2021-04-02, 15:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja på den nivån är det.

Hans äldsta dotter skäms nog om hon får veta det.

”dUmmA mAma å pApA ni FåR inte kÅma pÅ mit kaLas!! jA haTaR eR! nI är LjUgare!!”

Ja, exakt, haha!

Jag undrar hur vanligt det är att hata människor på det där genuina sättet så att man kan prata om riktigt hat.

Då kanske man pratar om att någon verkligen har gjort något riktigt ont?

Typ förstört ditt liv på ett sätt som inte var nödvändigt, och det är enbart just den personens fel (fanns ett val). Kanske gjorde personen det här mot dig/din familj enbart för att vara djävlig.
Med flit gjort något riktigt hemskt (typ skadat någon i din familj eller motsvarande)

Den typen av oförrätter, kan väl kännas adekvat att känna hat mot?

Själv kan jag ha svårt att känna hat, vet inte ens om jag har hatat någon. Ok, jag har inte blivit misstänkt för mord eller liknande, men visst. Om någon skadade ett av barnen med vilja på ett allvarligt sätt, då kommer nog väldigt primitiva känslor fram. Och en av dom är nog hat.

Men här pratar vi om ett hat mot Lena, som visserligen hotar om att avslöja (förstöra han liv som han ser det) SD, hans otrohet. Det kan hon välja bort. Men här finns ju ett val för S själv. Och det är ju att lämna Lena, erkänna allt för HD. Han har ett eget val som vore det bästa för alla, men väljer det inte. Istället kontrollerar han Lena allt hårdare och använder de tortyrmetoder som fungerar allra bäst på henne. Inget som han måste göra.

Och när det gäller Åsa, då är hon visserligen den som åtalar, som bestämmer om han ska vara den misstänkta osv. Men det är ett helt team bakom med spaningaledare och utredare. Så även om SD skulle vara oskyldig måste han fatta att hon gör sitt jobb för att hon måste och att hon inte ljuger med vilja (även om SD nu tycker att hon "ljuger"). Hatet borde rikta sig mot hela utredningen, rättssystemet eller det som har gått fel.

Även ordet "ljuga" är som barnen tar till när de vill visa att de är påkomna med något som de inte vill erkänna. Lika lite argumentation som ett barn, istället anklagelser som: du har FEL, eller ljuger eller som SD påstår att "det vet även åklagaren".

Citera
2021-04-02, 15:15
Medlem
Citat:
Fast med ett föremål som väger 325 gram? Drygt hälften av ett normalstort paket Bregott...

Som att bli slagen med ett träskaft eller aluminiumrör.

Gör säkert väldigt ont om det svingas med kraft, men inte får väl en frisk person skallfrakturer och frakturer i fingrarna när man försöker värja sig?
Eller? (Försöker tänka mig en rasande SD frenetiskt matandes slag).

Vid fallskador får man ju räkna in fallhöjd och personens längd + markytans hårdhet.

(Jämförelse: Jag fick en kraftig, kantig hårborste i trä kastad mot mitt bakhuvud av en person i affekt en gång i barndomen och det blödde rejält, blev ett ganska djupt jack och kändes ordentligt men inte fick jag nån fraktur precis.
Jag har också fallit ca. 2 meter ner i betongplattor och landat på pannan utan att få annat än ytliga skador som kunde sys med några stygn och lätt hjärnskakning).

Sen har jag i jobbet fått veta att en person avlidit efter enbart våld utan tillhygge mot huvudet. Dock fanns där underliggande ohälsa hos offret.

Man undrar vad som är så känsligt med en skiss över hennes skador?

Integritet? Då ska man påminnas om att de viftat med trosor och bindor och intima chattar. Vad är värst?
Citera
2021-04-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är givet att det är det hårda materialet och ursinne som leder till skadorna. Om nu folk kan krossa kranium vid falltrauma så är det föga problem med en järnstång.

Du har nog rätt i det.
Om SD hade sin cykel med sig så kunde han kanske ha stoppat ner domkrsftshandtaget i ramen efteråt, i röret där sadelstången sitter.

(Vild Spekulation.)

Handtaget var väl 43 cm? Undrar om det fick plats där, och sadelstången ovanpå?
SD gillar ju lögner, hemligheter och gåtor. Ibland ligga nära sanningen. Att driva gäck med folk. Kanske därför han pratade om cyklar?

Handtaget kan i såfall ha legat länge där. Så lång tid han behövde.

