kan saken komma i ett annat läge men vidare postande av, och frossande i, "smaskiga detaljer" kommer bara påverka EA (och Flashbacks rykte) ännu mer negativt.
Citera
2021-04-03, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Varför posta mer privata detaljer om EA och hennes behandling? Vad kommer det tillföra vår vetskap om fallet?
Jag kan bara komma på en grej som jag känner till som faktiskt är väldigt relevant för fallet, men det är fortfarande privat information. Finns ingen direkt anledning att posta sånt. Det hade varit annorlunda om GL hade orättfärdigt dömts eller en större strid hade uppstått om förehavandena på julafton. Det kan ju bli så i framtiden och då kan saken komma i ett annat läge men vidare postande av, och frossande i, "smaskiga detaljer" kommer bara påverka EA (och Flashbacks rykte) ännu mer negativt.

Ja, den här tråden är ju mer skvaller och skitsnack om EA än den handlar om det som borde vara ämnet, nämligen GL. Ja, klart att man måste diskutera EA i relation till brottet, men det är ffs sida upp och sida ner med tjat om olika sexfilmer och foton och runkfantasier om hennes allmänna leverne.
Citera
2021-04-03, 13:06
Medlem
Vaxads avatar
Citat:

Tycker tvärtom det är positivt att det kommer till ytan. EA är fortsatt fri. Mer ammunition till GL och de andra drabbade männen, tack.
Citera
2021-04-03, 13:11
Medlem
FedupFlorences avatar
Intressant men lite ytligt samtal, hade gärna sett djupare resonemang.

Björn Hurtig: - Man flyttar över bevisbördan på den tilltalade. Man frångår oskyldighetspresumtionen. Det var överdrivet av regeringen att klubba igenom lagförslaget emot Lagrådets inrådan.

CW anser att mannen ska försäkra sig om att kvinnan ger samtycke. Det är rimligt att den tilltalade ska förklara hur han gjorde sig varse om samtycke. Det är inte att flytta över bevisbördan tycker CW. Det är att flytta över bevisbördan, anser BH.

https://www.svtplay.se/video/30709158/motet/motet-sasong-2-avsnitt-2?modalId=j4zRYA5
Citera
2021-04-03, 13:19
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
EA är fortsatt fri.

Mitt troligaste scenario för julaftonskvällen är detta (observera att detta är spekulation och inte bygger på information jag undanhållit tråden -- i alla fall inte vad gäller själva julafton):

EA dyker upp på julafton, redan lite avtrubbad av psykofarmaka. Lite sprit på det. GL "kladdar". Framåt småtimmarna byts hennes "nej" till ett "ja", på grund av allmän psykisk avtrubbning och längtan efter trygghet (kalla det daddy issues om du vill sätta en negativ spinn på det). Hon är dock inte hjälplös i lagens mening utan det kanske snarast är så att hon inte bryr sig om någonting. De har sex, kanske från EAs sida som någon slags självskade/kontrollbeteende, kanske bara för att hon inte bryr sig. Morgonen efter, eller dagarna efter, släpper avtrubbningen. Hon fylls av ångest och äckel över vad som hänt. Hon återfaller i gamla självskadebeteenden och panikattacker. Hennes väninna/or, som redan dras runt i en vortex centrerad kring EAs beteenden och mående (vanligt vid borderline och NPS), uppmuntrar henne att anmäla eftersom de inte kan föreställa sig att något sådant kan ske frivilligt. The rest is history.

I ett sådant scenario, ska EA verkligen in i fängelse? Jag har svårt att se det. Det är däremot självklart att GL inte ska det.
Citera
2021-04-03, 13:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Intressant men lite ytligt samtal, hade gärna sett djupare resonemang.

Björn Hurtig: - Man flyttar över bevisbördan på den tilltalade. Man frångår oskyldighetspresumtionen. Det var överdrivet av regeringen att klubba igenom lagförslaget emot Lagrådets inrådan.

CW anser att mannen ska försäkra sig om att kvinnan ger samtycke. Det är rimligt att den tilltalade ska förklara hur han gjorde sig varse om samtycke. Det är inte att flytta över bevisbördan tycker CW. Det är att flytta över bevisbördan, anser BH.

https://www.svtplay.se/video/30709158/motet/motet-sasong-2-avsnitt-2?modalId=j4zRYA5
Om varken EA eller GL sa ja har de våldtagit varandra.
Citera
2021-04-03, 13:27
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Mitt troligaste scenario för julaftonskvällen är detta (observera att detta är spekulation och inte bygger på information jag undanhållit tråden -- i alla fall inte vad gäller själva julafton):

EA dyker upp på julafton, redan lite avtrubbad av psykofarmaka. Lite sprit på det. GL "kladdar". Framåt småtimmarna byts hennes "nej" till ett "ja", på grund av allmän psykisk avtrubbning och längtan efter trygghet (kalla det daddy issues om du vill sätta en negativ spinn på det). Hon är dock inte hjälplös i lagens mening utan det kanske snarast är så att hon inte bryr sig om någonting. De har sex, kanske från EAs sida som någon slags självskade/kontrollbeteende, kanske bara för att hon inte bryr sig. Morgonen efter, eller dagarna efter, släpper avtrubbningen. Hon fylls av ångest och äckel över vad som hänt. Hon återfaller i gamla självskadebeteenden och panikattacker. Hennes väninna/or, som redan dras runt i en vortex centrerad kring EAs beteenden och mående (vanligt vid borderline och NPS), uppmuntrar henne att anmäla eftersom de inte kan föreställa sig att något sådant kan ske frivilligt. The rest is history.

I ett sådant scenario, ska EA verkligen in i fängelse? Jag har svårt att se det. Det är däremot självklart att GL inte ska det.

Om det hade varit en annan kvinna, ja, då hade ditt scenario varit troligt.

Nu rör det dig dock om en kvinna med historik av att spela in och klippa ljudfiler samt fabriksåterställa sin telefon i just våldtäktsmål. Det har nu skett igen. Så tyvärr faller hela ditt resonemang på det.

Tror tvärtom EA varit väldigt aktiv och kalkylerande i hela saken, och medvetet sagt Nej till GL's kladd (som hon lockat ut) - så det ska komma med på ljudinspelningen, för att därefter förföra GL med t.ex. en avsugning, som mot DU.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Japp så är det. Har följt tråden så har koll. Men ibland ska man hata slumpen som en klok man sa.
Det är troligen inte hon då hon enligt media har skyddat boende nu. Men värre saker har ju hänt. Hon skulle kanske hämta lite saker i sin lgn och då är Hasan ? där. De beskrivs som medelålders.
Invandrar gubbe är nog troligare som du säger.
Läste precis att det är mord nu. Kvinnan har dött.

Vad vet vi förövrigt om Hasan som bor med EA? Ser att han är dömd och finns på Lexbase. Är detta uppföljt sen tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in