2021-04-02, 00:29
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo och det är ju det som är så läskigt. Men vet inte om man hör till dom som kommer att få den allvarliga sjukdomen, förrän man är där.

Därav rådet att använda andningsskydd och distansering, det är vad jag själv gör och jag skäms inte över att bära vad som vissa kallar "munblöja". "Better safe than sorry" som jag ser det och det är inte så svårt att agera produktivt gentemot smittan.
Citera
2021-04-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Klart man blir sjuk när man tränar för mycket och sänker immunförsvaret!!

Vanligt när amatörer pressar kroppen på elitnivå utan kunskap om hur de ska gå tillväga, man tror att det bara är att köra på och förstår inte att man istället bryter ner utan återhämtning eller hur hårt man kan bryta ner innan man återhämtar.

Men visst kan det även för en elitidrottare vara läge att hålla igen lite på belastningen nu under pandemin för det är ju inte optimalt att bli smittad under en hård uppbyggnadsfas.

Per Elofsson körde ju så hårt att han la av karriären när han försökte komma upp i samma nivå som dopade konkurrenter, Johan Mygel bla., han lät bli att lyssna på kroppen för att kunna utvecklas mer då han inte räckte till på sitt max men det kostade...
Citera
2021-04-02, 00:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Medianen är kvar på 63 år. Denna har inte förändrats neråt på ett halvår, så speciellt markant kan det inte ha ändrats..

Var gräver du fram dina siffror? Innanför kalsongen kanske?
Gör ett urval på sista veckan t.ex.
Citera
2021-04-02, 00:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ja tack. Eftersom du använder subjektiva ord som ”många” utan att definiera vad många betyder för dig. Många kan vara allting över noll, och Svenskt intensivvårdsregister använder inte begrepp som ”många”. Det räcker inte med att kasta ur sig en länk som argument. Typiskt en Covidfanatiker, det finns aldrig några sakliga argument. Du förstår inte ens siffrorna själv, du griper efter halmstrån efter ett år av grav besvikelse inför utebliven katastrof.

Den där grafen visar inte att ”många” yngre blir vårdade i IVA nu. Det visar att totala vårdtillfällen i svensk IVA-vård ökat senaste månaden. Det är som tidigare äldre och riskgrupper som hamnar där, inte ”många” yngre, vilket du önskar att det vore.
Oj, vad mycket halmgubbar där. Du måste blanda ihop mig med någon annan.
Citera
2021-04-02, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det kallas demografi.

Skillnaderna i demografi mellan Norge och Sverige förklarar en stor del av skillnaden i dödsfall. Sverige har högre andel 70+ och högre andel mörkhyade.

Lägg till Sveriges usla äldrevård och förra vårens palliativa vårdskandal så är i princip hela skillnaden motiverad.

Idioter kommer förstås hävda att restriktioner och dumskydd är skillnaden. Men det är det inte. Nedstängningar har noll effekt, det ser man tydligt när man tittar på andra länder, och det kom även ut en studie alldeles nyligen som jämförde 300 regioner där man inte fann några skillnader alls i dödstal mellan de som infört fascism och de som inte gjort det.

Källa till studien? Tack på förhand!
Citera
2021-04-02, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Oj, vad mycket halmgubbar där. Du måste blanda ihop mig med någon annan.

Citat:
Medelåldern på IVA har sjunkit markant och framförallt den brittiska mutationen slår hårt även mot de under 65 år för vilka det dröjer innan de blir vaccinerade.

Och ja, folk blir rejält sjuka och t.o.m. dör.

Då tar vi det igen:

Hur har medelåldern på IVA sjunkit markant? Det framgår inte av den länk till kurvan av alla IVA-patienter du hänvisade till. Den visar inte att medelåldern sjunkit markant.
Hur många blir rejält sjuka? Hur många dör? Är det fler än noll för att du ska anse det är allvarligt?

Noll komma noll noll nivå på allting fortfarande gällande de yngre.

Man får aldrig ett faktasvar från en Covidfanatiker som investerat hela sitt liv i toapapper och apokalyps.
Citera
2021-04-02, 02:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
* Jodå, år av Euromomo/Flumomo och vetenskapliga artiklar säger en del. Överdödlighet är ett relevant mått när influensasäsongen kommer när man inte har andra data. Det är bara att läsa de artiklar som finns. Det verkar du som inte har en aning om vad du pratar om här.
Jag är antagligen den enda här som är insatt i detta, så jo, jag vet EXAKT vad jag talar om. Du TROR att du vet något. Det gör du inte.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jodå, det är bara att läsa de många artiklarna kring överdödlighet. Att du blundar för att vissa länder, inklusive UK, har underrapporterat sina fall och döda, är bara patetiskt att läsa från din sida. Det är knappast en helt annan diskussion när du samtidigt säger att man måste mäta antalet fall samt döda för att veta vilka effekter olika åtgärder har, och sedan använda felaktiga data och referera till underrapporterade antal döda i covid-19. Snacka om att stoppa huvudet i sanden...
Om du haft lite koll så hade du känt till att jag redan i våras förklarade att UKs statistik över döda i COVID-19 var fel (i underkant). Jag förklarade också i detalj exakt vilka åtgärder vi vidtagit för att rätta till det felet. Hur det gick i diskussionerna på den här lekplatsen tänker jag inte gå in på, men här är ett tips om du vill sätta dig in i hur korrekt information emottages:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

