2021-04-02, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
De var mycket hemlighetsfulla och ville inte säga varken bu eller bä.
När jag har med den typen av tjänstemän att göra och Inte får ett vettigt svar, då brukar jag fråga om namnet på deras chef.
Men här fungerade inte det.
Det kommer sannerligen drabba många när sanningen kommer fram.
Skam den som ger sig.
Citera
2021-04-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det brukar finnas skisser över brottsoffers skador. Det finns ibland även delvis maskade bilder.
Det skulle verkligen underlätta att få en översiktsbild.

Precis! På något sätt är de 17 slagen dokumenterade och visst de kan väl strunta i att ha med i fupen men som sagt det är rätt mycket ”integritetskränkande” material med i den. Om de vill värna om efterlevande vill säga...
Citera
2021-04-02, 16:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Alla såna omständigheter får mig att fundera på om detta ändå inte skedde i stundens hetta? Likt när de började ”slåss” bara för att LW höll kvar i SD när han ville gå och hon ”vägrade” släppa?

Nu blir det lite långsökt och gradiakt här men låt säga att de har brottats efter gräl och att han sen faktiskt fick in en spark i huvudet på henne så hon blir medvetslös eller dragit till henne med ficklampa.

Fått panik och hamnat i ett vägskäl?

1. Bli polisanmäld och dömd för misshandel. Avslöjad att ha umgåtts med LW osv.

2. Döda för att dölja. Tagit sig hem för att hämta tillhygge. Hittat domkraftskaft i garaget. Det gamla skaftet då. Även om det såklart för de flesta är ett omöjligt val så är han ju som vi vet inte den bästa på damage control.

Händelsen eskalerar snabbt alltså i paniken där.
I affekt gillar nog försvarsadvokaten. Panik och emotioner. Han kommer försöka ta det till dråp och att det slog slint för LW var också grälig.

Det ses ju i hallen kommer åberopas, titta så de brukar slåss...

Själv tror jag det ligger betydligt mer bakom och är planerat, men att beslutet sker i all hast via en trigger på ett visst tema och stressad inför resan. Tick, tack.

Han blir ett freak när han väl tar sig till den nivån, därav våldsam attack när det väl sker.
Han tystar ner LW som han ser som en hotbild relaterat till HD.

I min version riskerar han livstid och i förlängningen kan HD åka in också om hon är och tassar bakom kulisserna.
Citera
2021-04-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Det som jag finner märkligt är att inte fler hörde Lenas dödsskrik.

Inte alls konstigt. De som bor i Nya Hjärsta hörde inget eftersom hon låg bakom bullerplanket, som ju dämpar ljud i deras område. De på andra sidan kunde höra, t.ex paret Dalaans, eftersom ljudet färdades enbart runt 70 meter utan någonting emellan. Dessutom var det gles trafik eftersom det var sent på kvällen och en vardag. Folk i det området hade väl hunnit somna.

Hade ett par bullrande pysande långtradare kommit åkande just när Lena skrek för sitt liv, då kanske inte ens Dalaans hade hört något.

Kanske någon annan hörde något, men det beror också på åt vilket håll deras sovrumsfönster vette och vad de i såfall associerade ljudet med. Någon kanske trodde att ljudet kom från någons teve, det vet man inte.
Citera
2021-04-02, 16:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har läst tillräckligt många fupar för att koppla vad jag syftar på.

Sånt här hade förenklat. Från första bästa random sökresultat:

https://www.bildtagg.se/bild/he3wrr3pej29zl29292bom

https://www.bildtagg.se/bild/wu95v8qawoc6hjfzjimtp3uz
Jag vet. Vem ska det förenklas för?
Allmänheten?

Rättsmedicin, ÅK och rätten klarar nog att reda ut det där galant.
Citera
2021-04-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I affekt gillar nog försvarsadvokaten. Panik och emotioner. Han kommer försöka ta det till dråp och att det slog slint för LW var också grälig.

Det ses ju i hallen kommer åberopas, titta så de brukar slåss...

Själv tror jag det ligger betydligt mer bakom och är planerat, men att beslutet sker i all hast via en trigger på ett visst tema och stressad inför resan. Tick, tack.

Han blir ett freak när han väl tar sig till den nivån, därav våldsam attack när det väl sker.
Han tystar ner LW som han ser som en hotbild relaterat till HD.

I min version riskerar han livstid och i förlängningen kan HD åka in också om hon är och tassar bakom kulisserna.

Försvarets gillande i all ära men sen gillar nog de efterlevande, åklagarna, rätten mfl vad som faktiskt hände.

Just nu med allt vi vet dråp lika troligt som mord. Fördel dråp enligt mig med tanke på brist på planering. Triggers finns men hur är det med konsekvensanalysen?

