Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Ja, rätt upp stod väl inte fören, men exakt hur var det då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Spark1
Det skulle jag säga, en felaktig tolkning eller ett felaktigt minne. Det finns ingen möjlighet för fartyget att stå upp på det sättet.
Jag roade mig i helgen med att räkna ut vad som är möjligt för ett långsträckt homogent fartyg med massa M, längd L och volym V som sjunker med aktern först så att den finns en. luftbubbla med volym v i den förliga delen (denna luftbubbla är under vattenytan). Fartyget bildar då en vinkel a > 0 mot botten som ligger på djupet H. Det finns två grundläggande förutsättningar för ett stabilt läge:
- Vi måste ha momentjämvikt mellan den nedböjande tyngdkraften och den upprätande flytkraften från luftbubblan:
Mg L/2 cos(a) = rho v g l_v cos(a) => M L/2 = rho v l_v.
Momentarmen för tyngdkraften L/2 cos(a) är alltid mindre än den för flytkraften l_v. - Eftersom fartyget har sjunkit och aktern vilar på botten så måste den undanträngda vattenmängden väga mindre än fartyget: v rho < M. Annars kan vi inte ha en kraft mot botten!
För att kunna beräkna jämvikten med papper och penna krävs en väsentlig förenkling: vi betraktar fartyget som en ”linje” trots att det har volym. Det bör ändå ge oss en bra indikation på vad som är möjligt. När jag lägger ihop förutsättningarna (1) och (2) får jag fram att den maximala vinkeln a ges av
sin(a) = 2 H/ (L (1 + n))
där n = rho V/M (dvs förhållandet mellan fartygets volym och massa, rho är vattnets densitet).
Maximal vinkel uppstår då n = 1 (fartyget har bara luft motsvarande precis upp till vattenlinjen). Om vi för enkelhet skull antar L = 2 H (160 m = 2 * 80 m) så blir
sin(a) = 1/2 => a = 30 grader.
Men detta innebär också att fartygets för precis når ytan och alltså inte sticker upp alls!
(vilket är i överensstämmelse med de överlevandes beskrivning av hur de gå på botten och animeringarna av sjunkförloppet).
Obs: Eftersom fartyget i verkligheten inte är en ”linje” så kommer delar av fartygets för att sticka up. Om det ligger på sidan så kan man kanske se hela bulben och stora delar av förliga skottet och rampen.
Jag vill tillägga att det är lite knepigt att tolka alla resultat och fall, för det finns ju fall där fören hamnar under ytan. Då finns inget stabilt läge utan fören kommer att tappa flytkraft om den trycks ner eftersom luftvolymen då komprimeras och omvänt om den tillfälligt lyfts av en våg.
Till sist: Det är möjligt, t.o.m. troligt, att det finns ett mycket enklare resonemang som visar att ett fartyg (homogent i längsled!) inte stabilt kan ha fören stickande upp över ytan samtidigt som det tappat så mycket flytkraft att aktern vilar på botten.