Citat:
Ursprungligen postat av
Sanningskorn
Hur många då? Med tanke på endast 22 personer totalt i 20-årsåldern avlidit i Covid-19 det senaste året har jag svårt att se att ”många” dött de senaste två veckorna.
I förhållande naturligtvis. Väl många i förhållande till andra veckor, det var så jag menade.
Vecka 19 hade rekordet med 5 avlidna under 40 år och det var en vecka under toppen av första vågen, en av de dödligaste veckorna. Men förra veckan rapporterades det också 5 avlidna under 40 år. Så andelen unga rapporterade avlidna förra veckan är större en någon annan vecka under hela pandemin, vilket jag menade var väl många. Men i dag skrev det av 3st 20-åringar. Min gissning var att de skrevs av från förra veckan och förrförra veckan. Om man antar det så är andelen unga avlidna för dessa två veckor normal och inte häpnadsväckande många som det är om man inte räknar bort dessa tre.
Vecka 45 har också stor andel unga avlidna (i förhållande till hur det ser ut andra veckor) men veckan efter skrevs det också av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sanningskorn
Är ”många” ett antal högre än noll för dig?
Ursäkta mig men vad är det för skum fråga? 0 eller två unga avlidna på en vecka (rapporterade) när det dör ungefär som nu är inte många men 5 unga avlidna på en vecka (rapporterade) är en hög siffra när dödligheten är som den är just nu. Men samtidigt är 5 träd i en storskog inte många träd. Allt måste sättas i förhållande.