M a o hur såg hans ”plan” ut efter 23:30 den 14/5?

Edit: ändrade ”fördel mord” till ”fördel dråp”.
Citera
2021-04-02, 17:03
Medlem
Citat:
Jag vet. Vem ska det förenklas för?
Allmänheten?

Rättsmedicin, ÅK och rätten klarar nog att reda ut det där galant.

Kula 9 mm i huvudet fattar alla. Detta fattar ingen. Allmänheten alltså. Skisser har funnits i fupar i alla år. Men du är inte ens nyfiken på hur skadorna ser ut så vi kan släppa det.
Citera
2021-04-02, 17:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Försvarets gillande i all ära men sen gillar nog de efterlevande, åklagarna, rätten mfl vad som faktiskt hände.

Just nu med allt vi vet dråp lika troligt som mord. Fördel mord enligt mig med tanke på brist på planering. Triggers finns men hur är det med konsekvensanalysen?

M a o hur såg hans ”plan” ut efter 23:30 den 14/5?
Ja, om du tror att din idé är sanningen så är det nog så. Så resonerar nog försvaret.
I brist på bröd äter man limpa (dråp) men en jävligt lång volta vore nog önskvärt.

Så jag söker efter tecken på planering.

Affekt och utbrott är enbart här och nu och i stundens hetta.

Det är en lång tid av intriger, han är grymt oroad över att HD ska få veta (nåt hon redan vet) och om målet är att tysta ner LW är det föga i affekt och dråp.

Planering börjar i hjärnan och för min del pekar det mot att han går dit för att döda. .
Vid hemkomst så är det samma hotbild om LW lever och HD är stram, hon släpper inte till med sitt brist på tillit.
Citera
2021-04-02, 17:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Kula 9 mm i huvudet fattar alla. Detta fattar ingen. Allmänheten alltså. Skisser har funnits i fupar i alla år. Men du är inte ens nyfiken på hur skadorna ser ut så vi kan släppa det.
Jag kan läsa mig till skadorna så jag behöver inte vara nyfiken. Gör varken till eller ifrån att rita ut dem på en streckgubbe för min del.
Det var ett förslag till dig.

Sensmoralen var att det är till för rätten som förenklat och mer överskådligt.
Inte gemene man.
Senast redigerad av develi 2021-04-02 kl. 17:22.
Citera
2021-04-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det brukar finnas skisser över brottsoffers skador. Det finns ibland även delvis maskade bilder.
Det skulle verkligen underlätta att få en översiktsbild.

Vet att jag har sett en sådan skiss, men det var länge sen.
Citera
2021-04-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ja, om du tror att din idé är sanningen så är det nog så. Så resonerar nog försvaret.
I brist på bröd äter man limpa (dråp) men en jävligt lång volta vore nog önskvärt.

Så jag söker efter tecken på planering.

Affekt och utbrott är enbart här och nu och i stundens hetta.

Det är en lång tid av intriger, han är grymt oroad över att HD ska få veta (nåt hon redan vet) och om målet är att tysta ner LW är det föga i affekt och dråp.

Planering börjar i hjärnan och för min del pekar det mot att han går dit för att döda. .
Vid hemkomst så är det samma hotbild om LW lever och HD är stram, hon släpper inte till med sitt brist på tillit.

På pappret Sveriges sämst planerade mord från ett perspektiv.

Men annars bortsett från att han och järngänget där fick ”lite” publicitet så blev det friande dom tingsrätten. Så kanske den mest geniala planen ever?

Killen kan inte röra sig i möblerade rum utan att folk blir obekväma men det här att planera mord det ska man inte ta ifrån honom att där är han en naturbegåvning.
Citera
2021-04-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite kort från minnet:

Enligt den nya rapporten där den rättsmedicinska läkaren ger sitt utlåtande kan vissa av skadorna vara av skaftet, men också tillfogade av något som har mindre diameter.
Andra skador kan ha orsakats av tillhygget, med troligare av annat.

Armeringsjärnet har utredarna så vitt jag minns det inte uttalat sig om alls, mer än att de visat intresse för chefens berättelse genom att ha med förhöret i FUP.

Ihåligt har jag inte heller hört något om.

Såvitt jag minns (dåligt minne) har forensikern pratat i TR om att man varit ute i handeln och tittat på olika hammare, men att det fanns en uppsjö olika.

Linjära och cirkulära skador har vi hört/läst (?) om, men inget om vilka dimensioner.

Två olika tillhyggen skulle det enligt forensikern kunna ha handlat om också.

Allt fritt ut minnet.

Om jag inte är helt ute och cyklar, så var armeringsjärnet i den omtalade Lådan genomgjutet, böjt i 90grader och grönlackat och med en diameter på ca2 cm. Såna järn brukar dessutom vara räfflade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in