UK har inte underrapporterat några COVID-19-döda. Att du påstår det visar bara att du inte har den blekaste aning om vad du pratar om. Jag använder naturligtvis inte heller några felaktiga data, jag är dessutom ansvarig för att sammanställa det data du refererar till.

Sluta läs artiklar i skvallerpressen, det är mitt bästa råd.
Citera
2021-04-02, 02:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Det kanske är så att de brittiska fallen inte är offentliggjorda? I den här soppan är tyvärr allt möjligt.
Alla rapporterade biverkningar i UK offentliggörs varje vecka. Du kan själv gå in och ta del av samtliga rapporter här:

https://coronavirus-yellowcard.mhra.gov.uk/
Citera
2021-04-02, 03:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Hur många då? Med tanke på endast 22 personer totalt i 20-årsåldern avlidit i Covid-19 det senaste året har jag svårt att se att ”många” dött de senaste två veckorna.
I förhållande naturligtvis. Väl många i förhållande till andra veckor, det var så jag menade.
Vecka 19 hade rekordet med 5 avlidna under 40 år och det var en vecka under toppen av första vågen, en av de dödligaste veckorna. Men förra veckan rapporterades det också 5 avlidna under 40 år. Så andelen unga rapporterade avlidna förra veckan är större en någon annan vecka under hela pandemin, vilket jag menade var väl många. Men i dag skrev det av 3st 20-åringar. Min gissning var att de skrevs av från förra veckan och förrförra veckan. Om man antar det så är andelen unga avlidna för dessa två veckor normal och inte häpnadsväckande många som det är om man inte räknar bort dessa tre.

Vecka 45 har också stor andel unga avlidna (i förhållande till hur det ser ut andra veckor) men veckan efter skrevs det också av.

Citat:
Är ”många” ett antal högre än noll för dig?
Ursäkta mig men vad är det för skum fråga? 0 eller två unga avlidna på en vecka (rapporterade) när det dör ungefär som nu är inte många men 5 unga avlidna på en vecka (rapporterade) är en hög siffra när dödligheten är som den är just nu. Men samtidigt är 5 träd i en storskog inte många träd. Allt måste sättas i förhållande.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-02 kl. 03:55.
Citera
2021-04-02, 05:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Då tar vi det igen:

Hur har medelåldern på IVA sjunkit markant? Det framgår inte av den länk till kurvan av alla IVA-patienter du hänvisade till. Den visar inte att medelåldern sjunkit markant.
Hur många blir rejält sjuka? Hur många dör? Är det fler än noll för att du ska anse det är allvarligt?

Noll komma noll noll nivå på allting fortfarande gällande de yngre.

Man får aldrig ett faktasvar från en Covidfanatiker som investerat hela sitt liv i toapapper och apokalyps.
Som sagt, du måste blanda ihop mig med någon annan.
Citera
2021-04-02, 05:46
Medlem
Goda nyheter för en gångs skull. Pfizers variant är fullt effektiv även mot den sydafrikanska varianten. 91% skydd mot att få några symtom över huvudtaget. Och högre skydd än så, kanske rent av 100% skydd, mot svår sjukdom:

https://www.cnn.com/2021/04/01/health/pfizer-covid-vaccine-efficacy-six-months-bn/index.html

Återstår att se hur det skyddar mot den brasilianska mutanten. Men jag tror att det är på tiden att alla här i tråden ber en liten bön av tack till President Trump och Operation Warp Speed. Om någon förtjänat Nobels fredspris så är det den mannen. Det är vi nog alla överens om.
Citera
2021-04-02, 06:53
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Goda nyheter för en gångs skull. Pfizers variant är fullt effektiv även mot den sydafrikanska varianten. 91% skydd mot att få några symtom över huvudtaget. Och högre skydd än så, kanske rent av 100% skydd, mot svår sjukdom:

https://www.cnn.com/2021/04/01/health/pfizer-covid-vaccine-efficacy-six-months-bn/index.html

Återstår att se hur det skyddar mot den brasilianska mutanten. Men jag tror att det är på tiden att alla här i tråden ber en liten bön av tack till President Trump och Operation Warp Speed. Om någon förtjänat Nobels fredspris så är det den mannen. Det är vi nog alla överens om.

Låter bra att det finns något som motar bort smitta från Sydamerikaner och Sydafrikaner. Kan nog bli tal om att få ytterligare ett vaccin om man har fått AZ. Med Sveriges gigantiska inköp borde inte det vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in