2021-04-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag kan läsa mig till skadorna så jag behöver inte vara nyfiken. Gör varken till eller ifrån att rita ut dem på en streckgubbe för min del.
Det var ett förslag till dig.

Sensmoralen var att det är till för rätten som förenklat och mer överskådligt.
Inte gemene man.

Klart du kan.

Mmm men bland gemene man utanför utredningen ”kompetenta” krets finns rättsmedicinare, obducenter, kriminologer, även utländska ovanstående yrkesmänniskor som kanske har några decenniers efarenhet av diverse. Öppenhet hade inte skadat med tanke på hur öppna de är med annat ”intimt”.

Nu låg allt på den här rättsläkaren som var under utbildning. ST-läkare var hon va?

Så någon kanske gör en ”R*amströmare och lyfter luren till polisen efter att ha sett tecken på nåt bekant?
Har hänt förr.

Edit: läkaren i slutet av sin utbildning. ”Ett projekt kvar” enligt tingsrättsförhör och har jobbat sen 2013 på RMV.
Senast redigerad av Avel 2021-04-02 kl. 17:39.
Citera
2021-04-02, 17:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På pappret Sveriges sämst planerade mord från ett perspektiv.

Men annars bortsett från att han och järngänget där fick ”lite” publicitet så blev det friande dom tingsrätten. Så kanske den mest geniala planen ever?

Killen kan inte röra sig i möblerade rum utan att folk blir obekväma men det här att planera mord det ska man inte ta ifrån honom att där är han en naturbegåvning.
Modus beror på förövaren, hans person återspeglas, så det säger inte mer än att han är oerhört aggressiv.
Gräver efter mobil, letar ringar kanske och törs han snoka lite i datorn på morgonsidan?
Det finns lite intressant efterspel så han sprang inte därifrån i affekt iaf.

Jag diskuterar däremot motiv och drivkrafter och det finns det gott om.
Citera
2021-04-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det kommer sannerligen drabba många när sanningen kommer fram.
Skam den som ger sig.

Vet inte om det är värt mera besvär. Det tillför knappast fallet någonting. Möjligtvis enbart de inblandades karaktärer...

Tillägg: ...om det inte var så att Lena kände till oegentligheter som skulle kunna göra revor i paret Ds tjusiga fasad...
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-02 kl. 17:41.
Citera
2021-04-02, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Klart du kan.

Mmm men bland gemene man utanför utredningen ”kompetenta” krets finns rättsmedicinare, obducenter, kriminologer, även utländska ovanstående yrkesmänniskor som kanske har några decenniers efarenhet av diverse. Öppenhet hade inte skadat med tanke på hur öppna de är med annat ”intimt”.

Nu låg allt på den här rättsläkaren som var under utbildning. ST-läkare var hon va?

Så någon kanske gör en ”R*amströmare och lyfter luren till polisen efter att ha sett tecken på nåt bekant?
Har hänt förr.
Ge dig nu, de som har insyn har insyn som krävs, och huvudsaken är sen att rätten får en överskådlig bild inför ett domslut.
De har direkt insyn i foton fö.

Ditt "allmänheten" behöver är rent bs.
Citat:

Har hänt förr.
Ännu ett karaktärsmord på G?
Senast redigerad av develi 2021-04-02 kl. 17:40.
Citera
2021-04-02, 17:41
Medlem
Citat:
Modus beror på förövaren, hans person återspeglas, så det säger inte mer än att han är oerhört aggressiv.
Gräver efter mobil, letar ringar kanske och törs han snoka lite i datorn på morgonsidan?
Det finns lite intressant efterspel så han sprang inte därifrån i affekt iaf.

Jag diskuterar däremot motiv och drivkrafter och det finns det gott om.

Jo men rätten viftar bort ”kärleksgnabbet” och hot med ett par meningar, som jag citerade ur domen häromdagen.
Citera
2021-04-02, 17:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack för responsen. Svårt att analyseradet där med blodet när inte alla förutsättningar är klara här. Teknikern är väl inne på att hon kan ha rört sig i samband med medvetslösenhet.
Han kan ju också ha varit där i nåt annat ärende än mobilen då. T.ex. ringen som någon föreslog.
Han började kanske med den eftersom den var en sån ”lindad” modell och enkel att ta av eller nåt och blev stressad sen.

Frågan är om han kan ha märkt av aktiviteten på andra sidan motorvägen när vittnena kom ut huset och startade bilen? Hört röster i den lugna natten? Lite dålig koll på tidsstämplarna där.