Någon som vet vilken cykelmodell SD har/hade?
Citera
2021-04-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du har nog rätt i det.
Om SD hade sin cykel med sig så kunde han kanske ha stoppat ner domkrsftshandtaget i ramen efteråt, i röret där sadelstången sitter.

(Vild Spekulation.)

Handtaget var väl 43 cm? Undrar om det fick plats där, och sadelstången ovanpå?
SD gillar ju lögner, hemligheter och gåtor. Ibland ligga nära sanningen. Att driva gäck med folk. Kanske därför han pratade om cyklar?

Handtaget kan i såfall ha legat länge där. Så lång tid han behövde.

Någon som vet vilken cykelmodell SD har/hade?

Inte märket men cykeln var köpt på biltema har jag för mej
Citera
2021-04-02, 15:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Fast med ett föremål som väger 325 gram? Drygt hälften av ett normalstort paket Bregott...

Gör säkert väldigt ont om det svingas med kraft, men inte får väl en frisk person skallfrakturer och frakturer i fingrarna när man försöker värja sig?

Vid fallskador får man ju räkna in fallhöjd och personens längd + markytans hårdhet.

(Jämförelse: Jag fick en kraftig, kantig hårborste i trä kastad mot mitt bakhuvud av en person i affekt en gång i barndomen och det blödde rejält, blev ett ganska djupt jack och kändes ordentligt men inte fick jag nån fraktur precis.
Jag har också fallit ca. 2 meter ner i betongplattor och landat på pannan utan att få annat än ytliga skador som kunde sys med några stygn och lätt hjärnskakning).

Sen har jag i jobbet fått veta att en person avlidit efter enbart våld utan tillhygge mot huvudet. Dock fanns där underliggande ohälsa hos offret.
Men snälla... Det är ett järnrör, det är självklart att 17 slag i ursinne kan ge de skadorna.

Beträffande falltrauma var det exempel på att om man faller illa en gång så kan det givetvis bli skallfrakturer.

IRL har meterfall rätt ner i sprängsten å andra sidan inneburit skalp så att huvudsvål fick dras från nacken och tillbaka. Med intakt kranium.
Det beror givetvis hur tryck fördelas likaväl som underlag.
Senast redigerad av develi 2021-04-02 kl. 15:49.
Citera
2021-04-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Frisk vad gäller om han förstår vad han har gjort i lagens mening.
Alltså att han inte har en allvarlig psykisk störning nu eller när brottet begicks eller som kräver vård och/eller vidare utredning.

En RPU lär det bli om han fälls. Skulle vara enormt intressant att läsa en sån utredning av SD. Kan bara hoppas att det i såfall vore Marianne Kristiansson som ledde den. Hon är fantastisk, den människan.
Citera
2021-04-02, 15:29
Medlem
Citat:
Frisk i juridisk mening relaterat till placering vid påföljd.
Medicinskt sett relaterat till DSM och icd är nåt annat, även skattning via Pcl-r.
Varav jag garvade åt P7an.

Ja den var extremt dålig. Finns väl ingen människa som passar in i den bilden?
Ett hafsverk.
Citera
2021-04-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ja, går det att slå ihjäl personer med hammare så säger det sig självt att vikt är ovidkommande om det är svingbart material av järn, upprepat intensivt våld i blint raseri.
.

Varför inte en sk "Kongo"? En kort men tung och stenhård minihantel som knappt syns när an håller den i handen.
Citera
2021-04-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Skyller de på att det är arkiverat?
Svarar de inte ens på hur mycket pengar projektet fick så är det mycket konstigt.
Kanske ska frågorna ställas till politikerna istället?
Vem styr i Örebro och är det samma som när geotouren pågick?

Just det att de inte vill svara gör mig mycket misstänksam, men jag hinner inte gräva.

De var mycket hemlighetsfulla och ville inte säga varken bu eller bä.
När jag har med den typen av tjänstemän att göra och Inte får ett vettigt svar, då brukar jag fråga om namnet på deras chef.
Men här fungerade inte det.
Citera
2021-04-02, 15:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Varför inte en sk "Kongo"? En kort men tung och stenhård minihantel som knappt syns när an håller den i handen.
Jo, men det blir lite rita, gissa, spring över det hela.
Krimtekniker har studerat skadorna och redan gjort samma sak.
Har väldigt svårt att öht tro att mordvapnet finns kvar och om så är fallet krävs det nog sök på plats för att leda till nåt. Med metalldetektor och lokal kännedom alternativt dykutrustning.
Insyn i vart fanskapet är och ränner eller kan leva sig in i hans wacko hjärna.
Senast redigerad av develi 2021-04-02 kl. 15:50.
Citera
2021-04-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I teorin så har SD kunnat dunka 17 slag i snabb följd och sen lämnat henne skrikandes och döende där. Retirerat skrämd från platsen och sen kommit tillbaka några minuter senare för att hämta mobilen när skriken tystnat som han kommit på att han borde ha med sig. Vänt kroppen så huvudet pekar i motsatt riktning från trädstammen osv.

