2021-04-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det jag undrar är varför man inte genast mestämde sig för en husrannsakan av garaget och själva plockade in skaftet? Varför frågar man en misstänkt om ett ev. mordvapen för att sedan låta denna åka hem och "hitta" det? Verkar bakvänt från början till slut.

Ja det är minimum. Sen tar man reda på vilken modell hans gamla domkraft var av. Den han ”ersatte” enligt förhör sept 2020.
Och så tar man reda på vilken modell av domkraft som skaftet han lämnade in tillhör.
Då är man på god väg. Lätt att sitta på läktaren här och vet att det tar tid och resurser men vad ska polisen ägna sig åt annars än att utreda det som kan vara tillhygget?
Nåt lär de vara på spåret här ju.
Och som vi varit inne på tidigare så tycker jag de hade kunnat haft lite känsla för att tillhygget faktiskt var ett sånt skaft. Det kryllar inte av verktyg i ett garage som ger de karakteristiska märken.

Men sen är det ju det här att planera 11/5 att slå ihjäl LW med chefens skaft och sen som plan B använda det vid ett andra tillfälle 14/5 och efter det gå hem och vänta på att både polisen och chefen hör av sig med lite undringar?

Han håller på och röjer där våren 2018 enligt Messenger med HD och annat. ”Slängas?” osv.
Finns en chans att han kastat sin gamla domkraft i den vårröjningen men då med fel skaft. Den åkte på tippen med ihop med chefens skaft.
Kvar är SD:s gamla röda skaft ihop med chefens domkraft. Han tar med domkraften till chefen som sen efterlyst den.
När chefen sen kommer på att SD inte lämnat tillbaka skaftet så tar SD med sig sitt gamla skaft till polisen. Men isf borde han ju känna igen det? Att han hade örnkoll på chefens skaft ska man inte ta för säkert om han bara kastat ur den ur bilen för att få plats med annat.
Citera
2021-04-02, 19:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Frågan var inte riktad till mig, men rätten uppskattar absolut generellt sett alla förenklingar. Eller snarare förtydliganden.
Vid överläggningar diskuteras fram och tillbaka. Bilder kompletterar naturligtvis muntliga och skriftliga utsagor.
Det finns nog att tillgå, det behandlas bakom lyckta dörrar.
Citera
2021-04-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det är minimum. Sen tar man reda på vilken modell hans gamla domkraft var av. Den han ”ersatte” enligt förhör sept 2020.
Och så tar man reda på vilken modell av domkraft som skaftet han lämnade in tillhör.
Då är man på god väg. Lätt att sitta på läktaren här och vet att det tar tid och resurser men vad ska polisen ägna sig åt annars än att utreda det som kan vara tillhygget?
Nåt lär de vara på spåret här ju.
Och som vi varit inne på tidigare så tycker jag de hade kunnat haft lite känsla för att tillhygget faktiskt var ett sånt skaft. Det kryllar inte av verktyg i ett garage som ger de karakteristiska märken.

Men sen är det ju det här att planera 11/5 att slå ihjäl LW med chefens skaft och sen som plan B använda det vid ett andra tillfälle 14/5 och efter det gå hem och vänta på att både polisen och chefen hör av sig med lite undringar?

Han håller på och röjer där våren 2018 enligt Messenger med HD och annat. ”Slängas?” osv.
Finns en chans att han kastat sin gamla domkraft i den vårröjningen men då med fel skaft. Den åkte på tippen med ihop med chefens skaft.
Kvar är SD:s gamla röda skaft ihop med chefens domkraft. Han tar med domkraften till chefen som sen efterlyst den.
När chefen sen kommer på att SD inte lämnat tillbaka skaftet så tar SD med sig sitt gamla skaft till polisen. Men isf borde han ju känna igen det? Att han hade örnkoll på chefens skaft ska man inte ta för säkert om han bara kastat ur den ur bilen för att få plats med annat.

Polisen trodde ju att han gömde något innanför jackan och bad honom öppna jackan. Ett domkraftsskaft är tillräckligt smalt för att gömmas i en infodring längs framkanten på en jacka.