23:47:45 ringde "skrikvittnet" in.
Nu håller jag på med lite annat och kan inte kolla hur vittnesmålet var med minuter osv. Men så mycket minns jag att först hörde den ena skriken, väckte sin sambo som (också?) hörde något enstaka skrik och sedan klädde de på sig och gick ner till bilen. Därifrån ringde de. Då hade skriken alltså upphört redan. Tror att allt detta borde ha gått ganska fort. Skriken ska enligt det kvinnlig vittnet som blev väckt vid 23:30 varat till ca 23:33 (om jag minns rätt)

Men din tanke på att deras röster kan ha hörts till planket, särskilt som att mobilen flyttades vid 23:38, kanske inte är helt galen, om gm inte stack iväg promt från mordplatsen.

Lite sent är det kanske ändå, men det kan ha gjort att han avbrutit det han höll på med för att återvända.
Citera
2021-04-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ge dig nu, de som har insyn har insyn som krävs, och huvudsaken är sen att rätten får en överskådlig bild inför ett domslut.
De har direkt insyn i foton fö.

Ditt "allmänheten" behöver är rent bs.

Ännu ett karaktärsmord på G?

Karaktärsmord? Gjorde en edit.

Jag kan jämföra med åldern på ena IT-forensikern som fått dra ett tungt lass i denna utredning som hade nåt halvårs tjänst bakom sig. Säkert en kanonkille med en ljus framtid och nånstans ska karriären börja. Ingen skugga över honom men låt säga att en mer erfaren IT-forensiker hade rattat vissa bitar så kanske du förstår också vad temat var kring argumentet rättsläkare och öppenhet kring skissen.
Men vi kan bordlägga frågan tills han blir friad sen så kan vi utvärdera allas insats och vad som borde vara öppet och inte. Allmänheten har bidragit till att kasta ljus över rätt mycket i detta fallet. Men vill de behålla ”hemligheter” så kan vi som sagt utvärdera det efter friande dom.
Citera
2021-04-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
23:47:45 ringde "skrikvittnet" in.
Nu håller jag på med lite annat och kan inte kolla hur vittnesmålet var med minuter osv. Men så mycket minns jag att först hörde den ena skriken, väckte sin sambo som (också?) hörde något enstaka skrik och sedan klädde de på sig och gick ner till bilen. Därifrån ringde de. Då hade skriken alltså upphört redan. Tror att allt detta borde ha gått ganska fort. Skriken ska enligt det kvinnlig vittnet som blev väckt vid 23:30 varat till ca 23:33 (om jag minns rätt)

Men din tanke på att deras röster kan ha hörts till planket, särskilt som att mobilen flyttades vid 23:38, kanske inte är helt galen, om gm inte stack iväg promt från mordplatsen.

Lite sent är det kanske ändå, men det kan ha gjort att han avbrutit det han höll på med för att återvända.

Helt korrekt uppfattat. Sen finns det ju såklart en rad andra naturliga skäl till att avbryta och slå till reträtt.
Citera
2021-04-02, 18:02
Medlem
Lite off topic, men ändå inte...

Mtdna är mer komplicerat att analysera än vanligt dna som används i släktforskningssammanhang. Som i sin tur är mer komplicerat än de tester polisen gör. I polisens vanliga dna-tester tar man fram 15 markörer - som räcker för att identifera en person. I släktforskningssammanhang där syftet är att jämföra släktskap i flera generationer granskas 750 000 markörer. Ja, du läste rätt.

Mitokondriellt dna i sin tur är ett helt annat slags test och det görs enbart av ett släktforskningsbolag idagsläget – FamilytreeDNA. Som kund skickar du in en topsning som du stoppar i ett rör med en speciell vätska (beställer kit från företaget). Många släktforskare drömmer om att kunna skicka in hår, kuvert som någon slickat på eller annat som kan innehålla dna från en numera död släkting, men inget släktforskningsföretag idag gör sådana tester, dvs de utvinner inte dna från olika typer av inskickat material annat än deras egna kit.

Alla de stora släktforskningsföretagen har – sedan lagen ändrades i USA om att polisen har möjlighet att använda släkforskningsdatabaserna i det polisiära arbetet – en "knapp" där du markerar om du vill låta "law enforcement" få tillgång till ditt resultat. I Sverige har kommersiella släktforskningsdatabaser använts på prov, och här väntar man nu på att lagstiftningen ska ge polisen tillåtelse att använda släktforskningsdatabaserna.

