2021-04-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man undrar vad som är så känsligt med en skiss över hennes skador?

Integritet? Då ska man påminnas om att de viftat med trosor och bindor och intima chattar. Vad är värst?

Ja man undrar verkligen vad som föranleder detta. Det finns ju inget privat kvar att visa upp efter alla dessa extremt privata chattar om rakade och orakade underliv, förhör med barnmorska, förhör med sexpartners, videoklipp på gråtande förtvivlad LW osv osv. LWs integritet känns inte som skälet...

Det är normalt att väldigt grafiska obduktionsbilder, bilder på offret från brottsplatsen (även bilder på styckade kroppsdelar vid styckmord) och närbilder på skador presenteras för rätten under mordrättegångar.
- Begärde ÅH stängda dörrar när dessa visades så åhörarna fick lämna rättssalen?

Om även den tilltalade fick se dessa bilder på skärm eller utskrift är hans fnissande ju än mer makabert, även om skratt i rättvisans namn kan vara en reaktion i chock och en försvarsmekanism.

Men chockad på det sättet genom en lång rättegång, nja...
Citera
2021-04-02, 15:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det behöver inte vara så hårt väld mot huvudet, som kan medföra att du får blödningar under skallbenet som kan vara livshotande. Du kan tappa medvetandet efter bara ett mindre slag om det träffar olyckligt.

Nu är inte fysik mitt ämne, men jag kan absolut tänka mig att gm som har en stående position, ett tillhygge på 46 cm med armarna som förlängd hävstång, kan få ett sådant handtag att bli betydligt tyngre än sina 325 g. Att tillhygget får en liten slagyta, gör, tänker jag, att kraften på den ytan blir koncentrerad.

Merialet är metall, väldigt hårt.
Det fanns ju även cirkulära skador på Lena (usch), vilket skulle kunna uppstå med ett stötande med ena änden som skulle kunna skada skallbenet så att frakturer uppstått.

Men jag tror faktiskt att även upprepade slag mot huvudet på samma ställe skulle kunna ge frakturer.
Om Lena blev medvetslös kan flera av skadorna uppkommit sedan hon förlorat medvetandet eller i vart fall inte klarat av att skydda huvudet.
Tillägg.
Det finns en faktor till (förutom centrerad träffyta) som ökar skallskadorna och det är i läget hon befinner sig, stänkytorna är låga - och med det menar jag att huvudet ligger mot fast underlag.
Slagen matas troligen likaväl när hon ligger ner inkapaciterad.
Citera
2021-04-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ständigt lika imponerande och glädjande att se hur noggrant du läser in dig på fallet och olika personer med koppling till utredningen Avel!

Och att du har koll på herr Strössels aktuella förehavanden, som hans firande i natten av den ”positiva” publicitet hans lilla kärleksbrev till Åsa + det egna lilla foto och filmprojektet orsakat.

Antar att du kan vänta dig ett lika glatt brev som ÅH om han blir fälld.

Känns väl däremot ändå inte så troligt att blodet mellan hennes lår hunnit koagulera såpass att linjen i blodet (som uppkom vid förflyttning av benens läge) som TM talade om skulle ha hunnit uppstå på dessa få minuter.

Den hypotesen baserar jag på egna iakttagelser av blod på och kring kroppar.

Dock torkar ju små mängder blod snabbare. Speciellt på bar hud. Jag vet inte vilka mängder blod det handlade om mellan LWs lår. Inte heller om det blåste ute, även om det borde varit skyddat mot vind på platsen iom träd, buskar och plank.

Jag tror inte att LW skrek när han lämnade henne. Gnydde eller stönade i medvetslöshet möjligen.

Skriken som paret hörde kom nog i panik vid eller precis innan de första slagen.

Kanske när han orsakade frakturerna i fingrarna och hon ännu försökte skydda sitt huvud fån slagen.

Tack för responsen. Svårt att analyseradet där med blodet när inte alla förutsättningar är klara här. Teknikern är väl inne på att hon kan ha rört sig i samband med medvetslösenhet.
Han kan ju också ha varit där i nåt annat ärende än mobilen då. T.ex. ringen som någon föreslog.
Han började kanske med den eftersom den var en sån ”lindad” modell och enkel att ta av eller nåt och blev stressad sen.