Vid ett besök i Gbg såg jag ett inbrott i en bil - mitt på ljusa dan med folk i rörelse. Jag satt på "första parkett" i en spårvagn som fått stopp i trafiken. Då kom en kille gåendes på trottoaren, svingade en avsågad golfklubba i rutan på passagerarsidan och ryckte en handväska. Sen sprang han i full fart därifrån - ingen på gatan reagerade. Allt var över på några sekunder.
Citera
2021-04-02, 19:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Lite off topic, men ändå inte...

Mtdna är mer komplicerat att analysera än vanligt dna som används i släktforskningssammanhang. Som i sin tur är mer komplicerat än de tester polisen gör. I polisens vanliga dna-tester tar man fram 15 markörer - som räcker för att identifera en person. I släktforskningssammanhang där syftet är att jämföra släktskap i flera generationer granskas 750 000 markörer. Ja, du läste rätt.

Mitokondriellt dna i sin tur är ett helt annat slags test och det görs enbart av ett släktforskningsbolag idagsläget – FamilytreeDNA. Som kund skickar du in en topsning som du stoppar i ett rör med en speciell vätska (beställer kit från företaget). Många släktforskare drömmer om att kunna skicka in hår, kuvert som någon slickat på eller annat som kan innehålla dna från en numera död släkting, men inget släktforskningsföretag idag gör sådana tester, dvs de utvinner inte dna från olika typer av inskickat material annat än deras egna kit.

Alla de stora släktforskningsföretagen har – sedan lagen ändrades i USA om att polisen har möjlighet att använda släkforskningsdatabaserna i det polisiära arbetet – en "knapp" där du markerar om du vill låta "law enforcement" få tillgång till ditt resultat. I Sverige har kommersiella släktforskningsdatabaser använts på prov, och här väntar man nu på att lagstiftningen ska ge polisen tillåtelse att använda släktforskningsdatabaserna.

När polisen skickar in ett prov så körs det mot databasen med allas dnaprover och de får sedan en lista, på samma sätt som den som släktforskar, med människor som matchar dna-testet, dvs som har någon mängd dna gemensamt. Utan ett släktträd är det mesta av den här informationen inte användbar, vilket Peter Sjölund poängterar gång på gång. Duktiga släktforskare hittar gemensamma nämnare i de träd som är upplagda av andra människor (när provet är okänt) och hittar sedan via kyrkoböcker, domböcker, lagfarter, bouppteckningar mm de gemensamma familjebanden. inte sällan är fadern annan än den som står på pappret och ska man få fast en mördare så måste man identifera denna typ av felaktigheter i de släktträd som finns tillhands. Du ska dessutom vara en fena på att läsa gotisk handskrift: https://www.bildtagg.se/bild/fn79hfneidhvch0vank6. Det tar många år att bli en bra släktforskare.

Det finns flera företag för en släktforskare att låta sig testas av. De tre stora som framförallt används av skandinaver är:

FamilyTreeDNA: med bas i Houston, Texas, USA. Såldes 2021 till att australiensiskt dna-företag MYDNA
https://www.mydna.life/our-founders-story/

MyHeritage: är israeliskt, grundades 2003 och drivs och ägs av samma person som grundade företaget. https://www.myheritage.se/management/gilad_japhet

Ancestry: såldes 2020 till Blackstone Inc, USAs största privata aktiebolag
https://www.reuters.com/article/us-ancestry-m-a-blackstone-group/blackstone-to-acquire-ancestry-com-for-4-7-billion-idUSKCN2512ES/

För den som vill läsa om hur man fann Lidköpingsmördaren kan läsa denna artikel från polisens egen tidning
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2020/nr-4-2020/dna-slaktforskning/

Stort tack till dig för informationen om mitokondriellt DNA, särskilt gårdagens inlägg. Ska läsa om det, om jag hittar det.
Citera
2021-04-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, exakt, haha!

Jag undrar hur vanligt det är att hata människor på det där genuina sättet så att man kan prata om riktigt hat.