När polisen skickar in ett prov så körs det mot databasen med allas dnaprover och de får sedan en lista, på samma sätt som den som släktforskar, med människor som matchar dna-testet, dvs som har någon mängd dna gemensamt. Utan ett släktträd är det mesta av den här informationen inte användbar, vilket Peter Sjölund poängterar gång på gång. Duktiga släktforskare hittar gemensamma nämnare i de träd som är upplagda av andra människor (när provet är okänt) och hittar sedan via kyrkoböcker, domböcker, lagfarter, bouppteckningar mm de gemensamma familjebanden. inte sällan är fadern annan än den som står på pappret och ska man få fast en mördare så måste man identifera denna typ av felaktigheter i de släktträd som finns tillhands. Du ska dessutom vara en fena på att läsa gotisk handskrift: https://www.bildtagg.se/bild/fn79hfneidhvch0vank6. Det tar många år att bli en bra släktforskare.

Det finns flera företag för en släktforskare att låta sig testas av. De tre stora som framförallt används av skandinaver är:

FamilyTreeDNA: med bas i Houston, Texas, USA. Såldes 2021 till att australiensiskt dna-företag MYDNA
https://www.mydna.life/our-founders-story/

MyHeritage: är israeliskt, grundades 2003 och drivs och ägs av samma person som grundade företaget. https://www.myheritage.se/management/gilad_japhet

Ancestry: såldes 2020 till Blackstone Inc, USAs största privata aktiebolag
https://www.reuters.com/article/us-ancestry-m-a-blackstone-group/blackstone-to-acquire-ancestry-com-for-4-7-billion-idUSKCN2512ES/

För den som vill läsa om hur man fann Lidköpingsmördaren kan läsa denna artikel från polisens egen tidning
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2020/nr-4-2020/dna-slaktforskning/
Citera
2021-04-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
SDs fnissande får mig att tänka på en annan gärningsperson (som snart kommer att friges) = Helge Fossmo. Han fnissade titt som tätt under rättegången och höll fingrarna för munnen, men det gick ändå inte att dölja. Plus den helt kolsvarta blicken ovanpå det.

Riktigt jävla otäckt.

Undrar om Helge och SD skulle bli polare eller hamna i luven på varandra om de satt på samma anstalt. Kanske de är allt för lika... Båda vill stå i centrum, ha kontroll och ha en egen ”församling” att manipulera och beundras av. Och ett litet harem att styra för nöjes skull.

Kan tänka mig att SD av strategiska skäl skulle försöka bonda med Helge om SD placerats på en avdelning där Helge suttit länge och har sin sociala position i hierarkien klar sedan länge.

SD skulle ordna geocachingevent på begränsad yta för killarna...

Helge är den smartare och skulle inse att han skulle kunna dra nytta av SDs byggkunskaper i framtiden och skulle låtsas vara imponerad för att skapa ett band...

Googlade Helge och ögonen är verkligen som du säger. Usch. SD skulle få en tuff match mot den. (Psykologiskt, båda två slår bara tjejer).
Citera
2021-04-02, 18:31
Medlem
Citat:
Härligt att fler är på domkraftsjakt! Den ser ut att vara nästan identisk med SD:s domkraft han använde våren 2017.

https://www.bildtagg.se/bild/piv077dd2v00pd4t5o11pj

Måste gå att klura ut vilken modell det inlämnade skaftet tillhör.
Sett att Harald Nyborg har sålt nån modell med krysstapp på skaftet t.ex.

Om de vetat sen september 2020 detta med domkraft är jag inte helt impad av polisens efterforskningar för att hitta var det inlämnade skaftet kommer från.

Det jag undrar är varför man inte genast mestämde sig för en husrannsakan av garaget och själva plockade in skaftet? Varför frågar man en misstänkt om ett ev. mordvapen för att sedan låta denna åka hem och "hitta" det? Verkar bakvänt från början till slut.
Citera
2021-04-02, 18:37
Medlem
Citat:
Jag vet. Vem ska det förenklas för?
Allmänheten?

Rättsmedicin, ÅK och rätten klarar nog att reda ut det där galant.

Frågan var inte riktad till mig, men rätten uppskattar absolut generellt sett alla förenklingar. Eller snarare förtydliganden.
Vid överläggningar diskuteras fram och tillbaka. Bilder kompletterar naturligtvis muntliga och skriftliga utsagor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in