Frågan är om han kan ha märkt av aktiviteten på andra sidan motorvägen när vittnena kom ut huset och startade bilen? Hört röster i den lugna natten? Lite dålig koll på tidsstämplarna där.
Senast redigerad av Avel 2021-04-02 kl. 16:18.
Citera
2021-04-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det behöver inte vara så hårt väld mot huvudet, som kan medföra att du får blödningar under skallbenet som kan vara livshotande. Du kan tappa medvetandet efter bara ett mindre slag om det träffar olyckligt.

Nu är inte fysik mitt ämne, men jag kan absolut tänka mig att gm som har en stående position, ett tillhygge på 46 cm med armarna som förlängd hävstång, kan få ett sådant handtag att bli betydligt tyngre än sina 325 g. Att tillhygget får en liten slagyta, gör, tänker jag, att kraften på den ytan blir koncentrerad.

Merialet är metall, väldigt hårt.
Det fanns ju även cirkulära skador på Lena (usch), vilket skulle kunna uppstå med ett stötande med ena änden som skulle kunna skada skallbenet så att frakturer uppstått.

Men jag tror faktiskt att även upprepade slag mot huvudet på samma ställe skulle kunna ge frakturer.
Om Lena blev medvetslös kan flera av skadorna uppkommit sedan hon förlorat medvetandet eller i vart fall inte klarat av att skydda huvudet.

Jag kom att tänka på det du skrev i en tidigare kommentar efter jag postat kommentaren och det låter rimligt.

Tror utredarna att det handlar om ett smalt, massivt armeringsjärn eller hur var det nu?
Dvs inget ihåligt rör?

Stämmer diametern på cirkulära märkena med ett sådant typ av järn eller tror du det handlar om 2 olika tillhyggen?
Citera
2021-04-02, 16:06
Medlem
Citat:
Tack för resonsen. Svårt att analyseradet där med blodet när inte alla förutsättningar är klara här. Teknikern är väl inne på att hon kan ha rört sig i samband med medvetslösenhet.
Han kan ju också ha varit där i nåt annat ärende än mobilen då. T.ex. ringen som någon föreslog.
Han började kanske med den eftersom den var en sån ”lindad” modell och enkel att ta av eller nåt och blev stressad sen.

Frågan är om han kan ha märkt av aktiviteten på andra sidan motorvägen när vittnena kom ut huset och startade bilen? Hört röster i den lugna natten? Lite dålig koll på tidsstämplarna där.

Det som jag finner märkligt är att inte fler hörde Lenas dödsskrik.
Citera
2021-04-02, 16:08
Medlem
develis avatar
Citat:

Integritet? Då ska man påminnas om att de viftat med trosor och bindor och intima chattar. Vad är värst?
Skadornas placering är väl rätt väl beskrivna och hur de är centrerade till en sida ang skallen.
Du får ta ett A4 och rita själv om det förenklar funderingarna.
Citera
2021-04-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66

Ja. Jämför med hur många som hörde Elin Krantz (men inte larmade polis...).
Citera
2021-04-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66

Bullerskydd är tyvärr rätt effektiva men ja helt klart är det så många tänker.

Husen ligger nära men å andra sidan var det sen kväll efter långhelg så många var väl tidigt i säng.
Däremot så var det varma dagar. Från skärmdump LW ser vi att kl. 21:40 så är det 22 grader den kvällen och många hade nog öppna fönster efter ”kvalmig” dag.

Men på samma tema så är det ett väldigt avvikande ställe att försöka sig på att slå ihjäl någon som antagligen skulle bjuda på visst motstånd och då även skrik.

Tänk om han hade påbörjat attacken och hon slank undan och sprang och dunkade på grannarnas dörrar där. Hur hade han snackat bort det?

Alla såna omständigheter får mig att fundera på om detta ändå inte skedde i stundens hetta? Likt när de började ”slåss” bara för att LW höll kvar i SD när han ville gå och hon ”vägrade” släppa?

Nu blir det lite långsökt och grafiskt här men låt säga att de har brottats efter gräl och att han sen faktiskt fick in en spark i huvudet på henne så hon blir medvetslös eller dragit till henne med ficklampa.

Fått panik och hamnat i ett vägskäl?

1. Bli polisanmäld och dömd för misshandel. Avslöjad att ha umgåtts med LW osv.

2. Döda för att dölja. Tagit sig hem för att hämta tillhygge. Hittat domkraftskaft i garaget. Det gamla skaftet då. Även om det såklart för de flesta är ett omöjligt val så är han ju som vi vet inte den bästa på damage control.