Då kanske man pratar om att någon verkligen har gjort något riktigt ont?

Typ förstört ditt liv på ett sätt som inte var nödvändigt, och det är enbart just den personens fel (fanns ett val). Kanske gjorde personen det här mot dig/din familj enbart för att vara djävlig.
Med flit gjort något riktigt hemskt (typ skadat någon i din familj eller motsvarande)

Den typen av oförrätter, kan väl kännas adekvat att känna hat mot?

Själv kan jag ha svårt att känna hat, vet inte ens om jag har hatat någon. Ok, jag har inte blivit misstänkt för mord eller liknande, men visst. Om någon skadade ett av barnen med vilja på ett allvarligt sätt, då kommer nog väldigt primitiva känslor fram. Och en av dom är nog hat.

Men här pratar vi om ett hat mot Lena, som visserligen hotar om att avslöja (förstöra han liv som han ser det) SD, hans otrohet. Det kan hon välja bort. Men här finns ju ett val för S själv. Och det är ju att lämna Lena, erkänna allt för HD. Han har ett eget val som vore det bästa för alla, men väljer det inte. Istället kontrollerar han Lena allt hårdare och använder de tortyrmetoder som fungerar allra bäst på henne. Inget som han måste göra.

Och när det gäller Åsa, då är hon visserligen den som åtalar, som bestämmer om han ska vara den misstänkta osv. Men det är ett helt team bakom med spaningaledare och utredare. Så även om SD skulle vara oskyldig måste han fatta att hon gör sitt jobb för att hon måste och att hon inte ljuger med vilja (även om SD nu tycker att hon "ljuger"). Hatet borde rikta sig mot hela utredningen, rättssystemet eller det som har gått fel.

Även ordet "ljuga" är som barnen tar till när de vill visa att de är påkomna med något som de inte vill erkänna. Lika lite argumentation som ett barn, istället anklagelser som: du har FEL, eller ljuger eller som SD påstår att "det vet även åklagaren".

Han borde hata den som mördat L*ena, den som tog hans älskarinnans liv och därmed har satt honom i den här skiten.

Hans liv är totalförstört och han har enligt egen utsaga bevis för att han är oskyldig men tycker det är polisens sak att bevisa hans oskuld.
Citera
2021-04-02, 19:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Polisen trodde ju att han gömde något innanför jackan och bad honom öppna jackan. Ett domkraftsskaft är tillräckligt smalt för att gömmas i en infodring längs framkanten på en jacka.

Vid ett besök i Gbg såg jag ett inbrott i en bil - mitt på ljusa dan med folk i rörelse. Jag satt på "första parkett" i en spårvagn som fått stopp i trafiken. Då kom en kille gåendes på trottoaren, svingade en avsågad golfklubba i rutan på passagerarsidan och ryckte en handväska. Sen sprang han i full fart därifrån - ingen på gatan reagerade. Allt var över på några sekunder.

Ja, det här skaftet är verkligen lätt att pressa in mellan kläderna.
Särskilt det lätt böjda, som kan passa en böjning på kroppen bra.
Citera
2021-04-02, 19:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Han borde hata den som mördat L*ena, den som tog hans älskarinnans liv och därmed har satt honom i den här skiten.

Hans liv är totalförstört och han har enligt egen utsaga bevis för att han är oskyldig men tycker det är polisens sak att bevisa hans oskuld.

Jamen, verkligen.

Man (jag) blir lätt förblindad av att bara se honom som gm, men om han verkligen var oskyldig borde han förstås hata den verkliga mördaren!
Då inte bara för att han förstört livet för honom utan för att han ryckt bort en person som han trots allt borde känna sorg över att hon blivit brutalt mördad!

Så rätt!
Citera
2021-04-02, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Undrar om Helge och SD skulle bli polare eller hamna i luven på varandra om de satt på samma anstalt. Kanske de är allt för lika... Båda vill stå i centrum, ha kontroll och ha en egen ”församling” att manipulera och beundras av. Och ett litet harem att styra för nöjes skull.