Vet långsökt men i teorin möjligt.

Putt på TM, vem jag?!😂

Du menar TM som visar sig på styva linan i inlägg på Facebook hur han går kurs i sån Crocodile Dundee spårning men vars avdelning är ur spår lite här och där i utredningen. Ja alltså nåt ansvar har han väl i detta.

Sitter han i det här inlägger och viftar med ”djup dataanalys” här på Facebook

https://www.bildtagg.se/bild/3egiya8on6ux5dp8rqt8k4vr

och taggar sin vän J*onas som jobbar med de här bitarna -
”Investigations, Network Forensics, Computer Forensics, Information Security, Intrusion Detection, Incident Response, Private Investigations, Teaching, Photoshop, Government, Penetration Testing, Firearms, Computer Security, English, Security Architecture Design, Photography, Cybercrime Investigation, Enforcement, Cybercrime, Microsoft Office, Digital Forensics, Online Fraud, Risk Assessment, Network Security, Forensic Analysis”

så tar jag det nästan personligt hur illa vissa bitar är skötta här.

Jag kallar honom inte posör men samtidigt så har jag inte sett spår av hans eventuella kompetens i utredningen.

Bonus:

https://www.bildtagg.se/bild/wtilr6fpnbh5uzucy2espsrd

https://www.bildtagg.se/bild/fzttbg2p9z0yxkai3kxrslfy

Jag tror PW och TM mfl från dag ett fattat att han är skyldig.

Ständigt lika imponerande och glädjande att se hur noggrant du läser in dig på fallet och olika personer med koppling till utredningen Avel!

Och att du har koll på herr Strössels aktuella förehavanden, som hans firande i natten av den ”positiva” publicitet hans lilla kärleksbrev till Åsa + det egna lilla foto och filmprojektet orsakat.

Antar att du kan vänta dig ett lika glatt brev som ÅH om han blir fälld.

Känns väl däremot ändå inte så troligt att blodet mellan hennes lår hunnit koagulera såpass att linjen i blodet (som uppkom vid förflyttning av benens läge) som TM talade om skulle ha hunnit uppstå på dessa få minuter.

Den hypotesen baserar jag på egna iakttagelser av blod på och kring kroppar.

Dock torkar ju små mängder blod snabbare. Speciellt på bar hud. Jag vet inte vilka mängder blod det handlade om mellan LWs lår. Inte heller om det blåste ute, även om det borde varit skyddat mot vind på platsen iom träd, buskar och plank.

Jag tror inte att LW skrek när han lämnade henne. Gnydde eller stönade i medvetslöshet möjligen.

Skriken som paret hörde kom nog i panik vid eller precis innan de första slagen.

Kanske när han orsakade frakturerna i fingrarna och hon ännu försökte skydda sitt huvud fån slagen.
Citera
2021-04-02, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det behöver inte vara så hårt väld mot huvudet, som kan medföra att du får blödningar under skallbenet som kan vara livshotande. Du kan tappa medvetandet efter bara ett mindre slag om det träffar olyckligt.

Nu är inte fysik mitt ämne, men jag kan absolut tänka mig att gm som har en stående position, ett tillhygge på 46 cm med armarna som förlängd hävstång, kan få ett sådant handtag att bli betydligt tyngre än sina 325 g. Att tillhygget får en liten slagyta, gör, tänker jag, att kraften på den ytan blir koncentrerad.

Merialet är metall, väldigt hårt.
Det fanns ju även cirkulära skador på Lena (usch), vilket skulle kunna uppstå med ett stötande med ena änden som skulle kunna skada skallbenet så att frakturer uppstått.

Men jag tror faktiskt att även upprepade slag mot huvudet på samma ställe skulle kunna ge frakturer.
Om Lena blev medvetslös kan flera av skadorna uppkommit sedan hon förlorat medvetandet eller i vart fall inte klarat av att skydda huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in