Händelsen eskalerar snabbt alltså i paniken där. Skaftet ger cylinderformade och cirkelformade märken. Ger märken på runt 30 mm i syrén(?)barken och den ”pigg” som sitter fast i änden på skaftet är rätt vass när den nötts genom användning och rispar då både LW:s skallben (enligt rättsmedicinarna) och hans ben?

Dag ett har de antagligen möjlighet att beslagta ett skaft i SD:s garage men gör inte det. Nu drygt 1000 dagar senare så har de inte ens hittat modellen för hans gamla domkraft som de måste ha fattat att han haft någon före den som han använder 2017-04-15 enligt hans öppna GC-logg.

Kanske att begära för mycket och jag orkar inte begå mer karaktärsmord här idag på teknikerna & Co men jag fattar faktiskt inte, med facit i hand, vad de har pysslat med egentligen?
Senast redigerad av Avel 2021-04-02 kl. 16:44.
Citera
2021-04-02, 16:40
Avslutad
Citat:

Det brukar finnas skisser över brottsoffers skador. Det finns ibland även delvis maskade bilder.
Det skulle verkligen underlätta att få en översiktsbild.
Citera
2021-04-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ja man undrar verkligen vad som föranleder detta. Det finns ju inget privat kvar att visa upp efter alla dessa extremt privata chattar om rakade och orakade underliv, förhör med barnmorska, förhör med sexpartners, videoklipp på gråtande förtvivlad LW osv osv. LWs integritet känns inte som skälet...

Det är normalt att väldigt grafiska obduktionsbilder, bilder på offret från brottsplatsen (även bilder på styckade kroppsdelar vid styckmord) och närbilder på skador presenteras för rätten under mordrättegångar.
- Begärde ÅH stängda dörrar när dessa visades så åhörarna fick lämna rättssalen?

Om även den tilltalade fick se dessa bilder på skärm eller utskrift är hans fnissande ju än mer makabert, även om skratt i rättvisans namn kan vara en reaktion i chock och en försvarsmekanism.

Men chockad på det sättet genom en lång rättegång, nja...

Det fetade:
SDs fnissande får mig att tänka på en annan gärningsperson (som snart kommer att friges) = Helge Fossmo. Han fnissade titt som tätt under rättegången och höll fingrarna för munnen, men det gick ändå inte att dölja. Plus den helt kolsvarta blicken ovanpå det.

Riktigt jävla otäckt.
Citera
2021-04-02, 16:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag kom att tänka på det du skrev i en tidigare kommentar efter jag postat kommentaren och det låter rimligt.

Tror utredarna att det handlar om ett smalt, massivt armeringsjärn eller hur var det nu?
Dvs inget ihåligt rör?

Stämmer diametern på cirkulära märkena med ett sådant typ av järn eller tror du det handlar om 2 olika tillhyggen?

Lite kort från minnet:

Enligt den nya rapporten där den rättsmedicinska läkaren ger sitt utlåtande kan vissa av skadorna vara av skaftet, men också tillfogade av något som har mindre diameter.
Andra skador kan ha orsakats av tillhygget, med troligare av annat.

Armeringsjärnet har utredarna så vitt jag minns det inte uttalat sig om alls, mer än att de visat intresse för chefens berättelse genom att ha med förhöret i FUP.

Ihåligt har jag inte heller hört något om.

Såvitt jag minns (dåligt minne) har forensikern pratat i TR om att man varit ute i handeln och tittat på olika hammare, men att det fanns en uppsjö olika.

Linjära och cirkulära skador har vi hört/läst (?) om, men inget om vilka dimensioner.

Två olika tillhyggen skulle det enligt forensikern kunna ha handlat om också.

Allt fritt ut minnet.
Citera
2021-04-02, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skadornas placering är väl rätt väl beskrivna och hur de är centrerade till en sida ang skallen.
Du får ta ett A4 och rita själv om det förenklar funderingarna.

Du har läst tillräckligt många fupar för att koppla vad jag syftar på.

Sånt här hade förenklat. Från första bästa random sökresultat:

https://www.bildtagg.se/bild/he3wrr3pej29zl29292bom

https://www.bildtagg.se/bild/wu95v8qawoc6hjfzjimtp3uz
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in