Kan tänka mig att SD av strategiska skäl skulle försöka bonda med Helge om SD placerats på en avdelning där Helge suttit länge och har sin sociala position i hierarkien klar sedan länge.

SD skulle ordna geocachingevent på begränsad yta för killarna...

Helge är den smartare och skulle inse att han skulle kunna dra nytta av SDs byggkunskaper i framtiden och skulle låtsas vara imponerad för att skapa ett band...

Googlade Helge och ögonen är verkligen som du säger. Usch. SD skulle få en tuff match mot den. (Psykologiskt, båda två slår bara tjejer).
SD och Linda Chens mördare, Mats Alm, som gick fri från att dömas för mord, påminner till utseende och röst om SD
Citera
2021-04-02, 19:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om jag inte är helt ute och cyklar, så var armeringsjärnet i den omtalade Lådan genomgjutet, böjt i 90grader och grönlackat och med en diameter på ca2 cm. Såna järn brukar dessutom vara räfflade.

Ja, men det var bara 0,8- 1 cm i diameter.

A 148/56

"I den lådan fanns ett par blå fodrade stövlar i storlek 43-44 samt ett vinklat
armerings järn. Armerings järnet var ca 80x 15 cm med en 90 graders böj på. Järnet var
grönmålat och som R minns det så var armeringsjärnet avklippt med typ bultsax
och hade smala eggliknande men lite trubbiga ändar. Detta användes till att kolla
markförhållanden vid grundarbeten på byggnadsplatser för att känn hur markförhållandena
"

//
"SR uppgav på fråga att det var ett räfflat armerings järn i diametern åtta eller tio millimeter tjockt."

Den är alltså mycket smalare än skaftet som SD lämnade in (ca 2 cm i diam) och det skaft som ska vara motsvarigheten till SR domkraftsskaft som var ca 3 cm.

Det ska bli intressant att se hur åklagaren kommer att presentera det misstänkta mordvapnet. Visserligen verkar det saknas, men hur ska man trots det kunna visa att det är det och att det inte har kommit bort?

Vet inte om det finns någon skada motsvande den lilla piggen som ska klicka fast när man sätter in skaftet i fästet, eller om någon av de skador som finns passar i diameter osv.

Nu har vi varken det ena eller andra att gå efter.
Citera
2021-04-02, 19:40
Medlem
Citat:
Bullerskydd är tyvärr rätt effektiva men ja helt klart är det så många tänker.

Husen ligger nära men å andra sidan var det sen kväll efter långhelg så många var väl tidigt i säng.
Däremot så var det varma dagar. Från skärmdump LW ser vi att kl. 21:40 så är det 22 grader den kvällen och många hade nog öppna fönster efter ”kvalmig” dag.

Men på samma tema så är det ett väldigt avvikande ställe att försöka sig på att slå ihjäl någon som antagligen skulle bjuda på visst motstånd och då även skrik.

Tänk om han hade påbörjat attacken och hon slank undan och sprang och dunkade på grannarnas dörrar där. Hur hade han snackat bort det?

Alla såna omständigheter får mig att fundera på om detta ändå inte skedde i stundens hetta? Likt när de började ”slåss” bara för att LW höll kvar i SD när han ville gå och hon ”vägrade” släppa?

Nu blir det lite långsökt och grafiskt här men låt säga att de har brottats efter gräl och att han sen faktiskt fick in en spark i huvudet på henne så hon blir medvetslös eller dragit till henne med ficklampa.

Fått panik och hamnat i ett vägskäl?

1. Bli polisanmäld och dömd för misshandel. Avslöjad att ha umgåtts med LW osv.

2. Döda för att dölja. Tagit sig hem för att hämta tillhygge. Hittat domkraftskaft i garaget. Det gamla skaftet då. Även om det såklart för de flesta är ett omöjligt val så är han ju som vi vet inte den bästa på damage control.

Händelsen eskalerar snabbt alltså i paniken där. Skaftet ger cylinderformade och cirkelformade märken. Ger märken på runt 30 mm i syrén(?)barken och den ”pigg” som sitter fast i änden på skaftet är rätt vass när den nötts genom användning och rispar då både LW:s skallben (enligt rättsmedicinarna) och hans ben?

Dag ett har de antagligen möjlighet att beslagta ett skaft i SD:s garage men gör inte det. Nu drygt 1000 dagar senare så har de inte ens hittat modellen för hans gamla domkraft som de måste ha fattat att han haft någon före den som han använder 2017-04-15 enligt hans öppna GC-logg.

Kanske att begära för mycket och jag orkar inte begå mer karaktärsmord här idag på teknikerna & Co men jag fattar faktiskt inte, med facit i hand, vad de har pysslat med egentligen?

Värt att tänka på tycker jag är att hon fortfarande var svag i båda benen efter frakturerna. Det var nog inte större problem att få henne i obalans och få ner henne på knä. Från en sådan situation hade hon ingen möjlighet att undkomma.
Citera
2021-04-02, 19:47
Avslutad
Åklagarens sakframställan, den finns inte att lyssna på någonstans?
Försökte förklara fallet för en ovetande häromdagen
Det är så otroligt mycket som måste lyftas fram.
De som nu kommer döma i hovrätten, hur färgade är dem efter tre år? Fallet kan inte ha gått dem förbi?
Citera
2021-04-02, 19:50
Medlem
Citat:
Bullerskydd är tyvärr rätt effektiva men ja helt klart är det så många tänker.

Husen ligger nära men å andra sidan var det sen kväll efter långhelg så många var väl tidigt i säng.
Däremot så var det varma dagar. Från skärmdump LW ser vi att kl. 21:40 så är det 22 grader den kvällen och många hade nog öppna fönster efter ”kvalmig” dag.

Men på samma tema så är det ett väldigt avvikande ställe att försöka sig på att slå ihjäl någon som antagligen skulle bjuda på visst motstånd och då även skrik.

Tänk om han hade påbörjat attacken och hon slank undan och sprang och dunkade på grannarnas dörrar där. Hur hade han snackat bort det?

Alla såna omständigheter får mig att fundera på om detta ändå inte skedde i stundens hetta? Likt när de började ”slåss” bara för att LW höll kvar i SD när han ville gå och hon ”vägrade” släppa?

Nu blir det lite långsökt och grafiskt här men låt säga att de har brottats efter gräl och att han sen faktiskt fick in en spark i huvudet på henne så hon blir medvetslös eller dragit till henne med ficklampa.

Fått panik och hamnat i ett vägskäl?

1. Bli polisanmäld och dömd för misshandel. Avslöjad att ha umgåtts med LW osv.

2. Döda för att dölja. Tagit sig hem för att hämta tillhygge. Hittat domkraftskaft i garaget. Det gamla skaftet då. Även om det såklart för de flesta är ett omöjligt val så är han ju som vi vet inte den bästa på damage control.

Händelsen eskalerar snabbt alltså i paniken där. Skaftet ger cylinderformade och cirkelformade märken. Ger märken på runt 30 mm i syrén(?)barken och den ”pigg” som sitter fast i änden på skaftet är rätt vass när den nötts genom användning och rispar då både LW:s skallben (enligt rättsmedicinarna) och hans ben?

Dag ett har de antagligen möjlighet att beslagta ett skaft i SD:s garage men gör inte det. Nu drygt 1000 dagar senare så har de inte ens hittat modellen för hans gamla domkraft som de måste ha fattat att han haft någon före den som han använder 2017-04-15 enligt hans öppna GC-logg.

Kanske att begära för mycket och jag orkar inte begå mer karaktärsmord här idag på teknikerna & Co men jag fattar faktiskt inte, med facit i hand, vad de har pysslat med egentligen?

Jag tror inte heller att mordet begicks efter noga planering, utan det lutar mer att mordet begicks av ett raseri där och då. Val av plats och val av mordvapen tyder på det, planerar du ett mord så vill du väl att offret dör fort och tyst och då tar man väl med sej en kniv och antingen skär halsen av offret eller hugger fort och effektivt på vitala delar. Det behövs inte heller någon större kunskap för att lära sej kroppens anatomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in